گاف عجیب عزت الله ضرغامی در مورد تاریخچه مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

گاف عجیب عزت الله ضرغامی در مورد تاریخچه مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت ابراهیم رئیسی در بازدید از کوه بیستون در کرمانشاه با مشاهده تندیس هرکول اطلاعات تاریخی نادرست و بی‌اساسی مطرح کرد و بار دیگر سوژه رسانه ها و کاربران فضای مجازی شد.

ضرغامی که همزمان با سفر استانی رئیس جمهوری به کرمانشاه رفته بود در این ویدیو می‌گوید: «لشکر اسکندر اومده اینجا، دیده کرمانشاه همه پهلوانن، اینم برای اینکه کم نیازه یه مجسمه هرکول زده گفته آقا ما هم هستیم. اینو راهنماهای ما باید بگن که عمرا این چیزا رو بلد نیستن.»

روایت غلط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

اطلاعات عجیبی که ضرغامی با اعتماد به نفس کامل درباره مجسمه هرکول مطرح کرد از یک سو و توهین آشکار به راهنمایان گردشگری از سوی دیگر، ازجمله مواردی است که در این ویدیوی کمتر از ۳۰ ثانیه‌ای توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

در واکنش به این ویدیو مهدی شادکام، پژوهشگر مطالعات ایرانشناختی و میراث فرهنگی در توییتر خود نوشت: «بله بلد نیستند، چون این مجسمه برای دوره سلوکی-اشکانی است و حدودا ۱۵۰ سال بعد از حمله اسکندر ساخته شده است.»

روایت غلط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

تاریخچه مجسمه هرکول در کرمانشاه

تندیس هرکول، در کناره شاهراه شرقی غربی جاده ابریشم یا جاده بزرگ خراسان در محوطه تاریخی و ثبت جهانی شده بیستون قرار دارد. در این اثر تاریخی پیکره هرکول به صورت شخصی تنومند و عریان و با مو و ریش مجعد در حال استراحت روی پوست شیر نشان داده شده است.

روایت غلط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

این تندیس که بر سکویی به طول ۲.۲۰ متر قرار دارد در سال ۱۳۳۷ در عملیات جاده کشی همدان به کرمانشاه کشف شد. دیرینگی این مجسمه بر اساس کتیبه آن به سال ۱۵۳ قبل از میلاد بازمی‌گردد که مقارن با سلطنت مهرداد اول اشکانی (اشک نهم ۱۳۶–۱۷۴ ق. م)  است. زمان ساخت این مجسمه با فتح ماد توسط اشکانیان همزمان است. نام سازنده این تندیس «امن کل» است که احتمالا از حکمرانان محلی بوده است.

روایت غلط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

طول مجسمه هرکول ۱.۴۷ متر است که به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از پشت به کوه متصل است. در پشت مجسمه نقوش و کتیبه‌ای به زبان یونانی قدیم روی سنگ نقش شده‌ است.

روایت غلط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از مجسمه هرکول در کرمانشاه + ویدیو

 برخورد عجیب ضرغامی در به دست گرفتن اثر ۴۵۰۰ ساله

پیش‌تر در فروردین ماه سال جاری نیز عزت الله ضرغامی به خاطر آنکه اثر ۴۵۰۰ ساله شهر سوخته را در موزه ملی کشور با یک دست گرفته بود خبرساز شده بود. اقدامی که اعتراض بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت، زیرا این سوال مطرح شده بود که اگر این اثر تاریخی که با بی‌دقتی در دست وزیر قرار گرفته از دستش می‌افتاد چه می‌شد؟

مطالب مرتبط
۸ نظر

ورود

  • م ر مرداد ۲, ۱۴۰۱

    توی ایران یک ضد فرهنگ بد راه افتاده که همه ی استان‌ها و شهرها و نواحی می خوان بگن مهد تمدن بودن ولی در کل دنیا کمتر از ده تا مهد تمدن وجود داره یعنی نقاطی که تمدن از اونجاها شکل گرفته و توجه کنید نقاط یعنی اول تعدادی گرد هم اومدن و بعد شهر شدن و بعد کشور ولی توی ایران همه ی نقاط ادعاهای عجیب و غریب دارن که فلان قدر تاریخ دارن.یک بار مثل آدم باستان شناسان بی طرف از تمام نقاط مطرح علمی دنیا را دعوت کنند قدمت آثار تاریخی تمام نقاط ایران را برآورد کنند تمام بشود برود تعارف هم با هیچ استان و قوم و قبیله ای نباشد.در منابع طبیعی هم اغراق می کنند در کشور در جاذبه های گردشگری طبیعی هپ اغراق می کنند و…بیایید یک بار واقع بین باشیم کشور ایران نه از لحاظ وسعت جزو برترین کشورهای دنیاست نه از لحاظ جاذبه های گردشگری و همین تعداد ناچیز گردشگر را هم هر شهری می خواهد برای خودش ببرد و همه جا هم بهشان ترکیب کباب و برنج و نان می دهند و کمی تغییرش می دهند و می گویند غذای مخصوص خودشان است!خجالت هم خوب چیزیه.

  • م ر مرداد ۲, ۱۴۰۱

    وقتی رئیس صداو سیمای میلی بشه وزیر گردشگری توقع سرازیر شدن میلیونها گردشگر به ایران رو که نباید داشت تازه این اعدادی که به عنوان ظرفیت بالقوه گردشگری ایران می گن همش الکیه و همین تعداد ناچیز هم بعد از اینکه می بینن کلی در مورد جاذبه های ایران اغراق شده می رن و دیگه برنمی گردن.

  • م ر مرداد ۲, ۱۴۰۱

    لطفا بالای بناهای مهم تاریخی مثل تخت جمشید دوربین بگذارین تا بشه تصاویر زنده اش رو دید.در تمامی نقاط ایران تا معلوم بشه دقیقا چه کسانی اونها رو تخریب می کنن.

    • علی مرداد ۲, ۱۴۰۱

      اثار باستانی ایران همه وهمه ساخت ( یونانیان،اعراب،ترکان، است و خیلی قدیمیها هم مربوط به قوم سومری،اسوری،بابلی،عیلامی، اکدی،اورارتو هیتی، ووو هستند ، قوم پرسه دخمه نشین ودر زیر زمین لانه میساختند یعنی تمدن نداشتند ( پروفسور ذهتابی، پروفسور پور پیرار ثابت کرده اند که هیچ اثری به دست قوم پرسه هندی نژاد افغانی زبان ساخته نشده )

      • م ر مرداد ۳, ۱۴۰۱

        شما از حرفهای من سؤاستفاده نکن ،این پرفسورهای الکی که نام بردی هیچ کجای علم جهان نیستند .چرا امثال شما فکر می کنید که قبل از سال ۵۷ تاریخ و تمدنی در ایران وجود نداشته و قبل از پیامبر خاتم پیامبر اسلام هم پیامبران بسیار زیادی بوده اند و قبل از سال ۵۷ هم حکومت‌های کوچک و بزرگ بسیار زیادی بوده اند خیلی هایشان ناحق ولی تمدن‌های قبل از اسلام در ایران تمدن های بزرگی بوده اند و شما که خیلی به تخریب آن بناهای قبل از اسلام علاقه دارید لااقل شعور داشته باشید و بدانید که اسلام دین تخریب نیست ولی شما به اسم اسلام می خواهید ایران را نابود کنید تا به خیالتان خودتان وجهه ای داشته باشید.ننگ بر شما.

  • م ر مرداد ۳, ۱۴۰۱

    چیزهایی با آنها که می توان به شباهت تمدن‌ها پی‌برد،شباهت قیافه و رنگ چهره آدم هایش به هم که نشان از نزدیکی نژادی دارد و شباهت ساختمانهایشان به هم و …اشاره کرد و برای قدمت اشیای تاریخی به بافت اشیا و لباس ها و استحکام پیوندهای بین مواد استفاده شده در اشیا و پیوندهای مولکولی و…اشاره کرد ولی در ایران اصرار دارند بگویند هرکجا که با نظر آنها موافق است حتما فرهیخته است.و یک چیزهایی رو می گن که از حضرت آدم تا پیامبر خاتم هیچ کس نه دیده و نه شنیده مگر اینکه کسی بخواهد بگوید پیامبر جدیدی است!خجالت هم خوب چیزیه.کم مونده بگن مایاها و وایکینگ ها بناهای تاریخی ایران رو ساختن.از نظر این افراد قبل از برج میلاد هیچ بنای باشکوهی در ایران وجود نداشته و هرچه بوده را هم مگر هخامنشیان و ساسانیان می‌توانسته اند بسازند قبل از اسلام؟!از نظر اینها هرگز!این گونه اصلا مسلمان نیستند و انسان هم نیستند و فقط حیواناتی هستند که می خواهند هم ایران را تخریب کنند هم اسلام را.
    این کسی که با اسم علی مزخرفات تایپ کرده باید توجه کند که ساسانیان از نظر اقتصادی بسیار قوی بودند و تنها بدی که مردم را از آنها متنفر کرد این بود که نمی گذاشتند مردم درس بخوانند و مقامات بالا بگیرند و وقت حمله اعراب مردم همکاری نکردند و…و کشور سقوط کرد و مرد مرده ی اعراب شدند و از اعراب متنفرم از ساسانیان شدند و …و تا حضرت علی امام اول شیعیان و خلیفه چهارم سنی ها آمد و گفت هیچ فرقی بین ایرانی و عرب نیست و هیچ فردی بنده ی کس دیگری نیست و برندگی فقط شایسته خداست و بردگی را هم به طور کامل لغو کرد ،این افتخار خیلی بالا تر از هر افتخار دیگری است ،عدل علی یعنی عدلی که در عمل‌باسد و به چشم دیده شود نه وعده ی اسمان ها به مردم بدهند و بعد از مرگ.بعد از مرگ که فرموده قران هر کس به فکر خود است و هیچ کس توان دفاع از کس دیگری را ندارد و دفاع هم نمی کند حتی اگر توان داشت و در آن دنیا می خواهید بگویید پاچه خوارانتان را بفرستند بهشت حتما!
    این سایت مطالب یکطرفه ای نسبت به جنگ اکراین و روسیه داره ولی خب داره نظرش رو می گه،در مورد آمبر هرد و جانی دپ هم باهاشون موافق نبودم ولی داشتن نظرشون رو می گفتن،بی سوادی عباسی و رائفی پور و…هم بر کسی پوشیده نیست و اینها اگر یک روز سخنرانی نکنند و پول آن روز نرود به حسابشان دق می کنند و به همین خاطر است که هی حرف می زنند بعد این کسی که به اشم علی تایپ کرده یک کاره بلند شده می گوید که بناهای تاریخی ایران را دیگر اقوام ساخته اند،بحث سر این است در جهان که در ایران باستان چندین قوم بوده ولی نه به این شکل که هر یک برای خود ادعایی کند بلکه اینها مثل برادران همدیگر بوده اند ولی امثال این نفر که می خواد هم اسلام را تخریب کند هم ایران را می خواهند ایران را تکه تکه کنند همان طوری که می خواهند در خیابان‌ها مردم را به خاطر حجاب به جان هم بیاندازند،کجای کشورهای اسلامی غیر از ایران حجاب اجباری است؟!نکند شما اسلام جدیدی نازل کرده اید؟!یمنی ها بیش از سه هزار سال آزارشان به هیچ کس نرسیده بود.ببینید چه به روزشان آورده اید شما و تعدادی و فقط تعدادی از عربستان سعودی،اگر شما دو گروه دست از سرشان بردارید دوباره مثل سه هزار سال گذشته می شینن دور هم زندگی شان را می کنن ولی شما موجودیتتان در ایجاد درگیری است.

  • مزدک مرداد ۵, ۱۴۰۱

    عزیز تجزیه طلب و قلم به مزد اردوغان ها و علی اف ها، تاریخ اثبات کرده که تمدن سومر، به عنوان نخستین تمدن مهم بین النهرین، که مبدع خط، چرخ ارابه و کوزه گری و … بوده، قطعا از جغرافیای ایران به اون منطقه مهاجرت کرده. تمدن جیرفت اثبات کننده ی این مدعاست. در حالیکه خط سومری مربوط به انتهای هزاره ی پنجم قبل از میلاد هست، خط مکشوف در کتیبه های تمدن جیرفت، متعلق به هزاره ی هشتم پیش از میلاد است! تمدن از ایران برخاسته، و شما و پروفسورهای قلابی تون، در حد و اندازه ی ارائه ی نظرات تخصصی در این زمینه نیستید. برای شما، که به گویش مردمان ترکستان چین و مغولستان تکلم می فرمایید، همون شعر و موسیقی فارسی کافیه.
    در آتش حسد خودتون بسوزید، و به نداشته های خودتون فکر کنید، تا یادتون بیاد که از شدت نداری، مجبور هستید مولانای بلخی ای، که یک بیت به شبه زبان تورکی هم نداره، جلال‌الدین رومی جا بزنید.
    باز هم به آتا تورکتون، که حداقل جرات اعتراف به بی تمدنی شما رو، در برابر محمدعلی فروغی کبیر داشت، شما که کلا در تخیل هستید…

  • ناشناس مرداد ۱۴, ۱۴۰۱

    کار اینها تحریف تاریخ و دادن اطلاعات ساختگی و دروغه. شاگردان ناصر پور پیرار پلید