سوالات شما درباره ارتودنسی قبل از مراجعه به دندانپزشک!

سوالات شما درباره ارتودنسی قبل از مراجعه به دندانپزشک!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دکتر ارتودنسی؛ علاوه بر تخصص دندانپزشکی، پس از آزمون تخصصی، وارد دوره تخصصی ارتودنسی دندان می‌شود و پس از گذراندن دوره ی سه تا چهار ساله می تواند در درمان ناهنجاری های فک و دندان به شما کمک کند.

ارتودنسی دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که تاثیر بسزایی در زیبایی لبخند می‌گذارد. امروزه خدمات دندان‌پزشکی فراتر از یک دندان کشیدن ساده و درمان‌های معمول است. ارتودنسی دندان برای مرتب کردن دندان، توسط بهترین دکتر ارتودنسی انجام می‌شود.

در این مقاله تمام سوالات شما درباره ارتودنسی دندان قبل از مراجعه به دندانپزشک را پاسخ دادیم.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی حوزه خاصی از دندانپزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری های صورت و دندان می‌پردازد. ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است. اصطلاح ارتودنسی را می‌توان به دو کلمه یونانی orthos به معنای صاف و dontics به معنای دندان تقسیم کرد. بنابراین ارتودنسی عمل صاف کردن دندان‌های نامرتب تعریف می‌شود و دندانپزشکان متخصص در ارتودنسی می‌توانند به مدیریت موقعیت غیرطبیعی دندان‌ها، فک و صورت کمک کنند.

شما می‌توانید از لیست بهترین دکترهای دندانپزشک اصفهان، تهران، شیراز، کرج و شیراز در دکترتو نوبت اینترنتی بگیرید.

مزایای انجام ارتودنسی

ارتودنسی به جز مزایایی که مربوط به ظاهر و زیبایی فرد خواهد بود مزایای دیگری نیز برای او به همراه خواهد داشت. از جمله:

  • بهبود عزت نفس؛
  • بهبود عملکرد دندان‌ها از جمله جویدن بهتر، تلفظ و گفتار واضح تر؛
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان که به دلیل جمع شدن ذرات غذا بین دندان‌ها اتفاق می‌افتد؛
  • کاهش خطر آسیب به لثه.

مراحل انجام ارتودنسی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

به‌صورت کلی مراحل انجام ارتودنسی به سه بخش کلی تقسیم‌بندی می‌شود.

مرحله اول، پیش از جای‌گذاری است که شامل همان معاینه اولیه، بررسی شرایط دندان‌ها و فک و انتخاب شیوه درمان می‌شود.

مرحله دوم: شامل جای‌گذاری ارتودنسی می‌شود. جای‌گذاری سیم و براکت‌ها باتوجه‌به شدت مشکل دندان‌ها و روش درمان در این مرحله انجام می‌شود.

مرحله سوم: این مرحله زمان‌بر است و ممکن است بین ۶ ماه تا ۴ سال طول بکشد. در طول این بازه زمانی سیم‌ها و براکت‌ها باید تنظیم شوند و در صورت نیاز شل و سفت شوند. بعد از اینکه درمان کامل شود باید براکت‌ها و سیم‌ها از دهان بیرون آورده شوند.

مرحله چهارم: در واقع بعد از ارتودنسی یک مرحله دیگر هم وجود دارد که شامل ریتینر می‌شود. ابزارهای به‌خصوصی در این مرحله برای نگهداری و فیکس‌کردن دندان‌ها در دهان جای‌گذاری خواهد شد. هر یک از این مراحل شرایط انجام به‌خصوصی دارند و حتما باید توسط یک متخصص ارتودنسی حرفه‌ای انجام شوند. نتیجه‌ی نهایی درمان ارتودنسی تا حدود زیادی به انجام درست هر یک از این مراحل بستگی خواهد داشت.

مراحل ارتودنسی دندان توسط دکتر دندانپزشک در تهران یا شهر محل سکونت شما طی جلسات تعیین شده انجام می‌شود.

سوالات شما درباره ارتودنسی قبل از مراجعه به دندانپزشک!

انواع ارتودنسی کدامند؟

درمان‌های ارتودنسی می‌توانند برای هر کسی که از آن استفاده می‌کند فواید بسیاری به همراه داشته باشند. درمان به روش ارتودنسی، مناسب مواقعی است که دندانپزشک شلوغی دندان‌ها، کراس بایت، وجود فاصله، بایت نامناسب دندان نهفته و رویش نامناسب دندان را تشخیص داده است.

درحالی که قرار است درمان خود را شروع کنید، لازم است بدانید که تعداد زیادی از راه‌های درمانی وجود دارند که هر یک صرفاً به مشکلات دندانی شما بستگی خواهد داشت. در ادامه به طور مختصر در رابطه با انواع ارتودنسی صحبت کرده‌ایم:

  • بریس: بریس در انواع مختلفی وجود دارد و شامل بریس‌های فلزی، شفاف و… می‌شود. بریس‌ها عمدتاً به عنوان یکی از روش‌های ارتودنسی استفاده می‌شوند و برخلاف گذشته، مدرن بوده و وقتی پوشیده می‌شوند، تعداد کمی از افراد متوجه آن خواهند شد. علاوه بر این، بریس‌ها می‌توانند ثابت یا متحرک باشند. به عنوان یک وسیله درمان ارتودنسی، از بریس‌های ثابت برای اصلاح یا هدایت دندان‌ها به موقعیت مشخص شده استفاده می‌شود؛
  • هدگیر : این درمان برای اصلاح محل قرارگیری دندان‌های عقب انجام می‌شود. هدگیر مانند یک روسری بوده که  باید طبق دستور ارتودنتیست پوشیده شود چرا که در غیر این صورت، ممکن است دندان‌های جلویی بیرون بزنند؛
  •  نگهدارنده‌ها : نگهدارنده شکل دیگری از درمان ارتودنسی است و معمولا در طول فرآیند نهایی درمان استفاده می‌شود. نگهدارنده می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. هنگامی که این درمان ترکیب می شود، دندان‌ها را نگه می‌دارد در حالی که لثه و استخوان ها به نقطه جدیدی منتقل می‌شوند. اگر در طول زندگی خود به طور مداوم از نگهدارنده استفاده کنید، می‌توانید به طور دائم دندان‌های خود را صاف کنید؛
  • برداشتن دندان : هرچند به ندرت ممکن است در برخی مواقع برداشتن دندان ضروری باشد اما این کار معمولاً برای بهبود و اصلاح محل قرارگیری دندان‌ها انجام می‌شود؛
  • درمان ارتوگناتیک : این نوع درمان یک عمل جراحی با هدف تغییر موقعیت یک یا هر دو فک در بیمارانی است که در مقایسه با اندازه‌هایشان واگرایی فک زیاد است. علاوه بر این، هنگامی که فک ها به طور غیر طبیعی در ارتباط با جمجمه قرار می‌گیرند، این درمان انجام خواهد شد؛
  • مینی ایمپلنت‌های ارتودنسی : این روش درمانی که در قرن بیست و یکم معرفی شد، شامل دستگاه‌های انکوریج موقت است و به منظور کنترل حرکت دندان‌ها در حین جراحی (ارتوگناتیک) استفاده می‌شود. مینی ایمپلنت‌ها در بین دندان‌ها قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانند روی شیروانی دهان نصب شده و سپس به یک بریس ثابت متصل شوند و دندان‌ها را در صورت لزوم حرکت دهند.

چه زمانی باید برای اولین بار به ارتودنتیست مراجعه کرد؟

انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا توصیه می‌کنند که اولین ویزیت ارتودنتیست کودک در سن هفت سالگی برنامه‌ریزی شود؛ چرا که دندان‌ها و فک کودک در این سن هنوز در حال رشد هستند و رسیدگی به برخی از مشکلات مانند آندربایت یا دندان‌های بسیار شلوغ را آسان‌تر می‌کند. با این حال، رفع بسیاری از دندانی و انجام ارتودنسی بهتر است که پس از بیرو آمدن تمام دندان‌های دائمی انجام شوند. یک ویزیت به موقع به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که کودکتان نیازی به درمان نداشته و یا ممکن است در آینده نیاز به درمان داشته باشد.

به صورت کلی می‌توان با در نظر گرفتن موارد زیر برای انجام ارتودنسی و تشخیص زمان مناسب آن آگاهی کافی به دست آورد:

  • دندان های دائمی از حدود ۶ سالگی شروع به رشد می کنند؛
  • حدود ۵-۶ سال طول می‌کشد تا انتقال از دندان شیری به دندان‌های دائمی کامل شود و اکثر کودکان در حدود سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی مجموعه کامل دندان‌های دائمی خود را خواهند داشت؛
  • سن کودک همیشه شاخص دقیق رشد دندانی نیست. برای مثال یک کودک ۹ ساله با مجموعه کامل دندان‌های دائمی و یک کودک ۱۵ ساله با چندین دندان شیری در دهان غیرمعقول و قابل مقایسه باهم نخواهند بود. دلایل مختلفی برای تاخیر در رشد دندان وجود دارد و در بیشتر موارد تا زمانی که دندان‌های دائمی در حال رشد باشند موضوع نگران کننده نیستند.

در ادامه باید گفت که در واقع درمان ارتودنسی به احتمال زیاد در سن ۷ سالگی ضروری نیست. با این وجود، ما یک ارزیابی کامل را برای رد برخی مشکلات رشد دندان که ممکن است نیاز به مداخله زودهنگام داشته باشند، توصیه می کنیم. اما توجه داشته باشید که درمان ارتودنسی برای کودکان کوچک‌تر همیشه توصیه نمی‌شود.

نشانه‌های خاصی برای شروع درمان زودهنگام ارتودنسی (فاز اول) وجود دارد، اما اکثر کودکان در این سن کم از بریس‌ها (یا هر وسیله دیگری) بهره نمی‌برند. نه تنها مزایای درمان زودهنگام ارتودنسی محدود است، بلکه به این دلیل است که تقریبا همیشه دور دوم بریس (فاز دو) ضروری خواهد بود که این موضوع باعث افزایش طول مدت و هزینه کلی درمان می شود.

با این حال، حتی اگر درمان را در این سن توصیه نکنیم، می‌توانیم رشد دندانی کودک را تا زمانی که برای درمان ارتودنسی آماده شود، مشاهده و نظارت کنیم.

برخی از متخصصان ارتودنسی حامیان قوی درمان زودهنگام ارتودنسی هستند و برخی نه. درمان زودهنگام ارتودنسی یکی از موضوعات بحث برانگیز در ارتودنسی است به همین دلیل مهم است که بدانیم چرا درمان توصیه می‎شود و اینکه آیا درمان ارتودنسی اضافی در آینده نیاز است یا خیر.

بهترین سن برای اکثر کودکان برای گرفتن بریس درست قبل از از دست دادن آخرین مجموعه دندان‌های شیری است. اکثر کودکان از یک دور درمان جامع ارتودنسی به جای رویکرد دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند. شروع درمان خیلی زود ممکن است منجر به افزایش طول مدت درمان و پیامدهای بالقوه منفی بیشتری شود. از سوی دیگر، شروع دیرهنگام درمان می‌تواند گزینه‌های درمانی خاصی را که به رشد فک متکی هستند، بدون جراحی فک دشوارتر و گاهی غیرممکن کنند. تنها راه برای جلوگیری از این مسائل مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی برای مشاوره خواهد بود.

شروع درمان به وسیله ارتودنسی و آن هم در زمان مناسب، سبب یه حداقل رساندن طول درمان و بهبود نتایج خواهد شد. همچنین با تشخیص و برنامه‌ریزی مناسب، درمان ارتودنسی می‌تواند آسان‌تر و کوتاه‌تر باشد. از سوی دیگر، زمان بندی نامناسب نیز ممکن است منجر به یک درمان طولانی مدت (بیش از ۲ سال) با تجربه منفی و درصد رضایت کمتر شود.

برای بزرگسالان نیز بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات درمانی در نظر گرفته شود. دندان‌ها در طول زندگی به جابجایی و حرکت خود ادامه می‌دهند و علاوه بر تاثیر بر زیبایی، دندان‌های کج می‌توانند برای سلامت دهان و دندان بسیار مخرب باشند. ارتودنسی بزرگسالان به ویژه به دلیل افزایش آگاهی و گزینه‌های درمانی محتاطانه‌تر مانند اینویزیلاین محبوبیت پیدا می‌کند. به عنوان یک بزرگسال، شما باید درمان ارتودنسی خود را به محض اینکه شرایط برای  شما امکان‌پذیر شد، شروع کنید. چرا که:

  • اگر از ظاهر دندان‌های خود ناراضی باشید، این مشکل برطرف خواهد شد؛
  • مشکلات ارتودنسی هرگز به خودی خود بهتر نمی‌شوند و تقریباً در اکثر مواقع با گذشت زمان بدتر نیز می‌شوند؛
  • با افزایش سن درمان ارتودنسی پیچیده‌تر خواهد شد.

پس تا فرصت هست و زمان را از دست نداده‌اید برای انجام ارتودنسی و کمک به زیبایی بیشتر دندان‌های خود اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول درباره ارتودنسی توسط دندانپزشک

کدام یک از روش‌های درمان ارتودنسی برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب روش درمان به تشخیص متخصص ارتودنسی و شرایط افراد بستگی دارد. اینکه ناهنجاری دندان‌ها یا فک از چه نوعی است و چه شدتی دارد، اینکه افراد در چه سنی هستند، شدت مشکل افراد و میزان پیشرفت درمان، راحتی بیمار باتوجه‌به شرایط زندگی و میزان بودجه آنها روی انتخاب روش درمان توسط ارتودنتیست تأثیر می‌گذارد.

زمان مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

اکثر افراد با این سؤال مواجه هستند که از چه سنی باید درمان ارتودنسی انجام دهم؟ به‌طورکلی بهترین زمان و سن مناسب ارتودنسی، دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم می‌توانند ارتودنسی انجام دهند. اگر درمان از سنین کمتر شروع شود، شاید شدت درمان نسبت به بزرگسالی کمتر باشد. بااین‌حال باید حتما منتظر ماند تا دندان‌های اصلی، به مقدار کافی رشد کرده باشند تا بتوان درمان ارتودنسی را شروع کرد.

چه کسی ارتودنسی را انجام می‌دهد؟

دندان‌پزشک شما ممکن است ارتودنسی را انجام دهد. یا اینکه شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. متخصص ارتودنسی بهترین گزینه برای شروع درمان است. برای کودکان بهتر است حتما به متخصص ارتودنسی اطفال مراجعه شود. در انجام مراحل ارتودنسی شاید نیاز به برخی کارهای جانبی هم باشد. برای مثال ممکن است به کشیدن‌دندان برای ارتودنسی نیاز باشد. مراجعه به جراح دندان‌پزشک و دندان‌پزشک عمومی هم می‌تواند ضرورت داشته باشد. در این زمینه بهتر است حتما به بهترین دکتر ارتودنسی مراجعه کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید. خصوصا که قیمت ارتودنسی معمولا پایین نیست و هزینه بالایی دارد.

آیا برای ایجاد فضا نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی دارم؟

ممکن است فضای کافی برای تمام دندان‌های دائمی خود نداشته باشید. اگر چنین است، ممکن است لازم باشد تعدادی دندان دائمی برای ایجاد فضا جهت انجام درمان ارتودنسی کشیده شود. تیم دندانپزشکی شما به شما خواهند گفت که آیا این مورد لازم است یا خیر. گاهی اوقات می‌توان با دیگر انواع درمان این فضا را ایجاد کرد.

منبع: دکترتو (doctoreto.com)

بدون نظر

ورود