قونیه شهری ناشناخته در سرزمین عثمانی‌ها

قونیه شهری ناشناخته در سرزمین عثمانی‌ها

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قونیه یکی از شهرهای گردشگری ترکیه است که سالانه تعداد زیادی از دوست‌داران فرهنگ و تاریخ را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر که هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه شناخته می‌شود، در منطقه‌ی آناتولی مرکزی قرار گرفته‌است. قونیه محبوبیت خاصی بین گردشگرانی دارد که با خرید بلیط تهران استانبول برای دیدن آرامگاه مولانا راهی این شهر تاریخی می‌شوند.

با تاسیس دانشگاه های متعدد در این شهر، جمعیت جوان شهر افزایش پیدا کرده و دانشجوهای بسیاری از کشور‌های مختلف برای تحصیل به این شهر سنتی و مذهبی سفر می‌کنند. دیدنی‌های قونیه به آرامگاه مولانا و رقص سماع محدود نمی‌شود. اگر دوست دارید با این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ی قونیه

قونیه دوره‌های مختلف تاریخی را پشت سر گذاشته و ردپای سالیان دور را روی در و دیوار خود حک کرده‌است. قدیمی‌ترین نقش تاریخی در جنوب شهر قونیه قرار دارد که قدمت آن به هفت هزار سال پیش مربوط می‌شود. دوره‌های تمدن در این شهر از دوره فرانوسنگی شروع می‌شود و با عصر برنز، هیتی‌ها، فریگی‌ها، لیدی‌ها، ایرانیان، رومیان، بیزانس و عثمانی ادامه پیدا می‌کند.

در دوره‌ی سلجوقیان بناهای بسیاری با معماری اسلامی در این شهر ساخته شده‌ و بعضی از این بناها موزه‌های مهم شهر قونیه را در خود جای داده‌اند. مولانا شاعر و عارف مشهور نیز در دوران سلجوقیان در این شهر زندگی می‌کرده و پیکر او در همین شهر به خاک سپرده شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر قونیه

شهر قونیه در ۲۲۵ کیلومتری آنکارا و قسمت جنوبی آناتولی مرکزی قرار دارد. منطقه‌ای که قونیه در آن واقع شده و فلات‌ها و جلگه‌های مختلف و زمین‌های زراعی بسیاری دارد.

قونیه از جنوب به رشته کوه‌های طاروس می‌رسد و پهناورترین استان ترکیه است. این شهر به بخش‌های مختلفی تقسیم شده؛ در بخش‌های شمالی قونیه بیشتر ساکنین کرد و در بخش‌های مرکزی و جنوبی اکثرا ترک هستند. قونیه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

آب و هوای قونیه

آب و هوای شهر قونیه سرد و نیمه‌خشک است. در تابستان دمای هوا گاهی به ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد و  در زمستان مردم این شهر گاهی دمای منفی ۴ درجه را هم تجربه می‌کنند.

میزان بارش برف و باران در قونیه متوسط است و هوا در تابستان چندان شرجی و آزاردهنده نمی‌شود. با این حال بخاطر نسیم خنکی که در بهار و تابستان می وزد، قونیه تابستان‌های معتدل و دلنشینی را برای ساکنین خود به ارمغان می‌آورد. در بهار و تابستان، شب‌ها هوا به قدری خنک می‌شود که با روزهای پاییزی برابری می‌کند.

راهنمای سفر به قونیه در ترکیه

بهترین فصل سفر به قونیه

اگر معیار شما برای سفر به قونیه، آب‌وهوای مناسب و معتدل باشد، بهتر است از اردیبهشت تا مهر با خرید بلیط تهران استانبول از شهر قونیه بازدید کنید. در این بازه‌ی زمانی قونیه آب‌وهوایی معتدل دارد و شهر چهره‌ی زیبا و بهاری به خود می‌گیرد.

اگر دوست دارید زمانی به قونیه سفر کنید که مراسم و آیین اهل تصوف و دراویش را از نزدیک ببینید و در مراسم بزرگداشت مولانا شرکت کنید حتما بلیط خود را برای ۱۹ تا ۲۶ آذر رزرو کنید. همچنین در نظر داشته باشید که ماه‌های اردیبهشت و شهریور ماه‌های شلوغی و پرترافیک گردشگران در قونیه است. اگر این ماه‌ها را برای سفر انتخاب کرده‌اید حتما از قبل رزرو هتل در استانبول و خرید بلیط هواپیما استانبول به تهران برگشت را انجام دهید.

غذاهای معروف قونیه

کنار دیدنی‌های زیبای شهر قونیه، غذاها و نوشیدنی‌های معروف آن قرار دارند تا لذت سفر را برای گردشگران بیشتر کنند. غذاهای معروفی قونیه با عطر و بوی مطبوعی که دارند، هوش از سر هرکسی می‌برند و نوشیدنی‌های گوارای این شهر می‌توانند خستگی یک روز خیابان‌گردی را از تن مسافران درکنند. اگر مهمان شهر قونیه شدید چشیدن طعم این خوراکی‌های ناب را از دست ندهید. قهوه ترک، چای ترکی، اتلی‌اکمک، سوپ تاووک سویو، فرن کباب، تریت، جزریه، خرما، پشمک، باقلوا و… از معروف‌ترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های قونیه هستند.

مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی قونیه

قونیه شهری مذهبی و سنتی بوده که دراویش و عرفای بسیاری را شیفته‌ی آیین صوفی گری خود کرده‌است. این شهر جاذبه‌های مذهبی بسیاری دارد که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن، آرامگاه مولانا جلال‌الدین بلخی، شاعر و عارف بزرگ و مشهور قرن نهم است که با معماری خاص و زیبای خود، دوست‌دارانش را شگفت‌زده می‌کند.

آرامگاه مولانا دارای گنبدی سبز با کاشی‌های سبزو فیروزه‌ای بوده و روی دیواره‌ی آن آیه‌الکرسی نوشته شده ‌است. علاقمندان و پیروان این شاعر بزرگ هر ساله از کشورهای  مختلف به قونیه سفر کرده و در مراسم بزرگداشت مولانا شرکت می‌کنند. علاوه‌براین مسجد علاء‌الدین، مسجد سلیمیه، مسجد عزیزیه، مسجد جامع شرف‌الدین و کلیسای ایالنا از جاذبه‌های مهم گردشگری قونیه هستند.

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی قونیه

در اطراف قونیه دیدنی‌های طبیعی بسیاری برای بازدید گردشگران وجود دارد. باغ‌ها، چشمه‌ها و دشت‌های مختلفی که گذشت زمان را در آن‌ها حس نخواهید کرد. اگر با خرید بلیط تهران استانبول به قونیه سفر کردید، فراموش نکنید حتما زمانی را به بازدید از این شگفتی‌های طبیعی اختصاص دهید. باغ پروانه‌های گرمسیری، باغ‌های مرام، سرای قبادآباد، دریاچه بی‌شهیر، دریاچه‌ نمک توز، دریاچه مکه و چشمه‌ آب‌گرم ایلگین از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی قونیه هستند.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی

قونیه شهری با قدمت تاریخی بالا بوده و به دلیل قرار گیری در جاده ابریشم و پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف تاریخی، آثار تاریخی زیبایی دارد. بناها، نقش‌ها، اشیا و شهرهای تاریخی که بازدیداز آن‌ها برای گردشگران لذت خاصی دارد.

موزه‌های مختلف کوچک وبزرگ قونیه که در ساختمان‌های قدیمی و بازسازی شده قرار گرفته‌اند، تکه‌هایی از گذشته را به نمایش می‌گذارند. تپه علاء‌الدین، شهر زیرزمینی، سیله، سایت تاریخی بی‌شهیر، موزه مولانا، موزه کاراتای، موزه اتاتورک، موزه کویون اوغلو، موزه آنتوگرافی و موزه باستان شناسی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی قونیه هستند.

راهنمای سفر به قونیه در ترکیه

معروف‌ترین مراکز خرید قونیه

یکی از سرگرم ‌کننده‌ترین بخش‌های هر سفر، بازدید از مراکز خرید و بازارهای محلی است. قونیه مراکز خرید متعددی دارد که هر کدام وسایل و لوازم خاصی را عرضه می‌کنند. البته بازار قدیمی و تاریخی قونیه که بدستان نام دارد یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید شهر است. در بدستان می‌توانید خشکبار، قهوه و چای را با قیمتی مناسب خریداری کنید. علاوه‌براین برای خرید کیف، کفش، پوشاک، وسایل زینتی و الکترونیکی می‌توانید به مرکز خرید کنت پلازا، ارگلی پارک‌ سایت، ام وان، کولیسته و نودا اوتلت سر بزنید.

بهترین هتل‌های قونیه

در قونیه اقامت‌گاه‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌های مختلفی وجود دارد که با درنظر گرفتن بودجه سفر خود، می‌توانید آ‌ن‌ها را انتخاب کنید و از امکانات رفاهی آن‌ها بهرمند شوید. به دلیل تعداد زیاد گردشگران و مسافران در روزهای خاص مانند برگزاری مراسم مولانا، جشنواره‌های ادبی، فستیوال ملانصرالدین و… هتل‌های بسیاری برای پاسخگویی به نیاز گردشگران در این شهر ساخته شده‌است.

هتل ریکسوس، هتل برا، هتل هیلتون گاردن این، هتل سلجوق، هتل ددمان، هتل درگاه، هتل آنمون، هتل بایر دیاموند، هتل نووتل، هتل قردان گلد و هتل رامادا پلازا از بهترین هتل‌های ۵ و۴ ستاره قونیه هستند.

بهترین تفریحات قونیه

کنار طبیعت‌گردی و بازارگردی و سرزدن به موزه‌ها و مکان های تاریخی، تجربه‌‌ی تفریحات شهر قونیه می‌تواند سفر را شیرین‌تر و خاطره‌های آن را ماندگارتر کند. یکی از معروف‌ترین تفریحات این شهر پاراگلایدر سواری است که در رشته‌ کوه‌های تاکلی قونیه انجام می‌شود و گردشگران در محیطی امن می‌توانند لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه کنند.

دوچرخه سواری و پیاده روی در قونیه، تماشای نمد بافی، شرکت در مراسم رقص سماع، تماشای ساخت تسبیح، بازدید از پارک ژاپنی قونیه، ماساژ در حمام‌های سنتی، کافه‌گردی و کنسرت‌های نی نوازی از معروف‌ترین تفریحات قونیه هستند.

بدون نظر

ورود