دستگیری گلشن بایراکتار، خواننده پرحاشیه ترکیه به دلیل توهین به مدارس اسلامی

دستگیری گلشن بایراکتار، خواننده پرحاشیه ترکیه به دلیل توهین به مدارس اسلامی

گلشن بایراکتار، خواننده مشهور موسیقی پاپ ترکیه، در شب پنج شنبه چهارم شهریورماه ۱۴۰۱ ، در خانه اش دستگیر شد.

این خواننده پاپ، که با فامیلی همسرش گلشن چولاک‌ اوغو نیز شناخته می‌شود (Gülşen Çolakoğlu)، به اتهام «نفرت پراکنی»‌، اهانت به مدارس مذهبی و مقدسات اسلامی و شوخی با فارغ‌التحصیلان مدارس مذهبی «امام هاتیپ» در اجرای اخیرش روی صحنه، بازداشت شد.

این بازداشت پس از آن صورت گرفت که ویدئوی از صحبت‌های او در جریان یکی از کنسرت‌هایش در ماه آوریل، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه منتشر شد که گویا عمدی به نظر می رسد.

طبق آنچه در ویدیو گفته می شود، خواننده گلشن، که به دلیل پوشش بسیار نامناسب و انجام حرکات زننده در کنسرت‌هایش مشهور است، در پاسخ به برچسب منحرف بودن که به او زده بودند، در کنسرتش گفته بود:

«قبلا در مدرسه امام هاتیب [امام خطیب] درس خوندم، به همین خاطر منحرفم».

* امام هاتیب یا خطیب یک مدرسه اسلامی است که افراد علاقه‌مند به رشته‌های اسلامی و علوم دینی را آموزش می‌دهد.

هشتگ هایی که ترند شد

 بعد از انتشار ویدئو توسط روزنامه صباح حامی دولت، هزاران توییت توسط محافظه‌کاران منتشر شد. این توییت‌ها با هشتگ‌های GülşenTutuklansın (گلشن باید بازداشت شود) و HaddiniBilGülşen (گلشن حد خودت رو بدون)، با تهدید خواننده به سرعت ترند شد.

گلشن بایراکتار در پیامی که از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود (استوری اینستاگرام) منتشر کرد، از هر کسی که ممکن است از این اظهارات آزرده خاطر شده باشد، عذرخواهی کرد و گفت این یک “شوخی بین همکاران” بوده و افرادی که نیت بدی داشتند برای ایجاد تنش این ویدیو را منتشر کرده اند.

شوخی شوخی جدی شد!

پس از انتشار ویدیو و این واکنش‌ها، دادستان کل استانبول حکم دستگیری گلشن را صادر کرد و تحقیقات درباره این خواننده آغاز شد. گلشن بایراکتار، در همان روز، در خانه‌اش دستگیر شد. او ابتدا به اداره پلیس و سپس به دادگاه استانبول به همراه وکیلش انتقال داده شد.

در طول بازجویی، خواننده از “احترام بی پایان خود به ارزش ها و حساسیت های کشور” صحبت کرد و اتهامات وارده علیه خود را رد کرد.

فشار مخالفان برای دستگیری گلشن

تصمیم به دستگیری گلشن، خواننده‌ای که به خاطر لباس‌های باز و صحبت های جنجالی اش شهرت دارد، و اعمال ممنوعیت‌های جدید برای برخی جشنواره‌های موسیقی در ترکیه، توسط منتقدان دولت به عنوان تلاشی از سوی حزب حاکم و رهبر آن رجب طیب اردوغان (فارغ التحصیل امام هاتیپ) توصیف شده است.

اما برخی مخالفات آقای اردوغان مدعی هستند که این اقدامات برای جلب حمایت شخصیت‌های مذهبی و محافظه کار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۲۰۲۳ و منحرف کردن افکار مردم از مسائل اقتصادی بوده است.

اظهارنظر این خواننده ۴۶ ساله با واکنش برخی گروه‌های مذهبی ترکیه و همچنین مقامات رسمی ازجمله وزیردادگستری، وزیر آموزش و پرورش و رئیس اداره دیانت روبرو شد و عذرخواهی ضمنی او در شبکه‌های اجتماعی نیز کارگر نیفتاد و مانع دستگیری او نشد. گلشن بایراکتار در حال حاضر منتظر اعلام بعدی دادگاه برای محاکمه است.

گلشن در دادگاه گفت:

«من بچه‌ای دارم که بهم نیاز داره. من جرمی مرتکب نشدم. هر زمان که لازم باشه میتونم بیام. میخوام بدون بازداشت محاکمه بشم».

گلشن به اتهام “تحریک به نفرت و دشمنی یا تحقیر” به زندان زنان در منطقه باکرکوی در شهر استانبول فرستاده شد و درخواست او برای آزادی تا زمان برگزاری دادگاه رد شد.

مدارس امام هاتیب (امام خطیب) چه‌ نوع مدارسی هستند؟

مدارس موسوم به امام خطیب، در نظام آموزشی ترکیه، آن دسته از مدارس راهنمایی و دبیرستان هستند که برخلاف مدارس عادی، دارای نظام آموزشی مختلط نیستند و دختران و پسران در کلاس‌های جدا هستند.

هدف اولیه از ایجاد این مدارس، تربیت خطیبان و روحانیون دینی برای کار و فعالیت در سازمان بزرگ تشکیلات دینی ترکیه بود. اما حالا این هدف بزرگتر شده و فارغ‌التحصیلان این دسته از مدارس دینی، می‌توانند در دانشگاه‌ها، در هر رشته‌ای درس بخوانند و شغل دلخواه خود را داشته باشند.



در حال حاضر در مدارس راهنمایی دینی و دبیرستان‌های دینی، مجموعاً، نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار نفر دانش آموز در حال تحصیل هستند که آماری مهم و قابل توجه است و می‌تواند در ۱۰ سال آتی، تغییرات مهمی در ترکیه به وجود بیاورد.

در مدارس دینی، علاوه بر دروس عادی، منابع فقهی اهل سنت مذهب حنفی هم تدریس می‌شوند. فرهنگ و منش و اخلاق دینی و مذهبی در این مدارس به گونه‌ای است که علی القاعده از خروجی آن، یک طبقه اجتماعی به وجود می‌آید و نه تنها در مشارکت اجتماعی و انتخاباتی، بلکه در حوزه مسئولیت اجرایی نیز، فعالیت آن به نفع حزب حاکم خواهد بود.

خشم اردوغان از توهین گلشن به مدارس مذهبی

رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، خودش در یکی از همین مدارس مذهبی امام هاتیب (با هدف تربیت واعظان دینی) درس خوانده است.

حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» اردوغان تقریبا دو دهه است که قدرت را در ترکیه در اختیار دارد. روزنامه صباح، که به حزب «عدالت و توسعه» اردوغان نزدیک است، روز چهارشنبه ضمن انتشار ویدئوی کنسرت این خواننده پاپ، از او به‌خاطر پوشیدن «لباس کوتاه» و بالا بردن «پرچم رنگین‌کمانی»، نماد جامعه دگرباشان جنسی، انتقاد کرد.

بیوگرافی گلشن بایراکتار

گلشن بایراکتار (که بعد از ازدواج نام فامیلش به چولاک‌ اوغلو تغییر کرد) در ۲۹ می ۱۹۷۶ به دنیا آمده است. این خواننده و ترانه‌سرای ترک در استانبول متولد و بزرگ شده و از دبیرستان شهرمینی فارغ التحصیل شده است. او پس از پایان دبیرستان، در دانشگاه فنی استانبول ثبت نام کرد و در همان زمان شروع به اجرا در رستوران ها و بارها کرد و بعداً دانشگاه را ترک کرد.

در سال ۱۹۹۵، هنگام اجرا در یک بار، توسط یک آهنگساز کشف شد و برای ساخت اولین آلبوم استودیویی خود با Raks Müzik قرارداد بست.

اولین آلبوم گلشن با نام Be Adam در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. همین آلبوم او را در صنعت موسیقی مشهور کرد اما او ترجیح داد از حرفه خود فاصله بگیرد و بر زندگی زناشویی خود تمرکز کند.

آلبوم های گلشن بایراکتار

در سال ۲۰۰۴، چهارمین آلبوم استودیویی او “اُف…اُف…” در ترکیه به یک آهنگ موفق تبدیل شد. تک آهنگ او با همان نام آلبوم، جایزه پروانه طلایی و جایزه موسیقی ترکیه را برای او به ارمغان آورد.

آلبوم Yurtta Aşk Cihanda Aşk (2006) و آلبوم های بعدی او فروش موفقی داشتند و Beni Durdursan mı? (۲۰۱۳) پرفروش ترین آلبوم سال ترکیه شد و پس از آن Bangır Bangır (2015) که دومین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۵ شد.

گلشن بایراکتار با استقبال مثبت منتقدان موسیقی مواجه شده است. او در کنار حرفه خوانندگی خود به عنوان یک ترانه سرا از چهره های برجسته ترکیه به شمار می رود. گلشن به ویژه پس از سال های ابتدایی کارش شروع به خواندن آهنگ های خود کرد. او آهنگ های موفق بسیاری را برای همکارانش نیز تولید کرده است.

در سال ۲۰۱۵، او به خواننده ترک با بیشترین تعداد بیننده در یوتیوب تبدیل شد. یک سال بعد، گلشن اولین خواننده ترکیه شد که یک موزیک ویدیوی او بیش از ۲۰۰ میلیون بار در این پلتفرم تماشا شده است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز متعددی نظیر ۶ جایزه پروانه طلایی و ۹ جایزه موسیقی کرال ترکیه را به دست آورده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

نیهات دوغان، خواننده مشهور ترکیه، با یک دختر ایرانی ازدواج کرد

فیلم سینمایی ترکی برگن ؛ زندگینامه دردناک خواننده زن ترک که قربانی اسیدپاشی و قتل شد

آهنگ جدید خواننده مشهور ترک به بحرانی سیاسی در ترکیه تبدیل شده است

دستگیری روزنامه نگار مشهور ترکیه به جرم توهین به اردوغان با روایت یک ضرب المثل!

نقابدار تو کی هستی ؟ مسابقه جدید تلویزیون ترکیه که می‌گویند تبلیغ شیطان‌پرستی است!

واکنش سزن آکسو به انتقادات رجب طیب اردوغان در ماجرای توهین به مقدسات

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود