همه چیز در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ ؛ پهپاد انتحاری ایرانی خبرساز در جنگ روسیه و اوکراین

همه چیز در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ ؛ پهپاد انتحاری ایرانی خبرساز در جنگ روسیه و اوکراین

روز گذشته مقامات اوکراینی مدعی شدند که یک پهپاد شاهد ۱۳۶ انتحاری ساخت ایران را که روسیه در حمله به این کشور به کار گرفته ساقط کرده اند. در هفته های اخیر مقامات آمریکایی و اوکراینی مدعی شده بودند که روسیه هزاران پهپاد ایرانی را برای استفاده در جنگ اوکراین خریداری کرده است. یک وبسایت نظامی وابسته به ارتش اوکراین صبح سه‌شنبه تصاویری از بال پهپاد سرنگون شده را منتشر کرد. یک مقام نظامی اوکراین هم این خبر را تائید کرد. در این تصاویر، شماره مدل پهپاد «M214 Geran-2» قید شده است اما نظامیان اوکراینی می‌گویند چنین مدلی در سامانه تسلیحات روسیه ثبت نشده و پهپاد سرنگون شده، با توجه به مختصات آن، مدل شاهد ایرانی است.

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

اما پهپاد شاهد ۱۳۶ چه ویژگی هایی دارد، به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این پهپاد از انواع پهپاد‌های انتحاری است که در رزمایش اخیر سپاه پاسداران با نام پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور داشت. پهپاد شاهد ۱۳۶ از رده مهمات پرسه زن محسوب می‌شود که اقدام به گشت زنی در شعاع هدف و یا یک محدوده قابل تنظیم می‌کنند. همچنین این نوع تسلیحات می‌توانند علیه انواع تجمعات دشمن، ادوات زرهی و حتی اهداف هوایی از قبیل بالگرد‌ها و پهپاد‌ها اقدام به عملیات کنند. این پهپاد‌ها وقتی مهلک می‌شوند که به صورت انبوه و در فاصله زمانی بسیار کوتاه از یکدیگر پرتاب شوند.

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

پرتاب انبوه این پهپاد‌ها دست نیرو‌های مسلح را بیش از گذشته باز می‌کند و استمرار عملیاتی آن‌ها را افزایش می‌دهد. روزنامه جروزالم پست در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ نوشته بود که پرتابگر جدید ایران برای شاهد ۱۳۶ ظاهراً به این کشور این امکان را می‌دهد که نه تنها آن‌ها را پنهان کند بلکه پنج پهپاد را در این نوع کامیون‌های تبدیل شده قرار دهد. به‌طور قابل‌توجهی می‌توان ده‌ها فروند از این پهپادها را به‌صورت «هجومی» به سمت هدفی پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپادها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یا اینکه آیا از قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته موجود در غرب برخوردارند، وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها تهدید نیستند.

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

مشخصات پهپاد شاهد 136 انتحاری ایران

همچنین جروزالم پست مدعی شده است که شاهد ۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست. همچنین رسانه های غربی برد پهپاد شاهد ۱۳۶ را ۲,۰۰۰ کیلومتر عنوان کرده اند. اگر چه مقامات نظامی ایران اطلاعات دقیقی در مورد پهپاد شاهد ۱۳۶ منتشر نکرده اند اما گفته می شود طول آن ۳.۵ متر بوده و برد آن بین ۱,۸۰۰ تا ۲,۵۰۰ متر است. وزن پهپاد ۲۰۰ کیلوگرم بوده و سرعت ن به بیش از ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • ارسلان شهریور ۲۴, ۱۴۰۱

    آره دیدیم بهبادتون تو اوکراین غوغا به پا کرده

  • ایرانی شهریور ۲۴, ۱۴۰۱

    کاش ایرانیان همه مثل این جانبرکفان بی ادعا بودند ….

  • علی کارشناَس شهریور ۲۴, ۱۴۰۱

    اوکراین اعلام کرد بعد از خرید پهپاد ایرانی توسط روسها جنگ رو نمیتونه ادامه بده و تسلیم شد. گفته کیف و خارکفو میدم ففط خواهشا پهپاد ایرانی رو نپرونین

  • دانیال شهریور ۲۵, ۱۴۰۱

    اگه پهپاد منهدم شده چرا هیچ مدرکی ازش نیس جز یه عکس از دمش ، خب وقتی منهدم میشه قاعدتن نباید سرجنگیش عمل کنه(برخلاف تصویر)
    از کجا معلوم ، شاید به هدف برخورد کرده باشه و فقط قسمت دمش باقی مونده باشه
    مگه اکراینی ها از این دروغا کم گفتن؟
    از طرف دیگه چه لذتی داره خود تحقیری و تمسخر می کنید؟پهپاد دشمن که نیست ماله بچه های همین کشوره
    در ضمن ارتش روسیه تا الان به خودیه خود عملکرد افتضاحی داشته نباید توقع داشته باشید با چنتا پهپاد مثه فیلمای هندی وارد عمل شن و جنگو تموم کنن

    • . شهریور ۲۵, ۱۴۰۱

      این دمش نیست. کنارره بالشه. واقعا کاملا یکیه.

    • . شهریور ۲۵, ۱۴۰۱

      بدترین دشمن این کشور همین قشر بچه ها هستند. ؛))

  • . شهریور ۲۵, ۱۴۰۱

    ایران حقی….ر

  • . شهریور ۲۵, ۱۴۰۱

    آره به بغل بالش خیلی شبیه

  • عرفان شهریور ۲۶, ۱۴۰۱

    روزیاتو دیدگاه ها رو بخون بعد تایید کن
    یکی نوشته ایرانه حقیر
    این چه وضع تایید دیدگاهاست؟

  • غلی شهریور ۲۸, ۱۴۰۱

    روسیه که خودشه یکی از بزرگترین تولید کنندگان سلاح و هواپیمای نظامی تو جهان هست حتما یه قابلیتی تو این پهباد دیده که خود پوتین برای اون اومده تهران تا مذاکره کنه بعدش یه ماهواره و پرتاب کننده اون رو داد تا بتونه رضایت ما رو جلب کنه کاشکی مسولین ما تو موارد دیگه که ما قابلیتهای منحصر به فردی داریم بتونن از اونها بیسترین استفاده برای ایران رو داشته باشه و مفت و مجانی یا وعده وعید ندن بره

    • موشک شهریور ۲۹, ۱۴۰۱

      این جنگ میان اوکراین و روسیه در اصل یک مبارزه برای رو شدن سلاح های اصلی روسیه هست پس برای همین پهپاد ایرانی خریده اند

  • موشک شهریور ۲۹, ۱۴۰۱

    ایول یک بار دیگه پهپاد های ایرانی غوغا به پا کرده