روایت فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی از اعتراضات اخیر در مصاحبه با خبرگزاری فارس

روایت فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی از اعتراضات اخیر در مصاحبه با خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس مصاحبه ای با سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌ ویژه نیروی انتظامی کشور در مورد اعتراضات هفته های اخیر انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

سردار بفرمایید چه نیازی احساس شد که نیروهای یگان ویژه نیز در این مقطع به صحنه وارد شوند؟

ابتدا باید بگویم که یگان ویژه در هفته فراجا با حضور در معابر و خیابان‌ها نهایت خدمتگزاری خود را به صورت ملموس به مردم نشان داد و مردم دیدند که چگونه فرزندان‌شان برای ایجاد امنیت و احساس امنیت خادم مردم هستند.

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین نیاز مردم امنیت است و یگان ویژه با توجه به شرایط موجود و در فضای فعلی وارد صحنه شد تا امنیت و احساس امنیت را که در چند روز اخیر تحت‌الشعاع جریانات و جوسازی‌های اخیر واقع شده است، تأمین کند.

باید بگویم پلیس در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و با تمام توان و رعایت اقتدار و هوشمندی برای تأمین امنیت مردم در صحنه حضور داشته و دارد.

روایت فرمانده یگان ویژه از اعتراضات روزهای اخیر و ماهیت آن

وضعیت امنیت شهرها را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ناآرامی‌ها و اغتشاشات کی جمع می‌شود؟

بنده فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم؛ چرا که پلیس ویژه این توانمندی را دارد که اینگونه حوادث را در بعد پلیسی و امنیتی در کم‌تر از ۶_۵ روز جمع کند؛ اگرچه حواشی و تبعات آن شاید مدتی طول بکشد اما آنچه مربوط به یگان ویژه در ناآرامی‌های اخیر است، باید گفت که قضیه جمع شده و پایان یافته است.

افرادی را که در حال حاضر در ناآرامی‌ها حضور دارند چگونه ارزیابی می‌کنید؛ از چه طیف و دسته‌ای هستند؟

افرادی که هم اکنون در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند آدم‌های احساسی و بدون پشتوانه فکری و اعتقادی هستند؛ افرادی که تحریک شده‌اند؛ یا پول گرفته یا دنبال منافع دنیوی هستند و چون پشتوانه اعتقادی ندارند احساسی عمل می‌کنند.

حضور در کف خیابان به ازای دریافت پول خرید یک گوشی اپل!

افرادی که این روزها کف خیابان می‌آیند چون احساسی بوده و به حضورشان اعتقادی ندارند تمام سرمایه‌گذاری آمریکا و غربی‌ها و آن دلارهای سرسام‌آوری را که خرج‌شان می‌شود به باد می‌دهند.

اگر به جریان‌سازی شبکه‌های معاند نگاه کنید آنکه آن سوی مرزها و دریاها در یک استودیو نشسته می‌گوید «بروید»؛ خودش آنجا نشسته و به واسطه پول‌هایی که خرج می‌کند، دستور می‌دهد که بروید؛ برای همین است که دستگیرشدگان فقط به ازای آن پولی که گرفته‌اند می‌گویند خدمت کرده‌اند؛‌ مثلاً یکی از دستگیرشدگان گفت که به ازای دریافت گوشی اپل برایشان خدمت کرد، یک روز در خیابان و اغتشاشات بود و دیگر هم کاری به کارشان و شرکت در اغتشاشات نداشت.

در صورتی که پلیس و سایر نیروهای امنیتی و نظامی به حضور و فعالیت خود اعتقاد داشته و با ایمان سر مأموریت حاضر می‌شوند چرا که ما پیروان مکتب شهید سلیمانی هستیم و برای دفاع از اسلام و انقلاب سر از جان نمی‌شناسیم.

در مکتب شهید سلیمانی ما فرماندهان هم همراه با مأموران‌ در کف خیابان و خط مقدم می‌ایستیم نه آنکه مثل تلویزیون و شبکه‌های معاند این همه پول و دلار خرج کرده و بگوییم «بروید در خیابان‌ها»!

روایت فرمانده یگان ویژه از اعتراضات روزهای اخیر و ماهیت آن

تعداد عمده اغتشاشگران در سخت‌ترین شرایط در تهران چه تعداد بود؟ چگونه شد که اعتراض به اغتشاش کشید؟

تعداد آشوبگران در سخت‌ترین وضعیتی که در تهران وجود داشت به ۲ هزار نفر هم نمی‌رسید؛ اگرچه عمده آن‌ها هم افرادی سابقه‌دار بودند.

ببینید، بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد؛ ما مدافع شهروندانی هستیم که می‌خواهند اعتراض خود را بیان کنند و بیایند و حرف خود را بزنند؛ مثل اعتراض کشاورزان در اصفهان در سال گذشته که ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر آمدند و اعتراض‌شان را بیان کردند و ما هم امنیت آن‌ها را برقرار کردیم اما وضعیت این روزها دیگر اعتراض نیست این اغتشاش است.

اگر کمی دقت کرده و به سخنان رهبری خوب گوش کرده باشید متوجه می‌شوید که با توجه به اینکه در دولت امروز، مسیر،‌ جهت و رویکرد خوب و مناسب بوده و دولت در مسیری قرار دارد و تلاشش این است که سؤالات چندین ساله‌ای را که پاسخ نداده‌اند حل کند، این روند دشمنان و معاندان را تحریک کرد تا اقدامی انجام دهند؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که چون جهت‌گیری جمهوری اسلامی درست بوده و آینده امیدوارکننده‌ای برایش ترسیم می‌شد دشمنان از این موضوع ترسیده و نگران شده‌اند و این موضوع آن‌ها را خلع سلاح کرده و برای همین اقدام به آشوب و جوسازی و تشنج‌آفرینی کردند.

عمده افراد حاضر در اغتشاشات با چه ویژگی‌هایی بودند؟

باید بگویم ما به عنوان پلیس باید ماهیت این افرادی را که روبه‌رویمان قرار دارند معرفی کنیم؛ اولاً اینکه این‌ها مردم عادی نبودند و افراد آموزش‌دیده در صحنه عملیات بودند و با تجربه؛ چرا که آموزش تظاهرات برق‌آسا و بزن‌دررو را دیده بودند؛ تیم‌های سه تا ۴ نفره موتوری، مجهز به سلاح سرد و گرم؛ جایی که تراکم جمعیت زیاد می‌شد و می‌آمدند و شعار داده و تحریک کرده و سریع جابه‌جا می‌شدند.

این‌ها آدم‌های عادی و مردم کوچه و بازار نبودند آدم‌‌های هدف‌داری بودند که با خودشان بنزین، نارنجک و سلاح داشتند؛ سریع آتش زده و یا در بانکی را می‌شکستند و می‌رفتند.

اگرچه ما هم خیلی از آن‌ها را شناسایی کرده و در رصد اطلاعاتی برای دستگیری آن‌ها اقدام کرده‌ایم.

آیا یگان ویژه برای دستگیری‌ لیدرها هم اقدام کرد؟ 

بله؛ با توجه به اینکه این جریانات در برخی مقاطع زمانی خیلی عمق گرفت یگان ویژه با کار اطلاعاتی عناصر اصلی را در همان صحنه دستگیر کرد.

یکی از عواملی که باعث شده که اغتشاشات و ناآرامی‌ها ادامه‌دار نباشد همین موضوع دستگیری‌هاست؛ چرا که وقتی لیدر وجود نداشته باشد بقیه دیگر ناتوان هستند و بیش‌تر به دنبال تخریب و ایجاد خسارت‌های جزئی هستند.

یک سوال سردار؛ یگان ویژه در صحنه چگونه عمل می‌کند؟

توجه کنید که ما سیستم صوتی داریم ابتدا با مردم و افرادی که مقابل ما هستند صحبت می‌کنیم وضعیت را تشریح کرده و اخطار می‌دهیم. در این صورت صف مردم و آن‌هایی که فقط برای اعتراض آمده از اغتشاشگران جدا می‌شود و آن اندک جمعیتی که مقابل ما می‌ماند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

همه جا سیستم صوتی دارید؟

سیستم صوتی اصلی ما بر روی ماشین مستقر است اما اگر معبری وجود داشته باشد که ماشین نتواند برود حتی با بلندگوی دستی یا با صدای بلند این اعلان انجام می‌شود و این مورد اولین وظیفه و کار فرماندهان یگان ویژه در صحنه است یعنی روشنگری قبل از عملیات.

سردار عده‌ای می‌گویند ما هیچ‌کاره بودیم اما در محل باتوم خوردیم؛ جریان چیست؟ آیا پلیس با همه کسانی که در صحنه حضور دارند برخورد می‌کند؟

توجه کنید همانطور که گفتم ابتدا ما اخطار می‌دهیم و روشنگری می‌کنیم تا مردم صف خود را از صف آشوبگران جدا کنند.

در این بین تعدادی جدا شده و محل را ترک می‌کنند اما آن‌هایی که در صحنه می‌مانند مسلماً آدم‌های مسأله‌دار هستند؛ چرا که فردی که رهگذر است صدای فرمانده یگان مستقر در محل را شنیده، اخطار را شنیده و می‌داند که بعد از اخطار دیگر پلیس تعارفی ندارد.

اما آنکه در محل مانده، معلوم است با هدفی آمده که صحنه را ترک نمی‌کند. البته باید گفت برخی جاها هم تعدادی رهگذر یا کاسب در محدوده عملیاتی ما قرار می‌گیرند.

البته باید گفت که معمولاً کسانی که از نحوه عمل مأموران ما گله می‌کنند خود باید در ابتدا به تذکرات مأموران ما گوش می‌کردند؛ چرا که ما تنها پلیسی هستیم که برخلاف پلیس‌های ویژه دنیا اولاً اخطار می‌دهیم، تذکر داده و روشنگری کرده و حتی صبر و حوصله به خرج می‌دهیم تا آدمی که بی‌طرف و رهگذر است از جمعیت جدا شده و فاصله بگیرد.

مردم باید بدانند وقتی فرمانده یگان ویژه اخطار می‌دهد پشت سر اخطار بلافاصله عملیات انجام می‌شود رهگذر یا عابر پیاده یا آدم بی‌طرف باید مسیرش را سریع عوض کند تا مأ‌مور دچار اشتباه نشود.

اگرچه پلیس در حین عملیات نیز حساب‌دیده عمل کرده و تا آنجا که در توان است حواسش را جمع می‌کند تا به پیرزن، پیرمرد و کودک و افراد ناتوان آسیبی نرسد.

حتی در این بین ما مواردی را داشتیم که مأموران ما در معابر و مقاطعی سنگ‌خورده و آسیب دیدند اما برای اینکه مردم مستقر در محل آسیبی نبینند هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

سردار ، رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای آن سوی مرزها از خیزش جمعیت در ناآرامی‌های اخیر خبر می‌دهند؛ با توجه به حضور شما در صحنه وضعیت جمعیتی اغتشاشات اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بر اساس آنچه ما در کف خیابان دیدیم نسبت به فتنه‌های گذشته ما در این ناآرامی‌ها ریزش‌های معناداری را مشاهده کردیم از سال ۹۶ تاکنون.

برخلاف آنچه رسانه‌های معاند می‌گویند خیزش، ما ریزش سراسری دیدیم و آنچه در کف خیابان است با آنچه که تبلیغات می‌شود کاملاً متفاوت و غلط است و همین برداشت‌های غلط باعث شده که ۱۰۰ تا ۲۰۰ اراذل سابقه‌دار این همه سال‌ها چندین میلیارد دلار از اجانب بگیرند. در حالی که در کف خیابان فقط ۳۰ تا ۵۰ نفر اوباش شناسنامه‌دار حضور دارند.

اسلحه ماموران یگان ویژه در کف خیابان چیست؟

ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحه‌ای که در کف خیابان و ناآرامی‌ها به دست گرفته‌ایم پینت‌بال است و اسلحه ساچمه‌زن که پلاستیکی است تا کم‌ترین صدمه را به افراد برساند.

به نظر شما وضعیت ناآرامی‌های اخیر چه تفاوتی با اغتشاشات در سال‌های گذشته دارد؟

باید بگویم این سری ناآرامی‌ها نسبت به ادوار گذشته خشونت بالایی دارد.

درست است که مأموران یگان ویژه تلفات کم‌تری را نسبت به سایر نیروها در روزهای اخیر متحمل شدند که آن هم به واسطه آموزش‌های حرفه‌ای و سخت و کاربردی بوده است؛ اما حتماً در اخبار دیده و شنیده‌اید که تعدادی از شهدای ما با چاقو به شهادت رسیده‌اند؛ البته ما هم یک نفر زخمی داشتیم که وی نیز با ضربه چاقو مصدوم شده بود.

آنچه مشخص است این سری آدم‌هایی که وارد صحنه شدند آدم‌های خشن و جسوری بودند. اسلحه داشتند و خیلی از نیروها به واسطه ساچمه و سلاح جنگی که آن‌ها استفاده می‌کردند مصدوم و مجروح شده یا حتی به شهادت رسیدند و تلفاتی که شاهد آن بودیم ناشی از خشونت بیش از حد آن‌ها بود.

دستگیرشدگان عمدتاً چه افرادی بودند؛ چه هدفی داشتند؟

افرادی که دستگیر شده‌اند صراحتاً به این موضوع اعتراف کرده‌اند که به ازای پولی که دریافت می‌کردند خدمت انجام می‌دادند یعنی هر خرابکاری یک نرخ و قیمتی داشت.

آتش زدن ماشین پلیس، آتش زدن موتور، تخریب کیوسک پلیس، حمله به مأمور پلیس،‌ زخمی کردن، شعارنویسی هر کدام از آن‌ها برای خود قیمتی دارد و جالب است افراد دستگیرشده اعتراف کردند که پولشان را گرفته و کار را انجام داده و رها کردند و نکته مهم‌تر اینکه اکثراً جزو اراذل شناسنامه‌دار بودند.

مثلاً موردی داشتیم که فردی با دوچرخه تردد می‌کرد اما گوشی‌اش آنلاین و متصل به شبکه‌های خارجی بود و به ازای هر خبر پول می‌‌گرفت حتی اخبار ساختگی؛ تازه افراد را هدایت می‌کرد که به کدام خیابان هم بیایند یا با افرادی که با چاقو به مأموران حمله کردند صحبت کردیم می‌گفتند به ما گفته و توجیه شده‌ایم تا این خشونت‌ها را انجام دهیم.

حتی در خصوص پروژه‌ کشته‌سازی می‌گفتند وقتی صحنه را مناسب می‌دیدیم چنین اقدامی را رقم می‌زدیم.

چرا که در برخی شهرها کشته‌سازی رخ داد در جایی که حتی خبری نبود حمله کرده و مردم را کشتند و گفتند نیروهای دولتی این کار را کرده‌اند و در شبکه‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش دادند.

باور نمی‌کنید حتی افرادی را دستگیر کردیم که متخصص از کار انداختن دوربین‌ها بودند؛ یعنی آموزش دیده بودند که دکل‌ها را چطور از کار بیندازند.

در صورتی که نمی‌دانند که ما متکی به دوربین‌های ثابت نیستیم و به دکل کاری نداریم؛ ما به صورت سیار و از طریق بسترهای دیگر تصویربرداری از صحنه را انجام می‌دهیم.

با توجه به اینکه نیروهای مستقر در اغتشاشات آموزش‌دیده بودند تاکتیک شما در مقابل آن‌ها چه بود؟

ما در مقابل آن‌ها عملیات برق‌آسا را اجرا کردیم؛ باید بگویم که کلمه برق‌آسا را ابتدا ما به کار بردیم؛ اما در این دوره آشوبگران به تظاهرات خود واژه برق‌آسا را اضافه کردند.

همانطور که گفتم مأموران یگان ویژه با حضور در صحنه ناآرامی‌ها و آشوب‌ها ابتدا مرحله بازدارندگی را در پیش‌رو دارند یعنی اقداماتی انجام می‌شود که هسته شکل‌گرفته را متفرق کنند؛ همانطور که گفتم با سیستم صوتی چه ماشینی چه دستی و سعی می‌کنند که با جمعیت صحبت کرده و از آن‌ها خواسته که متفرق شده و محیط را ترک کنند.

مرحله دوم مرحله نرم است که اقناع‌سازی بعد از تذکر و صحبت است و بعضاً از آبپاش برای متفرق کردن افراد استفاده می‌شود و مرحله نهایی هم عملیات برق‌آسا انجام می‌شود یعنی تمام‌کننده.

در ناآرامی‌های اخیر چند بار از عملیات برق‌آسا استفاده کردید؟

با توجه به اینکه نیروهای آشوبگر مستقر در محل آموزش‌دیده و مسلح و خشن بودند به طور مثال در یک شب ۳۰ مرحله عملیات برق‌آسا انجام دادیم.

آیا تعداد افراد آشوبگران زیاد بود؟

نخیر، همانطور که گفتم تمرکز در این دوره از آشوب‌ها در هسته‌های ۵۰ نفره تا حداکثر ۱۰۰ نفره بود اما در نقاط پراکنده بود و با توجه به اینکه افراد حاضر در این آشوب‌ها آدم‌های شرور و سابقه‌داری بودند و بعضاً مواد مصرف می‌کردند و با چاقو و سلاح و خشونت رفتار می‌کردند تعداد زیادی عملیات برق‌آسا اجرا شد تا بتوان غائله را ختم کرد.

از پراکندگی هسته‌های تشکیل شده گفتید آیا لیدرها مداوم تغییر جهت می‌دادند؟

بله، هسته‌های اصلی اغتشاشگران از موتور استفاده می‌کردند چرا که جابه‌جایی سریعی را برای آن‌ها امکانپذیر می‌کرد و می‌توانستند نقاط بیش‌تری را پوشش دهند مثلاً با یک دسته راه افتاده و می‌رفتند و بلافاصله تغییر تاکتیک می‌دادند.

در استان‌های مختلف وضعیت چگونه بود آیا در همه جا ناآرامی گسترده بود؟‌

در ۵ تا ۶ استان درگیری با اراذل و اوباش به صورت بسیار خشن بود؛‌ در ۷ تا ۸ استان خیلی جزئی یکبار آمدند و تجمع کردند و بعد هم رفتند و در برخی استان‌ها اصلاً مسأله‌ای وجود نداشت.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • . مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    فارس و پلیس. در و تخته باهم جور شدن.

    • حامد مهر ۲۴, ۱۴۰۱

      روزیاتو زده رو دست فارس!

  • دژپسند مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    آشوب در هر صورت ناپسند هست
    اعتراض آرام و منطقی اگه بود شاید حرف مردم شنیده میشد ولی با شلوغ بازی حرف حق مردم نابود شد رفت لای این آتیش بازی ها

  • اسمال مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    ۲۰۰۰ نفر؟ چه خبره
    واقعیت رو من از یه منبع مطمئن شنیدم.
    گفت در کل ۵۰ نفر تا ۱۵۰ نفر در خیابان ها معترض داریم
    این جمعیت میلیونی که در شبکه های مجازی میبینید فتوشاپ هستند

    منبع : شبکه خبر ، صداسیما ، بخش زیرنویس هاش

  • میهمان مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    با سلام به همگی
    در تکمیل این رهروی راه ناحق
    ۱. وکلای دادگستری هم جزو اغتشاشگران بودن
    ۲. این لباس مشکی ها که با کلاه و باتوم و سپر و موتور و … توی شهر هستن فکر نکنید اینا نیروی ضربتن بلکه اینا عوام بیگانه ان که از ۲ مهر توی سطح شهرن
    ۳. اینترنت از ۳۰ شهریور میلی شده دقیقا کدوم اغتشاگر انفدر حرفه ایی که گوشیش یا این سرعت به اینترنت بین الملل وصله
    ۴. خود صدا و سیمای میلی بخواد بلندگو های نیروی پلیس رو که قبل یورش اخطار دادن رو تا حالا توی هیچ اعتراضات یا راهپیمایی نشون نداده که این بزرگوار داره ادعا می کنه
    ۵. امروز اینترنت و سیستم پیامک به شدت اختلال داشته و حتی نمی شد از سایت های داخلی استفاده کرد قابل توجه ایشون امروز ۲۳ مهره در صورتی که ایشون فرمودن ما از ۲مهر اعتراض و اغتشاشانی نداریم
    ۶. نکته بعد این پول ها به هر حال از طریق سیستم بانکی کشور که کلی محدودیت داره انجام شده چه جوری انقئر سامانه فشل که نمی تونه این پولا رو رهگیری کنه
    ۷. انقدری که این بزرگوار اعتراضات و ساماندهیشون رو تخیلی نمایش می ده فیلم های بالیوودی هم جلوشون کم می یاره روی فیلم های هالیوودی رو که هیچ سفید کرده
    در آخر هم مسئولین محترم و کم سواد مملکت اگر دوتا برنامه ده دقیقه ایی می ذاشتن و بابت اتفاق پیش اومده عذر خواهی و قول رسیدگی می دادن لازم نبود یک ماه تمام ۲۴ ساعت شبانه روز برنامه تولید کنن در توجیه رفتارشون در واقع گره ایی که با دست باز می شد رو چرا با دندون اصرار دارید باز کنید با فیلنرینگ و محدودیت اینترنت فقط هم امر می رسید که ۸۰ میلیون ایرانی رو گروگان گرفتید و می خواد از جامعه جهانی دور بشید کافی به مسائلی که با قطعی اینترنت بر سر صنایع کلان آوردید دقت کنید کسب و کار های خردی مثل ما به درک

  • خدا قوت مهر ۲۴, ۱۴۰۱

    خدا قوت. ایران سوریه نمیشه

  • احسان مهر ۲۵, ۱۴۰۱

    فرمودند وظیفه امنیت شهر ها با پلیس هستش دقیقا بفرمایند این دوستانی که با لباس شخصی و ماسک کامل مردم رو دستگیر میکنند کدوم ارگان هستند ؟ مردم دیگه متوجه شدند برای مردم کاری انجام نمیده پلیس بلکه برای حک.مت هستش.نیرویی که باید مردم با دیدنش احساس امنیت کنند متاسفانه امروز مردم با دین پلیس احساس نا امنی میکنند.و بد روزگار این هستش که گوش هیچ کس بدهکار نیست . هرچی میگیم میگن اینا جرف دشمن هستش.باور کنید مردم دلسوز کشورشون هستند و دلسوز دینشون. خوارج هم مسلمان بودند.کسانی که روی امام حسین هم شمشیر کشیدند نماز شب خوان بودند.داعش هم خودشو مسلمون میدونه. باور کنید مردم و نسل جدید را از اسلام دور کردند.نشون دادند حفظ حکومت به اصلاح اسلامی از حفظ اسلام مهم تر هستش.