نماینده اراک در مجلس: «هیچ‌وقت پلیس و بسیج به مردم آسیب نمی‌زنند»

نماینده اراک در مجلس: «هیچ‌وقت پلیس و بسیج به مردم آسیب نمی‌زنند»

در بیش از چهل روز اخیر که با مرگ مهسا امینی شاهد اعتراضات در نقاط مختلف کشور بوده ایم، ویدیوها و تصاویر خبرساز و جنجالی بسیاری منتشر شده است؛ از درگیری های خیابانی تا خشونت طرفین و رفتارهایی که دل انسان را به درد می آورد. همانطور که انتظار می رود، هر دو طرف ماجرا (معترضان و حاکمیت) خوانش یکسانی از این تصاویر بحث برانگیز ندارند و هر یک روایت خاص خود را ارائه می کنند. وبسایت رویداد ۲۴ در مصاحبه ای با نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، سوالاتی از وی در مورد اعتراضات این روزها و ماجرای حمله به حرم شاهچراغ در شیراز پرسیده که در ادامه خواهد آمد.

روایت نماینده اراک از عاملان تخریب اموال مردم در خیابان

رویداد ۲۴ در مصاحبه با محمد حسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی چنین نوشته است:

اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی همچنان ادامه دارد؛ اعتراضاتی که اتفاقات عجیبی در دل آن رخ داده است؛ از جمله اینکه تعدادی جان باخته‌اند و در عمده موارد اعلام شده همه آنها یا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند یا خودکشی کرده‌اند. اتفاق عجیب دیگر اینکه فیلم‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی موارد تخریب ماشین‌ها و وسایل نقیله مردم و حتی پنجره خانه‌ها توسط افرادی با لباس نظامی صورت می‌گیرد. درباره این موارد با محمدحسن آصفری عضو کمسیون امنیت ملی مجلس و نماینده اراک گفت‌وگو کرده‌ایم که اتفاقا یکی از جان‌باختگان روزهای اخیر به نام مهرشاد شهیدی‌فر در حوزه انتخابیه او بوده است.

آقای آصفری خبری مبنی بر کشته شدن یک شهروند اراکی به نام «مهرشاد شهیدی‌نژاد» منتشر شده؛ شما به عنوان نماینده اراک اطلاعی در این خصوص دارید؟

بله، من هم این خبر را شنیده‌ام اما هنوز از کم و کیف ماجرا خبر ندارم. پیگیر علت مرگ مهرشاد شهیدی‌نژاد هستم که بفهمیم ماجرا چه بوده و آیا مرگ او به اعتراضات ارتباط داشته یا خیر.

پیگیری‌هایی که تا به الان در رابطه با مرگ مهرشاد شهیدی‌نژاد داشته‌اید به کجا رسید؟

فعلا در حال بررسی موضوع هستم.

در برخی گزارش‌ها علت فوت افرادی که در اعتراضات بوده‌اند، خودکشی اعلام شده است. آیا این گزارش‌ها قانع‌کننده است؟

اینها باید بررسی شود. درمورد مرگ مهرشاد شهیدی‌نژاد هم باید بررسی شود که عامل بیرون نقش داشته یا چیز دیگری.

در حال حاضر وضعیت شهر اراک به چه شکل است؟

اراک هم مثل سایر شهرها برخی ایام شلوغ و برخی ایام آرام است. در حال حاضر در اراک هیچ مشکلی و ناآرامی‌ای نداریم اما در چند روز گذشته در برخی نقاط شهر مشکل تجمعات داشتیم اما از شب گذشته تا الان خبری نبوده است.

رفتار درست با معترضان چیست؟ الان بالاخره چه خوشمان بیاید چه نه یکسری از مردم معترض هستند، آیا برچسب عامل نفوذی و عنصر خارجی می‌تواند آن‌ها را ساکت کند؟

معترض با آشوبگر متفاوت است. اگر منظور شما از معترض آشوبگر است که باید با آشوبگران برخورد جدی صورت گیرد. کسی‌که اموال عمومی را تخریب می‌کند، زن و بچه، نیروی انتظامی و بسیجیان را با چاقو زخمی می‌کند، باید به اشد مجازات محکوم شود. اعتراض قانونی حق مردم است و کسی حق ندارد به افرادی که اعتراض آرامی دارد، حرفی بزند یا جلوی او را بگیرد. تفاوت معترض با آشوبگر زمین تا آسمان است.

مرز بین معترض و آشوبگر کجاست؟ تا الان هر اعتراضی که در کشور صورت گرفته مسئولان گفته‌اند که این «اغتشاش» است نه «اعتراض». حتی در موارد متعددی نظیر اعتراضات معلمان و پزشکان این گفته را شنیده‌ایم.

اعتراضاتی که تبدیل به «آشوب» می‌شود، سبب اتفاقات فجایعی در شیراز شد. چرا باید «آرتین» در کودکی طعم از دست دادن خانواده را بچشد؟ اگر این آشوبگران اعتراضات خودشان را از طرق قانونی دنبال می‌کردند و معترضان اجازه نفوذ آشوبگران را نمی‌دادند، دیگر نیازی نبود دستگاه امنیتی تمام وقت خودش را برای این موضوعات بگذارد و کسی با سلاح گرم وارد یک مکان مذهبی نشود و زن و بچه مردم را به رگبار ببندد!

به اعتقاد بنده آشوبگران اغتشاشات اخیر در ریختن خون پدر و مادر آرتین و دیگر شهدا شریک و مقصر بوده و بایستی نسبت به این مورد هم پاسخگو باشند. دخالت‌های شبکه‌های معاند نظیر ایران اینترنشنال و صدای آمریکا در اغتشاشات اخیر بسیار محرز است!

سوال من از شبکه‌های معاند این است که چرا آن‌ها آشوبگران را بسیج می‌کنند، به آن‌ها آموزش کوکتل مولوتوف می‌دهند و هشتگ اعتراضات می‌زنند اما برای شهدای شاهچراغ هیچ کاری نمی‌کنند؟ چرا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی در خصوص حادثه شاهچراغ سکوت کرده‌اند؟

کسی سکوت نکرده است. سوالم این است که ارتباط حمله تروریستی به حرم شاهچراغ با اعتراضات مردم چیست؟ مگر چند سال قبل که داعش به مجلس یا حرم امام خمینی حمله کرد، مردم اعتراض کرده بودند؟

به اعتقاد بنده اغتشاشات اخیر با حادثه تروریستی در شاهچراغ ارتباط نزدیکی دارد. عناصر خارجی و کسانی‌که ضد ملت ایران هستند به دنبال ایجاد ناامنی در کشورند تا ذیل آن اقدامات تروریستی انجام دهند.

البته جا دارد بگویم که اعتراض مردم هم یک موضوع بسیار مهمی است که مسئولان باید بدان توجه کنند و صدای مردم را بشنوند، اما اینطور نیست که بگوییم میان حادثه تروریستی در شیراز و اغتشاشات اخیر در خیابان‌های اراک، تهران و … ارتباطی وجود ندارد.

مهم‌ترین ارتباط واقعه شیراز با اغتشاشات اخیر این است که دستگاه امنیتی خودشان را مشغول نفوذی‌ها و اغتشاشگرانی که دست به تخریب اموال عمومی می‌کنند، کرده‌اند و همین وقت گذاشتن برای اغتشاشگران سبب می‌شود که از آن طرف  باید شاهد اقدامات تروریستی در حرم شاهچراغ باشیم.

نمی‌توان مسئولیت به نیروهای نظامی را نادیده گرفت. منظورم این است که وقتی یک نیروی لباس شخصی به راحتی با اسلحه در شهر تردد می‌کند و تیراندازی هم می‌کند و نمی‌توان او را از نیروی رسمی نظامی تشخیص داد، طبیعتا فضا برای حضور نیروهای تروریست باز نمی‌شود؟

باید دستگاه امنیتی به این مورد رسیدگی کند و خدایی نکرده از این قضیه سوءاستفاده شود که افراد نفوذی دست به اقدامات تروریستی نظیر اتفاقی که در حرم شاهچراغ افتاد، بزنند.

بنده قبول دارم که نمی‌شود یک فرد با لباس شخصی و اسلحه به دست در خیابان بایستد. بالاخره نیروی مسلح یونیفرم دارد. البته اگر یک لباس شخصی کلت کمری در اختیارش باشد، اشکالی ندارد اما وقتی سلاح بزرگ دست یک نفر است باید حتما یونیفرم پلیس را بپوشد تا خدایی نکرده سبب سوءاستفاده تروریست‌ها نشود و مردم بتوانند آن‌ها را هم تشخیص دهند.

یعنی اگر یک لباس شخصی سلاح بزرگ در دست نداشته باشد و فقط کلت داشته باشد موردی ندارد؟

قرار نیست همه نیروهای اطلاعاتی لباس فرم بپوشند! کسی‌که جزو نیروهای اطلاعاتی بوده و مشغول انجام عملیات است قرار نیست با یونیفرم پلیس در خیابان باشد. این افراد اصولا با لباس شخصی در اماکن عمومی حضور دارند تا بتوانند عناصر «آشوبگر» را شناسایی کنند.

شما که نباید از نیروهای اطلاعات سپاه انتظار پوشیدن یونیفرم نظامی را داشته باشید. نیروهای اطلاعات سپاه بنابر تشخیص خودشان هر لباسی که به صلاح باشد را می‌پوشند اما همه نیروهای ما حتی لباس شخصی‌ها دارای کارت شناسایی معتبر هستند.

این روز‌ها فیلم‌هایی از تخریب اموال عمومی توسط برخی از نیرو‌های یگان ویژه در فضای مجازی منتشر می‌شود. شما این فیلم‌ها را مشاهده کرده‌اید؟

کسانی‌ که در حال تخریب اموال عمومی و شخصی مردم هستند، از لباس پلیس سوءاستفاده می‌کنند و الا هیچوقت پلیس و بسیج به مردم آسیب نمی‌زنند. بنابراین شما نباید بگویید پلیس در حال تخریب اموال مردم است، باید بگویید برخی افراد با لباس پلیس در حال تخریب هستند.

چهارراه گمرک و قزوین تهران پر از لباس‌فروشی‌هایی که یونیفرم نظامی می‌فروشند. ممکن است یک فردی برود لباس نظامی بخرد و آن را بپوشد و در پی بد جلوه دادن نیروهای نظامی ما باشد. یک نفر ممکن است با خرید لباس پلیس و پوشیدن آن، زن و بچه مردم را کتک بزند تا دید مردم را نسبت به پلیس تغییر دهد.

شما یک سر به بازار بزنید در آنجا هم باتوم به شما می‌فروشند هم لباس نظامی. ممکن است عناصری برای بد جلوه دادن نیروهای نظامی ما دست به چنین اقداماتی بزنند. بنده صراحتا می‌گویم که به هیچ وجه سپاه، نیروی انتظامی، ارتش و بسیج دست به شکستن شیشه ماشین‌ها و مردم رهگذری که جزو آشوبگران نیستند، نمی‌زنند.

یعنی به نظر شما کسانی‌که اموال عمومی را تخریب می‌کنند یا شیشه ماشین‌ها را می‌شکنند، جزو نیروهای پلیس نبوده و خودشان لباس و ادواتی نظیر باتوم تهیه می‌کنند و به نوعی نفوذی هستند؟

بله؛ کسی با لباس نظامی به مغازه، ماشین و مردم آسیب می‌زند حتما جزو نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران نیست. این افراد جزو نیروهای نفوذی هستند. اصلا مگر موردی داریم که پلیس دست به چپنین کارهایی بزند؟ مطمئنم که نداریم. این افراد می‌خواهند چهره نیروهای مسلح ما که حافظ امنیت هستند را مخدوش کنند.

به عنوان نمونه چندی پیش فیلمی در میدان آرژانتین تهران منتشر شد که به بدن یک زن توسط مامور دست زده شد. در بیانیه‌ای که بعد از آن اتفاق منتشر شد، کسانی‌که ویدیو را انتشار دادند متهم به «تشویش اذهان عمومی» شدند.

پلیس یا نیروی امنیتی که بی هیچ دلیلی اینگونه با مردم رفتار کند، حتما در دادگاه نظامی باید پاسخگو باشد. شما باید ابتدا اصل قضیه را بررسی کنید. نمی‌شود با انتشار یک فیلم پلیس را متهم به آزار و اذیت کرد!

باید دید اصلا آن فرد جزو نیروهای پلیس بوده یا خیر یا آن خانم کاری که مخل امنیت باشد انجام داده یا خیر! شاید اصلا آن زن سلاح همراهش بوده است. نباید فقط با دیدن یک ویدیو قضاوت کرد. آن خانم می‌تواند شکایت خود را دادگاه نظامی ببرد بنابراین اینگونه نیست که فقط با دیدن یک فیلم قضاوت صورت بگیرد و بگوییم پلیس را با یک زن اینگونه رفتار کرد! بنده اصلا این فیلم را ندیدم اما شما اگر اطلاعاتی از این خانم دارید می‌توانید به دادسرای نظامی بگویید تا آن‌ها پیگیری کنند.

خودتان تا کنون فیلم‌های این‌چنینی را ندیده‌اید که افرادی با لباس نیروهای نظامی شیشه‌ها را شکسته باشند؟

بنده تا به الان حتی یک مورد تخریب توسط نیرو‌های پلیس را هم نشنیده‌ام. شما می‌توانید به دادسرای نظامی تشریف ببرید و از آن‌ها این سوالات را بپرسید. روزانه ۳۰ هزار گزارش به نیروی انتظامی می‌رسد از گزارش‌های امنیتی تا عفت. ممکن است در این چند هزار عملیاتی که نیروی انتظامی می‌رود، چهار مورد خطا هم صورت بگیرد.

بنده نمی‌گویم که نیروی انتظامی عاری از اشتباه است. اتفاقا در برخی مواقع نیروی انتظامی بد برخورد کرده است، اما آیا واقعا با آن‌ها برخورد نشده است؟ شما بروید ببینید چه تعداد نیروی امنیتی و پلیس به دلیل شکایت یک فرد در زندان هستند.

آماری از بازداشت‌شده‌ها، کشته شدگان و مجروحان در اعتراضات اخیر دارید؟

یک تیمی را از کمیسیون امنیت ملی انتخاب کردیم که به اراک بروند و از زندانی که محل نگهداری «آشوبگران» است بازدید کنند که این کار هم صورت گرفت. آمار دقیقی هم در این خصوص داریم.

این آمار به چه شکل است؟

در حیطه وظایف بنده نیست که آماری از اغتشاشات اخیر در اختیار شما بگذارم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • omid آبان ۸, ۱۴۰۱

    تو گفتی ماهم باور کردیم

  • حامد آبان ۹, ۱۴۰۱

    بی همه چیز
    امیدوارم همه شما به زودی تو یه دادگاه عادلانه محاکمه بشین

  • احسان آبان ۹, ۱۴۰۱

    چرا مردم و گوش دراز فرض میکنید؟
    چقدر شما راستگو هستید.
    البته ایشون نماینده مردم عزیز اراک نیست ایشون نماینده حاکمیت در اراک هستش.