نماهنگ جنجالی «برای دختر همسایه» ؛ نسخه افغانستانی آهنگ معروف «برای» + ویدئو

نماهنگ جنجالی «برای دختر همسایه» ؛ نسخه افغانستانی آهنگ معروف «برای» + ویدئو

چند روزی است نماهنگی به نام «برای دختر همسایه» با همخوانی چند بانوی اهل افغانستان و با محتوایی هشدارآمیز برای زنان معترض ایرانی منتشر شده که بر اساس ترانه و ملودی آهنگ معروف «برای» شروین حاجی پور ساخته شده است. انتشار این نماهنگ واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است.

در این نماهنگ که به نوعی پاسخی به قطعه ی شروین حاجی پور است، زنان افغانستانی با روایت رنج رفته بر خود، از زنان ایرانی می‌ خواهند تا به جای «زن، زندگی آزادی»، شعار «زن، زندگی، آگاهی» را فریاد بزنند و فریب شعارهای آمریکایی را نخورند و سرزمین خود را نابود نکنند. در حقیقت، در این نماهنگ به زنان معترض ایرانی گفته می شود آنچه به دنبالش هستند نتیجه ای جز رقم خوردن شرایطی مشابه وضعیت امروز افغانستان برای کشور ایران نخواهد داشت.

نماهنگ «برای دختر همسایه» که با استقبال فراوان رسانه های اصولگرا مواجه شده است، نخستین بار روز پنجشنبه ۱۹ آبان توسط کانال تلگرامی عیسی حسینی مزاری و برخی کارکنان خبرگزاری صدای افغان و مرکز تبیان افغانستان منتشر شد. عیسی حسینی مزاری، ریاست مرکز تبیان افغانستان را برعهده دارد که در قم، تهران و مشهد دفتر دارد.

این نماهنگ را از این طریق این لینک در خبرگزاری فارس ببینید.

اما انتشار نماهنگ «برای دختر همسایه» واکنش های مختلفی را در پی داشته است و برخی با آن مخالف اند و برخی موافق.

محمد کاظم کاظمی، شاعر سرشناس افغانستانی که سال‌ ها است در ایران زندگی می‌ کند، در پستی اینستاگرامی انتقاداتی را نسبت به این اثر مطرح کرد.

او در این پست نوشت:

این کلیپ در این روزها دست‌به‌دست می‌شود و بازتاب نسبتاً وسیعی هم پیدا کرده است. سازندگان آن گویا می‌خواهند مردم ایران را از سرنوشتی که بر سر مردم افغانستان آمد برحذر دارند. من نکاتی در این مورد دارم که می‌نویسم به امید این که به گوش سازندگان بی‌نام و نشان آن برسد.

۱. به نظر من اصل این کار یعنی باز کردن دریچهٔ گفتگو و ارتباط میان دو ملت ارزشمند است. به جای بیانیه‌های رسمی، یک کار هنری صورت گرفته است. تجربهٔ افغانستان می‌تواند برای مردم هر دو کشور سودمند باشد، البته اگر درست نگریسته شود و درست تحلیل شود.

۲. دوقطبی یا وفاق؟

مردم افغانستان دوستدار مردم ایران‌اند. و بارها این دوستداری را در سخن و در عمل تصویر کرده‌اند. ما آرزومند رفع این بحران هستیم. ولی به باور من، رفع این بحران با تقویت یک قطب از این دوقطبی صورت نمی‌گیرد، بلکه راه نهایی آن رفع دوقطبی و ایجاد وفاق میان ملت است. به نظرم این کلیپ دوقطبی را تشدید می‌کند و بلکه آن را به داخل جامعهٔ افغانستان هم سرایت می‌دهد.

۳. تصویر یک‌جانبه از زنان افغانستان

جامعهٔ افغانستان از نظر پوشش و زیست اجتماعی بسیار متلون و متنوع است. کاش این کلیپ هم این تنوع در پوشش را به نمایش می‌گذاشت تا هم این قدر «سفارشی» به نظر نمی‌رسید و هم نشان می‌داد که در افغانستان، مسئلهٔ پوشش نتوانسته است به یک دوقطبی و بحران بدل شود، چیزی که متأسفانه تا حدودی در ایران رخ داده است و عواملی هم دارد.

۴. امریکا یا طالبان؟

کلیپ از همان ثانیهٔ اول، آشکارا ضدامریکایی است و چنین وانمود می‌کند که همه مصیبت‌های افغانستان به خاطر حضور خارجی‌ها بوده است، که البته تا حدودی درست است. ولی به‌راستی چه عواملی باعث حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان شد و چه کسانی این حضور و تبعات سنگین آن برای مردم افغانستان را سبب شدند و تداوم دادند؟

بسیاری از مردم افغانستان در ابتدا از عملیات نظامی نیروهای چندملیتی برای نابودی طالبان استقبال کردند و آنان را را منجی خود می‌دانستند، تصوری که اشتباه بود. ولی به این باید اندیشید که طالبان چه کردند با مردم افغانستان که این مردم، ولو به اشتباه، غرب را منجی خود دانستند؟

چیزی که در این کلیپ نادیده گرفته می‌شود، مسئولیت طالبان در این وضعیت است، در حالی که در جای‌هایی از این کلیپ صحنه‌هایی از عملیات‌های انتحاری‌ به عنوان مصیبت‌های افغانستان گنجانده شده است، عملیات‌هایی که عمدتاً این گروه و اقرانشان انجام دادند و بارها به این رویه افتخار کردند.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم هم با تیتر «کلیپ دختران افغانستانی برای دختران ایرانی/ فریب غربی ها را نخورید» به استقبال این کلیپ رفت و در ادامه نوشت:

در کلیپ «برای دختر همسایه»، دختران افغانستانی با نمایش برخی جنایات آمریکا در این کشور، به زنان و دختران ایرانی توصیه می کنند که فریب آزادی غربی‌ها را نخورند.

در روزهای اخیر کلیپی با عنوان «برای دختر همسایه» در فضای مجازی منتشر شده که در آن تعدادی از دختران افغانستانی گوشه‌ای از “آزادی” که آمریکا و برخی کشورهای غربی دو دهه قبل و پیش از آغاز حمله آمریکا و متحدانش وعده آن را به زنان و دختران افغانستانی داده بودند، به نمایش گذاشتند.

در این کلیپ ضمن اشاره به برخی جنایات ارتش آمریکا در قبال مردم مظلوم افغانستان، این توصیه به زنان و دختران ایرانی می‌شود که همچون ملت افغانستان مقهور شعارهای به ظاهر زیبای غربی‌ها در حوزه‌ آزادی نشوند.

خبرگزاری اصولگرای فارس هم در توضیح انتشار ویدئو نوشته است: «پیام دختران افغانستانی به دختران ایرانی». مخاطبان عموماً مرد خبرگزاری فارس این اثر را تحسین کرده اند و از زنان که مادران و خواهران و همسران خودشان هستند، خواسته اند که به پیام دختران همسایه گوش کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • امیر آبان ۲۲, ۱۴۰۱

    دیری نپاید مدعیان حقوق بشر آنچنان قفلی ای روی این آهنگ بزنند که صدایش را ببرند.

  • علی آبان ۲۲, ۱۴۰۱

    شاهکاری دیگر از مجاهدان راست افرآطی!
    در روزگاری که دشمنان جهان و جهانیان چنبره زده اند بر جهان!
    در روزگاری که تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم! استفاده کننده از بمب های ناپالم! قاتل ۶۳ میلیون جنین مردم خودش! (Foxnews) دارای بزرگ ترین و پر ترین زندان جهان! (آمار دادگستری ایالات متحده) قاتل ۳۰۰۰۰ آدم توسط پلیس خودش! (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8485022) با مردمی که حدود پنجاه درصدشون توی فقر زندگی می کنند (united for alice همچنین euronews) ولی بزرگ ترین اختلاف طبقاتی جهان رو داره برای یک جهان تعیین تکلیف می کنه؛
    حماسه های راست افرآطی حال همه را جای میاره:
    دیروز هم راست های افراطی لهستان جمع شدند دور هم و با شعار مرگ بر ناتو و اتحادیه اروپا و تبلیغات رنگین کمانی (تبلیغاا همجنسبازان) را تمام کنید حماسه ای عظیم آفریدند.
    حالا اینم از راست افراطی های همسایه. قیام بعدی راست افراطی کجاست؟

  • حامد آبان ۲۳, ۱۴۰۱

    امیدوارم به زودی هم ایران و هم افغانستان از طالبان حاکم به کشورشون آزاد بشن