علائم آنفولانزا چیست؟ + تست آنفولانزا

علائم آنفولانزا چیست؟ + تست آنفولانزا

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در فصل‌های پاییز و زمستان معمولا شیوع آنفولانزا نیز افزایش می‌یابد. در سال‌های اخیر که با شیوع بیماری کرونا نیز مواجه بوده‌ایم همواره این سوال مطرح بوده است که چطور می‌توانیم تفاوت این دو را تشخیص دهیم؛ زیرا در بسیاری از موارد این دو بیماری علائمی شبیه به هم ایجاد می‌کنند.

خوشبختانه آنفولانزا در اکثر موارد با برنامه‌ریزی درمانی صحیح در عرض یک الی دو هفته برطرف می‌شود اما در صورت عدم مراقبت، می‌تواند منجر به موقعیت‌های تهدید کننده در کودکان، سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی علائم آنفولانزا، تست آنفولانزا و تفاوت آن با کرونا بپردازیم.

علائم آنفولانزا چیست؟ + تست آنفولانزا

آنفولانزا جدید چیست و چه علائمی دارد؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی است و به دلیل سرعت انتشار نسبتا بالا، ظهور جهش‌های جدید آن نیز به سرعت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل هر ساله شاهد ظهور آنفولانزاهای جدیدی هستیم که اثر واکسن‌های قبلی را کاهش می‌دهد. این بیماری غالبا در هوای سرد و انتقال فصل، با شکایت از سرفه، ضعف و تب بالا دیده می‌شود. پوشیدن لباس مناسب، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم و اجتناب از تماس با افراد بیمار می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

آنفولانزا را می‌توان با سرماخوردگی نیز اشتباه گرفت. آنفولانزا شبیه به سرماخوردگی است اما بسیار شدیدتر از آن است. علائم آنفولانزا که پس از یک دوره پنهان دو روزه رخ می‌دهد، می‌تواند با سرماخوردگی، کرونا و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی اشتباه گرفته شود. فرد مبتلا به آنفولانزا ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • افزایش تب
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • عرق سرد، لرز
  • دردی که در برخی افراد می‌تواند شدید باشد.
  • احساس خستگی
  • سردرد

همه افراد مبتلا به آنفولانزا تمام این علائم را تجربه نمی‌کنند. برای مثال ممکن است فرد با اینکه تب ندارد به آنفولانزا مبتلا شده باشد.

آیا راهی برای تشخیص آنفولانزا از کرونا وجود دارد؟

اگرچه علائم کرونا و آنفولانزا شبیه به هم هستند، اما این دو بیماری توسط ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. ویژگی‌های مشابه ویروس کرونا و آنفولانزا به شرح زیر است:

  • هر دو بیماری می‌توانند باعث تب، سرفه، بدن درد، گاهی اوقات استفراغ و اسهال شوند. (به ویژه در کودکان)
  • هر دو می‌توانند منجر به عفونت ریه شوند.
  • هر دو بیماری می‌توانند بدون علامت، خفیف، شدید و یا حتی کشنده باشند.
  • هر دو واکسن دارند.

در حالی که شباهت‌های زیادی بین علائم کرونا و آنفولانزا وجود دارد، برخی از تفاوت‌های خاص نیز تاکنون شناسایی شده است که می‌تواند به تشخیص بهتر کمک کند:

  • شروع علائم: آنفولانزا به طور ناگهانی ظاهر می‌شود. معمولا علائم آنفولانزا ۱ تا ۴ روز پس از عفونت به صورت یکباره ظاهر می‌شود؛ اما علائم کووید ممکن است تدریجی‌تر باشد. همچنین، برخی از افراد آلوده به کرونا ممکن است به هیچ وجه علائمی را نشان ندهند. این اتفاق در آنفولانزا کمتر رخ می‌دهد.
  • نوع و شدت سرفه: در حالی که آنفولانزا معمولا باعث سرفه خفیف و خشک می‌شود، علائم سرفه کرونا شدیدتر است. سرفه‌ها اغلب خشک و مداوم هستند و می‌توانند باعث تنگی نفس در افراد مبتلا شوند.
  • علائم خاص کرونا: برخی از علائمی که در آنفولانزا رایج نیستند اما در کرونا شایع‌تر هستند عبارتند از: تنگی نفس، از دست دادن ناگهانی احساس چشایی و بویایی، گلودرد.

علائم آنفولانزا چیست؟ + تست آنفولانزا

تست آنفولانزا چیست؟

مطمئن‌ترین راه تشخیص آنفولانزا انجام آزمایش است. تست آنفولانزا می‌تواند در ۴۸ ساعت اول علائم انجام شود تا به تشخیص آنفولانزا کمک کند. تست آنفولانزا و تست کرونا در شیوه انجام شبیه یکدیگر هستند و می‌توان از کشت ویروسی برای تشخیص و شناسایی سویه خاص آن‌ها استفاده کرد.

گاهی اوقات ویروس آنفولانزا می‌تواند به اندازه ای جهش یابد که واکسن آنفولانزا را کم اثر کند و گاهی اوقات یک سویه آنفولانزای غیرمنتظره می‌تواند شایع شود. کشت‌های ویروسی همچنین برای شناسایی سایر عفونت‌های ویروسی که علائم بالینی شبیه آنفولانزا ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود. در حال حاضر، آزمایش سریع آنتی ژن آنفولانزا و شناسایی آنفولانزا با آنتی بادی در دسترس است.

انجام تست آنفولانزا در منزل

اگر علائم آنفولانزا را خود احساس می‌کنید و نسبت به ابتلا به آنفولانزا نگران هستید، می‌توانید به راحتی تست آنفولانزا را در منزل انجام دهید. هومکا که یک سامانه ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل است این آمادگی را دارد تا با مراجعه به منزل شما نمونه آزمایش را دریافت کرده و نتیجه را در سریع‌ترین زمان به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهد.

برای ثبت درخواست هرگونه آزمایش در خانه می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید. خدمات هومکا در سراسر استان تهران و شهرستان‌های کرج، قم، شیراز، رشت، تبریز، اهواز، اصفهان و قزوین قابل ارائه است.

علائم آنفولانزا چیست؟ + تست آنفولانزا

دیجیاتو
بدون نظر

ورود