مهم‌ترین علائم یائسگی به نقل از دکتر زنان!

مهم‌ترین علائم یائسگی به نقل از دکتر زنان!

علائم یائسگی زن چیست؟ یائسگی یا منوپوز یک فرایند طبیعی و بیولوژیک است که برای همه‌ی بانوان اتفاق می‌افتد. این دوره معمولا برای افراد مختلف در سنین متفاوت رخ می‌دهد. بعد از گذشت ۱۲ ماه از آخرین قاعدگی می‌توان گفت شما وارد دوره‌ی پساقاعدگی شده‌اید. این دوره علائم ناخوشایندی به همراه دارد که جسم و روح شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین علائم یائسگی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین علائم یائسگی زن چیست؟

حال که به‌طور کلی با یائسگی آشنا شدید بهتر است درباره علائم شروع یائسگی در زنان و بازه‌ی زمانی آن نیز آشنا شوید. اگر بدن شما چرخه طبیعی را طی کند معمولا باید در دهه سنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی یائسگی را تجربه کنید. البته این بازه ارتباط مستقیمی با ژنتیک و عوامل محیطی دارد. به‌گونه‌ای که برخی بانوان از اواسط دهه ۳۰ سالگی مشکلاتی در قاعدگی و پریود منظم خود مشاهده می‌کنند. در حالی که بسیاری از خانم‌ها این چرخه را تا ۵۵ سالگی بدون هیچ مشکلی طی می‌کنند.

یائسگی خود به ۳ مرحله با علائم مختلف تبدیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • قبل از یائسگی (Perimenopause)
  • یائسگی (menopause)
  • پس از یائسگی (After the menopause)

در دوره‌ی پیش از قاعدگی که معمولا در سن ۴۰ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد و البته در مواردی نیز ممکن است این اتفاق برای خانم‌های ۳۵ سال به بالا بیفتد، معمولا سطح هورمون‌ زنانه به‌نام استروژن دچار نوسان می‌شود. از مهم‌ترین نشانه‌های آن ایجاد مشکل در سیکل قاعدگی‌ ماهانه است. یعنی زمان قاعدگی و شدت خون‌ریزی کمتر یا بیشتر از قبل می‌شود.

این اتفاق به‌مرور شدیدتر می‌شود تا جایی که ۱۲ ماه از زمان آخرین پریود بگذرد. این یعنی دوره‌ی پیش از منوپوز تمام و اکنون وارد دوره‌ی یائسگی شده‌اید.

دوره‌ پس از قاعدگی زمانی است که بدن تخم‌گذاری نمی‌کند و سیکل پریود در بدن پایان یافته است. در این مدت احتمال وجود علائم زمان یائسگی در خانم‌ها وجود دارد که به تدریج کم می‌شوند.

علت یائسگی در زنان چیست؟

یائسگی به‌طور کلی نشان‌دهنده پایان دوره باروری و تخمک‌گذاری در بدن بانوان است. البته این فرایند برای همه‌ی خانم‌ها در یک سن اتفاق نمی‌افتد. مهم‌ترین دلایل ایجاد منوپوز به شرح زیر می‌باشد:

کاهش سطح هورمون‌های تولید مثل

معمولا در اواخر ۳۰ و اوایل ۴۰ سالگی تولید هورمون‌های پروژسترون و استروژن که وظیفه تنظیم پریود را بر عهده دارند، توسط تخمدان‌ها کمتر می‌شود. این موضوع باعث ایجاد بی‌نظمی در سیکل قاعدگی شده و دوره‌ی آن را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از قبل می‌کند. همچنین در شدت خون‌ریزی و کم ‌و زیاد شدن آن نیز تاثیر می‌گذارد. در آخر و حدودا در ۵۱ سالگی تولید تخمک به‌طور کامل متوقف شده و سیکل پریود دیگر اتفاق نمی‌افتد.

هیسترکتومی ((Hysterectomy

جراحی و خارج کردن رحم باعث توقف پریود می‌شود اما تخمدان هنوز فعالیت خود را ادامه داده و هورمون‌های استروژن و پروژسترون تولید می‌شوند. این یعنی بعد از جراحی یائسگی فوری اتفاق نمی‌افتد.

اما اگر در جراحی رحم و تخمدان با هم خارج شوند (هیسترکتومی کامل و اووفرکترمی ۲ طرفه) یائسگی فوری رخ می‌دهد. در این صورت به دلیل تدریجی نبودن تغییرات معمولا شدت آن‌ها زیاد است.

نارسایی اولیه تخمدان

یائسگی زودرس در برخی خانم‌ها (حدود ۱ درصد بانوان) به دلیل ناتوانایی تخمدان در تولید هورمون‌های زنانه در قبل از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. از دلایل آن می‌توان به بیماری خودایمنی یا مشکلات ژنتیکی اشاره کرد. البته در اکثر مواقع هیچ علتی برای این مشکل وجود ندارد. از آنجایی که وجود این هورمون‌ها برای محافظت از اندام‌هایی مانند قلب، مغز و استخوان‌ها لازم است، این افراد باید تا سن رسیدن به یائسگی از هورمون‌درمانی استفاده کنند.

انجام پرتودرمانی و شیمی‌درمانی

این روش‌ها که برای درمان سرطان مناسب هستند، معمولا باعث ایجاد علائم یائسگی و توقف پریودی در حین یا بعد از دوره درمان می‌شوند. البته احتمال اینکه ناباروری در اثر این اتفاق پایدار نباشد بالا است.

 علائم یائسگی زن چیست؟ بررسی آنها در تمام دوره‌های منوپوز

در ارتباط با این سوال که علائم یائسگی زن چیست؟ دکتر زنان این‌گونه پاسخ می‌دهد که در تمام ۳ مرحله منوپوز علائم یکسانی وجود دارد. اما شدت آن‌ها در دوره‌های مختلف کم‌ و زیاد می‌شود. این علائم در ۳ بخش مختلف روی بدن تاثیر می‌گذراند. یکی از آن‌ها اندام تولید مثل است. بخشی از علائم که به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد تاثیر مستقیمی روی روح و روان خانم‌ها دارد و آخرین علائم روی جسم افراد تاثیر می‌گذارند. در ادامه به بررسی کامل این مشکلات خواهیم پرداخت.

تاثیر یائسگی روی اندام‌های جنسی و دستگاه تولید مثل

تغییراتی که در سنین بالای ۳۵ سال روی دستگاه‌های تولید مثل اتفاق می‌افتد معمولا به دلیل نزدیک شدن به فرایند یائسگی رخ می‌دهد. این فرایند در نهایت باعث علائم زیر می‌شود.

  • شدت گرفتن یا کاهش میزان خون‌ریزی در قاعدگی ماهانه
  • نامنظمی در فاصله‌ی بین ۲ پریود (طولانی یا کوتاه شدن این زمان)
  • خشک شدن واژن
  • کم شدن میل جنسی
  • ایجاد درد، سوزش یا خارش در حین برقراری رابطه جنسی
  • کاهش میزان باروری

تاثیر یائسگی روی جسم

علاوه بر اختلالاتی که در دستگاه تولید مثل ایجاد می‌شود، یائسگی باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی زیر نیز می‌شود:

افزایش میزان گرگرفتگی (این مشکل معمولا به همراه سرگیجه است و باعث ایجاد احساس سرما یا گرما به‌صورت ناگهانی در گردن صورت یا قفسه سینه می‌شود)

  • تغییر فرم سینه و کم شدن تراکم بافت آن‌ها
  • نازک شدن تارهای مو
  • افزایش رشد موهای زائد
  • خشکی پوست و احساس خارش
  • افزایش سردردهای میگرنی
  • ایجاد دردهای عضلانی و مفصل‌ها
  • تغییر فرم بدن و افزایش وزن
  • عرق کردن در شب و بی‌خوابی
  • لرز
  • افزایش عفونت‌های ادراری و عود کردن آن به‌طور مرتب

تاثیر یائسگی بر روان

ایجاد مشکلات روحی روانی از دیگر عوارض یائسگی به شمار می‌آید این علائم عبارت‌اند از:

  • احساس خستگی مداوم
  • بی‌حوصلگی و تغییر در خلق‌وخو
  • کاهش یافتن میزان تمرکز
  • حس کمبود خواب
  • واکنش شدید به موضوعات کم‌اهمیت
  • کاهش قدرت حافظه

ارتباط علائم یائسگی با شدت افسردگی زنان یائسه

به دلیل کاهش سطح استروژن، در هنگام یائسگی و پیش از آن بانوان بسیاری به  افسردگی مبتلا می‌شوند. این مورد یکی از عوارض ناخوشایند منوپوز است.

علائم یائسگی زودرس زنان شامل چه مواردی است؟

یائسگی زودرس درواقع قبل از ۴۵ سالگی رخ می‌دهد. اگر در این سنین علائمی مانند نامنظمی در پریود، کم و زیاد شدن شدت خون‌ریزی و سایر علائم جسمی و روحی گفته شده را تجربه کردید یعنی به یائسگی زودرس مبتلا شده‌اید.

به‌طور کلی تفاوتی بین علائم آن با یائسگی طبیعی وجود ندارد. اما خانم‌های که در جوانی با این مشکل مواجه می‌شوند باید برای جلوگیری از عوارض آن به متخصص زنان مراجعه کنند. دلیل این مشکل می‌تواند بیماری عفونی، عوامل ژنتیکی یا بیماری‌های خودایمنی باشد که پزشک با توجه به سابقه خانوادگی، علائم و نشانه‌ها یائسگی زودرس را تشخیص می‌دهد.

علائم یائسگی زن چیست؟ این علائم در بخش‌هایی مانند دستگاه تولید مثل و همچنین روی جسم و روان خانم‌ها تاثیرات زیادی بگذارد.

یائسگی بیماری نیست و با توجه به شرایط ژنتیکی و محیطی افراد معمولا بعد از ۴۵ سالگی اولین علائم آن شروع شده و حدودا در ۵۱ سالگی شخص بعد از گذشت ۱۲ ماه از آخرین پریود نتیجه می‌گیرد یائسه شده است.

این علائم شامل پریود نامنظم تا قطع شدن کامل آن، ناباروری، بی‌خوابی، افسردگی، بی‌حوصلگی و… است. اگر زیر ۳۵ سال سن دارید و این علائم را تجربه می‌کنید مراجعه به پزشک متخصص زنان به شما توصیه می‌شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود