افزایش ۶ تا ۱۰ برابری هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاهی

افزایش ۶ تا ۱۰ برابری هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاهی

شدت گرفتن اعتراضات از سوی دانشجویان بسیاری از نقاط کشور در ماه های اخیر و روند افزایشی مهاجرت دانشجویان به کشورهای دیگر، مسئولین را بر آن داشته تا قوانین سفت و سختی برای کنترل اوضاع و همچنین تنبیه دانشجویان فعال در نظر بگیرند؛ از ممنوع الخروجی ۱۰ ساله تا افزایش بیش از شش برابری هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی.

در روزهای اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نامه انضباطی دانشجویان در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. تغییرات اِعمال شده در این آیین نامه، در جهت دشوار کردن فعالیت های دانشجویی در دانشگاه و فضای مجازی صورت گرفته که حواشی زیادی به دنبال داشته و به سوژه مورد انتقاد کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، برخی از نمایندگان مجلس نیز طرحی ارائه کرده‌اند که گفته می‌شود یکی از جریمه های دانشجویی درنظر گرفته شده در آن، ممنوع الخروجی ۱۰ ساله برای دانشجویان است. این طرح با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان سیاسی، کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است.

افزایش چشمگیر هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه هر رشته

هزینه سنگین آزادسازی مدرک تحصیلی؛ ۶ تا ۲۵ میلیون

در شبکه های اجتماعی تصاویری نیز منتشر شده که نشان می‌دهد سازمان امور دانشجویان هزینه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی را به رؤسای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ کرده است.

به گفته برخی از دانشجویان و کاربران شبکه‌ های اجتماعی، هزینه‌های جدید ۶ تا ۱۰ برابر سال گذشته شده است. بر این اساس، دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، علاوه بر تحمل مشقت های اقتصادی و غیراقتصادی مهاجرت، باید هزینه گزافی هم برای گرفتن مدرک تحصیلی خود بپردازند.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان، هزینه آزادسازی مدرک در گروه علوم انسانی برای هر ترم، در مقطع کارشناسی و کاردانی ۵،۹۷۴،۳۶۰ تومان است. همچنین هزینه آزادسازی مدرک در مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم، ۱۰،۶۸۰،۶۴۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۱۷،۴۷۱،۶۰۰ تومان اعلام شد.

افزایش چشمگیر هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه هر رشته

سهم گروه هنر بیش از سایر رشته های تحصیلی

برای گروه‌های دیگر تحصیلی اما این هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بیشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه هنر بیشتر از سایر گروه‌ها باید هزینه بپردازد.

هزینه آزادسازی مدرک در گروه هنر برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۸،۶۰۹،۶۸۰ تومان محاسبه شده است. در صورت تمایل دانشجویان گروه هنر برای آزادکردن مدارک تحصیلی خود برای مهاجرت، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴،۸۵۹،۷۲۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۲۴،۸۰۹،۲۴۰ تومان باید بپردازند؛ البته برای هر ترم تحصیلی.

پس از گروه هنر، گروه فنی و مهندسی بیشترین هزینه را برای آزادسازی مدرک خود باید پرداخت کنند.

آن‌طور که ابلاغیه سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد، هزینه هر ترم برای این گروه تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی ۷،۰۲۶،۵۶۰ تعیین شده است.

دانشجویان گروه علوم پایه نیز به منظور لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سال تحصیلی جاری، برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی می‌بایست ۶،۳۷۴،۸۰۰ تومان هزینه بپردازند. همچنین دانشجویان علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم ۱۲،۵۹۴،۱۲۰ تومان باید پرداخت کنند و در گروه دکتری تخصصی ۲۲،۴۲۷،۵۲۰ تومان.

افزایش چشمگیر هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه هر رشته

تلاش برای کاهش روند افزایشی مهاجرت دانشجویان

بالا رفتن هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی را می‌توان به عنوان تلاشی برای کاهش روند چشمگیر رو به رشد مهاجرت دانشجویان در نظر گرفت.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، پیش از این گفته بود: «میل به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، پزشکان و پرستاران و کارآفرینان و مدیران ارشد به ترتیب ۶۷ درصد، ۵۴ درصد و ۷۰ درصد است. ۵۰ درصد از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، ۲۴ درصد از پزشکان و پرستاران و ۴۸ درصد از کارآفرینان و مدیران ارشد تصمیم به مهاجرت دارند.»

محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری نیز با اشاره به پرداختن به موضوع نخبگان به عنوان یکی از مأموریت‌های ویژه رئیس‌ جمهور گفته بود: «دولت برنامه دارد تا نخبگان ایرانی در داخل ایران بمانند.»

افزایش چشمگیر هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی + جدول هزینه هر رشته

هزینه‌های جدید برای دانشجویان سال های گذشته!

نکته مهم دیگر در این ابلاغیه، دانشجویان سال های گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجویان مفاد این ابلاغیه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، می‌شود.

این در حالی است که دانشجویان سنوات گذشته یا در حال تحصیل، زمان آغاز تحصیل خود برای ابلاغیه‌های آینده تعهد نداده‌اند و مشخص نیست چرا هزینه‌های جدید به پای دانشجویان پیش از تاریخ اعلامی هم نوشته شده است.

هنوز هیچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقیقات درباره این ابلاغیه سازمان امور دانشجویان اظهارنظر نکرده‌اند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • وطنفروشا میرن خارج آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    هیچ کشوری مثل ایران بستر برای تحصیل دانشجو و رفاهش ایجاد نکرده.
    سلف سرویس با قیمت خیلی پایین.
    خوابگاه با قیمت پایین که ادم خندش میگیره
    دانشگاه رایگان

    بعدم دو قورت و نیمشون باقیه و میگن میریم خارج. انگار اون خارجی خرج تحصیل و زندگی شونو داده.
    طرف خارجیه فیلمش هست تو یوتوب. میگه این نون سنگک رو تو خارج با روغن زیتون سیر و پوره گوجه تو فر میپزن و به عنوان نهار میخورن.

    تو خارج طرف بره دانشگاه، اول از همه باید شهریه بده. کشورای کمی هستن شهریه نگیرن.
    ولی برا خوابگاه و غذا دانشجو باید وام بگیره یا پولشو داشته باشه. در واقع دولت تنها کاری که میکنه اینه که به دانشجو وام میده درس بخونه. یا بانکها وام میدن. اونم سود میگیره. با سود وام میدن نه همینطوری.

    اینجا بعد دانشجو تو خوابگاه تقریبا رایگان میخوابه. غذای تقریبا رایگان میخوره. بعد دو قورت و نیمشونم باقیه

    • زرتشت آذر ۱۳, ۱۴۰۱

      ساندیست رو بنوش چیه نمیتونی بری اونور زورت گرفته همینجا بمون تو صف دارو و روغن و….