یک نویسنده محتوا دورکار چقدر درآمد دارد؟

یک نویسنده محتوا دورکار چقدر درآمد دارد؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه تمام شرکت‌های حوزه فناوری و هر شرکتی که به نوعی در فضای آنلاین فعالیت دارد، نیازمند خدمات تولید محتوا و کپی رایتینگ است. به دلیل تقاضای بالایی که برای این تخصص در بازار کار وجود دارد و شرایط کاری خوب آن مثل عدم نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط، امکان کسب درآمد بالا و فعالیت به صورت فریلنس و دورکار، تولید محتوا به یکی از مشاغل محبوب در بین کارجویان نیز تبدیل شده است. اگر شما هم علاقمند به فعالیت به عنوان نویسنده دورکار هستید، با این مقاله همراه باشید. در ادامه، میزان حقوق و دستمزد استخدام تولید محتوا دورکاری و فریلنس در ایران و سایر کشورها را بررسی می‌کنیم.

درآمد کارشناس تولید محتوا دورکار در ایران

حقوق و دستمزد نویسنده تولید محتوا دورکاری به عوامل مختلفی مثل مدت زمان و حجم پروژه تا صنعت و نوع شرکت بستگی دارد.

از آنجایی که نویسندگی شغل بسیار پویایی است که مهارت‌هایی مانند تحقیق، خلاقیت و تجربه را با هم ترکیب می‌کند، پیدا کردن یک روش قیمت‌گذاری موثر برای آن دشوار است. حقوق و دستمزد در استخدام تولید محتوا دورکاری، معمولا به یکی از روش‌های زیر پرداخت می‌شود:

  • پرداخت بر اساس پروژه
  • پرداخت بر اساس تعداد کلمات (نرخ کلمه)
  • پرداخت ساعتی

پرداخت براساس هر پروژه

یکی از روش‌های کسب درآمد تولید محتوا برای یک متخصص فریلنس یا دورکار، دریافت دستمزد به ازای هر پروژه است. بسیاری از آگهی‌های استخدام تولید محتوا دورکاری به صورت پروژه‌ای هستند. به این معنی که برای نوشتن یک سری مقاله در یک مدت زمان مشخص یا آماده کردن یک فایل متنی چند ده صفحه‌ای پرداخت انجام می‌شود.

دستمزد تولید محتوا در این حالت بسیار متغیر است و بستگی به نوع پروژه، شرکت و صنعت مورد نظر، حجم کاری پروژه، میزان سابقه کار و تخصص نویسنده دارد.

یک نویسنده محتوا دورکار چقدر درآمد دارد؟

پرداخت براساس کلمه

بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال استخدام تولید محتوا دورکاری هستند، پرداخت کلمه‌ای دارند. در این نوع پرداخت که رواج بیشتری در بین شرکت‌های ایرانی دارد، مبلغ هر کلمه مشخص شده و محاسبه دستمزد کارشناس تولید محتوا بسته به تعداد کلماتی که در طول ماه یا در طول هفته نوشته است انجام می‌شود. میزان پرداختی کلمه‌ای نیز بستگی به سابقه کار، میزان تخصص کارشناس تولید محتوا، نوع شرکت و صنعت، رضایت کارفرما و… دارد. معمولا پرداختی کلمه‌ای براساس معیارهای گفته شده بین ۴۰ تا ۱۲۰ تومان برای هر کلمه است. به این معنی که یک مقاله هزار کلمه‌ای درآمدی معادل ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد داشت.

پرداخت براساس ساعت

تعدادی از شرکت‌ها به دنبال استخدام تولید محتوا دورکاری به صورت تمام وقت یا پاره وقت هستند. در این نوع همکاری فرد براساس میزان ساعات انجام کار دستمزد دریافت می‌کند. میزان حقوق این نوع همکاری در سال ۱۴۰۱ بین ۳ تا ۸ میلیون تومان است. میزان دریافتی در این نوع همکاری می‌تواند براساس ساعات کاری، تجربه و تخصص کارجو، نوع شرکت، وظایف کاری، دپارتمان (دیجیتال مارکتینگ، سئو و…) و شهر محل فعالیت شرکت کمتر یا بیشتر از مقدار گفته شده باشد.

درآمد کارشناس تولید محتوا فریلنس در خارج از کشور

از آنجایی که اغلب نویسندگان فریلنس در سراسر دنیا از پلتفرم‌های مشخصی مثل freelancer com، Fiver و Upwork استفاده می‌کنند، میزان حقوق دریافتی ارتباط مستقیمی با کشور محل فعالیت ندارند. بر این اساس، درآمد نویسندگان دورکار در خارج از ایران را بررسی می‌کنیم. درآمد یک نویسنده فریلنس به ۳ عامل مهم بستگی دارد:

 ۱. صنعت

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تفاوت درآمد نویسندگان فریلنس می‌شود، صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنند. برخی از حوزه‌ها مثل فناوری، تجارت الکترونیک، نرم افزار (SaaS)، امنیت سایبری و ارزهای دیجیتال، بودجه محتوای بیشتری دارند؛ در نتیجه، پرداختی بالاتری نسبت به وب‌سایت‌های سبک زندگی که به موضوعات مد، حیوانات خانگی، والدین و سلامت و تندرستی مصرف‌کننده می‌پردازند، خواهند داشت.

یک نویسنده حوزه سبک زندگی، آشپزی، امور مالی شخصی، فرزندپروری و موضوعاتی که به طور مستقیم با مصرف کننده مواجه هستند (B2C)، درآمدی در حدود ۲۴ هزار دلار در سال دارد.

یک کارشناس تولید محتوا فریلنس که برای صنعت تجارت الکترونیک و نرم‌افزار (SaaS) و موضوعاتی که با کسب و کارها مرتبط است (B2B) محتوا تولید می‌کند، می‌تواند بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ هزار دلار در سال کسب درآمد کند.

۲. تخصص

نوع تخصص کارشناس تولید محتوای متنی مثل نوشتن برای مصرف کننده یا شرکت‌ها، نوشتن محتوای طولانی مانند مقالات تحقیقی و کتاب‌های الکترونیک، متون فنی، طرح‌های تجاری، بیانیه مطبوعاتی و… تاثیر زیادی در میزان حقوق و دستمزد دریافتی دارد. بعضی از حوزه‌ها به دلیل تخصصی‌تر بودن و حساسیت بیشتری که بر محتوای آن‌ها وجود دارد، پرداختی بیشتری دارند. معمولا کپی رایترها در صنایع B2B در مقایسه با نویسندگان B2C دریافتی بیشتری دارند.

۳. تجربه

میزان تجربه و سابقه کار در استخدام تولید محتوا دورکاری تاثیر زیادی دارد. درآمد ساعتی براساس میزان تجربه بسیار متفاوت است و می‌تواند بین ۱۴ تا ۱۰۰ دلار باشد. نویسندگان با بیش از ۸ سال سابقه کار، معمولا بیش از ۱۰۰ دلار در ساعت دستمزد دریافت می‌کنند. یک نویسنده با این میزان سابقه کار می‌تواند برای هر پروژه بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار درآمد داشته باشد.

 چند راهکار برای افزایش درآمد به عنوان نویسنده دورکار

یک مهارت جدید یاد بگیرید

به عنوان یک نویسنده، مهارت های مختلفی را می‌توانید یاد بگیرید که به افزایش درآمدتان کمک می‌کنند. مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌توانید یاد بگیرید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهینه سازی سئو و کلمات کلیدی
  • کار با وردپرس و افزونه‌ها (به خصوص افزونه Yoast SEO)
  • دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • تهیه پلن محتوا و تقویم محتوایی
  • ویرایش فنی و ادبی

برای تخصصتان تبلیغ کنید

وبلاگ نویسی را جدی بگیرید و یک سایت شخصی برای نمایش نمونه کارتان داشته باشید. اگر در یک حوزه تخصصی مثل ارز دیجیتال تولید محتوا انجام می‌دهید، با نوشتن مقاله برای بلاگ شخصی خودتان می‌توانید توانایی‌هایتان را برای افراد و شرکت‌های مختلف نمایش بدهید. همچنین، فعالیت مداوم و مناسب در شبکه‌های اجتماعی خصوصا لینکدین می‌تواند به دیده شدن بیشتر شما و همکاری با شرکت‌های برتر منجر شود.

یک جریان درآمدی ایجاد کنید

شما در طول هر روز زمان و انرژی محدودی برای تولید محتوا دارید، بنابراین برای افزایش درآمد نمی‌توانید بیش از حد مشخصی پروژه در روز انجام بدهید. به جای دریافت پروژه‌های بیشتر، بهتر است روی ایجاد یک جریان درآمدی فعال کار کنید. به طور مثال، اگر یک کتاب موفق منتشر کنید، می‌توانید تا سال‌ها از طریق حق امتیاز آن کسب درآمد کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی میزان درآمد نویسنده محتوا دورکار در ایران و سایر کشورها پرداختیم. باتوجه به تعداد بالای آگهی‌های استخدام تولید محتوا دورکاری، فرصت های شغلی زیادی پیش روی متخصصان این حوزه قرار دارد. از سفارش تولید محتوا به صورت پروژه‌ای گرفته تا استخدام ساعتی، کارشناسان تولید محتوا دورکار می‌توانند به روش‌های مختلفی کسب درآمد کنند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود