در رابطۀ دوستی گوش‌دادن، مهمتر از شنیدن است

در رابطۀ دوستی گوش‌دادن، مهمتر از شنیدن است

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بنا به ARABIA Blog، ما در طول روز، به نسبت محیطی که در آن حضور داریم، صداهای مختلفی را می‌شنویم. این شنیدن اغلب غیرارادای است. یعنی ما تلاشی برای شنیدن صدای ماشین‌ها یا صدای پرنده‌ها یا هر صدای محیطی دیگری نمی‌کنیم. اما موقع برقراری ارتباط با کسی، حرف‌های او را نمی‌شنویم، بلکه به آن گوش می‌دهیم. یعنی با اراده و اختیار خودمان، حواس‌مان را متمرکز حرف‌های او می‌کنیم. پس گوش‌دادن اهمیت دارد.

شنونده خوبی باشید

در حالی که در جامعه ما تاکید زیادی بر روی صحبت کردن است، اگر بتوانید یاد بگیرید که به گونه‌ای گوش دهید که باعث شود شخص دیگری احساس ارزشمندی و درک شدن کند، می توانید ارتباط عمیق‌تر و قوی‌تری بین خود ایجاد کنید.

تفاوت گوش دادن و شنیدن

تفاوت زیادی بین گوش دادن به این روش و شنیدن ساده وجود دارد. وقتی واقعاً گوش می‌دهید – زمانی که با آنچه گفته می‌شود درگیر می‌شوید – لحن‌های ظریفی را در صدای شریک زندگی‌تان می‌شنوید که به شما می‌گوید واقعاً چه احساسی دارد و احساساتی که در تلاش برای برقراری ارتباط است. شنونده خوبی بودن به این معنی نیست که باید با شریک زندگی خود موافق باشید یا نظر خود را تغییر دهید. اما به شما کمک می کند تا نقطه نظرات مشترکی را پیدا کنید که می تواند به شما در حل تعارض کمک کند.

استرس را مدیریت کنید

وقتی استرس دارید یا از نظر عاطفی تحت فشار هستید، به احتمال زیاد رفتار و گفتار شریک عاطفی خود را اشتباه برداشت می‌کند. سیگنال‌های غیرکلامی گیج‌کننده یا غیرکلامی ارسال می‌کنید، یا الگوهای رفتاری ناسالم از خود بروز می‌دهید. احتمال دارد که شما هم گاهی تحت فشار عصبی چیزی گفته یا کاری انجام داده‌اید که بعداً از آن پشیمان شده‌اید. اگر بتوانید به سرعت مدیریت استرس را یاد بگیرید و به حالت آرام برگردید، نه تنها از چنین پشیمانی جلوگیری می‌کنید، بلکه به جلوگیری از تعارض و سوء تفاهم نیز کمک می کنید و حتی به آرام کردن شریک زندگی خود در هنگام افزایش عصبانیت کمک می‌کنید.

در رابطۀ دوستی گوش‌دادن، مهمتر از شنیدن است

صمیمیت فیزیکی را زنده نگه دارید

لمس بخش اساسی وجود انسان است. مطالعات روی نوزادان اهمیت تماس منظم و محبت آمیز را برای رشد مغز نشان داده است. و مزایای آن به دوران کودکی ختم نمی‌شود. تماس محبت آمیز سطح اکسی توسین بدن را افزایش می دهد، هورمونی که بر پیوند و دلبستگی تأثیر می گذارد.

در حالی که سکس اغلب سنگ بنای یک رابطه متعهدانه است، نباید تنها روش صمیمیت فیزیکی باشد. لمس مکرر و محبت آمیز – دست گرفتن، در آغوش گرفتن، بوسیدن – به همان اندازه مهم است.

البته، مهم است که نسبت به آنچه که همسرتان دوست دارد حساس باشید. لمس ناخواسته یا حرکت‌های نامناسب می تواند طرف مقابل را متشنج کند و باعث عقب نشینی شود، دقیقاً همان چیزی که شما نمی‌خواهید. مانند بسیاری از جنبه‌های دیگر یک رابطه سالم، این موضوع می‌تواند به نحوه ارتباط شما با نیازها و مقاصد خود با شریک زندگی‌تان بستگی داشته باشد.

لطفا اپ Arab Dating & Muslim Dating برای iOS و Android را دانلود کنید.

بدون نظر

ورود