پناهندگی یک ورزشکار ایرانی دیگر؛ عاطفه احمدی کیست؟

پناهندگی یک ورزشکار ایرانی دیگر؛ عاطفه احمدی کیست؟

عاطفه احمدی، ملی پوش ۲۲ ساله ی اسکی ایران و تنها زن ایرانی شرکت کننده در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، شایعه ی پناهندگی اش به آلمان را تأیید کرد.

هفته ی گذشته نیز به دنبال غیبت عجیب عاطفه احمدی در مسابقات اسکی ایران و سفر ناگهانی او به فرانسه، خبر مشابهی منتشر شده بود که تکذیب وی را به دنبال داشت.

رقابت‌ های لیگ اسکی آلپاین ایران از اواخر دی ماه در پیست دربندسر برگزار شد. عاطفه احمدی در هفته ی اول این رقابت‌ ها حضور داشت و به مقام قهرمانی نیز رسید اما در هفته ی دوم مسابقات غیبت داشت. علت این غیبت خیلی زود روشن شد، زمانی که احمدی تصویری از خود در هواپیما در استوری اینستاگرامش منتشر کرد. مقصد این هواپیما فرانسه بود، کشوری که چند هفته ی دیگر میزبان مسابقات جام جهانی اسکی آلپاین خواهد بود و تیم اسکی آلپاین ایران نیز قرار است در آن شرکت داشته باشد. با این حال، سفر زودهنگام عاطفه احمدی شبهاتی را ایجاد کرد.

پس از مطرح شدن شایعاتی درباره ی مهاجرت این اسکی باز ایرانی به فرانسه، وی با انتشار پستی در اینستاگرامش این خبر را قویاً تکذیب کرد و گفت مثل همیشه جهت تمرین برای مسابقات جهانی، با هزینه ی شخصی راهی فرانسه شده و فدراسیون اسکی نیز از سفر وی مطلع است.

او در این پست نوشت:

این خبر کاملا اشتباه است و تکذیب می‌کنم. من مثل سال‌های پیش با هزینه شخصی به تمرین آمدم تا در مسابقات جهانی با آمادگی بیشتری حضور داشته باشم. این موضوع را قبلا به صورت مکتوب به فدراسیون اسکی و کمیته فنی اعلام کردم. شما را در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ می‌بینم.

با این حال عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی و فاطمه کیادربندسری، مربی تیم ملی اسکی بانوان در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم از سفر احمدی ابراز بی اطلاعی کرده و اظهار کردند این اسکی باز ایرانی در حالی راهی فرانسه شده که آن ها منتظر حضور وی در هفته ی دوم مسابقات لیگ اسکی آلپاین ایران بودند.

حالا امروز طی ساعات گذشته رسانه فارسی زبان ایران اینترنشنال با انتشار خبری مدعی اعلام پناهندگی عاطفه احمدی به آلمان شده بود.

پس از انتشار این خبر، عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد شوکه شده و امیدوار است این خبر درست نباشد.

در حالی که گمانه زنی ها در اینباره ادامه داشت، ساعتی پیش عاطفه احمدی در مصاحبه ای با رسانه ایران اینترنشنال خبر پناهندگی خود را تأیید کرد و مدعی شد تنها دلیلش برای درخواست پناهندگی، پیشرفت در رشته ورزشی خود بوده، چرا که برخی سنگ اندازی ها در ایران مانع از این امر می شود.

او در بخشی از صحبت های خود درباره ی علت تصمیمش برای پناهندگی مدعی شد: «من به فدراسیون و کمیته فنی اعلام کردم مثل همیشه با هزینه ی شخصی برای تمرین به اروپا می‌ روم چون در ایران برف برای تمرین نیست. حتی گفتم در مسابقات انتخابی‌ شرکت می‌ کنم تا نفر اول بمانم و عضو ثابت تیم ملی باشم. اما خبردار شدم قرار است اسم من از تیم اعزامی به بازی‌ های جهانی خط بخورد و حتی ممکن است برای همیشه از تیم‌ ملی حذف شوم. این برای ورزشکاری مثل من خیلی سخت بود. من در ۲۲ سالگی، ۵ سال است نفر اول ایران هستم، چندین مدال دارم و بهترین رکورد زنان ایران در مسابقات جهانی، دست من است و اصلاً برای جا به جایی رکورد خودم می خواستم در مسابقات جهانی شرکت کنم.»

بیوگرافی عاطفه احمدی

عاطفه احمدی متولد سال ۱۳۷۹ در شهر آبعلی در استان تهران و دانشجوی رشته علوم ورزشی در دانشگاه الزهرا است.

ورزش اسکی را از ۳ سالگی با حمایت پدرش به عنوان اولین مربی خود آغاز کرد.

پدر عاطفه احمدی خود نیز قهرمان اسکی بوده و سابقه ی مربیگری تیم ملی اسکی را در کارنامه دارد. خواهر بزرگ تر او نیز قهرمان اسکی بوده است.

عاطفه احمدی در کنار پدرش

عاطفه احمدی اولین بار در ۱۰ سالگی در مسابقات خارجی شرکت کرد و در ۱۵ سالگی به قهرمانی کشوری دست یافت.

در ۱۶ سالگی به عضویت تیم ملی اسکی ایران در آمد. به گفته ی خودش می خواست در ۱۷ سالگی تاریخ ساز شود و به جوان ترین اسکی باز ایرانی شرکت کننده در المپیک بدل شود اما کمیته ملی المپیک معتقد بود سن او برای شرکت در المپیک کم است و به همین دلیل اجازه ی حضور در این مسابقات را به او نداد، اتفاقی که تأثیر بسیار بدی بر روی او داشت.

عاطفه احمدی در مصاحبه ای در اینباره گفته: «بعد از اینکه نگذاشتند به المپیک بروم، ویران شدم. دو هفته فقط گریه می کردم و می خواستم اسکی را برای همیشه کنار بگذارم. دو ماه طول کشید تا دوباره تمرین را شروع کنم و این بار می خواستم به همه ثابت کنم با وجود سنم چه توانایی هایی دارم.»

از آن زمان او در مسابقات داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده است.

عاطفه احمدی ۵ مدال آسیایی و چندین مدال طلای رقابت‌ های بین‌ المللی اسکی آلپاین ترکیه را در کارنامه دارد. در المپیک ۲۰۲۲ پکن، او پرچمدار کاروان ایران و تنها زن ایران شرکت کننده در این رقابت ها بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • Amir بهمن ۹, ۱۴۰۱

    آلمان خوش بگذره ، خوب کردی رفتی.
    اینجا جز گرونی و ناامنی و بمب و تهدید و دشمن فرضی و ریش و زورگویی و قتل هیچی‌ نیست‌‌
    موفق باشی

    • mehran بهمن ۹, ۱۴۰۱

      واقعا جای تاسف داره شرم کنید تمام قهرمانهای ما دونه دونه دارن میرن از ایران فدراسیون ورزش باید جوابگوی این عزیزان باشه که قرار بود افتخار ایران باشن البته بازم هستن ولی نه دیگه با پرچم ایران مقصر اصلی هم قانون کشورمون هست که حتی خودشون هم قبولش ندارن

  • Koros بهمن ۹, ۱۴۰۱

    موفق باشی.

  • حامد بهمن ۱۰, ۱۴۰۱

    هر کسی می تونه داره ازین مملکت فرار می کنه
    چیکار کردین با این کشور تو این چهل ساله
    لعنت به شما

  • حاج حشمت بهمن ۱۲, ۱۴۰۱

    بهتر که بروند
    ما نیازی به این عناصر خود فروخته نداریم که برای چندرغاز به کشور خیانت میکنن
    عاقبت خیانت کاران در تاریخ را بخوانید