انتقاد جنجالی تهیه کننده فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» از تحریم کنندگان جشنواره فجر + ویدئو

انتقاد جنجالی تهیه کننده فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» از تحریم کنندگان جشنواره فجر + ویدئو

رضا محقق تهیه کننده فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی؟ در نشست خبری این فیلم در جشنواره فجر که بدون حضور کارگردان و بازیگران آن برگزار شد، به انتقاد از تحریم کنندگان جشنواره پرداخت.

فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی؟ به کارگردانی علیرضا معتمدی روز شنبه ۱۵ بهمن برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم، نشست خبری آن برگزار شد که تنها شرکت کننده ی آن از میان عوامل پروژه، رضا محقق، تهیه کننده ی آن بود. این اتفاق در حالی رخ داد که علیرضا معتمدی در سینمای محل نمایش فیلم حضور داشت. کارگردان و بازیگران فیلم چرا گریه نمی کنی؟ پیش تر اعلام کرده بودند در جشنواره فجر شرکت نخواهند کرد. در اواسط نشست، دختر کوچک محقق نیز به پدرش پیوست و در کنار او نشست.

محقق که با داشتن ۳ فیلم، پرکارترین تهیه کننده ی جشنواره فیلم فجر امسال محسوب می شود، در این نشست از تحریم کنندگان جشنواره انتقاد کرد و به شایعات درباره ی نسبت او با یکی از اعضای سپاه پاسداران پاسخ داد.

سید رضا محقق تهیه کننده چرا گریه نمی کنی؟ کیست؟

رضا محقق درباره ی تصمیم علیرضا معتمدی، کارگردان فیلم چرا گریه نمی کنی؟ به عدم شرکت در جشنواره گفت:

من نمی توانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم که تشریف بیاورند یا خیر. در دنیا تهیه‌کننده صاحب یک اثر است و من عزم خود را جزم کردم که فیلم در اینجا باشد. اینکه تا اینجا تشریف بیاورند و پشت در بایستند را خودشان باید پاسخ دهند. در سینمایی که صاحبانش مردم و هنرمندان هستند نمی‌شود تحریم کرد چون ما معیشت مردم را نشانه گرفته‌ایم. در حوزه سیاسی هم عده‌ای به نام کاسبان تحریم وجود دارند. اگر در تونس و قاهره اتفاق‌هایی افتاد، آیا سینما را تحریم کردند؟

او درباره ی واکنش بازیگران به حضور فیلم در جشنواره با اشاره به آیه‌ای از قرآن مبنی بر اینکه گروهی قلیل بر عده‌ ای زیاد پیروز می‌شوند، گفت:

من اینجا تنها آمدم ولی این سینما مگر سال قبل هم نبود؟ می‌گویند من رانت دارم ولی سابقه کاری من همه چیز را نشان می‌دهد بخصوص که همین سال قبل فیلم کم بودجه «دِرب » را در جشنواره داشتم. می‌گویند من وصل هستم. بله، ولی وصل به خدا. چرا شائبه ایجاد می‌کنند؟ دوستان اگر دوست دارند تشریف بیاورند. به آنها گفتم اینجا میدان شماست. من میدانم شما برمی گردید. ما در غم مردم غمگینیم و در شادی آنها شاد. من نمیتوانم با سینما قهر کنم. اگر هم قهر کنم، برمی گردم. صحبتی دارید، آن را مطرح کنید.

وی تأکید کرد:

وسط بازی نکنیم. بیایید در میدان بازی کنید و حرف بزنید. پیام داده‌اند که رفاقتی در این فیلم بودند. چه کسی رفاقتی آمده؟ شمایی که ۵۰۰ میلیون گرفتید؟ نامه نوشتید که من تهیه کننده باشم، بعد میگویید مرا نمی‌شناختید و دو هفته قبل از کار اضافه شدم؟ اگر میخواهید مرا بزنید جور دیگری بزنید. مملکت قانون دارد و حتما برای ادعاهای مطرح شده باید پاسخ داشته باشند.‌گفته بودند داماد شخص خاصی هستم. من به داماد پاسدار بودن افتخار میکنم ضمن اینکه ازدواجم از سر عشق و دوستی بود.

سید رضا محقق تهیه کننده چرا گریه نمی کنی؟ کیست؟

رضا محقق با بیان اینکه سینما عشق اوست گفت:

امسال با سه فیلم به جشنواره آمدم و سال دیگر با چهار فیلم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا نگران نیست اظهارنظرش درباره بازیگران فیلم، ادامه ی کارش در سینما را برایش سخت کند، گفت:

برای چه نگران باشم ؟ مگر آنها مرا به سینما آوردند؟ بگذارید آزادی کمی نفس بکشد. بگذارید مردم قضاوت کنند. شما اگر دلتان برای مردم می سوزد، بیایید و کمک کنید. برای مردم چه کار کردید ؟ از پشت مناسبات خود بیرون بیایید. سینما پنح هزار عضو دارد وقتی آن را تحریم می کنید بیش از چهار هزار نفر دیگر چه کنند؟ مگر سینما ارث موروثی کسی است؟ شما جای خود را با سیاسیون اشتباه گرفتید. کجای دنیا بازیگر این همه اختیار عمل دارد که درباره همه چیز حرف بزند؟ چند نفر از آنها به خوی رفتند؟

وی ادامه داد:

چرا برای تحریم های ظالمانه آمریکا و بیماران پروانه ای و … پست نمی گذارید؟ چون میترسید پروازهایتان به خطر بیفتد؟

رضا محقق در پایان نشست گفت:

من در آخر فقط می خواهم بگویم که خدای بزرگ من بخشیدم تو هم ببخش. سینمای ما برای همه است. شما -بازیگران- رفتید، ولی برمی گردید و من هم در خدمت شما هستم.

رضا محقق در جشنواره فجر امسال با ۲ فیلم «آه سرد» و «چرا گریه نمی‌ کنی؟» در بخش سودای سیمرغ و با فیلم «شهر خاموش» در بخش بین‌ الملل به عنوان تهیه کننده شرکت کرده است.

این تهیه کننده در نشست خبری فیلم «آه سرد» نیز خبرساز شده بود. ویدئویی منتشر شده که نشان می دهد در بخشی از این نشست کارگردان فیلم، ناهید عزیزی می گوید «این روزها حال ما خوب نیست». بعد از این جمله بلافاصله رضا محقق می گوید «حال ما که خیلی خوبه!»

در ادامه ویدئویی از نشست خبری فیلم چرا گریه نمی کنی؟ را مشاهده می کنید:

ماجرای انصراف بازیگران فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» از حضور در جشنواره فجر ۱۴۰۱

اظهارات جنجالی رضا محقق تنها حاشیه ی فیلم چرا گریه نمی کنی؟ نیست و این فیلم از همان ابتدای قرار گرفتن نامش در فهرست شرکت کنندگان جشنواره فیلم فجر امسال خبرساز شد.

فیلم چرا گریه نمی کنی؟ پیش از شرکت در جشنواره فیلم فجر در چند جشنواره خارجی شرکت کرده بود و به همین دلیل بر اساس قوانین جشنواره فیلم فجر اجازه ی شرکت در این جشنواره را نداشت. با این حال، نام این فیلم در فهرست شرکت کنندگان جشنواره فیلم فجر امسال قرار گرفت، موضوعی که بسیار بحث برانگیز شد. پس از آن سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ادعا کرد مشکلی برای حضور فیلم چرا گریه نمی‌ کنی؟ در جشنواره فجر نیست، چون پیش‌ از این هم فیلم‌ های مختلفی با وجود نمایش‌های محدود داخلی یا خارجی در جشنواره فجر نمایش داده شده‌ بودند.

پس از آن، جمعی از بازیگران این فیلم، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، نهال دشتی، امیرحسین فتحی و باران کوثری با انتشار بیانیه ای مشترک از انصراف خود از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال خبر دادند.

سید رضا محقق تهیه کننده چرا گریه نمی کنی؟ کیست؟

این بیانیه با واکنش تند رضا محقق، تهیه کننده فیلم چرا گریه نمی کنی؟ مواجه شد. او در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر انتقادات تندی را علیه بازیگران این فیلم مطرح کرد.

بخش هایی از صحبت های رضا محقق:

کارگردان و بازیگران یک فیلم در اختیار تهیه‌کننده هستند و این تهیه‌کننده است که برای یک فیلم تصمیم می‌گیرد. بازیگر در فیلم بازی‌اش را کرده و حق و حقوقش را هم گرفته است. این بازیگران چرا شبکه نمایش خانگی را که ماهیانه دو سه میلیارد از آن درآمد دارند را تحریم نمی‌کنند؟ آیا شبکه نمایش خانگی جزو سینما نیست؟ چرا فیلم‌های خودشان را تحریم نمی‌کنند؟ اگر قرار بر انصاف است باید این‌ها را جواب بدهند. من فیلمی ساخته‌ام که برایش زحمت کشیده‌ام و کسی حق ندارد به من بگوید که اجازه دارم کارم را به جشنواره بدهم یا ندهم!

همه عوامل این فیلم تا ریال آخر دستمزدهایشان را گرفته‌اند، کجا با رفاقت پای این کار آمده‌اید؟ من به‌هیچ عنوان نمی‌خواهم جشنواره فجر را تحریم کنم، چرا باید شما به من زور بگویید؟ این چه مدل دموکراسی است که شما از آن دم می‌زنید؟ مگر شعار آزادی نمی‌دهید؟ شما آبروی آزادی را هم برده‌اید! شما پیراهن عزتمند آزادی را به یک ذلت تبدیل کرده‌اید! من در بسیاری از فستیوال‌های معتبر سینمایی دنیا جایزه گرفته‌ام، حالا این دوستان به من می‌گویند تهیه‌کننده تازه‌کار! اگر من گمنام بودم چرا برای ساخت این فیلم سراغ من آمدید؟ ساخت این فیلم اساساً از سوی آن‌ها به من پیشنهاد شد. حین ساخت فیلم «شهر خاموش» بودیم که باران کوثری پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد.

سینما برای برخی از این افراد بیشتر بیزینس است تا هنر. اگر می‌خواهید از سینما و هنر صحبت کنید، بروید «ممیرو» ی رضا محقق را ببینید. تمام فیلم‌هایی که تا امروز ساخته‌اید و تمام جوایزی که تا امروز گرفته‌اید را کنار همین یک فیلم من بگذارید. شما حق ندارید برای دیگری تعیین تکلیف کنید. شما همه بازی کرده‌اید و دستمزد خود را هم گرفته‌اید. یادم نمی‌رود یکی از همین بازیگران، یک روز تا دستمزدش را نگرفت، حاضر نشد مقابل دوربین برود. حالا تبدیل به ارائه‌دهندگان دکترین انقلاب اینستاگرامی شده‌اند! هر اتفاقی هم که می‌افتد پناه می‌برند به فضای مجازی!

اکثر این بازیگران دستمزدشان را به‌صورت جلسه‌ای می‌گرفتند. دو نفر از همین امضاءکنندگان در حد چند پلان در فیلم حضور دارند، تو دیگر اظهارنظر نکن! بازیگری که برای ۵ جلسه نقش‌آفرینی ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته‌ای، چگونه دم از مردم می‌زنی؟ شما دل‌تان برای مردم می‌سوزد؟ برای این مردم چه کرده‌اید؟ این اظهارنظرها با حقیقت فاصله دارد. تا کی قرار است ما دورو باشیم؟ تا کی می‌خواهیم مردم را سکو و پله‌ای برای پیشرفت خودمان کنیم و ابزار قرار دهیم تا کی ریاکاری کنیم؟

بعد از این مصاحبه، علیرضا معتمدی با انتشار پستی در اینستاگرامش به صحبت های رضا محقق اعتراض کرد.

سید رضا محقق تهیه کننده چرا گریه نمی کنی؟ کیست؟

معتمدی در این پست محقق را فقط «تهیه کننده اسمی» فیلم خواند و گفت خود مایل به شرکت در جشنواره فجر نبود. او همچنین خطاب به محقق گفت اجازه نمی دهد از فیلمش نردبانی برای خود بسازد و اعلام کرد به زودی با شکایت قضایی، امتیاز تهیه کنندگی این فیلم را از رضا محقق پس می گیرد.

علیرضا معتمدی همچنین چند روز قبل در اینستاگرام خود اعلام کرد به احترام همکاران خود در فیلم چرا گریه نمی‌ کنی؟ که بیشتر آن ها علاقه‌ ای به حضور در جشنواره فجر ندارند در نشست خبری پس از نمایش فیلم شرکت نخواهد کرد.

سید رضا محقق کیست؟

سید رضا محقق تهیه کننده چرا گریه نمی کنی؟ کیست؟

سید رضا محقق متولد سال ۱۳۶۱ در شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد و دارای مدرک دکتری فقه و حقوق از دانشگاه آزاد اهواز است.

وی فعالیت سینمایی خود در مقام تهیه‌ کنندگی را از سال ۹۱ با فیلم «او خوب سنگ می زند» آغاز کرد.

فیلم های نگاهی به آسمان، ممیرو، ایرو و آبی به رنگ آسمان، از دیگر آثاری هستند که رضا محقق تهیه کنندگی آن ها برعهده داشت. او همچنین تهیه کننده ی سریال عقرب عاشق به کارگردانی حسین سهیلی زاده است که برای شبکه نمایش خانگی در حال تولید است.

رضا محقق برادر هادی محقق، کارگردان سینما است که در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را برای فیلم خود به نام «دِرب» دریافت کرد.

رضا محقق در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر در رابطه با برخی شایعات درباره ی نسبتش با سردار عدل هاشمی پور، فرمانده سپاه پاسداران، نماینده پیشین مجلس، رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر و مدیرعامل شرکت نفت و گاز کوثر گفت:

عدل هاشمی پور

من داماد آقای عدل هاشمی هستم که شخص بسیار محترمی است و به‌عنوان یک فرد نظامی برای این مملکت زحمت کشیده است. او از سال‌های جبهه و جنگ برای این کشور زحمت کشیده است. او همشهری من بود و وصلت ما هم قومی بود. او اصلاً شناختی از فضای سینما ندارد و در کار بنده هیچوقت هیچ کمکی نکرده است من با تلاش شخصی و شبانه‌روزی‌ام کار کردم و در سال ۸۰ اولین فیلممان را ساختیم. هیچکس به‌غیر از خدای متعال در این مسیر به من کمک نکرد و از هیچ رانتی استفاده نکردم. من در کوچه‌های داغ ده‌دشت بستنی می‌فروختم و کار می‌کردم. سال ۸۰ اولین فیلمم را ساختم اما سال ۹۱ ازدواج کردم!

خطاب به همه آن‌هایی که مدعی آزادی هستند می‌گویم که بدانید که من «آقازاده سینمایی» نیستم. من حتی سایه پدر و مادرم را در بچگی از دست داده‌ام و با یتیمی به جایگاه امروزم رسیده‌ام. حالا برخی از این آقایان احساس می‌کنند جای آن‌ها را تنگ کرده‌ام! مگر سینما اموال موروثی شماست؟

۴ نظر

ورود

  • ……… بهمن ۱۶, ۱۴۰۱

    تهییه کننده حکومتی دم از آزادی بیان میزنه
    مدرک فقه و حقوق چه ربطی به سینما داره. معلومه با رانت اومدی تو سینما
    این سینما مال مردمه؟ نه واسه خودتونه! هنرمند باید کار کنه، وقتی همه چیز های دیگه از جمله سینما و تلویزیون رو در انحصار گرفتین ، بازیگر کجا باید کار کنه؟
    دم از آزادی سینما نزن حاجی وقتی امثال پناهی ها رو تو حبس میکنید وقتی سانسور میکنید

  • H بهمن ۱۶, ۱۴۰۱

    خب این بازیگرها مادرزاد که ستاره نیستن، کی اینها رو ستاره و سلبریتی میسازه؟ فیلم. فیلم هم که مال شماست. میتونین از بازیگرهای غیر حرفه یی استفاده کنید، چرا نمیکنید که پول کمتری هزینه کنید؟ چون فروش فیلم ها به ستاره ها هم بستگی داره. وقتی یه فیلم چندین میلیارد فروش میکنه، به شما چیزی نمیرسه آقای تهیه کننده؟

  • رضایی بهمن ۲۱, ۱۴۰۱

    یک مفت خور حکومتی