مقایسه مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و پارچه وال سوزن دوزی

مقایسه مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و پارچه وال سوزن دوزی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

 انتخاب پارچه مناسب برای دوخت لباس زنانه و دخترانه، یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی لباس است. بسیاری از خریداران، و حتی طراحان، هنگام انتخاب بهترین انواع پارچه برای لباس خود دچار سردرگمی می‌شوند.

انتخاب پارچه مناسب برای دوخت لباس زنانه و دخترانه، یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی لباس است. بسیاری از خریداران، و حتی طراحان، هنگام انتخاب بهترین انواع پارچه برای لباس خود دچار سردرگمی می‌شوند. در ادامه، ویژگی‌های انواع پارچه یعنی وال و ژاکارد را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. همچنین توضیحاتی درباره قیمت پارچه ژاکارد و قیمت پارچه وال سوزن دوزی داده خواهد شد.

انواع بافت پارچه در طراحی لباس

اگر تاکنون اقدام به خرید پارچه برای دوخت لباس کرده باشید، احتمالا نام‌های انواع بافت پارچه به گوشتان خورده است. بافت ساده، بافت پرگال، بافت ژاکارد، بافت ساتن، و بافت وال تنها برخی از این نام‌ها هستند. پارچه دابی و پارچه جناغی نیز از دیگر انواع مشهور به شمار می‌روند.

بیش از ۲۰۰ نوع بافت پارچه وجود دارد. در این میان، برخی از انواع پارچه نسبت به دیگر موارد، خاص‌تر هستند. برای مثال، مدتی است که پارچه ژاکارد و پارچه وال بیشتر در انواع لباس زنانه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. اطلاع از قیمت پارچه ژاکارد، قیمت پارچه وال سوزن دوزی و قیمت پارچه وال خامه دوزی در کنار دیگر مشخصاتشان، خالی از لطف نیست. زیرا کمک می‌کند تا بهترین انتخاب پارچه را برای دوخت انواع لباس زنانه داشته باشید.

کاربرد، مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و وال

مقایسه مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و پارچه وال سوزن دوزی

در این بخش، پارچه ژاکارد و وال را از نظر کاربرد، مشخصات و قیمت بررسی خواهیم کرد و به مقایسه این دو نوع پارچه خواهیم پرداخت.

مشخصات پارچه ژاکارد

ویژگی اصلی پارچه ژاکارد، همان طرح‌های برجسته مانندی است که لابه‌لای تاروپودش بافته شده‌اند. این طرح‌ها در بیشتر مواقع، یک‌رو هستند. معمولا پشت پارچه دارای برآمدگی‌هایی است که با این طرح‌ها همخوانی دارند. آنها درواقع آن‌سوی نخ‌های طرح هستند. پارچه ژاکارد نوع دوطرفه نیز دارد که طرح در پشت و روی آن دیده می‌شود. البته قیمت پارچه ژاکارد دوطرفه بیشتر است، زیرا این نوع پارچه‌ها معمولا به‌صورت دست‌دوز تولید می‌شوند. این نوع پارچه را می‌توان از هر ماده‌ای تولید کرد؛ مانند نخ، ابریشم، پشم، کتان یا پلی‌استر. بنابراین ویژگی‌های آن بستگی به جنسش دارند. اما به‌طورکلی، پارچه‌های ژاکارد همگی از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاومت عالی در برابر فشردگی و قدرت بالا
  • مقاوم در برابر سایش و چین‌خوردگی
  • بسیار خوش لمس
  • دارای طرح‌های ممتاز

مشخصات پارچه وال

مقایسه مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و پارچه وال سوزن دوزی

نام پارچه وال از یک واژه فرانسوی به معنی «پوشش یا حجاب» گرفته شده است. این پارچه با اینکه کاملا پوشیده است، ویژگی‌هایی همچون خنک و سبک بودن دارد؛ به‌خصوص زمانی که تماما از نخ یا از ترکیب نخ و کتان تولید شود. ارزانی قیمت پارچه وال سوزن دوزی آن را برای هنر سوزن دوزی مبتدیان مناسب می‌سازد. مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه وال عبارت‌اند از:

  • بافت بسیار محکم
  • تراکم پایین
  • سطح نرم ابریشم مانند
  • رشته نخ‌های سبک
  • بدون هرگونه کش آمدگی
  • برخی انواع آن کمی نور را عبور می‌دهند و شفاف هستند.
  • ترد و کمی حالت‌پذیر
  • سفت و محکم، ولی انعطاف‌پذیر

تفاوت انواع پارچه وال سوزن دوزی و ژاکارد از نظر کاربرد

پارچه ژاکارد کاربردهای فراوانی دارد؛ از استفاده برای طراحی لباس گرفته تا روبان‌های تزئینی لباس و حتی پارچه دکوراسیون خانه، پرده، رومیزی، روتختی و غیره. وال نیز هم در لباس و هم در دکور خانه به کار می‌رود. به‌خصوص در لباس‌های سبک و تابستانی، به‌شدت طرفدار دارد. اما از آن برای روبالشی، بالشت مبل، تزئینات حاشیه‌ای و حتی لباس عروسک نیز استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید پرده سبکی داشته باشید که نور را به‌راحتی وارد خانه کند، پارچه وال سوزن دوزی یا ساده بهترین گزینه خواهد بود. قیمت پارچه وال خامه دوزی، سوزن دوزی یا ساده نسبت به قیمت پارچه ژاکارد بسیار پایین‌تر است و درنتیجه، پرده بسیار ارزان‌تری خواهید داشت. در عوض، پرده ژاکارد ظاهر واقعا مجللی به پنجره‌های خانه شما می‌بخشد. همچنین در مواقع لازم، از ورود نور کاملا جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی، هنگام استفاده از هر یک از انواع پارچه، خوب است به مشخصات فیزیکی آن‌ها مانند استحکام، جنس، دوام و وزن توجه کنید. زیرا هرکدام، در انواع بسیار متفاوتی به فروش می‌رسند.

کاربرد پارچه وال سوزن دوزی

هم ویژگی‌ها و هم قیمت پارچه وال سوزن دوزی برای کسانی که به‌تازگی این هنر را آغاز کرده‌اند، بسیار مناسب هستند. البته این پارچه در مقایسه با شیفون یا ارگانزا کمی لیز می‌خورد. در عوض، بافت محکم‌تری دارد که طرح را بهتر روی خود نگه می‌دارد.

برای استفاده از پارچه وال سوزن دوزی، آن را به‌خوبی محکم کنید. اگر آن را پیش از سوزن دوزی یک‌بار بشویید، آنگاه کمی آب می‌رود و پس از خشک شدنش، اندازه‌هایتان دقیق‌تر در می‌آیند. پس از اتمام خامه دوزی روی پارچه وال یا سوزن دوزی، برای جلوگیری از نخ کش شدن، توصیه می‌شود لبه‌های پارچه را سوزن دوزی کنید.

مقایسه ویژگی‌ها پارچه وال سوزن دوزی با پارچه ژاکارد

مقایسه مشخصات و قیمت پارچه ژاکارد و پارچه وال سوزن دوزی

پارچه ژاکارد نوعی پارچه طرح دار است که طرح آن به‌جای پرینت شدن روی پارچه، با رنگ و جوهر، در تاروپودش بافته شده است. همین ویژگی سبب می‌شود قیمت پارچه ژاکارد نسبت به دیگر انواع پارچه با جنس مشابه، کمی بیشتر باشد. نخستین بار، یک بافنده فرانسوی به نام ژوزف ماری ژاکارد در سال ۱۸۰۴ این پارچه را اختراع کرد.

امروزه انواع پارچه ژاکارد با جنس‌ها و وزن‌های مختلف و برای اهداف گوناگون تولید می‌شوند. قیمت پارچه ژاکارد نیز به همین عوامل بستگی خواهد داشت؛ در هر صورت، در مقایسه با دیگر پارچه‌ها، به‌طورکلی قیمت گران‌تری دارد. زیرا طرح‌های به‌کاررفته در بافت، زحمت بیشتری می‌خواهند؛ همچنین به مواد بیشتری نیاز دارند. این مسئله برخلاف انواع پارچه سبک است که قیمت کمتری دارند.

از سوی دیگر، قیمت پارچه وال سوزن دوزی بیشتر بر اساس جنس پارچه تعیین می‌شود. پارچه وال بسیار سبک و بافت آن از نوع ساده است. جنسش را نیز معمولا به طور کامل از نخ یا به‌صورت ترکیبی از نخ و پلی‌استر یا دیگر مواد در نظر می‌گیرند. تعداد نخ‌های آن در مقایسه با دیگر انواع پارچه نخی، بسیار بیشتر است. به همین دلیل، حسی مشابه با پارچه ابریشم را منتقل می‌کند. هم قیمت پارچه وال خامه دوزی و سوزن دوزی بسیار مناسب است و هم این پارچه‌ها بسیار خنک نیز هستند. بنابراین انتخابی عالی برای لباس‌های تابستانی به شمار می‌روند.

تفاوت طرح پارچه وال سوزن دوزی و پارچه ژاکارد

انواع طرح پارچه ژاکارد را می‌توان در بازار یافت. برخی طرح‌ها به‌صورت همرنگ با پس‌زمینه پارچه و برخی دیگر دارای رنگ‌های متضاد هستند. از طرح‌های راه‌راه گرفته تا خال‌خال و گل‌گلی و حتی طرح‌های نوشتاری، روی انواع پارچه ژاکارد به کار می‌روند. توجه داشته باشید که نوع طرح می‌تواند روی قیمت پارچه ژاکارد اثر بگذارد. چیزی که در میان همه این طرح‌ها مشترک است، این است که هیچ‌یک با رنگ یا پرینت انجام نمی‌شوند؛ بلکه در تاروپود و بافت خود پارچه زده شده‌اند.

از سوی دیگر، طرح‌های پارچه وال را معمولا با رنگ روی خود پارچه می‌زنند. قیمت پارچه وال خامه دوزی و سوزن دوزی چندان به طرح‌هایش وابسته نیست، زیرا این طرح‌ها به‌صورت چاپی هستند و نه بافتی. انواع لباس زنانه، تونیک، دامن، تاپ، لباس بلند زنانه و حتی لباس دخترانه با پارچه وال دوخته می‌شود.

تفاوت قیمت پارچه وال سوزن دوزی با قیمت پارچه ژاکارد

خامه دوزی و سوزن دوزی، دو هنر مشابه یکدیگر به شمار می‌روند. در واقع، خامه دوزی نوع خاصی از هنر سوزن دوزی است. سوزن دوزی عبارت است از هنر دوختن طرح و نقش روی پارچه با نخ و سوزن مخصوص و با رنگ‌های مختلف. اما در خامه دوزی، تنها از رنگ سفید استفاده می‌شود. بنابراین، قیمت پارچه وال خامه دوزی با قیمت پارچه وال سوزن دوزی تفاوتی ندارد؛ زیرا اساسا این دو پارچه یکی هستند. تنها تفاوت این است که برای خامه دوزی معمولا از پارچه‌های تیره‌رنگ تر استفاده می‌کنند تا طرح‌های سفید خودشان را نشان دهند.

در هر صورت، قیمت پارچه وال سوزن دوزی می‌تواند تا یک‌چهارم ارزان‌تر از قیمت پارچه ژاکارد باشد. هم پارچه ژاکارد و هم پارچه وال هر دو در لباس‌هایی که نیاز به طرح و نقش و نگار دارند، بسیار مطلوب خواهند بود. اما قیمت پارچه ژاکارد گران‌تر است. چراکه وزن بیشتری دارد، مواد بیشتری در آن به کار می‌روند و فرآیند تولید پیچیده‌تری دارد. ضمنا ژاکارد گرم‌تر است و برای لباس‌های زمستانی، مناسب‌تر خواهد بود. اما طرح‌های پارچه وال در صورت نیاز، بعدا روی آن دوخته می‌شوند. البته قیمت پارچه وال خامه دوزی یا سوزن دوزی شده قاعدتا از نوع ساده آن، بیشتر خواهد بود.

انواع پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد انواع مختلفی دارد، ازجمله:

  • بروکاد: طرح برجسته با رنگ‌های مختلف دارد. این پارچه بسیار سنگین است و آن را در مراسم‌های خاص می‌پوشند. طرحش دو رو نیست و گاهی برای تزئین بیشتر، در آن از نخ‌های فلزی استفاده می‌کنند.
  • داماسک: طرحش دوطرفه است و می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد؛ ازجمله نخ، سیلک، کتان یا ویسکوز. از بروکاد، نرم‌تر و تراکمش بیشتر است. معمولا قیمت پارچه ژاکارد نوع داماسک بیشتر از بروکاد خواهد بود. داماسک می‌تواند چندرنگ یا یکرنگ باشد.
  • ماتلاس: معمولا یکرنگ است و طرح‌های آج‌دار دارد. ماتلاس هم به‌صورت دستی و هم ماشینی تولید می‌شود. جنس آن می‌تواند از پنبه، پشم، ویسکوز و سیلک باشد.

دیگر انواع پارچه ژاکارد عبارت‌اند از: کلوک، تاپستری و بروکاتل. به‌طورکلی، همه انواع پارچه ژاکارد دارای طرح‌های برجسته هستند. گاهی برجستگی این طرح‌ها به‌راحتی قابل‌مشاهده و قابل‌لمس است. گاهی نیز آن‌قدر ظریف کار شده‌اند که نمی‌توان این برجستگی را به‌آسانی تشخیص داد. برای مثال، طرح‌های پارچه ژاکارد سیلک معمولا غیرقابل تشخیص هستند.

تشخیص قیمت پارچه وال سوزن دوزی

پارچه وال عموما به دو نوع تقسیم می‌شود: پارچه‌های تمام نخ و پارچه‌های ترکیبی نخ و مصنوعی. اما آن‌ها را به دو نوع ساده و سوزن دوزی یا خامه دوزی نیز تقسیم می‌کنند. نوع ساده می‌تواند به‌صورت چندرنگ یا با طرح‌های چاپی گوناگون عرضه شود. البته گاهی به‌صورت یکرنگ به فروش می‌رسد. اما پارچه وال سوزن دوزی و خامه دوزی دارای طرح‌هایی هستند که با سوزن رویشان می‌دوزند. به همین دلیل است که قیمت پارچه وال خامه دوزی بالاتر است.

هنگام خرید پارچه وال باید به استحکام آن توجه کرد. زیرا این پارچه‌ها بسیار ظریف هستند و احتمال نخ‌کش شدنشان بالا است. بنابراین با توجه به مورد استفاده‌تان، نوعی را انتخاب کنید که استحکام کافی داشته باشد.

یکی از نکات مهم درباره استفاده از انواع مختلف پارچه‌ها، نحوه مراقبت و شستشوی آنها است. در این بخش به نکات مراقبت و شستشو پارچه ژاکارد و وال می‌پردازیم.

نحوه نگهداری پارچه ژاکارد

نحوه شستشوی پارچه ژاکارد به جنس آن بستگی دارد. برخی از انواع پارچه ژاکارد را می‌توان به‌طور عادی شست، اما برخی دیگر حتما باید خشک‌شویی شوند. به دلیل گرانی قیمت پارچه ژاکارد و حساسیت‌های ویژه‌اش، خوب است نکات زیر را در مورد آن رعایت کنیم:

  • ممکن است ژاکارد شما خیلی سبک و ظریف باشد. یا برعکس، خیلی سنگین و پر با نخ‌های فلزی یا طرح‌های برجسته پرحجم باشد. در این مواقع، خشک‌شویی بهترین راه است.
  • انواع پارچه ژاکارد ضخیم را بهتر است در دمای حدود ۳۰ درجه شستشو دهید. استفاده از سفیدکننده در شستشوی آن‌ها هرگز توصیه نمی‌شود.
  • برای خشک‌کردن، باید پارچه ژاکارد را به‌صورت کاملا صاف روی میله بند رخت قرار داد. همچنین می‌توان آن را به‌ صورت مسطح روی میز مخصوص گذاشت. لازم است از تماس نور مستقیم خورشید با آن جلوگیری شود.
  • اگر قصد داشتید پارچه ژاکارد را صاف یا پرس کنید، این کار را از طرف بدون طرح آن انجام دهید تا طرحی به هم نخورد.

نحوه نگهداری پارچه وال سوزن دوزی

بیشتر پارچه‌های وال به طور کامل از جنس پنبه هستند. جهت دوام بیشتر این نوع پارچه‌ها و حفظ ارزش و قیمت پارچه وال خامه دوزی و سوزن دوزی، موارد زیر توصیه می‌شوند:

  • پارچه وال را فقط با دست و در آب سرد شستشو دهید.
  • آن را روی میله بند رخت و فقط با هوای طبیعی خشک کنید.
  • با حرارت کم اتو کنید و بین اتو و پارچه وال یک پارچه محافظ بگذارید.

دمای بالا هنگام اتو یا شستشو می‌تواند به تمامی انواع پارچه نخی آسیب برساند. توجه کنید که پارچه وال تمام نخ، بیشتر از پارچه ترکیبی چروک می‌شود. بنابراین هنگام شستشوی آن باید بسیار دقت داشت.

جمع‌بندی

هر یک از بافت پارچه، برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند. در این میان، انواع پارچه وال و ژاکارد به‌تازگی در دوخت لباس زنانه بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند. از نظر وزن، این دو دقیقا نقطه مقابل یکدیگر هستند. پارچه ژاکارد جزء انواع پارچه سنگین و گرم به شمار می‌رود. اما پارچه وال، بسیار سبک و خنک است. پارچه وال، دو نوع ساده و سوزندوزی یا خامه دوزی شده دارد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود