سدید ۳۶۵؛ آزمایش موفق موشک ضد زره تاپ اتک ایرانی با برد ۸ کیلومتر + ویدیو

سدید ۳۶۵؛ آزمایش موفق موشک ضد زره تاپ اتک ایرانی با برد ۸ کیلومتر + ویدیو

موشک های ضد تانکی که از بالا حمله می کنند از جدیدترین و قوی ترین و البته پیشرفته ترین سلاح های ضد تانک به شمار می آیند که در بیش از یک سال گذشته در جنگ روسیه و اوکراین کارآیی خود را نشان داده اند. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در روزهای اخیر از آزمایش موشک ضد زره سدید ۳۶۵ به عنوان جدیدترین موشک تاپ اتک (حمله از بالا) ایرانی با موفقیت رونمایی کرده است.

موشک ضد زره تاپ اتک سدید 365

سردار علی کوهستانی مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه درباره موشک ضد زره سدید ۳۶۵ گفته است: «موشک سدید ۳۶۵ یک موشک ضد زره هدایت‌ شونده با برد ۸ کیلومتر است که قابلیت انهدام انواع ادوات زرهی را دارد. این موشک با هدایت اپتیکی از دقت بالایی در اصابت به هدف برخوردار است و با قابلیت حمله از بالا (تاپ‌اتک) می‌تواند از سد سامانه‌‌ های دفاع فعال تانک‌ ها نیز عبور کند و آنها را منهدم کند. در فاز بعدی این موشک به بالک‌ های جمع‌ شونده مجهز می‌شود و با سامانه کنترل آتشی که برای آن طراحی شده است، نفربرهای نیروی زمینی‌ مجهز به چهار فروند از این موشک در دو طرف برجک خود خواهند شد».

موشک سدید 365 یک موشک ضد زره هدایت‌ شونده با برد 8 کیلومتر است که قابلیت انهدام انواع ادوات زرهی را دارد.

لازم به ذکر است که در روش تاپ‌اتک (حمله از بالا)، موشک پس از خارج شدن از پرتابگر، به‌ سمت بالا اوج می‌ گیرد و پس از رسیدن به ارتفاع مناسب، روی هدف شیرجه می‌ زند. در این روش، برخلاف روش مرسوم موشک‌ های ضدزره در حمله از روبرو، موشک یک مسیر بالستیک را طی می‌کند تا به هدف اصابت کند. این روش، به این دلیل مؤثرتر از سایر روش‌ های مرسوم است که معمولاً زره بالای تانک ضعیف‌ ترین قسمت زره را تشکیل می‌دهد و نفوذ به آن راحت‌ تر از سایر بخش‌های دیگر است.

موشک ضد زره سدید ۳۶۵ نمونه ایرانی موشک های جاولین و هلفایر آمریکایی است. موشک هلفایر در اصل برای مسلح کردن بالگردهای آپاچی طراحی و ساخته شده است. این موشک هوا به سطح که تا به امروز نزدیک به بیش از ۱۰ مدل از آن توسعه پیدا کرده و تولید شده است از هدایت ترکیبی نیمه فعال لیزری و امواج رادار موجی میلی متری بهره می برد. سازنده اصلی این موشک شرکت لاکهید مارتین است و این موشک برای نصب بر روی انواع بالگردها، پهپادها و یک سری از هواپیماهای بال ثابت توسعه پیدا کرده.

موشک سدید 365 یک موشک ضد زره هدایت‌ شونده با برد 8 کیلومتر است که قابلیت انهدام انواع ادوات زرهی را دارد.

موشک سدید 365 یک موشک ضد زره هدایت‌ شونده با برد 8 کیلومتر است که قابلیت انهدام انواع ادوات زرهی را دارد.

بالگردهای آپاچی، کبری، بلک هاوک و تایگر در کنار پهپادهای سری پردیتور و ریپر و هواپیماهای بال ثابت مثل سری Archangel و AC-۲۰۸ از جمله حامل های این موشک هستند. هلفایر از زمان تهاجم آمریکا به پاناما در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در تمامی جنگ های این کشور حضور فعالی داشته است. این موشک امکان پرتاب از روی پلتفرم های زمینی و دریایی را نیز دارد. برد موشک هلفایر بسته به ارتفاع پرواز بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر، سرعت آن در حدود ۱.۳ ماخ بوده و از انواع سر جنگی با قابلیت ضد زره، ترموباریک و شدید الانفجار بهره می برد. عربستان، امارات، عراق، کویت، تایوان، کره جنوبی، انگلستان، ترکیه، لبنان، ژاپن، اردن، استرالیا، هند واسراییل از جمله دارندگان این موشک هستند.

موشک سدید 365 یک موشک ضد زره هدایت‌ شونده با برد 8 کیلومتر است که قابلیت انهدام انواع ادوات زرهی را دارد.

تاپ اتک معروف دیگر آمریکایی ها جاولین ساخت شرکت های ریتهون و لاکهید مارتین در کنار موشک قدیمی تر و معروف تاو سلاح ضد زره اصلی پیاده نظام ارتش آمریکا را تشکیل می دهند. این موشک می‌تواند با اهدافی در فاصله ۲۷۵۰ الی ۴۷۵۰ متری بسته به پروفایل پروازی خود درگیر شود. این موشک از سیستم هدایت تصویر ساز فروسرخ بهره برده و وزن موشک در حدود ۲۲ کیلوگرم است. وزن سر جنگی موشک در حدود ۸.۴ کیلوگرم است. این موشک از دو پروفایل پروازی تاپ اتک و حمله مستقیم بهره می برد. موشک جاولین سابقه حضور در نبردهای مختلف از زمان تهاجم آمریکا به افغانستان تا به امروز را در کارنامه داشته است. قطر، نیوزلند، ایرلند، انگلستان، فرانسه، استونی، نروژ و عربستان سعودی از جمله کاربران این موشک ضد زره هستند. سه کشور ژاپن، کره جنوبی و چین در شرق آسیا از دیگر دارندگان فناوری موشک های ضد زره تاپ اتک هستند.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • رضا فروردین ۲۹, ۱۴۰۲

    حاج محمود تو یک منافق …پس خفه شو
    همه جا کامنت (نظر) می‌فرستی به قصد شروع دعوا و درگیری. همه کامنت هات هم پرت و پلا و بی ربط هستش