بهترین راه سفر به کربلا و نجف چیست؟

بهترین راه سفر به کربلا و نجف چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از سفرهای بسیار جذاب و خاص برای معتقدین به مذهب شیعه و علاقه‌مندان به امامان اول و سوم شیعیان سفر به کربلا و نجف است. به‌خصوص در ماه محرم این سفر آن‌چنان رونق می‌گیرد که شاهد حضور میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا در حرم امام حسین و حضرت عباس در کربلا هستیم. راه‌های متعددی برای سفر به شهر کربلا و نجف وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها می‌تواند کمی سخت و چالش‌برانگیز باشد. اگر شما نیز قصد سفر به این دو شهر مذهبی را دارید و می‌خواهید بهترین راه را انتخاب کنید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با انواع روش‌های سفر به این دو شهر آشنا شوید و بر اساس نیاز، علاقه و بودجه‌تان بهترین را برگزینید.

 اطلاعاتی که قبل از سفر باید بدانید

 قبل از آن‌که با بهترین روش‌های سفر به کربلا و نجف آشنا شوید، لازم است بدانید که سفر به شهر کربلا مانند هر نوع سفر دیگری نیاز به برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دارد. هزینه‌های سفر به کربلا شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه مربوط به وسیله حمل‌ونقل
  • هزینه اقامت
  • هزینه‌های مرتبط با ویزا و روادید عراق
  • هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک

 علاوه بر این، لازم است بدانید که سفر به کربلا و نجف می‌تواند به‌ دو صورت تور (کاروان‌های زیارتی) یا انفرادی انجام شود. با خرید تور کربلا و نجف دیگر نیازی به برنامه‌ریزی و وقت گذاشتن برای رزرو اقامتگاه، وسیله‌ی حمل‌ونقل و پیدا کردن نحوه دسترسی به اماکن زیارتی این دو شهر ندارید. همچنین با پرداخت مبلغ تور تقریباً تمام هزینه‌های سفر خود را پیش ‌از سفر می‌پردازید. همچنین یک راهنمای با تجربه در طول سفر همراه شما است.

جاذبه های شهر کربلا

علاوه بر حرم امام حسین و حضرت عباس، با سفر به شهر کربلا می‌توانید از مکان‌های زیر نیز دیدن کنید:

  • قلعه‌ هندی
  • آرامگاه امیرکبیر
  • نهر علقمه
  • قصر عطشان
  • قلعه الاخضیر
بهترین راه سفر به کربلا و نجف چیست؟

جاذبه های شهر نجف

در زمان سفر به شهر نجف، علاوه بر حرم امام علی، می‌توانید از مکان‌های زیر نیز دیدن کنید:

  • قبرستان وادی السلام
  • آرامگاه شیخ طوسی
  • مسجد عمران بن شاهین

 سفر به کربلا و نجف بر اساس نوع وسیله حمل‌ونقل نیز می‌تواند متفاوت شود. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم و بهترین و راحت‌ترین راه را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

 سفر زمینی به کربلا و نجف

 برای سفر زمینی به شهر نجف و کربلا ابتدا لازم است که خودتان را به شهرهای مرزی بین ایران و عراق برسانید. این سفر می‌تواند با خودروی شخصی، اتوبوس یا پای پیاده (در زمان اربعین) انجام شود.

 نکته: بسته به محل زندگی خود می‌توانید یکی از این پایانه‌های مرزی را برای سفر به کربلا و نجف انتخاب کنید.

 مرز مهران

 پایانه مرزی مهران در استان ایلام، شهر مهران قرار دارد. کافی است که خودتان را به این شهر برسانید تا از مرز آن وارد کشور عراق شوید. پرترددترین مسیر پایانه مرزی بین ایران و عراق این پایانه است. از مرز مهران تا شهر کربلا حدود ۲۷۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

مرز خسروی

 یکی دیگر از پایانه‌های مرزی که از طریق آن می‌توانید خودتان را به کشور عراق برسانید، پایانه مرزی خسروی است. این پایانه در استان کرمانشاه، شهرستان قصر شیرین قرار دارد. حتماً قبل ‌از مراجعه به این پایانه از باز بودن آن مطمئن شوید. بعد از این‌که به پایانه مرزی خسروی رسیدید و وارد کشور عراق شدید، باید ۳۰۰ کیلومتر را طی کنید تا به شهر کربلا برسید.

 مرز شلمچه

 پایانه مرزی شلمچه در استان خوزستان، غرب شهرستان خرمشهر قرار دارد. این پایانه به شهر بصره کشور عراق بسیار نزدیک است. یکی از پرترددترین پایانه‌های ایران و عراق است. از مرز شلمچه تا کربلا حدود ۵۳۰ کیلومتر راه است. برای پیدا کردن بهترین راه زمینی برای سفر به کربلا ابتدا باید مسافت بین شهر محل زندگی خود را با هرکدام از این پایانه‌های مرزی حساب کنید و سپس این عدد را با مسافت بین پایانه‌ی مرزی موردنظر تا شهر کربلا جمع کنید. درنهایت کمترین عدد را به‌عنوان بهترین مسیر سفر زمینی به این شهر انتخاب کنید.

 نکته: شما نمی‌توانید بلیط اتوبوس نجف را از شهر محل اقامت خود انتخاب کنید و برای سفر زمینی خود یا باید در کاروان‌های زیارتی ثبت‌نام کنید یا خودتان با گروه‌تان یک اتوبوس یا مینی‌بوس اجاره کنید یا با خودروی شخصی این مسیر را بپیمایید.

بهترین راه سفر به کربلا و نجف چیست؟

سفر هوایی به کربلا و نجف

 اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن از تهران و سایر شهر ها به شهر نجف یا کربلا بروید، بهترین راه برای شما خرید بلیط تهران نجف است. از آن‌جا که شهر کربلا فرودگاه ندارد، برای زیارت حرم امام حسین ابتدا باید بلیط شهر نجف را خریداری کنید و از آن‌جا با تاکسی به شهر کربلا بروید. مسافت بین شهر نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است.

 پرواز تهران تا نجف حدود یک ساعت طول می‌کشد. همچنین از شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد نیز پروازهایی به سمت نجف انجام می‌شود. پروازهای این مسیر به دو صورت سیستمی و چارتری انجام می‌شود.

 ایرلاین های مختلف این پرواز را انجام می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • کیش ایر
  • ماهان ایر
  • قشم ایر
  • زاگرس
  • العراقی
  • وارش
  • تابان ایر
  • کاسپین ایر
  • ایران ایر

 نکته: دو ایرلاین ماهان و قشم ایر از مهم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی هستند که پرواز سیستمی به سمت نجف را ارائه می‌کنند.

 بهترین زمان سفر به کربلا و نجف

 اگر می‌خواهید زمانی به این دو شهر سفر کنید که شلوغی حرم امام علی یا امام حسین شما را اذیت نکند و قیمت خدمات گردشگری در این دو شهر مقرون‌به‌صرفه و مناسب باشد، بهتر است که در زمان‌های زیر از سفر به این دو شهر خودداری کنید:

  • تولد و شهادت امام علی
  • ماه محرم و اربعین

 از طرفی این زمان‌ها را می‌توان بهترین زمان سفر به این دو شهر دانست. به شرطی که بخواهید در ماه محرم و اربعین در حرم امام حسین و همچنین شهادت امام علی در شهر نجف با دیگر شیعیان به عزاداری بپردازید. چراکه حال و هوای حرم این دو امام در این زمان‌ها با دیگر ایام سال فرق دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به این دو شهر بر اساس سلیقه و علاقه و میزان بودجه‌تان مشخص می‌شود.

 جمع‌بندی

 یکی از بهترین راه‌های سفر به کربلا و نجف خرید تورهای زیارتی است. با خرید این دسته از تورها دیگر نگران برنامه‌ریزی برای رزرو اقامتگاه، خرید بلیط هواپیما یا اجاره اتوبوس ندارید و با کمترین دغدغه و نگرانی می‌توانید به این دو شهر سفر کنید. همچنین می‌توانید تورهای ترکیبی کربلا و نجف را خریداری کنید تا در طول سفر خود هم از شهر نجف و هم کربلا دیدن کنید. اگر می‌خواهید در زمان‌های خلوت‌تری بین دو شهر سفر کنید، بهتر است که در ایام محرم یا تولد و شهادت امام علی این سفر را انجام ندهید.

بدون نظر

ورود