حکم دادگاه تهرانی به غرامت ۳۱۳ میلیون دلاری آمریکا به خاطر عملیات تروریستی مجلس و مرقد امام (ره)

حکم دادگاه تهرانی به غرامت ۳۱۳ میلیون دلاری آمریکا به خاطر عملیات تروریستی مجلس و مرقد امام (ره)

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران دولت و برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به پرداخت مبلغ ۳۱۲ میلیون و نهصد و پنجاه هزار دلار خسارت مادی و معنوی و تنبیهی به خاطر حوادث تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام (ره) محکوم کرد.

در چارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت آمریکا، با عنایت به طرح دعوای حقوقی برخی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حوادث تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام(ره) علیه دولت، نهادها و مقامات وقت آمریکایی نزد شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران با هدف مقابله و جلوگیری از نقض تعهدات و رفتارهای متخلفانه بین‌المللی از طریق حمایت و مساعدت به گروه تروریستی داعش در ارتکاب اقدامات تروریستی منجر به شهادت و جانبازی مردم بی‌گناه و صدمات بدنی، روانی و مالی به خانواده‌های آنان، پس از طرح دعوا و برگزاری جلسات رسیدگی، دادگاه، دولت، برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به مبلغ سیصد و دوازده میلیون و نهصد و پنجاه هزار دلار به‌عنوان خسارت‌های مادی، معنوی و تنبیهی محکوم کرد.

محکومیت 313 میلیون دلاری آمریکا در دادگاهی در تهران

بر اساس رأی دادگاه، ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار به‌دلیل خسارت‌های مادی و ۱۰۴ میلیون دلار بابت خسارت‌های معنوی واردشده به خواهان‌ها در نظر گرفته شده و معادل ۱۹۹ میلیون دلار نیز به‌عنوان خسارت تنبیهی، مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.

خواهان‌های این پرونده، خانواده‌های ۳ شهید از شهدای عملیات تروریستی داعش و ۶ نفر از جانبازان این عملیات تروریستی، هستند.

محکومان این پرونده ۹ شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما، جرج واکر بوش، تامی فرانکس، سازمان سیا، سنتکام، وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت لاکهید مارتین و امریکن ایرویز گروپ هستند.

محکومیت 313 میلیون دلاری آمریکا در دادگاهی در تهران

مبنای قانونی صلاحیت این دادگاه، قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد. لازم به توضیح است که پس از وصول و ثبت دادخواست، دادگاه رسیدگی‌کننده، دادخواست و ضمائم را با ترجمه رسمی برای خواندگان نیز ارسال و از طریق مقتضی به آنها ابلاغ کرده است.

دلایل انتساب این جنایات به آمریکا نیز از سوی شعبه رسیدگی‌کننده، از جمله به‌شرح زیر بیان شده است:

۱. اقاریر مقامات عالی‌رتبه مانند رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر نقش محوری و اصلی دولت و مقامات این کشور در سازمان‌دهی و هدایت گروه‌های تروریستی از جمله داعش؛

۲. اخبار و اطلاعات موثق منتشرشده در رسانه‌های آمریکایی؛

۳. کتاب‌ها و سخنرانی‌های مقامات آمریکایی مبنی بر نقش سازمان سیا در ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش.

محکومیت 313 میلیون دلاری آمریکا در دادگاهی در تهران

لازم به توضیح است که دادگاه‌های آمریکا به‌بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران به صدور حکم مبادرت کرده و دولت ایران و تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را به‌طور غیابی به پرداخت غرامت و یا خسارت تنبیهی محکوم کرده‌اند؛ ازاین‌رو، به‌دلیل نقض مصونیت دولت ایران، محاکم ایران نیز پرونده‌های مختلفی را تاکنون علیه دولت و مقامات آمریکا رسیدگی کرده و مبادرت به صدور احکام حقوقی کرده و می‌کنند.

معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه دراین‌باره تصریح کرد؛ رسیدگی حقوقی به این پرونده‌ها، جدای از رسیدگی کیفری و اقدامات متقابل دیگر است که ایران در مقابله با این جنایات، به آنها متوسل شده یا می‌شود.

مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • امیرمسعود اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    طنز بود؟؟؟؟؟؟؟؟ پول نفت خودمون رو نمیتونیم بگیریم بعد غرامت میخویم بگیریم؟؟خخخخخخ

    • امیر اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      یعنی فقط تبدیل به سوژه خنده کل دنیا شدیم 🤣

  • Razed اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    با این چرندیات فقط اسباب خنده رو واسه مردم فراهم میکنند.

  • حامد اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    عجب کودن هایی شدن سران کشور بیچاره ما