تکذیب خبر مهاجرت مستندساز «ایرانگرد» به عمان و گله از مسئولان صدا و سیما

تکذیب خبر مهاجرت مستندساز «ایرانگرد» به عمان و گله از مسئولان صدا و سیما

انتشار خبر مهاجرت جواد قارایی مستندسازی که بیشتر به خاطر ساخت مجموعه مستند تلویزیونی «ایرانگرد» شناخته می‌شود به کشور عمان در یکی دو روز اخیر واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. با این حال قارایی می‌گوید برای سفر کاری به عمان رفته و مهاجرت نکرده است. او همچنین از عدم حمایت مسئولان صدا و سیما و وزارت میراث فرهنگی و گردشگردی برای ساخت مستندهای ایران شناسی اش گله دارد.

جواد قارایی راوی و سازنده مجموعه مستند «ایرانگرد» که تا به حال پنج فصل از آن روی آنتن تلویزیون رفته است، به تازگی در پستی اینستاگرامی، درباره سفر خود به کشور عمان و برنامه‌سازی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این کشور خبر داد؛ پُستی که با واکنش‌های بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی روبه‌رو شد.

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

این مستندساز ضمن تکذیب شایعه مهاجرت خود به خبرگزاری تسنیم گفت: «دیشب بازگشته‌ و مهاجرت نکرده‌ام، اما مدتی است احساس می‌کنم حمایت‌ها به ویژه حمایت وزارت گردشگری و سازمان صدا و سیما از ساخت مستندهایی درباره ایران کم شده است. البته سازمان صدا و سیما در ۱۵ سال گذشته حمایت بسیار خوبی از من داشت اما در مدت اخیر احساس می‌کنم این حمایت کم شده است. وزارت گردشگری هم برای مقابله با ایران‌هراسی‌ها برنامه‌ای نداشت و بنابراین احساس کردم دغدغه زیادی وجود ندارد. متاسفانه معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما هم از طرح بنده برای تولید اثری به نام «سفر به سرزمین توریست‌ها» یا «سفر به سرزمین رویاها» که برای مبارزه با ایران هراسی و معرفی جاذبه‌ها و زیبایی‌های ایران و ایرانی طراحی کرده بودم حمایت نکرد.»

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

او همچنین گفت: «من نزدیک به ۷ ماه بود که بیکار بودم و از گذشته نیز دعوت‌هایی جدی از سوی کشور عمان برای ساخت مستند و همکاری‌های این‌چنینی وجود داشت. برای همین موضوع، سفری به عمان داشتم و صحبت‌های خوبی مطرح شد. وزارت گردشگری کشور عمان بسیار علاقه‌مند است که جاذبه‌های دیدنی این کشور نمایش داده شود. چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ آنها این است که عمان به عنوان یکی از مراکز گردشگری در دنیا شناخته شود و به همین دلیل دوست دارند از کشورشان مستند ساخته شود. ماحصل سفر من این شد که پروپوزالی ارائه بدهم و کارمان را آغاز کنیم.»

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

قارایی با تاکید بر اینکه اصلا به دنبال مهاجرت از ایران نیست گفت: «باز هم می‌گویم اولویت من ایران است و اگر از طرح‌های من مثل ایرانگرد کوچک، ایرانگرد و سفر به سرزمین‌رویاها حمایت شود، اولویت من کار و خدمت به ایران جان است. این سفر برایم کاری بود.»

جواد قارایی در این باره در گفتگو با ایسنا نیز گفت: «دو سال قبل در برنامه «خندوانه» دیدید که طرحی را به نام «سفر به سرزمین رویاها» ارائه دادم. این طرح درباره دو گردشگر خارجی بود که به ایران می‌آمدند و ما قرار بود از آن‌ها فیلم بگیریم و با این برنامه طبق فرمایش مقام معظم رهبری با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم. این طرح را نوشتم، اما متاسفانه نه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نه سازمان صداوسیما حمایتی نکردند و حالا آن طرح در گوشه‌ای خاک می‌خورد.»

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

او ادامه داد: «پس از آن، طرح «ایرانگرد کوچک» را ارائه دادم که درباره ایران و ایران‌شناسی برای بچه‌ها برنامه بسازیم؛ تا کودکان که آینده‌سازان فردای کشور محسوب می‌شوند، ایرانِ خود را بهتر بشناسند. چون معتقدم کودکان اگر درباره ایرانشان آگاهی کمی داشته باشند، یک خطر است. اتفاقا آن طرح را هم در برنامه «خندوانه» عنوان کردم و به شبکه‌های نهال و امید دادم، اما متاسفانه باز هم هیچ حمایتی نشد.»

قارایی همچنین درباره فصل جدید برنامه «ایرانگرد» نیز گفت: ««ایرانگرد ۶» در حالی که طرح کامل آن را از مدت‌ها پیش به سازمان ارائه کردم، اما به جایی نرسیده و هیچ خبری نشده است.»

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

او در پایان گفت: «اولویت من ایران است، اما عمان انگار قدرم را بیشتر می‌داند. هنوز هم اگر وزارت گردشگری یا سازمان صداوسیما بخواهند که «سفر به سرزمین رویاها»، «ایرانگرد ۶» یا «ایرانگرد کوچک» را بسازیم، قطعا و یقینا اولویت اول و آخرم ایران است. همین‌طور که همیشه گفته‌ام قهرمان زندگی من شهید چمران است که دانشگاه برکلی آمریکا را با پول و شهرت رها می‌کند تا به ایران بیاید و برای ایران کار کند. من هم دوست دارم که به ایران خدمت کنم، اما وقتی بهایی داده نمی‌شود، مجبورم جایی بروم که قدرم را بدانند.»

جواد قارایی همچنین در اینستاگرام خود پستی درباره شایعه مهاجرت از ایران با متن زیر منتشر کرد:

توضیحات سازنده مستند «ایرانگرد» درباره خبر مهاجرتش به عمان

درباره شایعه مهاجرتم…
این دست پر تلاش و عاشق من است بر نقشِ زیبای سرو ایرانی بر روی فرش ایرانی که نماد استقامت ایران و ایرانیست, و آن, فیروزه نیشابور است که رنگ زیبای معنوی وآرام بخشَش, نماد رنگ وطن است. فیروزه ای که به سنگ تراشی عاشق سفارش دادم به شکل ایران تراشید تا همواره با من باشد تا مبادا خیلی چیزها را فراموش کنم. فراموش نکنم که ایرانم سرزمینی تمدن ساز و بزرگ است. سرزمین ده اقلیم. سرزمین فردوسی و مولانا, سرزمین عشق و معرفت, سرزمین تاریخ, فرهنگ, موسیقی, معماری و ادبیات. سرزمینی که میلیونها نفر برای بودن و ماندنش جان دادند و رفتند تا بماند و بمانیم.
برای بار چندم شایعه مهاجرتم به عمان را تکذیب می کنم.
سفر بنده به عمان به دعوت برخی مسئولین جهت بررسی طرح معرفی جاذبه های گردشگری عمان به جهان بود و نه قراردادی منعقد شده, نه اقامتی گرفته ام, نه اقامت کشوری دارم و نه پاسپورت کشوری به جز ایران و نه از وطن خواهم رفت.
امیدوارم با کمک خداوند و با حمایت مسئولین و ملت بزرگ ایران بتوانم همچنان پرچمدار معرفی ایران جان به داخل و خارج باشم و همواره به کشور خدمت کنم.
امیدوارم مشکلات برای تولیدات جذاب برای مقابله با ایران هراسی, و همچنین برای معرفی جاذبه های مختلف وطن, برای رونق اقتصادی و کارآفرینی, برای پیشرفت صنعت گردشگری, برای هویت ملی و اتحاد ملی, برای حفظ محیط زیست و ارزشهای مهم ایران و ایرانی بر طرف شود و مدیران و مسئولین از همه دلسوزان و عاشقان وطن در راه خدمت به کشور حمایت کنند. آمین.
ایران جان برایم هم پدر است و هم مادر است.
با همه وجود دوستتان دارم. 🙏🏽❤️

مطالب مرتبط
۹ نظر

ورود

  • کمی تفکر مرداد ۱۵, ۱۴۰۲

    والا بره هم حق داره …
    استاد فرصت سوزی و کوته بینی هستن مسئولای ما …

    • فرزان فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

      امیدوارم شرایط عالی بوجود بیاد وازآقای قارایی حمایت بشه.واقعا کارشون فوق العادس

  • جمشیدیان مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

    یکی از بهترین و زنده ترین برنامه های تلویزیون
    مستندهای آقای قارایی است، ای کاش راهی بود
    تا نظرات بینندگان برنامه های ایشون صداشون به مسئولین برسه واز برنامه های بینظیرشون حمایت میشد

  • بهرامی مرداد ۱۶, ۱۴۰۲

    جناب آقای مسوول!
    یه تیکه جواهر داره از کشور خارج میشه…. اصلا حواست هست؟؟؟

  • رزیتا مرداد ۲۱, ۱۴۰۲

    زحمت‌‌کشیدن‌مسئولین‌ماکه‌یکی‌ازجوانان‌دلسوزودغدغه‌مند
    رسانه‌وگردشگری‌روفراری‌میدن.بنده‌خداتنهاخواستش‌برای‌
    آخرین‌بارسرسوزن‌توجّه‌وبهادادنه.

  • خاکی دی ۲, ۱۴۰۲

    متاسفانه ازاین نوع دلسوزان وطن پرست سرخورده زیادداریم

  • فرزان فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

    همیشه برای ما عزیزی،کاش قدرشمارو بدونن

  • حمید فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

    عالیه کارشون