قطع «تک درخت آرزوها» در شیراز که یکی از جاذبه های توریستی این شهر بود + ویدیو

قطع «تک درخت آرزوها» در شیراز که یکی از جاذبه های توریستی این شهر بود + ویدیو

اردیبهشت ماه امسال بود که درخت انجیر معابد ۵۰۰ ساله کیش که یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه بود، بر اثر هَرَس غیراصولی از بین رفت. از دیروز تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد درخت مشهور بازار وکیل شیراز که به تک درخت آرزوها معروف بود و یکی از جاذبه های توریستی این شهر به حساب می آمد، قطع شده است. 

برخی در فضای مجازی علت قطع تک درخت آرزوها را، جاذبه ای که این درخت برای عکاسان داشت و مردمی که با آن عکس می گرفتند، می دانند. اما به گزارش ایرنا: شهرداری منطقه هشت شیراز در صفحه شخصی خود در شبکه‌های مجازی اطلاعیه‌ای در این باره منتشر کرده است که در آن آمده است: «به دلیل خشک بودن و پوسیدگی داخل تنه درخت محوطه جلوخان مسجد وکیل؛ به استحضار می رساند در زمان وزش باد شاخه‌های درخت شکسته و خطراتی برای شهروندان و گردشگران داشته است.»

در این اطلاعیه آمده که با مجوز سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شیراز و جهت جلوگیری از سقوط، این درخت قطع شد تا در زمان مناسب یک درخت دیگر جایگزین شود.

قطع «تک درخت آرزوها» بازار وکیل شیراز

انتشار تصاویری که قطع شدن این درخت را نشان می داد، بازتاب گسترده ای داشت. برخی کاربران توییتر عکس هایی را که از این درخت گرفته بودند به اشتراک گذاشتند؛ یکی از این کاربران نوشت: «ای وای! یادش بخیر چقدر از این درخت زیبا عکس انداختم»

برخی هم از اینکه فرصت این را نداشتند تا تک درخت آرزوها را از نزدیک ببینند، اظهار تاسف کردند. شخصی نوشت: «ای کاش یه بار شیراز رفته بودم و منم این درخت رو دیده بودم»

کاربر دیگری نوشت: «برای من که انگار آرزوهامو قطع کردن»

شخص دیگری گفت: «و منی که همیشه به خاطر این درخت میرفتم بازار وکیل»

قطع «تک درخت آرزوها» بازار وکیل شیراز

شخصی هم در توضیح علت قطع این درخت نوشت: «این درخت بخاطر خشکی و پوکی چندبار شاخه‌هاش شکسته و روی عابران و مسافرها ریخته و خود مردم بارها برای این قضیه شکایت کردن و حالا با مجوز قطع شده و جایگزینش نهال کاشتن.»

کاربری در پاسخ به نظر قبل نوشت: «حتی اگر درخت خشکیده بود باید راهی برای سرپا نگه داشتنش پیدا می‌کردند. این درخت اینقدر بزرگ نبود که خطر افتادن روی مردم داشته باشد ولی ارزش معنوی و خاطره ای داشت برایمان»

۲۷ نظر

ورود

  • رضا مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    هیچ خطری نداشت مگه چقد درخت تنومندی بود که خطرداشته باشه خدالعنتشون کنه بهونه الکی میارن معلوم نیست جریان چی بوده حالا میگن شاخ وبرگش خطرداشته چطور بهترین هتل های شیراز ازلحاظ ایمنی اصلا ایمنی نداره اون خظرنداره ولی یه درخت خطر داره برای گردشگر ملت رو اسکول فرض کردن

  • ناشناس مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    هرچیزی که به نحوی حال مردمو خوب کنه از بین میبرن حالا شما بگو دشمن واقعی مردم کیه؟ فکرنمیکنم آمریکا قطعش کرده باشه

    • پژمان شهریور ۱, ۱۴۰۲

      هرچیزی؟؟؟؟؟ غلو نکن مرد
      چندبار شاخه‌ش افتاده ذو مردم، اگه قطع نمیشد و میفتاد یکی رو مرگ مغزی میکرد یا یه بچه رو کور میکرد میگفتی خاک تو سرتون که عرضه قطع کردن یه درخت پوسیده رو هم ندارید
      نشستی اونجا نظر میدی
      بیخیال برا هرچیز آبغوره نگیریم

  • رضا مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    ملت خرافه پرست! درخت آرزوها دیگه چه کوفتیه! حق داشتن قطع کنن تا شما …برید آمال و خواسته هاتونو تو صومعه و دیر و مسجد و کلیسا دنبال کنید نه پای یه چوب خشک. موندم یه …گفته من میخواستم بیام شیراز فقط واسه این درختچه! خاک تو سرت شیراز و با اون همه اثر و تاریخ با خاک یکی کردی!!!!

    • Drstrange مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

      دکتر رضا، تو که رفتی صومعه و مسجد و.. شدی این بد دهن بداخلاق فحاش، پس بهتره بریم پای همون درخت آرزوها

      • رضا مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

        پس اینطور که میگی، شماها که هیچ جا نرفتین خیلی اوضاتون خیط تره. باشه به نزدیک ترین سطل آشغالی محلتون مراجعه کن اونجا بساط ارزوتو پهن کن شاید دکتر استرنج لاو بیاد یه دستی رو سر شما بی هویتا بکشه.

        • Drstrange مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

          یک لحظه خواستم جوابتو بدم، ولی این پرسش تو ذهنم مطرح شد که چه چیزی باعث شده ما مردم این سرزمین اینگونه دو دسته بشیم و به جان هم بیفتیم تا اربابان و اجنبیان همه چیز را به تاراج ببرند و از اینکه ما برده گان(در چشم خودشان) رو به جان هم انداخته اند لذت ببرند؟

          • حامد شهریور ۱, ۱۴۰۲

            این ها مردم نیستن که به جون ما افتادن
            این ها نوچه های ظالمن
            این ها برده های ذهنی هستن

        • شایان شهریور ۱, ۱۴۰۲

          آخه‌خودت‌فهمیدی‌چی‌گفتی‌متوهم‌نه‌صبر‌کن‌شما‌که‌هرچی‌که‌باعث‌خوشحالی‌مردم‌این‌
          ممملکترو‌قطع‌کردین‌‌منظورم‌امثال‌تو‌بود

    • حامد مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

      آره به چوب خشک نگید به چهارتا آجر و سیمان بگید!
      امیدوارم خدا هر چه زودتر به شما عقل و وجدان بده
      به ماهم آزادی و پول

    • ... مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

      کسی برای ارزو پای این درخت نمیرفت اگه چشای کورتو باز کنی میبینی که اون قدر بزرگ و تنومند هم نبود که باعث مرگ کسی بشه یا به کسی اسیب بزنه زیبایی این درخت برای عکاسی بیشتر مناسب بود و چندین هزارسال هم که این درخت اونجا بوده بیشتر به تو میادخرافاتی باشی که صومعه و مسجد میگی مکان ارزوهاس این نشون میده که تو بیشتر خرافاتی هستی چون فک میکنی خدا فقط توی صومعه و مسجد و کلیساس ولی خدا همه جا هست و همه جا ارزو و صدای مردم رو میشنوه مث یوسف که ته چاه بود پس پای یه درخت که به درخت اروزها معروف شده هم میشنوه

      • رضا مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

        هروقت مردم از خدا دور بشن بسمت خرافات میرن. نمونه قوم بنی اسرائیل بود که رفتن سراغ گوساله سامری. تو تاریخ همینطور بوده الآنم همینه. تو خود هند من با چشام دیدم مردم داشتن ماشین چیپ می پرستیدن. همینه دوری از خدا باعث بدعت میشه. همین که قطع کردن و خیلیا زورشون گرفته همینه. حالا برید سراغ یه چوب خشک دیگه . ما هم با کلیسا و مسجدمون خوشیم. نمیخاید هم برید اونجایی که پل آرزو و هر چی که باهاش حال می کنید هست.

        • حامد شهریور ۱, ۱۴۰۲

          شما حق میدی که این درخت نازنین رو قطع کنن
          بعد راضی میشی مردم هم بیان مسجد و کلیسای شما رو خراب کنن
          گوساله سامری خودتون خونش رنگین تره D:

        • علی شهریور ۱, ۱۴۰۲

          تا یه مشت …مثل این رضا سایبری تو مملکت باشه همینه.

        • صادق شهریور ۱, ۱۴۰۲

          در پاسخ به این ابله رضا کامنت نویس : به گمونم اسرایل درخت رو قطع کرده

      • شایان شهریور ۱, ۱۴۰۲

        حرف‌حق‌

    • سیروس شهریور ۱, ۱۴۰۲

      چقدر شما استخدامیا سبک کامنت دادنتون شبیه همه :)))))

    • محسن شهریور ۱, ۱۴۰۲

      در پاسخ به رضا : اون …که تو میگی من رو سر امثال تو خرابش میکنم

    • علی شهریور ۱, ۱۴۰۲

      وقتی میگن طرف …هست برا همینه نمونه واضح همین کامنت نویس رضا . تو برو دست به دعا شو شاید اعراب برای عقل نداشته ات کاری کردن

    • مصدق شهریور ۱, ۱۴۰۲

      حداقل اسم واقعی تو میزاشتی رضا کامنت نویس . جیره سر ماه میرسه دستت تهی مغز

    • داریوش زارع شهریور ۲, ۱۴۰۲

      این چه طرز حرف زدنه؟!! من خودم شیرازی هستم هزار بار اون درخت رو دیدم. هیچکس نه بهش توسل میکرد و نه آرزویش رو با اون برآورده میکرد.تنها و تنها جنبه گردش گری داشت و زیبا بود.و اسم همینجوری بین مردم شد درخت آرزوها. و از جمله خود من که مذهبی هستم هم با دوچرخه پای درخت عکس دارم…. تنها دلیل قطع شدنش نداشتن شعور و فهم و درک فرهنگ و هنر توسط مسیولین شهرداری بوده.وگرنه نه سقوط میکرد و نه آلوده میکرد…. واقعن متاسفم واسه احمق های نفهمی که شعور ندارن و دنبال دوقطبی کردن جامعه هستن.از نفهمی هست که مسجد رو در مقابل هنر قرار میدن.خیلی باید کودن بود که به ساده ترین مسایل به اسم دین و مذهب حمله کنی اونم تو شرایط امروزی. من خودم مذهبی و از قضا با افتخار مسجدی هستم.اما دین من زیباست و زیبایی هارو دوست داره…..

  • بهنام مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    مسئولین به وظیفه شون عمل کردن که همانا قطع کردن آرزوهای مردمه.. هر چیزی که باعث شادیه باید قطع گردد.

  • ناشناس مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    سلام ، بارهارها وقت و هزینه کرده ام جهت ارسال نظر و مشارکت اما ۹۹ درصدش چاپ نشده ، بنده عهد کرده ام که ویگه خودمو سنگ روی یخ نکنم. موفق باشیید.

  • Fatima شهریور ۱, ۱۴۰۲

    موقع قطع کردنش اونجا بودم

  • رستم شهریور ۱, ۱۴۰۲

    من چندین بار از این درخت دیدن کردم .به هیچ عنوان خطری نداشت و بسیار درخت قشنگی واسه توریستها و عکاسان و مهمانان بود .هیفش😭😭😭

  • میتاج شهریور ۱, ۱۴۰۲

    اول سلام به همه
    دوم ، ااااااااااااااااااِ بابا چه خبرتونه چرا اینقدر به همدیگه توهین می‌کنید ؟؟؟ آقا جانان خانم جانان ما مردم ایران به جز بعضی‌ها ، دیگه کی می‌خوایم یاد بگیریم که به افکار و عقاید همدیگه احترام بزاریم به جای تمسخر و دخالت تو زندگی شخصی همدیگه ؟؟؟؟ هااااان ؟؟؟؟ واقعا لحظه‌ای درنگ کن تفکر کن ببین زشت نیست تو قرن ۲۱ با این همه پیشرفته علم و فناوری و سبک زندگی آیا اینجور برخورد در مقابل نظرات همدیگه صحیح ؟؟؟؟ ما فقط در مقابل نظرات هم �‌تونیم یا لایک کنیم یا برعکسش بک بدیم ،فقط در همین حد که یعنی با نظرت موافقم یا خیر مخالفم ، با شما هستم آقای رضا که اینقدر تندروی میکنی یا همینطور اون شخصی که جواب ایشونو با تندی داده ، من اصلاً از هیچ کدوم طرفین دفاعی نمی‌کنم ، فقط میگم دنیا پیشرفت کرده و ما درست از اینجایی داریم ضربه می‌خوریم که با این پیشرفت همراه نیستیم و دائماً همدیگرو قضاوت می‌کنیم و اجازه توهین به همدیگرو میدیم .
    این درختم چون قدیمی بود برای خیلی‌ها خاطره ساز شده بود ارزش معنوی پیدا کرده و جاش بود به جای قطع و نابود کردن این درخت هزار فکر دیگه برای ترمیمش می‌کردن ، ما آدما با خاطراتمون زنده‌ایم ، ولی افسوس از بعضی مسئولین بی احساس .
    اما خوب به اونایی هم که با قطع این درخت مشکل داشتن بگم ، خیلی نمی‌خواد ناراحت باشین واسه این موضوع ، تو این مملکت اتفاقات ناگواری داره می‌افته و بلاهای خانمان سوزی داره سرمون میاد که غصه خوردن واسه همچین چیزی دیگه جایی نداره ، بهتره به فکر فردامون باشیم و به فکر نگه داشتن داشته‌هامون . به امید دیدار

  • حسین ادهمی شهریور ۱, ۱۴۰۲

    ریشه در اعتقادات قدیم مردم ودوم اینکه از یادگاری های زیرش ترسیدند