گزارش بحث برانگیز درباره سرطان زا بودن اسپند که با واکنش کاربران مواجه شد + ویدئو

گزارش بحث برانگیز درباره سرطان زا بودن اسپند که با واکنش کاربران مواجه شد + ویدئو

گزارش جدید بی‌بی‌سی درباره ی تأثیرات اسپند بر سلامتی در شبکه های اجتماعی بحث برانگیز شده و واکنش های زیادی را به دنبال داشته است. بی‌بی‌سی در این گزارش با ارسال نمونه‌ ای از اسپند به آزمایشگاه آن را مورد بررسی قرار داده است. در حالی که در ایران سنت دود کردن اسپند قدمتی طولانی دارد و این ماده همواره به ضدعفونی کننده بودن شهره بوده است، نتیجه ی بررسی بی‌بی‌سی از سرطان زا بودن اسپند حکایت دارد.

در گزارش بی‌بی‌سی آمده است:

نتیجه آزمایش علمی «اسپند دود کردن» چیزهای جالبی را نشان داده است. دکتر جیمز رونلد «شیمیدان» گفته است یکی از اجزای اسپند «Harmine» هست، که نوعی از روانگردان به حساب میاد و در بعضی از کشورها ممنوعیت‌های خاص خود را دارد، با استنشاق دود اسپند چیزهایی مثل Benzene ،Pyridine، Pyrrole وارد بدن می‌شود. ‌برای مثال benzene یه ماده اثبات شده سرطان‌زاست! یا Pyridine می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و آسیب کبد و کلیه و در موارد خاص کما هم بشود.

جدا از این گفته شده استنشاق دود هر ماده‌ای که سوزونده میشه برای دستگاه تنفسی آسیب‌زاست. برخلاف سیگار که دود با عبور از فیلتر استعمال می‌شود اسپند به دلیل استنشاق مستقیم می‌تواند آسیب زیادی به ریه‌ها بزند.

اسپند سرطان

واکنش های مجازی به گزارش بی‌بی‌سی درباره ی اسپند

این گزارش واکنش های مختلفی را در میان کاربران شبکه های اجتماعی در پی داشته است.

– کاربری به نام نازنین ساکن آمریکا نوشت: وقتی سالمیم بعضی می‌گویند: «اسپنددود کن، یک وقت چشم نخوری مریض بشی». وقتی مریضی، بعضی می‌گویند «اسپند دود کن که میکروبها و باکتریها از بین بروند». کم نیستند کسانی که معتقدند اسپند (ااسفند) دوای خیلی از دردهاست. از سرماخوردگی تا تب و معده درد. برای اینکه ببینم از نظر علمی چقدر این ادعاها صحت داره، من یک مقدار اسپند را برای محققان دانشگاه لافبرو بریتانیا پست کردم. اونا چند هفته وقت خواستند که از روشهای مختلف عناصر تشکیل دهنده‌ دود را پیدا کنند. نتیجه واقعا ترسناک بود.

– مهدی دیگر فعال مجازی گفت: استفاده از اسپند توی استرالیا و چند کشور دیگه ممنوعه!!! چرا؟ چون توی آزمایشاتی که روش انجام دادن مشخص شده دودش مواد روانگردان داره!!!

– مینا در مخالفت با گزارش منتشر شده از سوی BBC نوشت: یکی از دلایلی که غرب در حال شانتاژ رسانه‌ای علیه اسپند دود کردن و مصرف خوراکی اون هست؛ متافیزیکیه که در پشت تحقیقات شیطانی علمی اونها نهفته شده و هیچ وقت مطرحش نخواهند کرد؛ اجنه و شیاطین از دود اسپند متنفرند.

– اکانت کاربری با نام «تفکر نقاد» توئیت عجیبی منتشر کرد: اسپند بیش از آنچه برای انسان مضر باشد برای انگلهایی مضره که در آزمایشگاه های پزشکی قابل شناسایی نیستند… چنین انگلی وجود دارد؟ نمی دونم فقط می دونم انگلهای صهیونیسم و آنگلو ساکسون سر هیچی بودجه نمیذارن و ضد تبلیغ راه نمی اندازند.

– نرگس اما در پاسخ به توئیت «تفکر نقاد» اینگونه پاسخ داد: اسپند رو‌ بردن پیش محققان دانشگاه لافبرو آزمایش کردن توش بنزن و‌یه سری ماده سرطان زا پیدا کردن که خیلی خطرناک. اگه عنبرنسا رو آزمایش کنن چیا پیدا میکنن.

– کریم هم توئیت زد: در عین حال این را هم باید گفت که مضار استفاده زیاد از آن هم پیشاپیش شناخته بوده است. مثلا: عوارض مصرف زیاد اسپند (اسفند) -بروز حالت تهوع و سردرد -بروز سکسکه -سقط جنین -توهم‌زایی -تضعیف سیستم اعصاب -حساس شدن ریه‌ها و بروز علائم آسم.

– کاربر دیگیری به نام الی هم نظر داد: بعد این همه سال میگه هنوز مشخص نیست چرا دود سیگار برای بعضیا سرطان زاست برای بقیه نیست بعد با یه آزمایش به نتیجه قطعی درباره اسپند رسید؟

– حساب کاربری به نام «فراری» گفت: من همیشه فراری بودم تو خونه از بوی اسپند در حدی که صداشو میشنیدم در اتاقو قفل میکردم!

– رویا هم در دفاع از خواص اسپند نوشت: اسپند یا به قول خراسانی قدیم سِپنج احتمالا همان هوم باستانی زرتشتیان باشد که به اعتقادشان یکی از ایزدان جهان مینوی بوده که در گیتی به صورت گیاهی درمانگر درآمده در چین و هند هم استفاده از آن رواج دارد.

اسپند سرطان

نظر پزشکان و کارشناسان طب سنتی درباره ی اسپند

مصطفی معین، فوق‌تخصص ایمونولوژی و آلرژی درباره ی اسپند می گوید:

افراد مبتلا به آلرژی های تنفسی در برابر بسیاری از عوامل محیطی آسیب‌پذیرند و نسبت به آنها واکنش شدید نشان می‌دهند. این عوامل نه تنها شامل عوامل حساسیت‌زاست، بلکه ممکن است عوامل تحریک‌کننده‌ای مانند بوهای تند، دود غلیظ، هوای گرم یا هوای سرد را نیز شامل شود.

دود غلیظ اسپند باعث می‌شود که نایژه‌های فرد مستعد آلرژی و آسم، به‌سرعت واکنش‌‌ نشان دهند و با ایجاد اسپاسم و انقباض، موجب تشدید علایم آسم شوند. دود اسپند در صورت استفاده مکرر، حتی در افرادی که آسم ندارند نیز می‌تواند موجب حساس شدن ریه‌ها و بروز علایم آسم شود.

منصور بهرامی، متخصص اطفال نیز در اینباره اظهار می کند:

والدین برای کودکان خود که آلرژی دارند، علاوه بر رعایت رژیم غذایی باید هوای منزل را پاک نگه دارند، به عنوان مثال از دود کردن اسپند بپرهیزند و هنگام آشپزی باید سیستم تهویه آشپزخانه را به گونه‌ای در نظر بگیرند که هوای داخل اتاق آلوده و منجر به تحریک حساسیت کودک نشود.

اسپند سرطان

نعمت‌الله مسعودی، متخصص طب سنتی درباره ی خواص اسپند گفته است:

اسپند در بعضی از نازایی‌های ثانویه که جامعه ما درگیر آن شده بسیار مفید است، این ماده در طب روایی و نیز در دیدگاه حکمایی ما از حلق گرفته تا اعماق بدن تأثیرگذار است.

همچنین خوراکی آن به صورت شربت وجود دارد و به دلیل مزاج گرم و خشک به بهبود عفونت‌های تنفسی، تنگی نفس و انواع عفونت‌های گوارشی کمک می‌کند.

دود اسپند خواص میکروب‌کشی بسیار مناسبی دارد. لذا توصیه می‌شود در مکان‌هایی که جمعیت زیادی دارد و در هوا احتمال وجود عفونت مسری است، مانند مهد کودک‌ها، مدارس و پادگان‌ها اسپند دود شود.

حمیدرضا عبدوس، کارشناس گیاهان دارویی نیز معتقد است:

مردم به اثر ضدعفونی کنندگی اسفند در زمان های دور پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و جاهای پر ازدحام، آن را دود می‌کردند و به این طریق هوا را ضدعفونی می‌کردند. دود اسپند علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی، خوشبو کننده هوا و دورکننده حشرات نیز است.

از جویدن دانه‌های اسفند خودداری کنید، چرا که حاوی مواد سمی است. شکل خوراکی اسپند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

تصور بر این است که همه موجودات دارای ارتعاش هستند و انرژی‌های منفی و موجودات شر دارای سطحی از ارتعاش خاص خود هستند که با دود کردن اسفند باعث خنثی شدن انرژی منفی و حتی دوری موجودات شر می‌شود، زیرا که سطح ارتعاشی که از دود کردن اسپند پخش می‌شود خوشایند آنان نیست و آن مکان را ترک خواهند کرد.

ما مراکز انرژی زیادی در بدن داریم اما هفت تای آن اصلی است و یکی از مهم ترین آنها، محل دریافت حس ششم است. یکی از اخلال‌هایی که در آن مرکز ایجاد می‌شود، همان ساطع شدن انرژی ناسالمی است که در بین عموم به چشم زخم معروف است و حسد میزان این انرژی منفی را مخرب تر می‌کند. اما همیشه دلیل بر این نیست که تمامی این افراد دارای حسد هستند، بلکه گاهی به دلایلی، اخلالی در عملکرد این سیستم ایجاد می شود و یکی از راه‌هایی که این انرژی ناسالم یعنی همان چشم زخم را دفع می‌کند، دودکردن اسپند است.

اما همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که در انجام هر کاری، جانب اعتدال را رعایت کنید، حتی اگر برای ما مفید باشد.

دود کردن اسفند نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند دود اسپند برای سلامتی ما مفید است، اما زیاده روی در این کار و همچنین دود غلیظ اسپند ضرر دارد.

۱۰ نظر

ورود

  • احسان مهر ۸, ۱۴۰۲

    جای بسی تفکر داره یه عده اینقدر گارد دارن روی بی بی سی و کلا هرچیزی از رسانه های فارسی زبان خارج از ایران پخش بشه.
    بی بی سی برنامه برای الکل هم پخش کرده چرا کسی دهن نشد ؟!!! برای مازوت برنامه تولید کرد همه دهن شدن چرا ؟!!! حالا نوبت به سپند رسیده ؛ اگه بحث علمی هستش با علم باید پاسخ داده بشه نه با شارلاتان بازی.
    همه میدونیم چرا دیگه.

    • Farid مهر ۸, ۱۴۰۲

      دوستان خواهشا فقط به تفاوت ادبیات «پزشکان علمی» و «پزشکان سنتی» دقت کنید، پزشکان سنتی هیچ «روش علمی» نداشته اند و ندارند و نخواهند داشت، فقط بر اساس گفته و کرده ی قدیمیان، شایئات، عقاید دینی خرافی، تجربه ی تصادفی، و تلقین عمل می‌کنند. سالیانه میلیارد ها دلار گردش مالی پزشکان خائن سنتی است که خود کلک شان خوب از جریان آگاه اند و هرگز از تولیدات بی ارزش و دروغین خودشان و سایر ترکیبات سنتی استفاده نمیکنند بلکه اگر به مشکلی برخوردند در خلوت به پزشک علمی متخصص مراجعه میکنند. حواستون باشه یک روزی اینو نفهمید که دیگه دیر باشه.

    • سعید مهر ۱۰, ۱۴۰۲

      وقتی اینقدر دروغ از بی‌بی‌سی فارسی شنیدیم چرا باید به حرفشون اعتماد کنیم؟ الان اگر توی صداوسیما بیان بگن محققان فلان دانشگاه ایران نشون دادن شرکت در مراسم مذهبی باعث افزایش طول عمر میشه شما راحت باور می‌کنی؟ بی‌بی‌سی فارسی اگر دروغ‌گوتر از صداوسیما نباشه قطعا بهتر نیست.

  • محسن مهر ۸, ۱۴۰۲

    اونایی که مدعی هستن طب سنتی بهتر از طب مدرن هست چرا زمان اوج کرونا رفتن واکسن زدن و به همون داروهای من درآوردی خودشون اکتفا نکردن؟!

  • اسپند خوبه مهر ۸, ۱۴۰۲

    اگه بحث درمانی هست، خود من یه شاهد زنده. هر وقت اسپند دود کردیم مریضی هامون تموم شد . روز بعد خوب شدیم. این بی بی سی هم اونقدر روسیاه هست که نخواییم بهش گوش کنیم. اسپند دود کنین تا چشم بی بی سی کور بشه از دود

  • مجتبی مهر ۸, ۱۴۰۲

    برادران و خواهران تب سنتی یک شیادیه بعد اینکه نزدیک ۹ سال پولمو و عمرمو در راه تب سنتی و پزشکان تب سنتی مختلف از شهر خودم بگیر تا جاهای دیگر گذاشت.م و حتی به دیگران هم توصیه میکردم و خودم باورم شده بود که تاثیر دارن اخرش بعد مراجعه به پزشک فوق تخصص درمان شدم

  • احسان مهر ۸, ۱۴۰۲

    من کتابی علمی با نام ۱۰۰ گیاه جادویی را داشتم مطالعه می کردم که در غرب نوشته شده و خاصیت عجیب گیاهانی را مورد بررسی قرار می داد که اثرات بخشی از آنها از طریق دود کردن ایجاد می شد.
    حالا ما بایستی حرف کسانی که دود کردن گیاهان را مضر می دانند قبول کنیم یا کسانی که اینکار را مفید می دانند??
    به هر حال می توان با دیدگاه منفی به خورشید هم نگاه کرد و از خورشید هم بد گفت.

  • حاج حشمت مهر ۹, ۱۴۰۲

    گفته میشود تریاک میتواند اثر سرطانی اسپند را از بین ببرد
    پس خطری برای تریاکی ها ندارد

    • شایان مهر ۱۰, ۱۴۰۲

      بازم‌پیام‌بزار‌هر‌روز‌با‌پیامای‌تو‌یکم‌میخندم🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣

  • امیر مهر ۹, ۱۴۰۲

    من فقط تو کف این شبه علمهایی هستم مثل اینی که اومده میگه انرژی منفی و مثبت و هفت مرکز اصلی انرژی بدن، … . باز تکلیف اونی که بحث اجنه و متافیزیک رو میکشه وسط مشخصه. اما اینها دیگه خیلی جالبن و این که حرفشون هم اینجا درج میشه جالبتر.