هر آنچه باید درباره ماجرای لغو مسابقه تیم های فوتبال سپاهان و الاتحاد بدانید

هر آنچه باید درباره ماجرای لغو مسابقه تیم های فوتبال سپاهان و الاتحاد بدانید

در حالی که قرار بود تیم های فوتبال سپاهان ِ ایران و الاتحاد ِ عربستان در قالب لیگ قهرمانان آسیا روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه در ورزشگاه نقش جهان ِ اصفهان به مصاف یکدیگر روند، با خودداری تیم عربستانی از ورود به زمین که به لغو بازی انجامید، جنجال بزرگی به پا شد.

ماجرای لغو بازی سپاهان و الاتحاد چه بود؟

سپاهان الاتحاد

دیدار تیم‌ های سپاهان و الاتحاد قرار بود ساعت ۱۹:۳۰ روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شود اما تیم عربستانی پس از رسیدن به ورزشگاه، در حالی که سکوی تماشاچیان مملوء از فوتبال دوستانی بود که برای تماشای این بازی آمده بودند، از ورود به زمین خودداری کرد.

از همان دقایق اولیه جنجال زیادی در شبکه‌ های اجتماعی به راه افتاد. در حالی که صدا و سیما دلیل عدم ورود بازیکنان الاتحاد را چمن نامرغوب اعلام کرده بود، برخی کانال‌ های تلگرامی ادعا کردند اتوبوس الاتحاد دیر رسیده است، همزمان اما شایعه ی پررنگ این بود که سردیس شهید قاسم سلیمانی دلیل خودداری عربستانی‌ ها از ورود به زمین بوده، ادعایی که پس از چند دقیقه در اکانت‌ های عربستانی وایرال شد و رسانه‌ هایی همچون خبرگزاری فارس هم تلویحاً آن را تأیید کردند.

حساب فارسی پادشاهی سعودی در توییتر نوشت: «باشگاه الاتحاد⁩ اعلام کرد به دلیل وجود مجسمه قاسم سلیمانی در ورودی تونل ورزشگاه نقش جهان، از حضور در این مسابقه خودداری می‌کند و تا زمانیکه مجسمه ایشان برداشته نشود، حاضر به انجام بازی نیست. قوانین فیفا نیز حق را به باشگاه الاتحاد می‌دهد.»

سپاهان الاتحاد

این در حالی است که از نصب این سردیس در ورزشگاه نقش جهان نزدیک به ۳ سال می گذرد و الاتحادی‌ ها درست یک روز پیش از بازی در این ورزشگاه تمرین کرده بودند و بنابراین از قبل از وجود این سردیس مطلع بودند.

کاروان الاتحاد پس از ترک ورزشگاه نقش جهان بلافاصله به فرودگاه شهید بهشتی ِ اصفهان رفت و به شهر جده بازگشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بعد از حواشی به‌ وجود آمده و طرح اخبار ضد و نقیض در رسانه‌ ها، نسبت به لغو این مسابقه واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ ای اظهار کرد: «دیدار تیم های سپاهان و الاتحاد از گروه C لیگ قهرمانان آسیا که قرار بود امشب در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار شود، به دلیل شرایط غیرمترقبه لغو شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا بر تعهد خود نسبت به تضمین ایمنی و امنیت بازیکنان، مسئولان مسابقات و تماشاگران تاکید می‌کند. این موضوع در حال حاضر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع خواهد شد».

سپاهان الاتحاد

باشگاه سپاهان نیز پیش از صدور بیانیه از سوی AFC درباره ی لغو بازی با الاتحاد در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: «دیدار تیم فوتبال این باشگاه با الاتحاد، با تصمیم داور این مسابقه لغو شد. ورزشگاه نقش‌ جهان بارها و بارها از سوی ناظران AFC، فدراسیون، سازمان لیگ و کمیته مجوز حرفه‌ای بازدید شده و با همین شکل و شمایل مورد تایید آنها قرار گرفته است، حتی در آخرین بازدید ناظران AFC پیش از آغاز مسابقات آسیایی بار دیگر این ورزشگاه به تایید آنها رسید.» این باشگاه همچنین اعلام کرد که شکایت خود را نسبت به این اتفاق تنظیم و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه خواهد کرد.

در این میان رسانه‌های عربستانی‌ مدعی شدند احتمال صدور برد انضباطی به سود الاتحاد و البته محرومیت سپاهان از میزبانی در بازی‌ های خانگی وجود دارد. روزنامه ی الریاضیه ی عربستان به نقل از یک منبع آگاه اعلام‌ کرد الاتحاد ۳ بر صفر برابر سپاهان برنده خواهد شد.

با این حال، شبکه خبر در اقدامی عجیب در حالی‌ که هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا به تازگی تشکیل پرونده داده، در زیرنویسی مدعی شد داور بازی سپاهان را برنده ی مسابقه اعلام کرده است.

سپاهان الاتحاد

سپاهان الاتحاد

محمدرضا جان نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان هم در گفتگو با خبرگزاری ایمنا در واکنش به عدم برگزاری این مسابقه گفت: «تیم عربستانی با دلایل بی‌مورد حاضر به حضور در زمین بازی نشده و ورزشگاه را ترک کرد. هزینه بازی به کسانی که بلیط تهیه کرده بودند عودت خواهد شد. لازم به ذکر است ورزشگاه نقش‌جهان که برای میزبانی سپاهان به لیگ قهرمانان آسیا معرفی شده بود، مورد تأیید ناظران AFC قرار گرفته بود».

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان نیز در مصاحبه ای پس از لغو دیدار تیم های سپاهان و الاتحاد تلویحاً ارتباط این اتفاق با وجود سردیس شهید قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان را تأیید کرد.

ساکت در این مصاحبه گفت: «نزدیکی‌های مسابقه مواردی از سوی ناظر مسابقه مطرح شد که توسط الاتحادی‌ها مطالبه شده بود. درخواست آنها خارج از مسائل ورزشی و برخلاف اصولی بود که همه جا مطرح بوده است.»

امیرمهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز در تأیید اظهارات محمدرضا ساکت اعلام کرد: «ناظر بازی درخواستی از باشگاه میزبان داشت که همانطور که مدیرعامل باشگاه سپاهان اعلام کرد انجام آن عملیاتی نبود.​​​​​​»

پس از رسیدن هواپیمای حامل کاروان باشگاه الاتحاد به شهر جده، این باشگاه اطلاعیه ای را درخصوص لغو دیدار برابر سپاهان منتشر کرد و مدعی شد این اقدام با تصمیم ناظر مسابقه صورت گرفته بود. در این اطلاعیه آمده: «پس از ورود به ورزشگاهی که بازی با سپاهان ایران در آن برگزار می‌شود، ناظر AFC اعلام کرد که این بازی برگزار نخواهد شد که با توجه به همین موضوع، کاروان تیم ورزشگاه را به مقصد فرودگاه ترک کرد.»

پس از آن فدراسیون فوتبال عربستان نیز با انتشار اطلاعیه ای در این زمینه حمایت خود از باشگاه الاتحاد را ابراز کرد. در این اطلاعیه آمده است: «فدراسیون فوتبال عربستان حمایت کامل خود از باشگاه الاتحاد را تایید می کند و تمام اقدامات قانونی را برای حفظ حقوق باشگاه الاتحاد انجام می دهد.»

سپاهان الاتحاد

خبر لغو دیدار تیم های سپاهان و الاتحاد بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشته است.

سی‌اِن‌اِن در مطلبی با انتشار تصویری از سردیس شهید قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان و تیتر «سردیس فرمانده ترور شده باعث کنسل شدن مسابقه فوتبال بین تیم های ایران و سعودی شد» مدعی شد که وجود سردیس سردار سلیمانی در ورودی زمین ورزشگاه نقش جهان باعث لغو مسابقه ی دو تیم سپاهان و الاتحاد دقایقی پیش از شروع مسابقه شد.

سی‌اِن‌اِن همچنین مدعی شد که به ادعای آژانس خبری دولتی سعودی، پس از خودداری بازیکنان تیم الاتحاد از ورود به زمین، داوران نیم ساعت به مقامات ایرانی مهلت داده بودند تا سردیس سردار سلیمانی را بردارند و از قول محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان نوشته که این درخواست «غیرمنتظره، غیرقابل قبول و غافلگیر کننده» بوده است.

پس از اتفاقات شب دوشنبه در اصفهان در پی لغو دیدار تیم های الاتحاد و سپاهان، شهرداری تهران اقدام به نصب تصویر شهید قاسم سلیمانی در برخی از مناطق تهران کرد.

سپاهان الاتحاد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در حاشیه ی جلسه ی هیأت دولت توضیحاتی در خصوص ماجرای لغو دیدار تیم های سپاهان الاتحاد ارائه کرد.

امیرعبداللهیان گفت: «در همان زمان با وزیر خارجه عربستان در تماس بودم. روابط تهران و ریاض در مسیر خود پیش می‌رود و نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به اهرم سیاسی شود.»

وی افزود: «نظر ما و عربستان تکرار بازی سپاهان و الاتحاد است. توصیه ما به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) این است که در این اتفاق برمبنای فنی نظر دهد. بین ایران و عربستان این توافق وجود دارد که در زمان مورد توافق دو طرف بازی انجام شود.»

در همین حال یکی از مسئولان تیم فوتبال سپاهان گفت: «تاکنون چنین ابلاغی به ما نشده است که بازی با الاتحاد را در زمان دیگری برگزار کنیم. ما از این تیم در همان دقایق ابتدایی پس از لغو بازی، به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده‌ایم و منتظر رأی AFC هستیم تا در ارتباط با این بازی نتیجه را اعلام کند.»

پیش از این نیز خرداد ماه امسال در یک نشست دیپلماتیک در تهران اتفاق مشابهی رخ داده بود، زمانی که محل نشست خبری مشترک وزیران امور خارجه ی عربستان و ایران در ساختمان وزارت خارجه ی ایران به طور ناگهانی و غیر منتظره از سالنی با حضور تصویری از شهید قاسم سلیمانی به جای دیگری از این ساختمان تغییر یافت. در حالی که برخی مدعی شدند این تغییر به‌ درخواست طرف سعودی و به دلیل وجود تصویری از شهید قاسم سلیمانی رخ داده بود، وزارت امور خارجه ی ایران این ادعا را بی اساس دانست و دلیل این تغییر را بروز مشکل فنی در محل تعیین شده ی قبلی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

جنجال تغییر محل نشست خبری وزیر امور خارجه عربستان؛ ماجرا چه بود؟ + ویدئو

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • محمود مهر ۱۲, ۱۴۰۲

    عربستان و آسیا غلط اضافه کرده اند نباید با عربستان صلح میکردیم با ی درس حسابی بهشون بدیم

  • حاج حشمت مهر ۱۲, ۱۴۰۲

    عربستان منتظر موشکهای بالستیک و کروز باشد
    بزودی عربستان را فتح خواهیم کرد و مردمش را از دست رژیم ستمگر و غاصب ال سعود نجات خواهیم داد

    • م ن ص و ر مهر ۱۲, ۱۴۰۲

      بعد از نجات از دست آل سعود ستمگر،مسئولان ایرانی برای آنها ومابقی زندگیشون برنامه ریزی کنند؟ومثل ما مردمش ثروتمند بشند و در آسایش زندگی کنند؟؟؟

    • احمق مهر ۱۳, ۱۴۰۲

      رسول

    • یاسین مهر ۱۳, ۱۴۰۲

      تکنولوژی موشک خیلی خیلی وقته قدیمی شده. فقط ایران هست که چسبیده به موشک.

  • حاج مهدی مهر ۱۲, ۱۴۰۲

    به نظر من سردیس را بردارند و یک عکس بزرگ از حاج قاسم را بالای ورزشگاه بزنند تا حساب کار دستشان بیاید

  • یاسین مهر ۱۳, ۱۴۰۲

    اینو به رییس جمهور بگو . بعدش بالا دستی هاش. البته ما که مخاف سیاست جنگ طلبی و دشمن سازی هستیم.

  • محمدی بهمن ۵, ۱۴۰۲

    مشکل اینا با سردار چیه
    ی جریمه باید بشند