حوثی های یمن تنها جت جنگنده اف-۵ خود را از کجا آورده اند؟ + ویدیو

حوثی های یمن تنها جت جنگنده اف-۵ خود را از کجا آورده اند؟ + ویدیو

این روزها حوثی های یمن خبرسازترین گروه در خاورمیانه هستند که در حمایت از حماس و مخالفت با حمله اسرائیل به غزه، به کشتی های منتسب به اسرائیل در دریای سرخ حمله می کنند. اگر چه دولت حوثی های یمن سلاح هایی مانند موشک های بالستیک و کروز و ضد کشتی در اختیار دارد و بارها از آن ها استفاد کرده اما در اینجا می خواهیم از یکی از عجیب ترین دارایی های نیروهای حوثی اشاره کنیم که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حوثی های یمن یکی از عجیب ترین ناوگان های جت جنگنده جهان را در اختیار دارند که متشکل از یک جت جنگنده اف -۵ تک نفره است.

اگر چه مقامات حوثی این جنگنده قدیمی آمریکایی را به پرواز درآورده و تصاویری از آن در شبکه های اجتماعی خبرساز شده، اما یک مقام آمریکایی تهدید احتمالی این جت را رد کرده و آن را «غیرموثر از لحاظ رزمی» توصیف کرده است.

حوثی ها یک سری حملات به کشتی های منتسب به اسرائیل و آمریکا را در دریای سرخ انجام داده اند که باعث تلافی آمریکا و متحدانش در قالب یک سری حملات هوایی شده است.

ماجرای تنها جت جنگنده اف-5 حوثی های یمن چیست؟

ظاهراً نیروی هوایی یمن و حوثی ها تنها شامل یک جت جنگنده F – ۵ است که در جریان جنگ داخلی اخیر از نیروهای دولتی به غنیمت گرفته است. به گفته جاشوا کونتز، تحلیلگر مسائل یمن، این هواپیمای قدیمی اولین بار با یک پرواز در رژه حوثی ها در صنعا در سپتامبر گذشته ظاهر شد.

بر اساس گزارش ها، این هواپیمای جنگی حوثی ها احتمالاً یکی از ۱۲ فروند اف- ۵ی است که آمریکا در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای جلوگیری از دخالت شوروی در جنگ یمن به این کشور فرستاده بود.

ماجرای تنها جت جنگنده اف-5 حوثی های یمن چیست؟

اف -۵ ها هواپیماهای جنگنده مافوق صوتی هستند که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توسط ارتش آمریکا ساخته شده و دستخوش ارتقاهای مختلفی شدند. از آنجا که این جنگنده بادوام و نسبتاً ارزان قیمت است، در دهه ۱۹۷۰ در اختیار برخی متحدان آمریکا قرار گرفت.

در طول جنگ سرد، نیروی هوایی یمن شمالی – که جمهوری عربی یمن نیز نامیده می شد – به خاطر پرواز جنگنده های میگ -۱۷ و میگ -۲۱ اهدایی شوروی معروف بود. با این حال، این کشور از سال ۱۹۷۹ هواپیمای جنگنده سبک نورثروپ اف -۵ ای تایگر ۲ را نیز به خدمت گرفت، نوعی که برای اولین بار چند سال قبل تر و در سال ۱۹۷۲ پرواز کرد. اینکه چگونه یمن به ناوگان کوچک ا ف -۵ اس آمریکا دست یافت، داستانی واقعا عجیب است.

ماجرای تنها جت جنگنده اف-5 حوثی های یمن چیست؟

دستیابی این کشور به هواپیماهای مذکور به طور ذاتی با جنگ دوم یمن در مارس ۱۹۷۹ مرتبط بود. از نظر تاریخی، یمن شمالی بخشی از امپراتوری سابق عثمانی در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود، در حالی که یمن جنوبی رسماً بخشی از امپراتوری بریتانیا از اواسط قرن نوزدهم بود. یمن شمالی – یا یمن- برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ توسط آمریکا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد، اگرچه ریشه های آن به سال ۱۹۱۸ باز می گردد. این کشور بعدها در سال ۱۹۶۲ به عنوان جمهوری عربی یمن (YAR) به رسمیت شناخته شد، در حالی که جمهوری دموکراتیک خلق یمن جنوبی (PDRY)، یک دولت کمونیستی با روابط نزدیک با اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته شد. جنگ داخلی سختی بین این دو از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ به راه افتاد که به پیروزی شمالی ها منجر شد.

ماجرای تنها جت جنگنده اف-5 حوثی های یمن چیست؟

اوایل دهه ۱۹۷۰ دوره ای بود که شاهد ناآرامی و بی ثباتی سیاسی قابل توجهی بین شمال و جنوب بود که منجر به جنگ اول یمن در سال ۱۹۷۲ شد. این درگیری تنها سه هفته بین سپتامبر و اکتبر به طول انجامید و کشورها قول دادند که به عنوان بخشی از توافقنامه قاهره متحد شوند. با این حال ثبات دوام نیاورد و جنگ دوم یمن در اواخر فوریه ۱۹۷۹ آغاز شد.

در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، ایالات متحده تصمیم گرفت با فراهم کردن طیف وسیعی از تجهیزات نظامی در اوایل مارس ۱۹۷۹ به جمهوری عربی یمن کمک کند.

این کمک ۳۹۰ میلیون دلاری شامل ۱۲ فروند هواپیمای F – ۵ E بود که هشت فروند از آن ها در ابتدا برای اتیوپی ساخته شدند اما تحویل آن ها به اتیوپی لغو شد و چهار فروند از آن ها ساخت جدید بودند. این بسته همچنین شامل دو هواپیمای ترابری C-130، شصت فروند تانک M60، پنجاه دستگاه نفربر زرهی M113، نزدیک به ۳۰۲ فروند موشک هوا به هوای AIM – ۹ سایدوایندر و همچنین هویتزر، نارنجک انداز و مهمات دیگر بود. علاوه بر این، دولت کارتر به عربستان سعودی اجازه داد تا چهار فروند از جنگنده های F – ۵ B دوسرنشینه خود را به این جمهوری یمن ارسال کند.

اما اف- ۵ به شدت از جت های پیشرفته اف -۳۵ آمریکا که به عنوان بهترین هواپیمای جنگنده در جهان شناخته می شوند، عقب هستند. اف- ۳۵ قدرتمندترین موتورهای جهان و طیف وسیعی از سنسورها و رادارها را برای افزایش آگاهی موقعیتی خلبان و پنهان کردن موقعیت او در اختیار دارند.

ماجرای تنها جت جنگنده اف-5 حوثی های یمن چیست؟

علیرغم برتری قابل توجه جنگنده های مدرن نیروی هوایی ایالات متحده نسبت به تنها اف-۵ حوثی ها، برخی کارشناسان بر این باورند که یک اف-۵ می تواند در صورت کمین کردن، یک اف-۳۵ را ساقط کند اگر چه بعید است که چنین جنگنده قدیمی حتی بتواند برای چنین کمینی به اندازه کافی به اف-۳۵ نزدیک شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • فرشته دی ۲۷, ۱۴۰۲

    الکیه اگر کارمیکرد تا الان باعاش انتحاری میزدند تو نا چه ها ، یمنی ها کلا عشق ترکوندن دارند و اینم با سرعت میبردند بالا میزدند تو ناوچه ها میترکوندند و عشق میکردند باور کنید

  • محمود دی ۲۹, ۱۴۰۲

    سلام. ببین چقدر سر نترسی دارن که برای احقاق حق فلسطین با یک جنگنده و چند صد موشک به جنگ ابرقدرتها می‌روند.آفرین

  • مهرداد حیدری راد دی ۳۰, ۱۴۰۲

    از جنگاوران گرفتی ؟
    از تارخ این مزخرفات بعید نیست
    یا ترجمه زدی
    یمن ۲۶ فروند اف ۵ و ۱۳ تا میگ ۲۹ ، سوخو ۲۲ و میگ ۲۱ و همچنین ترابری نظیر ایلوشن ۷۶ و هرکولس سی ۱۳۰ داره بگذریم از بالگردهای میل و غیره ، مسئله و مشکل زمان بر بودن اورهال این جنگنده ها بود ، با تامین و قاچاق قطعات توسط ایران تقریبا ۱۶ ایگل و ۷ شکاری میگ ۲۹ فعال و در آلرت دارند و جدای از مسائل خلبانان خوبی هم دارند ، مسئله اینه شما پیگیر نیستی بوقتش اینارو وارد عملیات میکنه ، همونطور که کشتی امریکایی رو با بالگرد میل هلی برن کرد

  • Ramouz بهمن ۱, ۱۴۰۲

    چیزی که مهم هست تسلیحات و موشک هاییه که روی جنگنده سوار میشه ، باهاش که مانور نمایشی نمیدن !