دعوای استقلال ایالت تگزاس از دولت فدرال آمریکا؛ آیا تگزاس یک کشور جدید خواهد شد؟

دعوای استقلال ایالت تگزاس از دولت فدرال آمریکا؛ آیا تگزاس یک کشور جدید خواهد شد؟

حکم دادگاه عالی آمریکا بر برداشتن موانع مرزی ایالت تگزاس و مکزیک، موج تازه ای از استقلال خواهی این ایالت را برانگیخت و هشتگ Texit بین حامیان استقلال تگزاس از ایالات متحده آمریکا پرتکرار شده است. تگزاس یکی از ۵۰ ایالت تشکیل دهنده ایالات متحده آمریکا و وسیع ترین ایالت این کشور است.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که اختلافات بین دولت جو بایدن و فرماندار جمهوری خواه ایالت تگزاس بر سر برداشتن موانع مرزی بین این ایالت و کشور مکزیک به دادگاه عالی آمریکا کشیده شد و دوشنبه گذشته دادگاه عالی آمریکا با اکثریت ۵ به ۴ قاضی، رای به نفع دولت فدرال داد.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

متعاقب رای دادگاه عالی، درخواست ها برای اعلام استقلال تگزاس در حال افزایش است. اکثریت قضات دیوان عالی، به مقامات دولت فدرال اجازه دادند تا قسمت هایی از حصار مرزی را که دولت تگزاس در امتداد مرز با مکزیک برای جلوگیری از عبور مهاجران به قلمروی این ایالت برپا کرده بود، بردارند.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

اگر تگزاس از ایالات متحده آمریکا اعلام استقلال کند، با مساحت ۶۵۶ هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع یعنی کمی بزرگتر از فرانسه به چهلمین کشور بزرگ دنیا تبدیل می‌شود. تگزاس که از شمال، شرق و غرب با ایالات متحده مرز مشترک دارد با مکزیک در جنوب نیز هم‌مرز است.

تگزاس با جمعیتی ۳۰ میلیون نفری در صورت استقلال پس از ماداگاسکار با ۳۰ میلیون و ۵۰۰‌ هزار نفر و بالاتر از ساحل عاج با ۲۹ میلیون نفر، به پنجاه و یکمین کشور پر جمعیت دنیا تبدیل می‌شود.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

ایالت تگزاس پس از کالیفرنیا با تولید ناخالص داخلی ۲.۴ تریلیون دلار، دومین اقتصاد بزرگ در ایالات متحده است. این رقم تگزاس را پس از فرانسه و پیش از روسیه در جایگاه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان قرار می‌دهد.

تگزاس با درآمد سرانه تقریبا ۶۳‌هزار دلاری در زمره ثروتمند‌ترین کشور‌های جهان قرار می‌گیرد.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

هیستون، بزرگترین شهر و مرکز کشور جدید تگزاس می‌شود و زبان رسمی این کشور نیز انگلیسی و اسپانیایی است. علاوه بر این‌ها، تگزاس یکی از قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان را در اختیار دارد و با با ۱۱۵هزار نفر پرسنل فعال جزو برترین ارتش‌های دنیا خواهند بود.

در حال حاضر تصمیم دادگاه عالی خشم بسیاری از مردم تگزاس را برانگیخته است که از اقدامات فرماندار جمهوری‌خواه گرِگ ابوت برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در این ایالت حمایت می‌کنند.

ماجرای اعلام استقلال تگزاس و دعوا با دولت فدرال آمریکا چیست؟

پس از این تصمیم صدها پست در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ Texit منتشر شده است که به جدایی تگزاس از ایالات متحده اشاره دارد.

یکی از کاربران ایکس که خود را یک تگزاسی نسل نهم می‌خواند، نوشت: «به عنوان یک تگزاسی، من از صمیم قلب معتقدم که تنها گزینه مناسب تگزاس برای حرکت رو به جلو، رای به #TEXIT است.»

او ادامه داد: «دولت فدرال به تگزاس اعلان جنگ کرده است. ما به تحمل این غصب آشکار حاکمیت تگزاس و حق دفاع از قانون اساسی تگزاس ادامه نخواهیم داد.» وی افزود که ایالت تگزاس باید از حق قانونی خود بر اساس قوانین داخلی اش حفاظت کند.

یکی دیگر از کاربران ایکس در تگزاس نوشت: «زمانی که یک دولت فدرال خیانتکار سعی می کند حق ما را نادیده بگیرد، تگزاس از حقوق ایالتی برای محافظت از خود، شهروندان و مرزهایمان برخوردار است، جنبش #TEXIT احتمالا اکنون قوی تر از همیشه است.»

جنبش ملی گرای تگزاس (TNM) نیز با صدور بیانیه ای حکم دادگاه عالی را محکوم کرد و گفت که معتقد است «دولت فدرال یک بار دیگر تگزاس را شکست داده است.» جنبش اکنون از ابوت می‌خواهد تا «یک جلسه ویژه فوری برای بررسی استقلال تگزاس تشکیل دهد.»

کلی هیگینز، نماینده جمهوری خواه از لوئیزیانا نیز حکم دادگاه عالی را محکوم کرد و گفت که «دولت فدرال به دنبال یک جنگ داخلی است» و «تگزاس باید موضع خود را حفظ کند.»

سایر کاربران تگزاسی در شبکه های اجتماعی ایکس نیز سیستم قضایی ایالات متحده را محکوم کردند و گفتند که اکنون زمان Texit است و افزودند که امیدشان را به دولت فدرال از دست داده اند.

مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • امیر بهمن ۹, ۱۴۰۲

    حمایت بی مورد و تبلیغات پیوسته آمریکا برای تجزیه شدن چین روسیه ایران و کشور های اروپا، موجب گسترش افکار تجزیه طلبانه در خاک خودش شده.
    اگر به تجزیه اجازه دهد که خودش ویران می شود.
    اگر تجزیه را سرکوب کند که … زیادی می خورد برای استان های ایران نقشه می چیند.

  • 🐱Mahdi😼 بهمن ۹, ۱۴۰۲

    طبق قانون برای اینکه تگزاس از از ایالات متحده آمریکا جدا بشه،تمام ۴۹ ایالات دیگه باید رای به جدایی تگزاس بدن و تگزاس مستقلاً نمی‌تواند جدا بشود.

  • محمود بهمن ۹, ۱۴۰۲

    افول امریکا را پیش بینی کرده بودم ایالت های دیگر بزودی جدا می شوند و امریکا ازهم می پاشد

  • همایون بهمن ۹, ۱۴۰۲

    بامزه ترین کاری که کردند این بوده که مهاجرین رو با اتوبوس و هواپیما فرستادند ایالت‌های شمالی مثل نیویورک و ایلینویز (شیکاگو) که شهردارهای دموکراتشون طرفدار ورود مهاجرین از مکزیک بودند. حالا اون شهرها مثل خر توی گل گیر کردند که چطور سیل مهاجرین رو ساماندهی کنند. 😂😂 به نظر میاد آمریکا یک civil war دیگه درپیش داره 🧐