کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟ + نتیجه نظرسنجی روزیاتو

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟ + نتیجه نظرسنجی روزیاتو

بحث تعطیل شدن شنبه یا پنج شنبه به یکی از داغ ترین بحث های این روزهای سیاست و قانونگذاری ایران تبدیل شده است. تعطیلی هر کدام از این روزها موافقان و مخالفان خاص خود را داشته و نمایندگان مجلس نیز در این زمینه با هم اختلاف نظر دارند. در حالی که اکثر نمایندگان مجلس تعطیلی پنج شنبه را پسندیده و کمیسیون اجتماعی مجلس نیز تعطیلی این روز را تصویب کرده بود، بعد از واکنش های متعدد به این تصمیم و ایرادات آن، در نهایت تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روز تعطیل باشد به دولت واگذار شد.

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟

در حالی که ظاهراً دولت موافق تعطیلی پنج شنبه هاست، وزارت امور خارجه و ارگان ها و کارشناسان اقتصادی خواستار تعطیلی شنبه هستند، با این منطق که در اکثر کشورهای جهان شنبه تعطیل است و نه پنج شنبه، و تعطیلی پنج شنبه می تواند بیش از پیش مراودات عمدتاً اقتصادی ایران را با کشورهای دیگر دچار مشکل کند. برخی نیز تعطیلی دو روز در هفته را زیاد دانسته و آن را هزینه زا توصیف می کنند. این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، متوسط تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است.

در ایران (با احتساب ۲۶ روز تعطیل رسمی و ۵۲ روز تعطیل روز جمعه) تعداد تعطیلات سالانه ۱۰۴ روز استکه نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است. از این رو، اگر تعداد تعطیلات آخر هفته در ایران ۲ روز باشد، میزان تعطیلات سالانه، ۱۲۵ روز می‌شود که با متوسط جهانی هم همخوانی دارد.

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟

به ادعای خبرآنلاین، در برخی کشورها نظیر ایران، جیبوتی، نپال، مکزیک، کلمبیا، هندوستان و فیلیپین، تنها یک روز در آخر هفته (یا جمعه یا شنبه یا یکشنبه) تعطیل است.

تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه هم در گذشته در کیان کشورهای اسلامی رایج بود، اما در سال های اخیر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه (با اکثریت مسلمان) تعطیلات آخر هفته را به جمعه و شنبه تغییر دادند؛ زیرا اعتقاد بر این است که این تغییر باتوجه‌ به روزهای فعال و غیرتعطیل در بسیاری از کشورهای جهان بخصوص در زمینه اقتصادی (در این کشورها عمدتاً‌ شنبه و یکشنبه تعطیل است)، مزایای اقتصادی قابل‌توجهی را برای آنها به ارمغان می‌آورد. حتی کشوری نظیر یمن نیز تعطیلات آخر هفته «پنجشنبه و جمعه» را به تعطیلات «جمعه و شنبه» تغییر داده است.

امارات متحده عربی نیز که پیش از این، «جمعه و شنبه» را به عنوان تعطیلات آخر هفته خود داشت، در سال ۲۰۲۲ آن را به تعطیلات «شنبه و یکشنبه» بعلاوه‌ی نیم روز در روز جمعه برای اقامه نماز تغییر داد.

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟

در مالزی، بیشتر نقاط این کشور، از جمله کوالالامپور، «شنبه و یکشنبه» را تعطیل هستند. با این حال، چند ایالت «جمعه و شنبه» را به‌عنوان آخر هفته رسمی خود حفظ می‌کنند. کشورهای دیگری نظیر تونس و مراکش نیز در روزهای «شنبه و یکشنبه» تعطیل هستند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۳، تعطیلات دو روزه آخر هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر داد تا به هماهنگی روزهای کاری و بانکی خود با سایر نقاط جهان کمک کند. عمان، بحرین، کویت و قطر نیز تعطیلات آخر هفته خود را به «جمعه و شنبه» تغییر داده‌اند.

حال اگر کشورما تصمیم به تعطیلی شنبه‌ها بگیرد (با احتساب تعطیلی روز جمعه)، با کشورهایی نظیر مصر، الجزایر، اردن و لیبی تعطیلات مشترک خواهد داشت.

حتی کشور عراق که اکثریت جمعیت آن‌ را شیعیان تشکیل می‌دهند نیز روزهای «جمعه و شنبه» تعطیل است.

افغانستان نیز آخرین کشور مسلمان بود که روز شنبه را جایگزین تعطیلی پنجشنبه کرد. بنابراین اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد چرا که تنها ۳ روز در هفته فرصت باقی می‌ماند.

بدین ترتیب در روزیاتو بر آن شدیم که نظر کاربرانمان را در مورد این موضوع جویا شویم و طی یک هفته در قالب یک نظرسنجی از آن ها خواستیم که بگویند تعطیلی کدام روز را بهتر می دانند: شنبه یا پنج شنبه. در طی این مدت بیش از ۹۸,۱۶۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و بیش از ۶۱,۰۰۰ نفر معتقد بودند که تعطیلی شنبه ها بهتر است، در حالی که بیش از ۳۶,۰۰۰ نفر تعطیلی پنج شنبه ها را بهتر می دانند. بدین ترتیب ۶۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی روزیاتو به تعطیلی شنبه و ۳۸ درصد نیز به تعطیلی پنج شنبه رأی دادند.

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟ شنبه یا پنج شنبه؟

نتایج نظرسنجی روزیاتو

کدام روز تعطیل باشد بهتر است؟

  • شنبه: ۶۱,۳۰۸ رأی (۶۲ درصد)
  • پنج شنبه: ۳۶,۸۵۴ رأی (۳۸ درصد)

می توانید نظرات خود را در مورد اینکه کدام روز گزینه بهتری برای تعطیل شدن خواهد بود در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود