چرا پنجره هواپیما کوچک و گرد است؟

چرا پنجره هواپیما کوچک و گرد است؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پنجره تمامی هواپیماها کوچک است؟ اگر هواپیما به هر دلیلی نمی تواند پنجره بزرگی داشته باشد، پس چگونه پنجره اتاقک خلبان بزرگ است؟

دلیل گرد و کوچک بودن پنجره هوایپما چیست؟

علت گرد و کوچک بودن و به طور کلی شکل و اندازه پنجره هواپیما، اختلاف فشار میان داخل و بیرون کابین است. اگر پنجره بزرگ تر باشد، میزان فشار واردشده افزایش یافته و احتمال خطر بالاتر می رود.

از آنجایی که شیشه هواپیما از سه لایه مخصوص تشکیل می شود و بزرگ تر شدن آن هزینه بیشتری در پی دارد، از نظر هزینه هم بهتر است که سایز پنجره ها کوچک تر باشد.

از دیگر دلایلی که پنجره هواپیما کوچک ساخته می شود، این است که در کنار هر ردیف حداقل یک پنجره قرار داشته باشد. اما چرا شکل پنجره هواپیما را تغییر نمی دهند؟

پس از سقوط دو هواپیما در دهه ۵۰ میلادی، کارشناسان پس از انجام بررسی های زیاد متوجه شدند که علت این سقوط ها شکستن پنجره ها بوده است.

پنجره های این دو هواپیمای سقوط‌کرده به شکل مربع بودند و با توجه به این که فشار بیرون هواپیما بسیار بیشتر از فشار داخل کابین است، فشار در قسمت های زاویه‌دار شیشه جمع شده و به سرعت باعث شکستن آن ها خواهد شد.

البته، به زودی شاهد پنجره های بزرگ تری در هواپیماهای لوکس خواهیم بود که پس از آن باید منتظر باشیم که به هواپیماهای عادی هم راه پیدا کنند.

اما همچنان این امکان وجود ندارد که پنجره های هواپیما زاویه‌دار باشند. مگر این که طراحان و کارشناسان فکری برای حل این مسئله هم بکنند.

چرا روی شیشه پنجره هواپیما سوراخ وجود دارد؟

اگر تا به حال روی صندلی های کنار پنجره یک هواپیما نشسته باشید، متوجه سوراخ های ریز روی پنجره شده اید.

همانطور که ذکر شد، فشار هوا در خارج از هواپیما بسیار زیاد بوده و برعکس، فشار هوا در داخل کابین بسیار کم است. این اختلاف فشار، از نظر فیزیکی فشار زیادی به پنجره های هواپیما وارد میکند. البته ساختار هواپیما به گونه ای طراحی شده که فشار هوای داخل کابین را تنظیم کند.

سوراخ های روی پنجره، باعث تعادل فشار هوا شده و از له شدن هواپیما و خرد شدن شیشه ها جلوگیری میکنند. همچنین این سوراخ ها رطوبت را از شکاف آزاد کرده و از یخ زدگی و مه گرفتگی شیشه جلوگیری می کنند.

جنس شیشه هواپیما چیست؟ آیا اصلاً شکسته می شود؟

سرعت زیاد و ارتفاع هواپیما باعث می شود که فشار بسیار زیادی به بدنه و همچنین شیشه های یک هواپیما وارد شود.

پس منطقی است که شیشه های هواپیما از جنسی مقاوم تر و متفاوت با بقیه شیشه ها ساخته شوند.

در جواب به این سوال که آیا شیشه هواپیما می تواند بشکند یا خیر، باید گفت بله، امکانش هست و شاید چند بار هم اتفاق افتاده، اما احتمال بسیار کمی دارد.

با شکستن شیشه هواپیما:

  • هوا به سرعت وارد کابین می شود.
  • باعث شکستن بقیه شیشه ها می شود.
  • باعث شکستن قسمت های مختلف کابین می شود.
  • تنفس و شنیدن را به شدت سخت می کند.
  • تعادل هواپیما را کامل برهم می زند.
  • باعث سخت شدن کنترل هواپیما می شود.

شیشه هایی که در کابین مسافر ها می بینید، معمولاً از دو لایه به همراه یک لایه برای جذب نور خورشید ساخته می شوند.

اما جنس شیشه های کابین خلبان متفاوت است و بسیار مقاوم تر ساخته می شود. چراکه فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند و اصلاً نباید بشکند. برخی از موادی که در ساخت شیشه کابین خلبان استفاده میشوند، عبارت‌اند از:

  1. پلاستیک
  2. کربن
  3. شیشه
  4. آکریلیک

سایز بزرگترین پنجره هواپیما چقدر است؟

اندازه پنجره تمامی هواپیماها بسیار کوچک است، البته تفاوت جزئی در سایز آن ها وجود دارد. اما به تازگی پنجره هایی توسط شرکت بوئینگ ساخته شده که حدود ۴.۵ فوت (۱۳۷ سانتی متر) است و تاکنون تنها روی جت های این شرکت نصب شده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود