گزینه احتمالی و مهم اصلاح‌ طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری؛ سید محمد صدر کیست؟

گزینه احتمالی و مهم اصلاح‌ طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری؛ سید محمد صدر کیست؟

روزنامه اعتماد از آمادگی چهره‌های اصلاح‌طلب برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو خبر داده و از سورپرایز انتخاباتی اصلاح‌طلبان رونمایی کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً سیدمحمد صدر به‌عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۸ تیر معرفی خواهد شد. اما سید محمد صدر کیست و چه سوابقی دارد؟

این روزنامه نوشت:

یکی از سورپرایزهای قطعی انتخابات چهاردهم بدون تردید سیدمحمد صدر است. نامی که این روزها به کرات در ارزیابی‌های تحلیلی مرتبط با انتخابات شنیده می‌شود. اخبار حاکی از آن است که صدر در بسیاری از لیست‌ها به عنوان نامزد مطلوب اصلاح‌طلب مطرح شده است.

خبرنگار اعتماد دیروز در جریان تماس با صدر درباره این گمانه‌زنی‌ها نظر او را جویا شد، صدر با اشاره به اینکه او هم این اظهارات را شنیده، اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی برای حضور یا عدم حضور در انتخابات نگرفته و موضوع را به آینده موکول کرد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که صدر ۷۳ ساله تاییدیه بسیاری از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب، ازجمله سید محمد خاتمی را برای حضور در انتخابات گرفته است.

او در گفتگو با خبرنگار سیاسی منیبان، در رابطه با خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و دیدار با سیدمحمد خاتمی گفت: من اخیرا با سیدمحمد خاتمی دیدار داشتم و ایشان به دلیل لطفی که به من داشتند پیشنهاد کاندیداتوری دادند. 

محمد صدر افزود: هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام و در حال بررسی هستم.

سید محمد صدر کیست؟

سیدمحمد صدر از دیپلمات هایی است که سابقه مشاور رئیس جمهور و مشاور ارشد وزیر امور خارجه، و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد. 

محمد صدر در سیاست خارجی چهره مورد اعتمادی است و در عرصه سیاست داخلی نیز، چهره بی‌اطلاعی نیست. حضور در وزارت کشور و وزارت خارجه، از صدر چهره یک دیپلمات برجسته ساخته است.

افرادی که به دنبال نامزدی صدر هستند، همچنین اعتقاد دارند او می‌تواند اجماعی در میان نیرو‌های اصلاح‌طلب به وجود بیاورد. دوره قبل هم بحث نامزدی صدر بسیار جدی مطرح شد، اما در نهایت او حاضر به نامزدی در انتخابات نشد.

بیوگرافی سید محمد صدر

سید محمد صدر کیست؟

سیدمحمد صدر در مردادماه سال ۱۳۳۰ در قم متولد شد. او فرزند سید رضا صدر، عالم دینی شیعه و نوه آیت‌الله صدرالدین صدر، مرجع تقلید است.

عموی او امام موسی صدر، روحانی اصلاح‌گرای مشهور است که در دهه ۵۰ در لبنان نقش مهمی در حمایت و حفاظت از اقلیت شیعه این کشور داشت.

خانواده صدر به عنوان یکی از خانواده‌های ریشه‌دار مذهبی شیعی رابطه درهم‌تنیده‌ای با خانواده‌های طباطبایی و خمینی دارند. پسر عمه آقای صدر، صادق طباطبایی از چهر‌ه‌های مشهور ابتدای انقلاب بود که خواهرش همسر سید احمد خمینی بود.

خود آقای صدر پدرزن سید یاسر خمینی، نوه آیت‌الله خمینی است.

محمد صدر خاندان شناخته‌شده‌ای هم در ایران و هم در لبنان دارد. پیوند‌های خانوادگی او با بین بنیانگذار انقلاب اسلامی به صدر کمک می‌کند تا بین اقشار مذهبی‌تر جامعه بیشتر شناخته شود.

او دکترای داروسازی دارد و در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است.

سمت‌ها

سید محمد صدر کیست؟

سید محمد صدر در دوران نخست وزیری شهید رجایی وارد وزارت امور خارجه شد و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ مدیرکل امور اروپا – آمریکای وزارت‌خارجه بود.

او سپس از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور بود و در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ معاونت سیاست خارجی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشت. 

آقای صدر در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بود.

سید محمد صدر کیست؟

او همچنین از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ مشاور رئیس جمهور وقت، سید محمد خاتمی و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مشاور وزیر امور خارجه بود. در سال‌های بعد نیز به‌عنوان مشاور در کنار جواد ظریف حضور داشت.

در مرداد ماه در سال ۱۳۹۶ سید محمد صدر با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به مدت ۵ سال به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. 

شایان ذکر است که سیدمحمد صدر از اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

صدر و انتخابات

سید محمد صدر کیست؟

محمد صدر در انتخابات مجلس هشتم تایید صلاحیت شد. در آن دوره، به جز صدر، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری هم در فهرست اصلاح‌طلبان بودند. اما همگی آن‌ها در پیروزی در انتخابات ناکام ماندند.

سال ۱۴۰۰ نیز او در فهرست اولیه احزاب اصلاح‌طلب قرار داشت، اما در نهایت حاضر به ثبت‌نام برای حضور در انتخابات نشد. در آن انتخابات اصلاح‌طلبان ۱۴ نامزد اولیه داشتند که ۵ نفر ثبت‌نام کردند و مابقی رد صلاحیت شدند.

سید محمد صدر کیست؟سید محمد صدر کیست؟

سایر سوابق اجرایی سید محمد صدر

  • عضو ستاد تبلیغات جنگ تحمیلی ۱۳۶۸ – ۱۳۶۴
  • عضو شورای مشورتی سیاسی مقام معظم رهبری ۱۳۷۳ – ۱۳۶۹
  • عضو شورای سیاستگزاری صدا و سیما سال ۱۳۷۲ – ۱۳۷۰
  • صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه (علمی اجتماعی) رازی از سال ۱۳۶۸ تاکنون

۴ نظر

ورود

  • فهيمه خرداد ۸, ۱۴۰۳

    سابقه در خور که ندارن ،خیلی هم اضافه وزن دارن،مردم رییس جمهور چابک میخوان ،به اندازه رییسی مردمی و در عین حال بتونه اقتصاد رو جلو ببره
    کفگیر اصلاحات هم به ته دیگ خورده

  • ممد خرداد ۹, ۱۴۰۳

    مورچه چیه کله پاچه اش چی باشه …هم مثل خاتمی روحانی بیان هیچی که رای نمیده این که عددی نیست

  • کمال عزیزی خرداد ۹, ۱۴۰۳

    تا کی می خواهید در این دنیای پیچیده به افراد غیر متخصص در پست ریاست جمهوری دل ببندید به نظر من یک رئیس جمهور باید حقوق دان و اقتصاد دان بین‌المللی باشد البته با دیگر شرایط ها .