عصر رباتیک در پیوند اعضا!

عصر رباتیک در پیوند اعضا!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه پزشکی و فناوری در ترکیه منجر به معرفی کاربردهای جدید در تکنیک‌های جراحی شده است که یکی از آنها جراحی رباتیک است. پروفسور دکتر حمدی کاراکایالی، سرپرست مرکز پیوند اعضا بیمارستان آجی بادم آتاکنت، با بیان اینکه امروزه از جراحی رباتیک در پیوند اعضا نیز استفاده می شود، تأکید می کند که این امر دستاوردهای بسیار مهمی را برای بیمار، اهدا کننده و جراح  پیوند اعضا فراهم می کند. پروفسور دکتر حمدی کاراکایالی در مورد نکته ای که در پیوند اعضا و پیوند اعضای رباتیک انجام شده با فناوری پیشرفته انجام شده است، اظهارات مهمی بیان کرد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما به سایت www.acibadem.ir مراجعه کنید.

 بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در آبان ماه سال گذشته، ۲۴۴۴۹ بیمار در لیست انتظار پیوند کلیه، ۲۶۰۰ نفر برای پیوند کبد، ۱۴۲۲ نفر برای پیوند قلب، ۲۷۷ نفر برای پیوند پانکراس، ۲۰۴ نفر برای پیوند ریه و ۴۱۱۹ نفر برای پیوند قرنیه در لیست انتظار هستند. به امید “بازگشت به زندگی” و بازیابی سلامتی خود با عضو اهدایی در حالی که ترکیه در اهدای عضو از کاداورا به کندی پیشرفت می کند، در پیوند اعضای اهدا کننده زنده در صدر فهرست جهانی قرار دارد. پروفسور دکتر حمدی کاراکایالی، سرپرست مرکز پیوند اعضای بیمارستان آتاکنت دانشگاه آجی بادم، اظهار می دارد: ترکیه یکی از با تجربه ترین کشورهای جهان در زمینه پیوند اعضای اهدا کننده زنده است، به همین دلیل، بیماران زیادی از خارج از کشور برای دسترسی به این درمان به کشور ما مراجعه می کنند. پزشکان بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای اهداف آموزشی به کشور ما و مراکز پیوند عضو ما می آیند تا این جراحی ها را مشاهده و یاد بگیرند. ترکیه نه تنها به این دلیل در اختیار داشتن   پزشکان مجرب ، بلکه به دلیل داشتن بیمارستان هایی با زیرساخت ها و تجهیزات عالی با استفاده از آخرین پیشرفت های فناوری، روز به روز بیشتر مورد توجه همگان قرار میگیرد.

فناوری پیشرفته به تجربه پزشکی اضافه شد!

تحولات در زمینه پزشکی در ترکیه و پیشرفت های خیره کننده فناوری که به تجربیات پزشکان افزوده شده است، در سال های اخیر نوآوری هایی را در تکنیک های جراحی به ارمغان آورده است که در گذشته قابل تصور نبود. پروفسور دکتر کاراکایالی با تاکید بر اینکه امروزه حتی جراحی های بسیار سخت و پیچیده را می توان در مدت زمان بسیار کوتاه تری انجام داد، با خطر خونریزی کمتر، برای بیمار بسیار ایمن تر و برای جراح راحت تر و نتایج بسیار بهتری به دست آورد. توضیح می‌دهد: «به‌عنوان مثال، جراحی‌های لاپاراسکوپی (بسته) تقریباً ۲۰ سال است که به یک روش معمول در پیوند اعضا، به‌ویژه در جراحی‌های اهداکننده کلیه تبدیل شده‌اند، که منجر به اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان، درد کمتر و نتایج زیبایی بهتر برای اهداکنندگان کلیه می‌شود. در نتیجه مزایای این روش در پیوند اعضا و همچنین سایر جراحی‌ها، جراحی‌های گیرنده پیوند کلیه در برخی از بیماران منتخب و اخیراً حتی جراحی‌های اهدا کننده پیوند کبد نیز با استفاده از روشهای بسته آغاز شده است. به لطف تجربه روزافزون و تکنولوژی در حال توسعه، این روش در جراحی های گیرنده پیوند کبد نیز قابل استفاده است.

جراحی رباتیک در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است

پروفسور دکتر حمدی کاراکایالی با بیان اینکه یکی از مهم ترین پیشرفت های فناوری در حوزه پزشکی در سال های اخیر، معرفی جراحی رباتیک است، می افزاید: «جراحی رباتیک که به طور گسترده ای به ویژه در جراحی های اورولوژی، زنان و دستگاه گوارش استفاده می شود، جای خود را در پیوند اعضا شروع کرده است. اگرچه افزایش هزینه عامل محدود کننده مهمی است، اما باید تاکید کرد که مزایای قابل توجهی نسبت به جراحی لاپاراسکوپی دارد.

تصویر سه بعدی به جای دوبعدی 

 تفاوت پیوند اعضا با جراحی رباتیک با جراحی لاپاراسکوپی چیست؟ پروفسور دکتر کاراکایالی، سرپرست مرکز پیوند اعضا، این تفاوت‌ها را به این شکل خلاصه می‌کند: «در جراحی لاپاراسکوپی، جراح با کمک دوربین و ابزاری که داخل شکم قرار می‌گیرد، و با استفاده از یک تصویر دو بعدی این عمل را انجام می‌دهد. در جراحی رباتیک، این عمل با یک تصویر سه بعدی و بزرگنمایی شده با وضوح بالا انجام می شود. در اینجا، تحرک ابزارهای جراحی قرار داده شده در شکم بسیار بالاتر است و انجام جراحی را به صورت کنترل شده و ایمن آسان تر می کند.

مزایای عالی  برای گیرنده ، اهدا کننده و همچنین جراح

جراحی رباتیک لزوماً به این معنا نیست که جراحی فقط توسط ربات انجام شود. بازوهای ربات تنها با استفاده از آن حرکات جراح را انجام می دهند. استفاده از همه این پیشرفت های تکنولوژیک در زمینه پزشکی، به ویژه در جراحی، تنها یک هدف دارد. برای انجام عملی ایمن تر، با عوارض کمتر و خطر خونریزی کمتر! به این ترتیب مدت اقامت بیمار در بیمارستان کوتاه می شود، بیمار درد کمتری احساس می کند، برش های جراحی بسیار کوچکتر می شود و بیمار می تواند زودتر به کار و زندگی اجتماعی بازگردد. پروفسور دکتر کاراکایالی می گوید: «از طرف دیگر، از آنجایی که عضو بدون هیچ گونه آسیبی از اهداکننده خارج می شود، بلافاصله پس از پیوند به گیرنده شروع به کار می کند و روند بهبودی گیرنده نرم و کوتاه تر است.»

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما به سایت www.acibadem.ir مراجعه کنید.

بدون نظر

ورود