به تازگی انتشار ویدئویی از پرستو احمدی با عنوان «کنسرت فرضی» که در آن بدون حجاب در کاروانسرایی در ایران به اجرای آواز پرداخته، جنجالبرانگیز شده است. به فاصله کوتاهی بعد از انتشار این ویدئو، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در این باره نوشت که، در پی انتشار کلیپ مورد اشاره که هیچ مجوز قانونی نداشته و موازین قانونی و فرهنگی کشور نیز در آن رعایت نشده است، با ورود دستگاه قضایی ضمن برخورد مقتضی، علیه خواننده و عوامل تولید آن پرونده قضایی تشکیل شده است. روز گذشته نیز اعلام شد که پرستو احمدی و دیگر عوامل این کنسرت بازداشت شده اند. سپس به نقل از تسنیم، پلیس مازندران اعلام کرد که پس از برگزاری نشست توجیهی، پرستو احمدی آزاد شده و همراه با خانواده اش از اداره پلیس خارج شده است.
کنسرت کاروانسرای پرستو احمدی در یوتیوب بسیار پربازدید شده و بسیاری از موافقان و مخالفان این کنسرت نیز به حساب کاربری پرستو احمدی در اینستاگرام هجوم بردند.
احسان بیرقدار، سهیل فقیهنصیری، امین طاهری و امیرعلی پیرنیا نوازندگان همراه پرستو احمدی در این اجرا بودند.
بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی از اقدام خبرساز معاون هنری وزیر ارشاد درباره پرستو احمدی اطلاعرسانی کرد.
در حالی که گفته می شود نادره رضایی، معاونت هنری وزارت ارشاد، پست پرستو احمدی را لایک کرده، دستکم بر اساس تصویری که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، نادره رضایی تنها یکی از دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی پرستو احمدی است.
روابط عمومی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به خبری مبنی بر تائید یا اصطلاحاً لایک کردن پست یک خانم خواننده (پرستو احمدی) در فضای مجازی منتشر شده، توضیح داد:
بدیهی است که معاون هنری به منظور اطلاع از موضوعات روز و مطرح حوزه فعالیت خود، به صفحه مذکور در فضای مجازی مراجعه و این ویدیوی پربازدید شده اخیر را مانند بسیاری دیگر از کاربران، مشاهده کرده است؛ اما صفحه ایشان را دنبال نکرده و محتوای منتشره تائید (لایک) نشده است و آنچه در این ارتباط در حال انتشار در فضای مجازی است، خلاف واقعیت بوده و تکذیب میشود.
معاون امور هنری با توجه به مسئولیتی که در عرصه هنرهای گوناگون از جمله موسیقی دارد، بر آن است که خود یا همکاران ایشان همه اخبار و محتواهای این حوزه را در رسانههای مختلف دنبال کنند و در تلاش هستند که در چارچوب حاکمیت قانون و اخلاق، حداکثر خدماترسانی و پاسخگویی به هنرمندان را داشته باشد. بدیهی است که این تلاش، بدون اطلاع از محتوای روز در فضای مجازی ممکن نخواهد بود.
ضمن تشکر از دغدغههای بیان شده، رسالت همه رسانهها و خبرنگاران را انتشار اخبار به صورت دقیق و پرهیز از هرگونه بیدقتی و تحریف واقعیت میدانیم.
معاونت امور هنری نکات مطروحه همه دغدغهمندان این حوزه را ارج مینهد و از آن در جهت پیشبرد حوزه اهداف و فعالیتهای این معاونت استفاده خواهد کرد.
معاونت هنری در عین حال با توجه به تاکید این معاونت بر عدم صحت موضوع حاشیه اخیر درباره حمایت این مجموعه از کنسرت اخیر به هر نحو، از همگان درخواست میکند که حاکمیت قانون در تمام حوزهها از جمله حوزه رسانه، موسیقی و… را از تمام فعالان این حوزهها طلب کنند و از افتادن در ورطه بیاخلاقی تحریف خودداری نمایند.
پرستو احمدی کیست؟
پرستو احمدی اول فروردین ۱۳۷۶ در نوشهر به دنیا آمد. او در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرد، اما از ۱۴ سالگی دورههای سلفژ و صداسازی را شروع کرده و به کار نوازندگی و خوانندگی مشغول است.
پرستو احمدی فارغالتحصیل کارگردانی از دانشگاه سوره است و سالها در صفحه اینستاگرامش پیانو نواخته و آوازهای بسیاری را بازخوانی و منتشر کرده است.
به نقل از رویداد ۲۴، احمدی کارهای استودیویی و حرفهای نیز در کارنامه خود دارد. بازخوانی ترانه فولکلور مازنی «عزیز جون» در تابستان ۱۳۹۹، «حیرانی» با شعری از باباطاهر عریان در تابستان ۱۴۰۰ و «لحظه دیدار» با شعری از اخوان ثالث که در فروردین ۱۴۰۱ ازجمله آثار اوست.
پرستو احمدی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایران قطعه «از خون جوانان وطن» را اجرا کرده بود که همان زمان نیز برایش پرونده قضایی تشکیل شد. احمدی در خرداد ۱۴۰۲ کاری به نام «هوای آزاد» با شعری از فاطمه دوگوهرانی منتشر کرد که به گفته خودش درباره رخدادهای پاییز ۱۴۰۱ بود. ۳ ماه بعد از انتشار این قطعه برخی کاربران فضای مجازی مدعی شدند که او مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و با احضار به دادسرای امنیت تهران وسایل شخصیاش توقیف شده اند.
واکنش ها به خوانندگی پرستو احمدی
روزنامه اصولگرای جوان در انتقاد از اقدام پرستو احمدی نوشت: «خوانندگی زنان در ایران ممنوع نبوده و نیست. در بیش از سه دهه اخیر، خوانندگی زنان بهصورت تکخوانی برای بانوان و همچنین همخوانی در گروههای مختلط در قالبهای قانونی انجام شده است. کنسرتهای متعدد بانوان در تالار وحدت، برج آزادی و سالنهای رسمی کشور نشان میدهد مسئله صرفاً فقدان مجوز قانونی در مواردی خاص است، نه ممنوعیت کلی».
این روزنامه در ادامه به ماجرای آناهیتا همتی و تراشیدن موهایش در واکنش به تایید قانون حجاب و عفاف اشاره کرده و نوشته است: «اگر نگاهی به تقویم رسانههای معاند در ماههای اخیر بیندازیم، به یک الگوی تکراری و هدفمند میرسیم. تراشیدن موی سر که خود وی این اقدام را بهصورت عمومی و نمایشی در شبکههای اجتماعی منتشر کرد، از همان جنس عملیات روانی است که ویدئوی پرستو احمدی دنبال میکرد. رسانههای معاند، با استفاده از این عناصر، تصویرسازی قربانیمحور از زنان در برابر نظام را تقویت میکنند.
این تاکتیک، بخشی از پروژه سریالی هنجارشکنیهای فرهنگی است. رسانههای معاند، با ارائه این تصاویر، قصد دارند ذهن جامعه را به این سمت ببرند که «زنان در ایران تحت فشارهای فرهنگی قرار دارند.» این عملیات روانی، بهویژه بر ذهن جوانان و نوجوانان تأثیر بیشتری دارد چراکه نسلهای جدید، بیشترین مصرفکنندگان محتواهای تصویری و نمایشی در شبکههای اجتماعی هستند.»
این روزنامه در نهایت به وزارت ارشاد تاخته و نوشته: «یکی از سؤالات اساسی، سکوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر چنین رخدادهایی است. در حالی که نهادهای قضایی و امنیتی بلافاصله واکنش نشان دادند و اعلام کردند پروندهای برای عوامل تولید ویدئوی مذکور تشکیل شده است، سکوت وزیر ارشاد قابل توجیه نیست. وزیر ارشاد به عنوان متولی سیاستگذاری فرهنگی کشور، باید در چنین مواقعی پیشگام جهاد تبیین باشد.»
خبر آنلاین نیز با پرداختن به زوایای حقوقی و شرعی کنسرت پرستو احمدی نوشته است:
هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۷۴ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد. تبصره: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۵۰هزار تا ۵۰۰هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.
بدیهی است برای انتساب رفتار پرستو احمدی به مفاد این ماده قانونی میبایست به چند پرسش پاسخ داد.
آیا رفتار وی در معابر یا انظار عمومی بوده؟
آیا مستند به قانون و احکام شرعی خوانندگی عملی حرام است؟
بنا به شرایط جامعه، رفتار وی عفت عمومی را جریحهدار کرده؟
و یک پرسش اساسی؛ آیا برای جرم دانستن رفتار وی میبایست تمامی اجزاء تعریف شده در مادهی استنادی تحقق یابد؟
نکتهی پایانی ممکن است برخی به لحاظ انتشار ویدئوی اجرای وی در فضای مجازی رفتار ایشان را زیر مجموعه جرایم رایانهای بدانند که باید در پاسخ گفت مستند به بدیهیات دانش حقوق و اصول حقوق کیفری، رفتار ایشان و گروه وی با هیچ یک از مقررات و اعمال تصریح شده در ماده ۷۴۲ تا ۷۴۳ ذیل عنوان جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی در فصل جرایم رایانهای منطبق نیست.
من مشکلی واسه خوندن ندارم ولی ن اینکه خشتک پاره بشه تمام بدنت من ببینم توچ خودت بپوشنی چ هیچ لباسی نپوشی اونی که میخوادبشنوه میشنوه اونی که نمیخوادکه هیچ ن لخت کنی تادیده بشی
بحث خوندن نیست کلا تو کشور ما مردا باید تو مسجد باشن زنا تو آشپزخونه و غیر این گناهه تا این طرز فکر عوض نشه همیشه همینطور جهان سومی بدبخت میمونیم
بدبخت شما و تفکرات اشتباهتونه نه اسلام ناب محمدی
اتفاقاً بودن مردان در مسجد و زنان در آشپزخانه فضیلت است
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
خدا لعنت کنه مدوجان بی حیایی رو.
مشکل داری گوش نده نگاه نکن
مردم که به پای شما نمی سوزن
دمت گرم
# قمر تا پرستو