نیروی دریایی آمریکا تایید کرد که ناوهای کلاس «ترامپ» دارای پیشران هسته‌ای خواهند بود

نیروی دریایی آمریکا تایید کرد که ناوهای کلاس «ترامپ» دارای پیشران هسته‌ای خواهند بود

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه جزئیات تازه‌ای از برنامه آینده ناوهای جنگی کلاس Trump را منتشر کرد. مقام‌های آمریکایی برای نخستین‌بار تأیید کردند این ناو جنگی بزرگ از پیشران هسته‌ای استفاده خواهد کرد و به‌عنوان یک کشتی فرماندهی با تسلیحات سنگین برای عملیات‌های دریایی آینده عمل می‌کند.

این اطلاعات در برنامه جدید ۳۰ ساله کشتی‌سازی نیروی دریایی آمریکا منتشر شده است. این برنامه همچنین تغییرات بزرگی در ناوگان دریایی ایالات متحده را شرح می‌دهد؛ از جمله افزودن تعداد زیادی شناور خودران، خرید زیردریایی‌های جدید و بازنشسته‌کردن ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های قدیمی.

هزینه هر ناو جنگی پیشنهادی ممکن است به ۱۷.۵ میلیارد دلار برسد و این ناو قرار نیست جایگزین ناوشکن‌های کلاس Arleigh Burke شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در دسامبر ۲۰۲۵ اعلام کرده بود نیروی دریایی قصد دارد نسل جدیدی از ناوهای سطحی بزرگ آمریکایی با وزن ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن، یا همان ناوهای جنگی، توسعه دهد.

در این برنامه که روز دوشنبه منتشر شد آمده است: «ناو جنگی هسته‌ای به‌منظور افزایش قابل‌توجه توان رزمی ناوگان از طریق ماندگاری بیشتر، سرعت بالاتر و امکان استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته موردنیاز جنگ‌های مدرن طراحی شده است.»

در ادامه آمده است: «این ناو که در بالاترین سطح ترکیب توان رزمی ناوگان قرار می‌گیرد، نقش اصلی‌اش اجرای حملات حجیم و دوربرد و ایفای نقش سکوی فرماندهی و کنترل مقاوم و بقاپذیر در خطوط مقدم است؛ این ناو جایگزین ناوشکن‌ها نیست.»

برنامه ناو جنگی جدید آمریکا شکل می‌گیرد

ماه‌ها بود تحلیلگران دریایی حدس می‌زدند پروژه ناو جنگی BBG(X) از پیشران هسته‌ای استفاده خواهد کرد، به‌ویژه پس از آنکه دولت ترامپ در دسامبر این برنامه را اعلام کرد. اکنون نیروی دریایی آمریکا این موضوع را رسماً تأیید کرده است.

مقام‌ها پیش‌تر این پروژه را به برنامه DDG(X) مرتبط کرده بودند؛ برنامه‌ای که قرار بود نسل بعدی ناوهای سطحی بزرگ پس از ناوشکن‌های Arleigh Burke باشد. بااین‌حال، پیشنهاد جدید کشتی‌سازی آمریکا استدلال می‌کند طراحی DDG(X) شامل مصالحه‌هایی بوده که نیروی دریایی دیگر حاضر به پذیرش آن‌ها نیست.

در پیشنهاد ۳۰ ساله آمده است: «حتی برنامه برنامه‌ریزی‌شده DDG(X) نیز شامل مصالحه‌های نامطلوب در حوزه توان رزمی و سامانه‌های تسلیحاتی بود. ناوگان ما سزاوار، و امنیت ملی ما نیازمند، جامع‌ترین توانایی ممکن برای یک ناو سطحی است؛ نه صرفاً چیزی که با مصالحه بتوان به آن رسید.»

دریادار بن رینولدز، معاون دستیار وزیر نیروی دریایی آمریکا در امور بودجه، ماه گذشته در جریان رونمایی از بودجه سال مالی ۲۰۲۷ از مفهوم این ناو جنگی دفاع کرد. رینولدز به خبرنگاران گفت: «ما سال‌هاست به‌دنبال توسعه یک ناو سطحی بزرگ‌تر هستیم. فکر می‌کنم بیش از پنج سال روی برنامه ناو سطحی بزرگ DDG(X) سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.» نیروی دریایی آمریکا قصد دارد طی سه دهه آینده ۱۵ فروند ناو جنگی کلاس Trump خریداری کند.

ناوگان خودران بودجه بزرگی دریافت می‌کند

برنامه جدید همچنین بر تمرکز فزاینده نیروی دریایی آمریکا بر شناورهای سطحی بدون سرنشین متوسط یا MUSV تأکید دارد. کنگره آمریکا اخیراً از طریق قانون Reconciliation بیش از ۵ میلیارد دلار برای خرید این شناورهای خودران تصویب کرده است.

شناورهای MUSV برای حمل حداکثر دو کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی طراحی شده‌اند و می‌توانند مأموریت‌های مختلفی انجام دهند. نیروی دریایی آمریکا قصد دارد این شناورها را به‌جای فرآیند سنتی خرید نظامی، از طریق «اختیار تراکنش‌های دیگر» خریداری کند؛ روشی که امکان تأمین سریع‌تر خارج از قراردادهای استاندارد را فراهم می‌کند.

در این برنامه آمده است: «این رویکرد با استفاده از نمونه‌سازی سریع و همکاری با طیف گسترده‌ای از شرکای صنعتی، روند تحویل توانمندی‌ها را تسریع می‌کند. برای تشویق سرمایه‌گذاری داخلی صنایع، پرداخت‌ها فقط براساس موفقیت عملیاتی اثبات‌شده انجام خواهد شد و فرصت‌هایی برای قراردادهای تولید بعدی بدون رقابت فراهم می‌شود.»

همچنین تأکید شده است: «دولت هزینه‌ای برای طراحی یا ساخت نمونه‌های اختصاصی پرداخت نخواهد کرد.» نیروی دریایی آمریکا انتظار دارد تنها در سال جاری ۳۶ فروند MUSV خریداری کند.

ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های قدیمی بازنشسته می‌شوند

این برنامه بلندمدت همچنین خواستار بازنشستگی تعداد زیادی از شناورها است. طی پنج سال آینده، نیروی دریایی آمریکا قصد دارد سه زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده، چهار زیردریایی حامل موشک بالستیک و دو ناو هواپیمابر را بازنشسته کند.

در میان شناورهایی که قرار است بازنشسته شوند، ناو هواپیمابر USS Nimitz (CVN-68) در سال مالی ۲۰۲۷ و USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) در سال مالی ۲۰۳۰ قرار دارند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین قصد دارد زیردریایی‌های USS Ohio (SSGN-726)، USS Florida (SSGN-728)، USS Michigan (SSGN-727) و چند زیردریایی دیگر کلاس Ohaio را که به پایان عمر عملیاتی خود نزدیک شده‌اند بازیافت کند.

زیردریایی USS Connecticut (SSN-22) از کلاس Seawolf که در سال ۲۰۲۱ پس از برخورد با یک کوه زیرآبی در دریای چین جنوبی آسیب دید نیز قرار است در سال مالی ۲۰۳۱ بازیافت شود.

در همین حال، نیروی دریایی آمریکا انتظار دارد خرید سالانه دو زیردریایی تهاجمی را ادامه دهد و از سال مالی ۲۰۳۰ هر سال دو ناوشکن جدید تهیه کند.

در این برنامه آمده است: «ما باید بهره‌وری را افزایش دهیم و عقب‌ماندگی‌ها را کاهش دهیم تا به هدف تولید حداقل دو فروند در سال برسیم.»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • H اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۵

    در آخر ایران ابرقدرت منطقه خواهد بود 👍🫡

    • حسین اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۵

      چشم عاباس آقا

    • امیر اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۵

      همین امروز عکس ناو …..رو دیدم در حال غرق شدن آقای ابر قدرت 🤣🤣🤣

  • مونا اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۵

    چه فایده وقتی ازش استفاده نمیکنه

    • امیرعلی اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۵

      واقعا عجیبه وقتی که سلاح های ضدکشتی امروزه به وحشتناک ترین حد خودشون رسیدن یه همچین کشتی بزرگ و گرونی میسازن البته از دهن گشاد پر سر و صدایی مثل ترامپ بعید نبود به جای کارایی به بزرگی و زرق و برق توجه کنه امروزه موشک های هایپرسونیک مثل زیرکون روسیه یا YJ-20 چین حتی با رقم محافظه کارانه ۵ ماخ تقریبا غیر قابل دفاعن مخصوصا تو حملات اشباعی با اون سرعتی که دارن انرژی جنبشی برخوردشون به از کلاهکی که دارن مخرب تره تو آزمایش های موشک های گرانیت شوروی که تکنولوژی نیم قرن پیشه کشتی های چند ده هزار تنی با برخورد موشک از وصت نصف میشدن ناوهای امروزی مثل جنگ جهانی دوم نمیتونن زره داشته باشن و برخورد با قسمت آبخور باعث ورود آب به بدنه میشه و برخورد به موتور یا کنسول فرماندهی ناو رو غیر عملیاتی میکنه و بدترینش که برخورد به قسمت مهماته با انفجار ثانویه چندین موشک کل کشتی رو میفرسته رو هوا از اینا که بگذریم ۱۷.۵ میلیارد دلار رقم خطرناکیه در صورت درگیری احتمالا اولین هدف واسه نابودیه با این رقم شلیک هزاران موشک ضد کشتی هم از دید مهاجم به صرفه است

  • امیر اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۵

    واقعا عجیبه وقتی که سلاح های ضدکشتی امروزه به وحشتناک ترین حد خودشون رسیدن یه همچین کشتی بزرگ و گرونی میسازن البته از دهن گشاد پر سر و صدایی مثل ترامپ بعید نبود به جای کارایی به بزرگی و زرق و برق توجه کنه امروزه موشک های هایپرسونیک مثل زیرکون روسیه یا YJ-20 چین حتی با رقم محافظه کارانه ۵ ماخ تقریبا غیر قابل دفاعن مخصوصا تو حملات اشباعی با اون سرعتی که دارن انرژی جنبشی برخوردشون به از کلاهکی که دارن مخرب تره تو آزمایش های موشک های گرانیت شوروی که تکنولوژی نیم قرن پیشه کشتی های چند ده هزار تنی با برخورد موشک از وصت نصف میشدن ناوهای امروزی مثل جنگ جهانی دوم نمیتونن زره داشته باشن و برخورد با قسمت آبخور باعث ورود آب به بدنه میشه و برخورد به موتور یا کنسول فرماندهی ناو رو غیر عملیاتی میکنه و بدترینش که برخورد به قسمت مهماته با انفجار ثانویه چندین موشک کل کشتی رو میفرسته رو هوا از اینا که بگذریم ۱۷.۵ میلیارد دلار رقم خطرناکیه در صورت درگیری احتمالا اولین هدف واسه نابودیه با این رقم شلیک هزاران موشک ضد کشتی هم از دید مهاجم به صرفه است