آخر هفته‌ای شاد و مفرح با تهران‌گردی

چشمه‌ها و آبشارهای تهران کجاست؟

آخر هفته‌ای شاد و مفرح با تهران‌گردی

هموطنان تهرانی در آخر هفته ها، همواره با این پرسش مواجه هستند که ۵ شنبه و جمعه ها را چه طور بگذرانند که کمی با هفته ها و ماه های پیش متفاوت باشد. در واقع کلان شهر پایتخت، در این دو روز کمی نفس می کشد و مجال حرکت در آن برای شمار زیادی از هموطنان فراهم می شود. 1-w900-h600

(چشمه گردی اخر هفته ای در چشمه علی تاریخی در شهر ری در جنوب تهران)

 

برای تهران گردی آخر هفته ای، جاهای زیادی به جز دربند و درکه و بام تهران و جاده چالوس و توچال و فرحزاد وجود دارد. کمی همت و اراده نیاز است تا ۵ شنبه و جمعه خاطره انگیز را برای خود و خانواده به ارمغان بیاوریم.

آبشار ها را فراموش نکنیم

2-w900-h600

در اطراف تهران، در تابستان داغ ۹۵، چه جایی بهتر از لذت بردن از طبیعت آن هم در کنار آبشارهای زیبا که طراوت و خنکی آن را با هیج چیز دیگر نمی توان مقایسه کرد. آبشارهای اطراف تهران بسیاراست و اگر تا کنون فرصت نکردید از این آبشار ها دیدن کنید . پیشنهاد ما به شمار آبشار گردی در آخر هفته مخصوصا در تابستان داغ است. آبشار کمرد، آبشار سنگان، آبشار پیچ ادران و هم چنین آبشار دوقلو، ۴ آبشاری به شمار می رود که برای تهران گردی پیشنهاد می کنیم. زیبا ترین آبشار تهران را آبشار دوقلو می دانند که در ارتفاع ۲۷۰۰ متری ارتفاعات دربند و در زیر پناهگاه شیرپلا قرار داشته و ۲۰ متر ارتفاع دارد.

3-w900-h600

(تصویر آبشار دو قلو در شیر پلا یکی از جذابیت های طبیعی دیدنی برای تهرانی ها است)

آبشار دوقلو، آبشاری است در شمال تهران و در مسیر کوهنوردی دربند به توچال. دلیل نام‌گذاری آن، دوشاخه ‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع است. این آبشار همچون سایر آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جادّه کرج – چالوس، آبشار سنگان در مسیر امام‌زاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پدید می‌آید. برای همین، دیدن این آبشار زیبا در این فصل زیبا، خالی از لطف نخواهد بود.

آبشار «شکراب» یکی از آبشارهای استان تهران است که در روستای شکرآب محلی در نزدیکی روستای وانا قرار دارد. روستای شکرآب در ۱۳ کیلومتری فشم است و در میان باغ‌ های سرسبز منطقه طبیعت زیبایی دارد. ۴ کیلومتر مانده به فشم، یک دور راهی است که مسیر سمت چپ به اوشان، باغ گل، ایگل، آهار و شکرآب منتهی می‌شود.

4-w900-h600

(تصویری زیبا از آبشار شکرآب در روستای شکرآب در استان تهران)

از محل روستای آهار تا آبشار، حداکثر دو ساعت پیاده‌روی دارد. باید کفش سبک و راحت پوشید و لازم نیست حتما کفش کوه به پا داشته باشید. رودخانه آهار به طول ۱۵ کیلومتر از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه گرفته و در مسیر خود از دره‌های کوه «تاربیشه» گذشته و پس از مشروب کردن روستاهای مسیر به جاجرود می‌ریزد. روستای شکرآب، یکی از شکارگاه های معروف شاهان قاجار در فصل تابستان معرفی شده است.

5-w900-h600

(مسیر آبشار شکرآب در فصل تابستان که مملو از منظره های زیبا و طبیعتی جذاب است و برای گردشگری آخر هفته ای تهرانی های عزیز پیشنهاد می شود)

مسیر آهار به آبشار شکرآب یکی از جذاب‌ترین مسیرهای تهران است و می‌تواند گردشگران بسیاری را پذیرا باشد. وجود رودخانه زلال، کوه‌های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار آن، این نقطه را به منطقه‌ای پر بازدید بدل کرده است که مجال خوبی برای آخر هفته تهرانی ها به شمار می آید.

6-w900-h600

(تصویر برگ ریزان در مسیر روستای آهار به شکرآب که در فصل هزار رنگ پاییز، یکی از جذابیت های پاییز گردی تهرانی های طبیعت گرد به شمار می رود)

اگر اخر هفته های پاییزی خود را می خواهید خیلی رویایی، نوستالژیک و رمانتیک کنید، پاییز گردی را با گردش در میان روستای آهار به شکرآب در اطراف تهران از دست ندهید.

7-w900-h600

(منظره ای زیبا در کنار آبشار شکرآب در فصل پاییز که یکی از جذابیت های پاییز گردی تهرانی ها می تواند باشد)

از آهار و شکرآب که دور شویم، نوبت آبشار سنگان خواهد بود. آبشاری زیبایی که هم در تابستان و هم در زمستان دیدن آن خالی از لطف نیست.

8-w900-h600

(نمایی زیبا از آبشار سنگان که مکانی جالب برای صخره نوردی در کنار یک آبشار در تابستان خواهد بود)

یکی از جذابیت های طبیعت گردی اطراف تهران را باید آبشار سنگان بدانیم. جایی که برای نوستالژی باز های طبیعت گرد، مکانی رویایی بوده و فرصت صخره نوردی در کنار آبشاری پر ارتفاع را نیز فراهم می کند.

9-w900-h600

(نمایی زیبا از آبشار سنگان در تابستان و زمستان- طبیعت هر فصل، شکوه خود را به طبیعت گرد ها جلوه گر می کند)

یکی از جاهای خیلی زیبا در اطراف تهران که خیلی هم دور نیست، آبشار سنگان است که هم در فصل تابستان و هم زمستان، زیبایی خاص خود را دارد. آبشار سنگان، آبشاری است در نزدیکی روستای سنگان، در فاصلهٔ حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قلهٔ پهنه‌حصار. برای رفتن به این آبشار در آخر هفته، کار سختی در پیش نداریم. کافیست به جاده سولقان رفته و حدود نیم کیلومتر بعد از سولقان، از طریق تابلویی که خروجی سنگان بر روی آن نقش بسته است، از سنگان بالا و پایین گذر کرده و به باغدره می رسیم. اکنون باید از ماشین پیاده شده و جنب امام زاده قاسم، مسیر پیاده روی را آغاز کنیم. کمی که جلو تر برویم، یکی از جلوه های طبیعی زیبای تهران را مشاهده خواهیم کرد که معمولا مشتری زیادی دارد. استفاده از کفش و کلاه مناسب و لوازم ایمنی  و ضروری را نیز برای آبشار گردی آخر هفته ای فراموش نکنید.

10-w900-h600

(تصویری رویایی از آبشار زیبای سنگان در فصل زمستان )

آبشار سنگان، در روستای سنگان قرار دارد. روستای سنگان، روستایی کوهستانی و بسیار زیبا در مسیر جاده کن، شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان بوده و دارای امامزاده و آبشاری زیبا است. دره سنگان یکی از دره‌های پر آب منطقه به شمار می رود. مسیر دسترسی به روستا و آبشار سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران می‌باشد. رفتن به این آبشار در تمام فصول سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

11-w900-h600

(نمایی زیبا در دل یکی از جذابیت های طبیعی فوق العاده اطراف تهران- آبشار پیچ آدران)

از دیگر آبشار های اطراف تهران می توان به آبشار پیچ آدران اشاره کرد. این آبشار هم از تهران خیلی دور نیست و با رانندگی ۴۵ دقیقه ای می توان به آن رسید. آبشار پیچه آدران در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان کرج استان البرز در مسیر منتهی به چالوس و به فاصله کمی بعد از آبشار هفت چشمه قرار دارد. این آبشار صخره‌ای از درون دره‌ای کوچک بیرون آمده و به رودخانه کرج می‌ریزد.

12-w900-h600

(نمایی از چشمه علی در شهر ری که یکی از جذابیت های طبیت گردی آخر هفته ای برای تهرانی ها است)

البته اگر تهران را فقط قیطریه و توچال و نیاوران و مینی سیتی و . . . ندانیم، جا برای رفتن زیاداست. مثل آبشار شکرآب، آبشار لار که در محلی در نزدیکی روستان وان قرار دارد. اگر علاقمند به چشمه گردی در اطراف تهران هستید، بقیه گفتار را بخوانید .. .

چشمه گردی آخر هفته ای تهرانی ها

در طول هفته، بعضا برای رفتن به میدان رسالت از میدان صادقیه، بیش از ۱ ساعت در ترافیک بزگراه های تهران گرفتار می شویم، این ۱ ساعت در آخر هفته، برای رسیدن به چشمه های زیبای تهران کفایت می کند. چشمه هایی چون: آبعلی هراز، ‌قلعه دختر، اعلا، تلخ آب، آب گرم لاریجان، چشمه شور، چشمه آب اسک از جمله چشمه هایی هستند که برای بازدید از ان در تابستان ۹۵ برنامه ریزی کنید.

13-w900-h600

(چشمه آب علی هراز و خواص درمانی فراوان، بخشی از ظرفیت های گردشگری آخر هفته تهرانی ها)

چشمه آبعلی، شاید معروف ترین چشمه برای تهرانی ها باشد.در شمال دهکده آبعلی در ۶۰کیلو متری شمال شرق تهران و در کنار بستر رودخانه مبارک آباد از زمین می جوشد.

با حدود ۱ ساعت رانندگی می توان به شمال شرق تهران رسید و یکی از خنک ترین مناطق اطراف تهران را تجربه کرد.

در گذشته مظهر چشمه چندین بار تغییر مکان داده است. در حال حاضر آب چشمه با لوله به کارخانه منتقل می‌شود و پس از بسته بندی به مصرف خوراکی می‌رسد. خواص درمانی این آب در دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده و روده و برای تنظیم کلسترول و اسیداوریک است.

چشمه علی از دیگر نقاط دیدنی برای اخر هفته ها است. چشمه علی بر خلاف چشمه ها و آبشار هایی که تا کنون معرفی کردیم، در شمال پایتخت نیست و باید به سمت جنوب شهر بروید. جایی نزدیک شهر ری. چشمه علی را یکی از نقاط باستانی و تفریحی شهر ری می دانند. اگر به این چشمه سر بزنید، فرصت خواهید داشت تا به ابن بابویه، محل دفن جهان پهلوان تختی هم مراجعه کنید. برج طغرل، دژ رشکان نیز از جمله دیگر فرصت های گردشگری شهر ری برای گردشگران داخلی و بین المللی خواهد بود.

14-w900-h600

قدمت چشمه علی را بیش از ۸ هزار سال برآورد می کنند. زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند. نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه علی، که شامل تپه باستانی‌، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینی است، مربوط به تولید سفالینه ‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای سیر و تصاویری که بر آن نقش شده‌ می باشد. برخی از سفال های تاریخی ایران را می توانید در موزه آبگینه تهران مشاهده کنید.

15-w900-h600

چشمه علی به عنوان یک منطقه طبیعی شناخته شده است‌. برج و باروهای آن در هنگام استحکام به ۴ تا ۵ متر می‌رسید و سوراخ‌های دیده‌بانی و آتش‌دان داشته است که هنوز هم آثار آن باقی مانده است‌. وجود نقش برجسته‌ای از فتح علیشاه، در حال تاج‌گذاری‌، بر صخره مسلط بر آب‌های چشمه‌علی از ویژگی‌های منطقه است .

16-w900-h600

اما ایرانیان باستان این چشمه را سورنا می‌نامیدند؛ زیرا در کنار معبد آناهیتا قرار داشته است‌. تا قبل از سال ۱۳۱۹ که اولین استخر تهران شروع به کار کرد مردم از چشمه علی برای آب‌تنی استفاده می‌کردند. بعدها چشمه علی مکانی برای قالیشویی ساکنان اطراف چشمه گردید. اگر شهر ری را ندیده اید، یک آخر هفته در تابستان را برای گردش در این شهر جذاب و جالب اختصاص دهید. حتما پشیمان نخواهید شد.

از دیگر چشمه های تهران، چشمه شور است.

چشمه شور در انتهای جاده‌ای منشعب از جاده تهران – قم در ناحیه علی آباد و نزدیک دریاچه حوض سلطان قرار دارد. زمان مناسب برای استفاده از این چشمه آبان، آذر و نیز اواخر زمستان تا اردیبهشت ماه است. به سبب گرمی هوا در تمام ماه‌های سال برای سفر و تفریح مناسب است.

چشمه-شور-w900-h600

چشمه اعلاء  در کنار جاده آبعلی در ۵۱ کیلومتری تهران قرار دارد. آب چشمه سبک، سرد و قابل نوشیدن است. چشمه اعلاء دماوند در ارتفاع ۲۱۷۰ متری از سطح دریا و در شمال درهٔ دماوند قرار دارد و آنگونه که کارشناسان می‌گویند یکی از بهترین آب‌های معدنی دنیا می‌باشد. این چشمهٔ جوشان که سالیان سال بالاترین نعمت حیات را از وجود خود ارزانی می‌دارد، مقدار زیادی از آب آن مورد مصرف کشاورزان و باغداران محلی قرار می‌گیرد.

18-w900-h600

(چشمه اعلا که برای بهسازی سایت گردشگری اطراف آن،اقدامات زیادی صورت گرفته است)

علاوه بر چشمه هایی که در بالا معرفی کردیم، چشمه تیز آب که در ۵۲ کیلومتری تهران  و در کنار جاده آبعلی قرار دارد نیز برای چشمه گردی اخر هفته مطلوب است. چشمه گله گیله در روستای شهرستانگ در مسیر جاده کرج به چاالوس نیز، طبیعت زیبای خاص خود را دارد و تنها با ۱ ساعت رانندگی از تهران می توان به آن جا رسید.

چشمه قلعه دختر در جاده تهران به آمل نیز از دیگر چشمه های جالبی به شمار می رود که در تابستان می توان از طبیعت آن بهره برد. گردنه امام زاده هاشم و پلور جاییست که چشمه قلعه دختر در آن قرار داشته و آب آن مصارف معدنی و خواص بسیار دارد. مخصوصا برای کسانی که مشکل کبد و دستگاه گوارش دارند. وجه تسمیه چشمه به خاطر وجود قلعه ای در کنار آن است.

توصیه آخر هفته ای

۱-تهران گردی اخر هفته ای در فصل تابستان، فرصت های زیادی را در اختیار گردشگران طبیعت قرار می دهد. از ۶ آخر هفته ای که در تابستان پیش رو داریم، برای طبیعت گردی اطراف تهران استفاده کنیم.

۲-برخی از چشمه ها و آبشارهای زیبای اطراف تهران، همان طور که در متن بالا گفتیم، خواص درمانی دارد. استفاده از ان ها با رعایت نکات بهداشتی، می تواند رفرش خوبی را برای دستگاه گوارش در تابستان ۹۵ به همراه آورد.

۳-آبشار گردی و چشمه گردی، فقط مخصوص فصل بهار و تابستان نیست و طبیعت گرد ها، از جذابیت های طبیعی این مکان ها را در فصل زمستان به خصوص پاییز هم به خوبی استفاده می کنند.

۴-طبیعت گردی در تابستان این فرصت را به شما می دهد که مناطق بکر و جذاب را برای پاییز گردی های رویایی در نظر داشته باشید که جاده آهار به شکر آب و کن به سولقان، از آن جمله خواهد بود. بنابراین دیدن زیبایی های طبیعی اطراف تهران در فصل پاییز  را می توان از فصل تابستان نیز برنامه ریزی کرد.

۵-به واسطه زندگی شهری و صنعتی و آلوده گی زیست محیطی در تهران، فرار از شلوغی و آلودگی شهر و پناه اوردن به طبیعت، راه حلی موقتی اما موثر برای احیای سیستم تنفسی و گردش در طبیعت و آشتی با آن به خصوص برای شهروندان تهرانی تلقی می شود. بنابراین سعی کنید هر از چند گاهی، به اطراف تهران بروید و به ریه خود فرصت بدهید تا O2 خالص را تنفس کند. آن هم در کنار آبشارهای بلند و چشمه های جذاب پر خاصیت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود