۵ روش کاربردی برای تقویت حافظه

داشتن خواب کافی به تقویت حافظه کمک می‌کند

۵ روش کاربردی برای تقویت حافظه

حافظه یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های سلامت مغزی محسوب می‌گردد و بسیاری از انسان‌ها در ترس از دست دادن آن به سر می‌برند. کاهش میزان حافظه در سنین کهن‌سالی امری اجتناب‌ناپذیر به‌شمار می‌رود و گریزی از آن نیست. اما با برخی از تمرینات روزانه و راهکارهای ساده می‌توان این فرایند را به تاخیر انداخت.

برای آگاهی از برخی ترفندهای تقویت حافظه، در ادامه مطلب با روزیاتو همراه باشید.

داشتن خواب کافی

از جمله مواردی که روی حافظه افراد تاثیر مستقیم دارد، خواب است. اگر در طول شبانه‌روز به اندازه کافی خواب و استراحت نداشته باشید، به مرور حافظه خود را از دست خواهید داد. کم‌خوابی موجب ایجاد اختلالاتی همانند عدم تمرکز و استرس می‌شود که هر دو آنها به حافظه آسیب می‌رسانند.

لازم است بدانید که خواب، بخش اصلی فرایند ساخت حافظه محسوب می‌گردد. دانشمندان تصور می کنند که هیپوکامپوس و نئوکورتکس در توسعه حافظه هنگام خواب نقش حیاتی دارند به این صورت که، هیپوکامپوس رویدادهای روزانه را در سر دوره نموده و نئوکورتکس آنها را برای آینده ذخیره می‌نماید.

مصرف چربی‌های مفید

بخش وسیعی از مغز را چربی تشکیل داده است. از این رو داشتن یک رژیم غذائی متعادل و مصرف چربی‌های مفید  برای سلامت مغز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چربی‌های سالم همانند انواع غیر اشباع کمک می‌کنند تا فعالیت‌های مغز به درستی انجام پذیرند و در نتیجه از حافظه افراد نیز محافظت می‌شود. یکی از چربی‌های مفید، امگا سه نام دارد که بدن به صورت طبیعی آن را تولید نمی‌کند و می‌توان از غذاهای دریایی آن را تامین نمود.

این چربی‌ها نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کنند، بلکه از بیماری‌های روحی همانند افسردگی و اختلال دو قطبی نیز پیشگیری می‌نماید.

افزایش ارتباطات اجتماعی

جالب است بدانید که تعاملات اجتماعی مداوم از بروز هرگونه بیماری روحی و ذهنی پیشگیری می‌نماید. همچنین موجب تقویت حافظه نیز می شود. گوشه‌گیری از اجتماع موجب می‌شود تا علاقه‌مندی‌ها و تحریکات مغزی تا اندازه زیادی کاهش پیدا نمایند، ازاین‌رو به بیماری‌ها و اختلالات روحی همانند افسردگی منجر می‌شود. صحبت کردن با دیگران کمک می‌کند تا مسایل مختلفی را به یاد آورده، از منطق و خلاقیت خود استفاده نموده، ارتباط‌های احساسی را تقویت کرده و دانش و تفکرات خود را افزایش دهید. ارتباط اجتماعی با کارکرد مغز و میزان شادی انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

انجام تمرینات ذهنی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت حافظه، فعال نگه داشتن مغز است. بازی‌های فکری و پاز‌ل‌ها گزینه‌های خوبی در این راستا به‌شمار می‌روند. ذهن انسان بسیار انعطاف‌پذیر است، به این لحاظ، بازی‌هایی که به فکر زیاد احتیاج دارند، ابزاری مناسب برای تقویت توانایی‌های فکری و ماندگاری حافظه می‌شوند.

این را به خاطر داشته باشید که با حل نمودن هر معمایی، باید یک سطح بالاتر رفته و پازل دشوارتری را انتخاب نمایید تا از روند توسعه قابلیت‌های ذهنی خود مطمئن شوید.

در بازی‌های فکری همیشه باید دنبال یک راه تازه باشید و همین امر موجب می‌شود تا ذهنتان خلاقیت به خرج داده و از تمام توان خود استفاده نماید.

انجام ورزش‌های فیزیکی

نه تنها تمرینات ذهنی، بلکه انجام ورزش‌های فیزیکی نیز به تقویت حافظه کمک شایانی می‌نمایند. تمرینات مداوم ایروبیک موجب توسعه اندازه هیپوکامپوس مغز می‌شود که نقش اساسی در رشد و ماندگاری حافظه دارد. ورزش موجب کاهش التهابات، افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز می شود. همچنین در کاهش استرس (که دشمن حافظه است) نیز نقش موثری دارد.

با انجام تمرینات ورزشی نه تنها به جسم خود، بلکه به مغزتان نیز خدمت کرده و موجب رشد آن می‌شوید. شاید بد نباشد بدانید که سازمان سلامت جهانی اعلام نموده تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۷۵۶ میلیون نفر در دنیا به جنون مبتلا خواهند شد و تخمین زده می‌شود این آمار در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۳۵.۵ میلیون نفر برسد.

«جنون» یا «دیوانگی» در اثر افزایش سن نیست، بلکه تاثیرات جانبی مغز غیرفعال و تنبل است که می‌توان با انجام تمرینات روزانه از بروز این بیماری، پیشگیری نمود.

منبع: lifehack
بدون نظر

ورود