نکته های طلایی برای موفقیت در آزمون IELTS

۴۰ نکته مهم برای آمادگی در مهارت های ۴ گانه آزمون آیلتس

نکته های طلایی برای موفقیت در آزمون IELTS

سالانه ده ها هزار از علاقمندان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور و هم چنین افرادی که در مقاطع دکترای داخل ثبت نام می کنند، در آزمون بین المللی آیلتس شرکت می کنند. به نظر می رسد آزمون آیلتس، معروف ترین آزمون بین المللی باشد که ایرانیان هر ساله برای آمادگی در آن تلاش می کنند.

1

این آزمون در دو بخش جنرال و آکادمیک برگزار می شود و اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های دنیا که زبان تحصیل در آن جا انگلیس است، این آزمون را برای تایید سطح زبان انگلیسی داوطلبان (English language proficiency) قبول داشته و دانشجویان موظفند، بر اساس نیاز مندی های پذیرش (admission’s requirement) مدرک شرکت در آزمون آیلتس را ضمیمه پرونده تحصیلی (application package) کنند. قبلا در سرویس دانشگاه روزیاتو، درباره این آزمون و شیوه های آمادگی و ثبت نام در آن، گفتار مفصلی ارائه شد و در روز های آینده نیز به جزییات بیش تری درباره این آزمون بین المللی محبوب ایرانیان اشاره خواهیم کرد.

همان طور که می دانید، دو آزمون آیلتس و تافل، سال هاست که برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور (۵ قاره جهان) در کشور برگزار می شود و داوطلبان این امکان را دارند که از سنتر های خارج از کشور نیز برای شرکت در آزمون استفاده کنند. اما به هر حال، هزینه رفت و آمد و مسائل جانبی در کشورهای هدف دانشجویان (ترکیه و امارات) به نسبت داخل زیاد است و توصیه می شود تا داوطلبان در سنتر های داخل کشور که در ۵ شهر بزرگ ایران پراکنده شده، شرکت کنند.

تفاوت چندانی بین نحوه برگزاری آزمون در سنتر های مختلف داخل و خارج از کشور وجود ندارد، اما دیده شده که به واسطه نمره دهی ممتحن در بخش گفتاری (speaking) و هم چنین نوشتاری (writing) بعضا برخی داوطلبان در بعضی از سنتر ها، اعتراضاتی را ارائه کرده اند. به هر حال، خطای انسانی در همه کاری وجود دارد  و تصحیح برگه داوطلبان آزمون آیلتس توسط ممتحن انسانی نیز، از این مقوله مستثنی نیست. بنابراین داوطلبان علاقمند به شرکت در آزمون ایلتس در ایران، نباید ذهن و فکر خود را به موضوع انتخاب سنتر برای کسب نمره بیش تر متمرکز کرده و اسیر جو سازی های موجود در سایت ها و انجمن های اینترنتی که توسط افراد ناشناسی راه اندازی شده است شوند.

2
(بهترین منبع برای آمادگی در آزمون آیلتس سایت IELTS.org است)

به دلیل این که برخی از کشور هایی که مقصد تحصیل رایگان ایرانیان در اروپا محسوب می شود، هم چون فنلاند، نروژ وآلمان، تا چند ماه دیگر سر رسید زمان اپلای بوده و متقاضیان می بایست مدارک خود را تا آن زمان به دانشگاه ها ارسال کنند، شهریور و به طور کل پاییز هر سال، شمار زیادی از ایرانیان برای شرکت در آزمون اقدام می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که در برخی از سنتر های تهران و مراکز استان ها، رزرو صندلی برای آزمون جنرال و آکادمیک در شهریور ماه به اتمام رسیده و هم چنان موج مشتاقان شرکت در آزمون آیلتس بالاست. برای اطلاع آن دسته از عزیزانی که خود را این روز ها برای شرکت در آزمون بین المللی آیلتس آماده می کنند، سلسله نکات کاربردی را آماده کردیم که بررسی آن ها می تواند عزیزان را در موفقیت بهتر در آزمون یاری کند.

اما همواره به این نکته توجه داشته باشید که گرفتن نمره مورد قبول در آزمون آیلتس، شرط لازم برای پذیرش تحصیلی در رشته های مختلف بوده و شرط کافی محسوب نمی شود. شرط کافی، نوشتن رزومه خوب، بیانیه هدف خوب، در اختیار داشتن توصیه نامه های اثر بخش و توانایی علمی برای پذیرش در رشته ای است که اپلای کرده اید. البته در این بین، تعامل با اساتید در دانشگاه های مقصد را نباید از ذهن دور داشت که طبق تجربیات دانشجویان پذیرفته شده، نقش زیادی در دریافت بورس  تحصیلی و اخذ پذیرش دایمی برای داوطلبان دارد.

۴۰ نکته برای موفقیت در آزمون آیلتس

 

3

۱- پیش از آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس، از دانشگاه مقصد درباره حداقل نمره مورد نیاز (minimum band score requirement) سوال کنید. کسب نمره ۵.۵ در آیلتس با کسب نمره ۶ و حتی ۶.۵ بسیار متفاوت است. حال اگر قرار باشد نمره بالا تر از ۷ نیز بدست آورید که قضیه خیلی فرق خواهد کرد. مدت زمان مورد نیاز برای آمادگی در آزمون جهت کسب نمره های فوق الاشاره و هم چنین برنامه ریزی حرفه ای برای کسب این نمره ها، کاملا با یکدیگر متفاوت است و شرایط خاص خود را دارد.

۲- در صورتی که برای مقطع کارشناسی اقدام می کنید، نمره کم تر از ۶ نیز احتمالا مورد تایید دانشگاه خواهد بود. اما برای اطمینان بیش تر از مسئول پذیرش دانشگاه (admission officer) اطلاعات مکتوب کسب کنید.

۳- برای افرادی که جهت امور مهاجرتی اقدام می کنند، الزامی  به گرفتن آیلتس آکادمیک نیست و آیلتس جرنال با متوسط نمره ۶  به بالا نیز کفایت می کند.

۴- حداقل ۳ ماه پیش از زمان مورد نظر خود جهت شرکت در آزمون آیلتس، ثبت نام خود را قطعی کرده تا صندلی برای شما رزرو شده و برنامه ریزی هدفمند را در دستور کار قرار دهید. موکول کردن ثبت نام به هفته های پایانی، به واسطه پرداخت های ارزی جهت ثبت نام، می تواند بر استرس شما بیافزاید.

۵- همواره کد دانشگاه هایی که قصد دارید پس از شرکت در آزمون، کارنامه شما به آن جا ارسال شود، مشخص کرده تا برای صدور کارنامه مجدد، هزینه ای از شما دریافت نشود.

۶- به این موضوع توجه داشته باشید که کارنامه آیلتس تنها ۲ سال اعتبار دارد و می بایست فرآیند تحصیل خود را ظرف ۲ سال پس از دریافت کارنامه به سرانجام رسانده تا مجبور به پرداخت هزینه های سنگین شرکت در آزمون نشوید.

۷- برای آمادگی در هر ۴ skill آزمون آیلتس، برنامه خاص و مربوطه نیاز است که این برنامه را از طریق مدرسان حرفه ای آزمون دریافت کنید و یا از طریق افرادی که نمره بالا در آزمون ماه های قبل کسب کرده اند، مشاوره حرفه ای بگیرید.

 

4
(۴ مهارت آزمون آیلتس را به طور همزمان کار کنید)

۸- برای مهارت شنیداری (listening) در آزمون آیلتس، هیچ چیز بهتر از گوش کردن زیاد نیست. هیچ معلمی نمی تواند مهارت شنیداری شما را تقویت کند و تنها روش، گوش کردن زیاد و مکرر فایل های انگلیسی زبان صوتی و تصویری است. این فایل ها را می توانید از اینترنت دانلود کرده یا در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب، ویدئو هایی در زمینه های مختلف را با زیر نویس مشاهده کنید. سایت ted.com نیز یکی از منابع فوق العاده برای تقویت مهارت شنیداری علاقمندان به شکرت در آزمون خواهد بود.

۹- آزمون آیلتس و آمادگی در آن، همه قوانین مدیریت یک پروژه که ابتدا و انتها و تعیین برنامه زمانی برای انجام task‌(وطایف) مختلف را داراست، در  خود جای دارد. بنابراین برای هر روز آن، برنامه ریزی مشخص و مدونی را در دستور کار قرار دهید.

۱۰- هیچ موفقیتی در آزمون آیلتس، بدون مشخص شدن نمره در ابتدای دوران آمادگی، بدست نخواهد آمد.

۱۱- شرکت در آزمون های آزمایشی (IELTS MOCK) در هر سنتری در تهران و مراکز استان ها، تنها تضمین کننده شناخت شما برای نقاط قوت و ضعف است و هیچ تضمینی به اخذ نمره مشابه در جلسه رسمی آزمون نخواهد داشت.

۱۲- ذهن شما باید بداند که چه زمانی برای آزمون آماده می شوید و چه زمانی قرار است به آن پایان داده و بعد از مدتی استراحت، در آزمون نهایی شرکت کنید.

۱۳- این که آزمون گفتاری شما، قبل از آزمون کتبی یا بعد از آزمون کتبی باشد، تاثیری در نمره نهایی شما نخواهد داشت و آن چه اهمیت دارد، میزان سواد انگلیسی و آمادگی شما جهت شرکت در آزمون است.

۱۴- برای موفقیت در آزمون آیلتس، بایدتلاش کنید که ابتدا سطح زبان انگلیسی شما به سطح Intermediate عمومی برسد و پس از آن برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، جهت آمادگی در آزمون اقدام کنید.

۱۵- عدم تسلط به گرامر زبان انگلیسی، در هر ۴ مهارت آزمون، شما را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

 

5

(استفاده از پارتنر برای آمادگی در آزمون آیلتس به خصوص در بخش گفتاری اهمیت دارد)

۱۶- دانش لغت در آزمون آیلتس اهمیت دارد و کتاب های ۵۰۴ و ۱۱۰۰ واژه که این چند سال مرسوم شده است، بخشی از نیاز های لغتی و دایره واژه گان شما را پوشش می دهد. برای افزایش دانش لغوی خود، می بایست تا می توانید مقالات علمی و عمومی از سایت های خبری اینترنت دانلود کرده و مطالعه کنید و لغات خوب را در دفترچه لغات یادداشت کنید. مرور روزانه این دفترچه به مدت ۱ ساعت، باعث ملکه شدن این لغات در ذهن شما می گردد.

۱۷- تلاش کنید برای ایجاد رابطه بصری بین لغات و مغز خود، هر لغتی را به چیزی ارتباط دهید تا معنی آن در ذهن شما جای بگیرید. مثلا کلمه mind به عنوان ذهن را با نام فیلم beautiful mind که ذهن زیباست، مرتبط کنید یا کلمه excavation که به معنای حفاری است را با مقولاتی مربوط به خروج، اخراج، خارج کردن همراه کنید. چرا که ex را می توان به exit و خروج نسبت داد که مثلا چیزی از چیزی خارج می شود. برای همین، ریشه شناسی (etymology) مانند آزمون GRE ارزشمند است.

۱۸- حفظ کردن داستان های کوتاه، اشعار خوب کوتاه از شعرا و حتی خواننده گان مطرح غربی، می تواند ذهن شما را برای جمله سازی حرفه ای تقویت کند. هر اندازه بتوانید جملات خوب را در ذهن خود نگاه داشته و پرورش دهید و از آن ها استفاده کنید، قدرت پرداخت شما در مطالب و DEVELOP موضوع و توجیه خواننده به مشاهده مقالات شما افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از راه های خوب دانستن جملات خوب با دایره لغات حرفه ای، زیاد خواندن مقالات حرفه ای و تمرکز مطلوب بر آن است.

۱۹- حتی اگر یک انگلیسی زبان هم در آزمون آیلتس بدون آمادگی قبلی شرکت کند، شاید نتواند نمره ای بالا تر از ۷ یا ۷.۵ کسب کند. بنابراین در این آزمون که مهارت سنجی ۴ گانه حرفه ای دارد. به طور حرفه ای برنامه ریزی کنید.

۲۰- طوری برای آمادگی در آزمون برنامه ریزی کنید که اگر در زمان مورد نظر نتوانستید نمره دلخواه کسب کنید، حداقل ۱ ماه فرصت برای تجدید آمادگی و رفع نقاط ضعف و شرکت مجدد را داشته باشید. بنابراین همواره بر اساس EXPIRE  DATE برای ارسال مدارک، جهت شرکت در آزمون اقدام کنید.

۲۱- آیلتس، آزمونی ۴ سطحی است. برای هر ۴ سطح باید به یک نسبت وقت بگذارید و تمرین کنید. بعید است شما در آزمون نمره ۷ از بخش نوشتاری کسب کنید و بخش گفتاری شما نمره ۵.۵ بدست آورد. به یک نسبت در آزمون تمرین کنید و برای هر بخش، وقت مخصوص را در قالب مدیریت کنترل پروژه آیلتس در نظر بگیرید.

۲۲- اگر به دنبال کسب نمره بالا  تر از ۶.۵ یا ۷ در آزمون آیلتس هستید، ابتدا بایستی سطح زبان انگلیسی خود را به سطح Upper intermediate برسانید.

۲۳- بالا بردن سطح نمره در آزمون گفتاری و حتی نوشتاری، کار سختی نیست به واسطه این که پرسش هایی که در این دو بخش مطرح می شود، قابل تشخیص است و از طیف های خاصی شامل شده که می توان آن ها را مرتب تکرار و بررسی نمود.

۲۴- کتاب های زیادی درباره بخش گفتاری آزمون آیلتس در بازار ایران هستند که برخی، بیش از ۱ هزار پرسش را در ۱۰۰ زمینه مختلف از موضوعات عمومی گرفته تا مهندسی و بهداشتی و سبک زندگی که معمولا در آزمون پرسش می شود را گردآوری کرده است.

۲۵- بعضا مد شده است که افرادی که قصد شرکت در آزمون دارند، به صورت تیمی کار می کنند و مرتب با هم به زبان انگلیسی حرف زده و مقالات خود را به یکدیگر share‌می کنند تا تصحیح شود و به اشکالات خود آگاه شوند. توجه داشته باشید که حتما با افرادی کار کنید که سطح زبان آن ها از شما بیش تر باشد.

۲۶- حتی الامکان سعی کنید هر هفته برای تقویت بخش نوشتاری ۱ و ۲ آزمون آیلتس، ۲ مقاله نوشته و آن را به اساتید زبان داده تا تصحیح کرد و نقاط قوت و ضعف را به شما یاداوری کند.

۲۷- برای کسب نمره ۶.۵ به بالا در آزمون گفتاری آیلتس، می بایست fluent بوده و به طور روان صحبت کنید. روان صحبت کردن به معنی تخصصی صحبت کردن نیست. در آزمون آیلتس، دانش عمومی شما را بررسی نمی کنند و آن چه اهمیت دارد، دانش سواد انگلیسی شما و توانایی صحبت گردن بدون توقف با دایره لغات خوب و گرامر صحیح و تلفط دقیق است.

 

6
(کتاب های کمبریج یکی از منابع خوبی برای آمادگی در آزمون آیلتس است)

۲۸- اساتید زبان انگلیسی معتقد هستند که داوطلبان برای شرکت در آزمون گفتاری، می بایست صدای خود را ظبط کرده و مرتب به آن گوش دهند تا اشکالات خود را متوجه شوند. یکی از اشکالات رایج (frequent problems) ، عدم کاربر s سوم شخص مفرد است. مثلا جمله او زبان روسی را در خانه دوستش مطالعه می کند: He studies Russian language on his friend’s home با جمله He study خیلی تفاوت دارد. استرس بر روی سیلاب ها جهت تلفط هم اهمیت دارد که در ذهن تصحیح کننده نمره شما در بخش گفتاری  تاثیر می گذارد.

۲۹- به این موضوع توجه کنید که فردی که با شما مصاحبه می کند، هیچ تاثیری در نمره دادن شما ندارد. چون صدای شما ضبط می شود و بعدا توسط افرادی  تصحیح می شود. پس تلاش نکنید که با مصاحبه کننده،  وارد جدل شوید.

۳۰- حتما مهارت شنیداری را با نرم افزار هایی انجام دهید که Audio script داشته باشد و آن چه شنیده اید را بعدا بتوانید چک کنید.

۳۱- برای تقویت مهارت reading باید مهارت هایی از قبیل scamming و scanning را داشته باشید. مهارت خواندن، یک مهارت است و آن را باید کسب کنید. شما فرصت کمی برای خواندن متنی چندپارگرافه و پاسخ به پرسش های چند وجهی چند گزینه ای دارید.

۳۲- هر سال که بر شمار متقاضیان شرکت در آیلتس افزوده می شود، سطح سوالات تقریبا سخت تر می شود و برای همین، باید بر میزان آمادگی شرکت در آزمون افزود.

۳۳- پارتنز قوی برای بخش گفتاری و نوشتاری آزمون آیلتس به همه متقاضیان شرکت در آزمون توصیه می شود. از طریق سایت های اینترنتی نیز می توانید پارتنز حرفه ای پیدا کنید.

۳۴- دربخش نوشتن مقالات و قسمت گفتاری، مهارت شما در developing موضوع و نگاه چند بعدی به یک مساله، اهمیت فراوانی دارد. ذهن خود را خلاق کنید و آماده باشید تا به صورت story telling، در بخش  گفتاری و نوشتاری شرکت کنید.

۳۵- هیچ گاه متن هایی که خیلی حرفه ای است را حفظ نکنید و در آزمون به طور غیر معمول از آن استفاده نکنید. چرا که ممتحن آزمون آیلتس آموزش دیده بوده و این trick ها را با نمره منفی همراه می کند.

۳۶- تریک ها و tip‌هایی که در یوتیوب درباره شرکت در آزمون آیلتس ارائه شده است را مشاهده کنید.

۳۷- در صورتی که فاصله زمانی شرکت شما در آزمون مجدد آیلتس کم تر از ۱ ماه باشد، نهایت بتواند نیم نمره به نمره قبلی بیافزایید و اتفاق خاصی قابل وقوع نخواهد بود.

۳۸- برای آمادگی در آزمون آیلتس به موسساتی مراجعه کنید که مجوز لازم را برای تدریس مفاد آزمون آیلتس دارا بوده و از معلمانی آموزش دیده در این عرصه برخوردار باشند.

۳۹- فقط به آگهی های مربوط به آیلتس تضمینی و قراردادی متکی نباشید و تلاش و تمرین مداوم خود را در اولویت بگذارید.

۴۰- اصل مهم برای امادگی در آزمون آیلتس، تداوم یادگیری و ممارست و داشتن برنامه ای مدون و عزم جدی برای گرفتن نمره مورد نظر و تلاش برای آزمون مجدد در صورت عدم کسب نمره دلخواه است.

منبع: ielts
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • Arzani shop آبان ۱۲, ۱۳۹۵

    برای listening کانال زیر ویدئوهای جالب TED را معرفی می کند
    https://telegram.me/TEDkade

  • Hossein vj شهریور ۴, ۱۳۹۷

    آیلتس تضمینی الزاما کلاه برداری نیست. مثلا کالج آریام در تهران داره با ضمانت و بصورت کلاس خصوصی آیلتس یاد میده و قراردادم می بندن برای همین تضمینی بودنش واقعیه

    • علی زمانی شهریور ۴, ۱۳۹۷

      شاید مصداق بارز کلاهبرداری نباشه، اما تضمین کردن نمره در یک آزمونی که هر هفته متفاوت از هفته های دیگر برگزار می شود و سطح دانش داوطلب و شرایط روز آزمون و سوالات کاملا متغیر است، کمی منطقی به نظر نمی رسد. مخصوصا که برخی از skill ها توسط ممتحن تصحیح می شود و هر کس نظر خاص دارد