گزارش روزیاتو از دوره های مجازی دانشگاه های کشور

با ده ها فرصت تحصیلی مجازی در دانشگاه های ایران آشنا شوید

گزارش روزیاتو از دوره های مجازی دانشگاه های کشور

با ده ها فرصت تحصیلی مجازی در دانشگاه های ایران آشنا شوید

بیش از یک دهه است که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم چنین وزارت بهداشت و آموزش  پزشکی، نسبت به برگزاری دوره های از راه دور و مجازی اقدام می کنند. متقاضیان اکنون می توانند علاوه بر استفاده از کورس های ارائه شده دانشگاه ها در قالب آموزش آنلاین، به طور رسمی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد مجازی ثبت نام نمایند.

106219_325

آموزش مجازی (e-learning) از دهه هشتاد میلادی وارد چرخه صنعت آموزش در محافل آکادمیک شد و امروزه یکی از بارز ترین روش های آموزشی در هزاره سوم به شمار می رود. اکنون با گذشت سه دهه از توسعه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن آن در سطوح مختلف جامعه، دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز از ابزارهای جدید آموزشی برای تعامل با دانشجویان و مخاطبان استفاده می کنند.

در کشور ما نیز از زمان ورود اینترنت توسط IPM، تا کنون بیش از ۲۸۰۰ واحد آموزش عالی در بستر اینترنت به ارائه خدمات عمومی و تخصصی به دانشجویان اقدام کرده اند. در چند سال اخیر با اعلام وزارت علوم و وزارت بهداشت، دوره های تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های گوناگون به صورت مجازی ارائه شده است.

اگر شما نیز خواهان تحصیل از راه دور در بستر آمورش مجازی هستید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا فرصت تحصیل در مقاطع گوناگون برای شما در ماه های آینده فراهم گردد. همین جا متذکر می شویم که کلیه دوره های مجازی رسمی که توسط دانشگاه های کشور برگزار می شود، فرصت اشتغال و ادامه تحصیل برابر دانشجویانی که چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور در رشته های غیر مجازی تحصیل می کنند، در اختیار دانش آموختگان قرار خواهد داد.

بنابراین، در صورتی که خواستار تحصیل در خارج از کشور نیز باشید، اخذ مدرک دوره های مجازی رسمی آموزش عالی کشور، تاثیر منفی در فرآیند پذیرش نخواهد داشت.

دانشکده آموزش های الکترونیک دانشگاه شیراز

1

دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز، نخستین مجری رسمی برگزاری دوره های آموزش الکترونیکی در کشور به شمار می رود. این دانشگاه توانست ضمن اخذ مجوز از وزارت علوم برای برگزاری رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف به صورت الکترونیکی، فعالیت دانشکده آموزش های الکترونیکی خود را از بهمن سال ۱۳۸۲ تحت عنوان مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز آغاز کند.

در بهمن ۱۳۸۵ نخستین فارغ التحصیل مجازی در رشته کارشناسی ناپیوسته کنترل و ابزار دقیق، مدرک خود را از دانشگاه شیراز دریافت نمود. این مرکز در ادامه فعالیت های خود سال ۱۳۸۷ به دانشکده آموزشهای الکترونیکی تبدیل گشت و به عنوان نهادی فعال در امر آموزشهای الکترونیکی کشور شناخته شد. دانشگاه شیراز با ددر اختیار داشتن ۳ بخش (حقوق، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات) و ۱۵ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (بیش از ۴۰۰۰ دانشجو) ، توانسته بخش بزرگی از بار آموزش عالی کشور را به دوش بکشد.

این دانشکده با امکانات خود می تواند کل ایران و منطقه خاورمیانه را از نظر آموزش الکترونیکی تحت پوشش قرار دهد .برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به سایت آن این نشانی مراجعه کنید.

تمام برنامه های آموزشی، کلاس ها و حتی ارائه های دانشجویان از طریق بستر تخصصی و حرفه ای آنلاین صورت می پذیرد. این دانشکده مجهز ترین مجموعه آموزشی آنلاین کشور در حوزه وب کنفرانسینگ و ویدئو کنفرانسینگ به شمار می رود.

2

دانشکده آموزش های مجازی از طریق کنکور سراسری به پذیرش دانشجو اقدام می کند و رشته های زیر در حوزه های رایانه و فناوری اطلاعات، برق، حقوق و مدیریت جهانگردی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است:

کارشناسی فناوری اطلاعات، کارشناسی پیوسته سخت افزار، کارشناسی پیوسته نرم افزار، کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی سخت افزار، کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی نرم افزار، کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی، کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، کارشناسی ارشد طراحی و تولید نرم افزار، کارشناسی ناپیوسته مهندسی برق- قدرت، کارشناسی ناپوسته مهندسی تکنولوژی الکترونیک، کارشناسی پیوسته مهندسی برق- مخابرات، کارشناسی ناپیوسته مهندسی کنترل و ابزار دقیق، کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون مهندسی صنایع نفت، کارشناسی پیوسته حقوق، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و کارشناسی مدیریت جهانگردی.

اگر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل در ترم مهر یا بهمن انتخاب کردید، به موارد زیر توجه کنید:

۱- شرایط عمومی پذیرش در این دوره ها مانند شرایط عمومی دوره های حضوری می باشد.

۲- با توجه به هزینه های زیاد برگزاری دوره های مجازی، تشکیل هر دوره منوط به ثبت نام حداقل یک سوم ظرفیت هر دوره خواهد بود.

۳- با توجه به نوع سیستم آموزش، هیچگونه امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه ، سلف سرویس، وام دانشجویی و… دراختیار متقاضیان قرار نخواهد گرفت.

مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

3

این نهاد، نخستین مرکز آموزش مجازی رسمی دوره های پزشکی در کشور است. در حال حاضر رشته های دانشگاهی مشتمل بر ۱۵ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد (در حوزه‌های مدیریت، حسابداری، کامپیوتر، علوم تربیتی و ریاضی) به شیوه کاملا الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می گردند. علاوه بر ارائه محتوا به صورت الکترونیکی، خدمات پشتیبانی از قبیل برگزاری کلاس مجازی نیز ارائه می‌گردد تا کارایی دوره ها افزایش یابد.

دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در سال ۱۳۸۵ اقدام به راه‌اندازی اولین دوره‌های مجازی خود نمود و نخستین دوره را در رشته مدیریت فناوری اطلاعات برگزار کرد.

در ابتدای فعالیت این دانشکده، نسخه الکترونیکی دروس دانشگاهی و تولید محتوای الکترونیکی از طریق «outsourcing» انجام می پذیرفت. شما می توانید رشته های کارشناسی ارشد مجازی این دانشگاه را در اینجا ببینید.

این مرکز آموزش الکترونیکی در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و یکی از نخستین مراکز آموزش الکترونیک میان دانشگاه های ایران لقب گرفت.

در این دوره ها که اساتید برجسته دانشگاه شهید بهشتی در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند، آموزش به صورت کاملا الکترونیک و با استفاده از بروزترین ابزارها و روش ها انجام می گیرد. محتوای الکترونیکی برای دروس مختلف نیز  با بهره گیری از اساتید مجرب دانشگاه تهیه گردیده است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این آدرس مراجعه کنید. اخیرا نیز دوره جدید کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی در این دانشگاه ارائه شده است. به علاوه، دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی نیز در دسترس علاقمندان خواهد بود.

دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

4

یکی دیگر از مراکز فعال در این زمینه، دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در زمینه های بهداشت و درمان به ارایه خدمات از راه دور اشتغال می پردازد. در وب سایت این دانشکده به این آدرس اطلاعات تکمیلی قرار داده شده است.

دانشکده مذکور اخیرا اعلام نموده است که نسبت به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ اقدام می کند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به این لینک مراجعه کنید. پذیرش بر اساس بررسی سوابق حرفه ای و شرکت در مصاحبه ساختارمندی که توسط گروه آموزش پزشکی برگزار می گردد، انجام می شود.

سامانه آموزش مداوم اینترنتی جامعه پزشکی نیز اخیرا طراحی و راه اندازی شده و کاربران می توانند با مراجعه به این نشانی اینترنتی از آن بازدید کنند.

5

(تصویر ایندکس پرتال آموزش مداوم اینترنتی جامعه پزشکی)

رشته هایی که توسط دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه می شود عبارتند از:

کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، کارشناسی ارشد نظارت بر امور دارویی و مدیریت عالی پزشکی خانواده.

لازم به ذکر است که دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان معتبرترین دانشکده داروسازی کشور برای نخستین بار اقدام به راه اندازی رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته نظارت بر امور دارویی به صورت مجازی نموده است.

اگر خواهان تحصیل در این مرکز هستید، حتما به موارد زیر توجه کنید:

۱- ممنوعیتی برای تحصیل همزمان در رشته های مجازی دانشگاه با سایر رشته های حضوری و غیرحضوری وجود ندارد.

۲- داوطلبان نمی توانند در یک رشته تحصیلی به صورت همزمان در هر دو نوع سیستم آموزشی (حضوری و غیر حضوری) مشغول به تحصیل شوند.

۳- تحصیل همزمان در رشته های مجازی دانشگاه با دوره خدمت وظیفه عمومی منافاتی ندارد.

دانشکده مجازی علوم پزشکی دانشگاه شیراز

6

دانشگاه شیراز که از جمله قطب های مهم در عرصه آموزش مجازی کشور به شمار می رود، اخیرا ایجاد دانشکده مجازی آموزش علوم پزشکی را در دستور کار خود قرار داد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید.

گفتنی است، قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته دانشگاه علوم پزشکی شیراز از زیر مجموعه های معاونت آموزشی دانشگاه است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را از آموزش مداوم غیرحضوری آغاز نمود. پیشگام بودن این مرکز در توسعه آموزش غیرحضوری پزشکان و بازآموزی حرفه های علوم پزشکی در سطح ملی منجر به کسب موفقیت های قابل توجهی گردید بطوریکه در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی و با اخذ امتیاز دائمی این مرکز به قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی تبدیل گردید.

از جمله فعالیت های قابل توجه این دانشکده مجازی در سال های اخیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- طراحی دوره فلوشیپ کوتاه مدت یادگیری الکترونیکی و برگزاری ۱۵ دوره مقدماتی و پیشرفته ویژه اساتید برای اولین بار در کشور.

۲- راه اندازی و انتشار مجله «MEDIA» به عنوان اولین مجله علمی پژوهشی با محوریت ویژه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی و ارتقا به مجله انگلیسی زبان (Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences) (IJVLMS)

۳- برگزاری همایش کشوری و بین المللی یادگیری الکترونیکی در سال ۱۳۹۲ به روش حضوری و غیر حضوری.

7

اداره آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فارس نیز خدمات آموزشی مجازی در عرصه بهداشتی و درمانی را برای دانشجویان فراهم می کند. شما می توانید با مراجعه به این آدرس، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

مرکز آموزش های الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد

8

دانشگاه فردوسی مشهد یکی از پیشگام های ارائه خدمات آموزش مجازی در شمال شرق کشور به شمار می رود. اطلاعات مرکز آموزش های مجازی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشانی اینترنتی وجود دارد.

گفتنی است دانشگاه فردوسی مشهد از جمله نخستین مراکزی است که اقدام به تاسیس دانشگاه مجازی نموده است. ایده ایجاد دانشگاه مجازی در سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و متعاقب آن کمیته ای با همین نام و با محوریت مرکز اطلاعات،‌ آمار و امور رایانه‌ای دانشگاه تشکیل گردید.

9

(سامانه اموزش مجای دانشگاه فردوسی مشهد در نشانی VU.UM.AC.IR)

طبق اعلام این مرکز، هدف کمیته دانشگاه مجازی، مطالعه بر روی تاسیس دانشگاه مجازی و زمینه‌های اجرایی آن تعریف شده. راه اندازی آموزش مجازی در سطح دانشگاه از اقدامات این کمیته به شمار می رفت که توانست با کسب مجوزهای مربوطه در سال ۱۳۸۲، ۴ واحد از دروس عمومی را از این طریق ارائه دهد.

یک سال بعد نیز ۸ واحد از دورس پایه بر بستر آموزش مجازی ارائه گردید. هم اکنون بیش از ۳۵ درس در هر ترم به صورت مجازی ارائه می‌شود و ترم تابستانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز منحصراً به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد. علاوه بر این محتوای بیش از ۱۰۰ درس در پورتال آموزش مجازی دانشگاه قرار گرفته که به‌صورت آموزش مجازی، نیمه مجازی یا کمک درسی، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رشته های کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه فردوسی مشهد عبارتند از :

کارشناسی ارشد مهندسی رایانه- گرایش نرم افزار، کارشناسی ارشد مهندسی رایانه- گرایش هوش مصنوعی، کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات-گرایش امنیت، کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات- گرایش شبکه، کارشناسی ارشد مهندسی برق-گرایش کنترل، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-گرایش تبدیل انرژی، کارشناسی ارشد کسب و کار الکترونیک، کارشناسی ارشد مدیریت دانش، کارشناسی ارشد مدیریت منابع اطلاعاتی، کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد مجازی مترجمی زبان انگلیسی.

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه امیر کبیر

10

دانشگاه امیر کبیر، یکی از قطب های تولید علم در ایران به شمار می رود و اخیرا توانسته در فهرست ۹۱۶ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. مرکز آموزش الکترونیکی این دانشگاه، نسبت به پذیرش دانشجویان در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت مجازی اقدام می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این سایت مراجعه کنید.

اضافه می شود مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۸۳ با مدیریت آقای دکتر احمد کاردان تأسیس شد و در بهمن ماه همان سال با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته زیر آغاز به کار نمود:

فناوری اطلاعات، مدیریت معماری کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی،، فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT). در اسفند ماه ۱۳۸۴ مدیریت مرکز آموزش‌های مجازی به آقای دکتر عباس محمدی تفویض شد و چهار رشته کارشناسی ارشد دیگر شامل “مهندسی فناوری اطلاعات- شبکه‌های کامپیوتری”، ” مدیریت انرژی الکتریکی”، ” مهندسی پزشکی- بیومتریال” و “مدیریت سیستم و بهره‌وری” به سایر رشته‌ها افزوده شد.

جالب است بدانید که هم اکنون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد از سراسر کشور در بیش از ۴۰ رشته به صورت الکترونیکی مشغول به تحصیل هستند.

دوره‌های مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با استفاده از کاملترین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری از طریق شبکه اینترنت ارائه شده و از پشتیبانی کامل اساتید دانشگاه به صورت برخط (online) و غیربرخط (offline) برخوردار است.

همچنین این مرکز، رشته جوشکاری را هم به صورت مجازی ارائه می کند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. با توجه به متقاضیان بسیار زیاد برای دوره کارشناسی ارشد مهندسی جوشکاری در کنکور سال گذشته و کمبود ظرفیت در دوره های عادی، ارائه به صورت مجازی می تواند راهگشا باشد.

مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه تهران

11

دانشگاه تهران یکی از قطب های تولید علم ایران و نماد آموزش عالی کشور به شمار می رود که در زمینه برگزاری دوره های رسمی و غیر رسمی مجازی، برنامه های گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است. شما می توانید با مراجعه به این لینک، از سامانه آموزش مجازی دانشگاه تهران دیدن کنید.

با تصویب هیئت اُمنا در سال ۱۳۸۰، ایجاد حوزه‌ای مستقل برای فعالیت در زمینه آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت. یک سال پس از آن مرکز آموزش‌های الکترونیکی رسماً کار خود را آغاز کرد. با توجه به ضرورت گسترش کمی و کیفی آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران، مرکز آموزش‌های الکترونیکی با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و با هدف پذیرش دانشجو در قالب دوره‌های الکترونیکی، بهمن ماه سال ۱۳۸۰ زیر نظر ریاست دانشگاه و شورای سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات شروع به فعالیت نمود.

طبق اعلام این مرکز،  در حال حاضر رشته های دانشگاهی مشتمل بر ۱۱۴ رشته- گرایش الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه کاملا نوین و با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می گردند. به منظور افزایش کارآیی دوره‌ها ، علاوه بر ارائه محتوا به صورت الکترونیکی، خدمات پشتیبانی از قبیل برگزاری کلاس مجازی نیز ارائه می‌گردد.

12

برای مشاهده فهرست رشته ها می توانید به این آدرس مراجعه کنید. آیین نامه برگزاری دوره های مجازی دانشگاه تهران نیز در این لینک در دسترس است.

بر اساس بخشنامه دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجو از سال ۹۳ به بعد توسط سازمان سنجش آموزش کشور و به صورت متمرکز برای کلیه دانشگاه های متقاضی صورت می گیرد. به همین دلیل متقاضیان ورود به دوره های تحصیلی مجازی دانشگاه تهران می توانند مطابق اطلاعیه های مندرج در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به این نشانی و پایگاه مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران اقدام به ثبت نام نمایند

مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه قرآن و حدیث

13

دانشگاه قرآن و حدیث یکی از دانشگاه های مجازی تازه تاسیس در ایران است که نسبت به پذیرش دانشجو برای دوره های الکترونیکی گسترده اقدام می کند. وب سایت این مرکز با این نشانی می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

برای علاقمندان به علوم مذهبی در گرایش های گوناگون، مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه قرآن و حدیث فرصتی را فراهم کرده تا مخاطبان این رشته ها بتوانند از همه جای دنیا برای تحصیل در دوره ها اقدام کنند.

این مرکز یکی از دستاوردهای دانشگاه قرآن و حدیث به شمار می رود که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق با ضوابط وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت آموزشی خود را تحت عنوان دانشکده مجازی علوم حدیث آغاز نمود و از تابستان ۱۳۸۳، هزاران تن از مشتاقان فراگیری علوم اسلامی و تحصیلات دانشگاهی را از خدمات خود بهره مند کرده است.

14

(تصویر فروشگاه اینترنتی دانشکده مجازی علوم حدیث)

از بخش های جالب پرتال می توان به بخش فروشگاه اینترنتی اشاره کرد که در این نشانی قرار دارد.

این مرکز دارای سامانه هایی به شرح زیر است:

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران

15

دانشگاه علم و صنعت را می توان در زمره یکی از مراکز فعال آموزش الکترونیکی در رشته های فنی و مهندسی قرار داد. مراجعه به این آدرس می تواند اطلاعات جامع تری در اختیار شما قرار دهد.

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران درسال ۱۳۸۳ تاسیس و برای اولین بار در کشور، اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی با ظرفیت ۲۲۴ نفر نمود و یک سال بعد نیز متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد توانستند به این مرکز ورود کنند.

از سال ۱۳۹۳ بر اساس ابلاغیه دفتر گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری پذیرش برای کلیه دوره های الکترونیکی در تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور (در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) فقط از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد.

دانشگاه علم و صنعت ایران برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تنها در مقطع کارشناسی ارشد و در گرایشهای زیر دانشجو می پذیرد. متقاضیان می توانند برای ثبت نام آزمون سال ۱۳۹۵ به سایت سازمان سنجش مراجعه نموده و بر اساس زمانبندی اعلام شده اقدام نمایند:

مهندسی خودرو، مهندسی صنایع، آمار ریاضی، ریاضی محض، شیمی، علوم و فناوری نانو، مهندسی فیزیک، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مدیریت اجرایی، مدیریت فناوری و مدیریت انتقال تکنولوژی از جمله رشته های مقطع کارشناسی ارشد است که در دانشکده مجازی این دانشگاه ارائه می شود.

16

سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این آدرس قرار دارد.

مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر

17

یکی دیگر از مراکز آموزش مجازی رسمی در کشور، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است. این مرکز به عنوان یکی از نخستین واحدهای آموزش الکترونیکی در کشور در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و توانست از طریق مشارکت فعال با منابع تخصصی داخل و خارج از دانشگاه، ضمن توسعه تدریجی زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم، در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو نماید. مراجعه به این لینک می تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

۲۰ رشته ارائه شده در این مرکز عبارتند از :

مهندسی صنایع، مهندسی رایانه، مهندسی فناوری اطلاعات، کارشناسی ارشد تبدیل انرژی، کارشناسی ارشد ساخت و تولید، کارشناسی ارشد بهینه سازی سیستم ها، کارشناسی ارشد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، کارشناسی ارشد سیستم های مالی، کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، کارشناسی ارشد مهندسی فضایی، کارشناسی ارشد محیط زیست، کارشناسی ارشد معماری سیستم های رایانه ای و کارشناسی ارشد شکل دادن فلزات.

همان طور که ملاحظه می کنید، برای طیف های مختلف رشته های مهندسی، ظرفیت هایی در مقطع ارشد و کارشناسی در نظر گرفته شده تا مخاطبان بتوانند از طریق بستر آنلاین، تحصیلات خود را ادامه داده و از کارگاه های آموزشی معتبر دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی استفاده کنند.

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید رجایی

18

آخرین دانشگاهی که قصد داریم در نخستین بخش معرفی مراکز آموزش الکترونیکی ایران به آن بپردازیم، مرکز آموزش الکتروتیکی دانشگاه شهید رجایی نام دارد. این مرکز در این آدرس قابل بازدید است.

این مرکز وظیفه تولید الکترونیکی درس ها را برای معلم-دانشجویان و دانشجویان آزاد برعهده دارد. معلمین و دانشجویان با شرکت در آزمون سراسری میتوانند یکی از شش رشته مشخص شده را انتخاب کنند و با تحصیل به صورت الکترونیکی، در رفت وآمد، زمان و …. صرفه جویی کنند.

گروه آموزش الکترونیکی، دارای سامانه آموزشی بسیار قدرتمندی است که اطلاعات بسیاری را در خود ساماندهی می کند و از آن جمله می توان به مدیریت درسها، کلاسها، بررسی حضور و غیاب و تکالیف دانشجویان، راهنمایی اساتید و تالار گفتگو اشاره نمود.

نکاتی برای تحصیل در دوره های مجازی

۱- تحصیل در دوره های مجازی با دوره های  غیر مجازی در دانشگاه هایی که به طور رسمی این دوره ها را برگزار می کنند، از نظر کیفی و کمی تفاوتی ندارد.

۲- ارزش مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره های مجازی در کشور، در کلیه دانشگاه های خارج از کشور برای اخذ پذیرش و بورس، اعتبار سنجی می شود.

۳- برای ثبت نام در بیشتر رشته های مجازی کشور،‌ می بایست از طریق سازمان سنجش ثبت نام کنید.

۴- کلیه دوره های مجازی کشور، مشمول شهریه ثابت و متغیر بوده و معافیتی برای پرداخت وجود ندارد.

۵- مقطع دکترا فعلا به صورت مجازی در دانشگاه های کشور در دسترس نیست.

۶- تحصیل در دوره های مجازی، وقت و هزینه های شما به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و سامانه های قوی مراکز آموزش مجازی کشور، منابع مورد نیاز شما را در اسرع وقت در اختیارتان قرار می دهند.

اگر برای ترم بهمن ۹۵ علاقمند به تحصیل در دوره ای مجازی هستید، می توانید یکی از صد ها رشته ای که در بالا در حوزه های مختلف معرفی شد را انتخاب نمایید.

منابع: وزارت علوم، وزارت بهداشت، سایت های اموزش الکترونیک دانشگاه های ایران (اشاره شده در متن) 

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • محمد آذر ۵, ۱۳۹۷

    سلام….البته مدت زیادی از انتشار این مقاله میگذره
    دانشجوی ترم ۵ دانشگاه شیراز(دولتی) هستم در رشته مهندسی کامپیوتر بصورت مجازی تحصیل میکنم(سایت دانشکده:vus.ir)
    معدلم تا به الان ۱۸/۷۸ و آیلتس ۷ دارم(آلمانی تازه شروع به یادگیری کردم)
    فقط در ۲۴ سالگی شروع به تحصیل در این رشته کردم و الان ۲۶ سالمه(قبلا دانشجو در رشته دیگری بودم و انصراف داده و وارد این رشته شدم)

    آیا مدرک این دانشگه مورد تایید دانشگاه های خارجی هست اگر بخوام برای ارشد اقدام کنم؟(بالا نوشتید میشه ولی از هرکدوم از موسسات اعزام دانشجو میپرسم میگن هیچ اعتباری نداره)
    در مدرک صادر شده مهر دانشگاه شیراز و وزارت علوم خورده میشه(همه چیز مانند دانشجو های دوره های روزانه این دانشگاه) فقط در مدرک نوشته میشه: ” ….. از دانشکده آموزش های الکترونیکی ….. ”
    از موسسات ادیگر اعزام دانشجو که میپرسم میگن هیچ اعتباری نداره اما از اموزش دانشگاه که میپرسم میگن مشکلی نداره!

    که اگر اعتباری نداره تمرکزم رو بذارم برای کنکور ارشد ایران و برای دکتری اقدام کنم.

    سپاس.

    • علی زمانی آذر ۵, ۱۳۹۷

      مدارک دانشگاه های مجازی که به تایید وزارت علوم رسیده است مورد تایید است. مدرک شما برای دریافت ادمیشن، کاملا معتبر است.
      برای ادمیشن ارشد خارج ا زکشور، آیلتس ۶ تا ۶.۵ بگیرید و اپلای کنید. نروژ تحصیل رایگان است