پای درس پیتر تیل، بنیان گذار PayPal

درس هایی از غول پرداخت الکترونیک اینترنت

پای درس پیتر تیل، بنیان گذار PayPal

در چند ماه اخیر، روزیاتو تلاش کرده است تا کسب و کار برترین های فضای مجازی را در سلسله گفتار های آموزشی مصور، مورد بحث و بررسی قرار داده تا از جنبه های مختلف، جزییاتی از نحوه کار و فعالیت غول های اینترنت، مطالب جالبی به اطلاع مخاطبان گرامی سایت رسانده شود.

قبلا درباره بزرگان عصر دیجیتال از جمله: ماریسا مایر (رهبر Yahoo)، شرلی سندبرگ( بانوی Facebook)، ساتیا نادلا (مدیرعامل Microsoft)، سوزان وویچتسکی (رهبر Youtube)، لری پیج و سرگئی برین(موسسان GGoogle)، جری یانگ و دیوید فیلو(موسسان Yahoo)، کارآفرینان سوئدی،   جک ما(موسس Alibaba.com) و جک دورسی (موسس Twitter) گفتار هایی ارائه شد. امروز درباره پیتر تیل، رهبر پی پال صحبت می کنیم.

مقوله کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) و استارت آپ های ICT محور(IT –Enabled Start-ups) ، در زمره مهم ترین موضوعات در دنیای مجازی بوده که اهمیت آن ها در حد مقولات نوظهوری مانند امنیت سایبر (Cyber Security) و پدافند سایبری تلقی می شود. کارآفرینی دیجیتالی به این موضوع اشاره می کند که در واقع چه گونه از بستر فضای مجازی، برای راه اندازی کسب و کار و اشتغال متخصصان استفاده شود.

کارآفرینی دیجیتالی، جنبه ها و محور های گوناگونی را در بر می گیرد که جست و جو، آموزش، بانکداری، تجارت، شبکه های اجتماعی و خرید و فروش مجازی، یکی از این ابعاد هزار صورت است. پرداخت الکترونیک، یکی دیگر از جنبه های کارآفرینی دیجیتالی به شمار می رود که در دو دهه اخیر،‌ میلیون ها نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد بازار کار مولد کرده است.

یکی از برترین فعالان دنیای پرداخت الکترونیک را می بایست، شرکت پی پال دانست. شرکتی که در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط پیتر تیل در آمریکا شکل گرفت و ظرف ۲ دهه، ارزش بازاری آن از مرز ۲۳۰ میلیارد دلار فراتر رفت. اکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر در سراسر دنیا برای این شرکت مشغول به کار هستند و تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۱۸۸ میلیون کاربر اینترنت از خدمات این مجموعه استفاده کرد.

پی پال، محصول اندیشه های خلاق و ذهن کارآفرین پیتر تیل (Peter Thiel) دانش آموخته استنفورد است. او هم چون لری پیج، خالق گوگل، بستری را در فضای مجازی ایجاد کرد که صد ها میلیون نفر را در دو دهه اخیر با خدمات خود همراه کرده است.

پی پال، یک کارآفرین فرصت ساز بود که توانسته هزاران کسب و کار کوچک و بزرگ را در بستر خود، پرورش و هدایت کند. مدل کسب و کار پی پال را می توان در اندیشه های این رهبر جوان عصر دیجیتال، دنبال کرد. او در کتابش:‌Zero to One به استارت آپ های جوان توصیه های خوبی برای موفقیت به آینده می کند که مشاهده این کتاب را به خواننده گان محترم توصیه می کنیم.

2

اگر این کتاب را خواندید و دوست داشتید درباره یک استارت آپ موفق، اطلاعاتی کسب کنید، مطالعه کتاب اریک رایز با عنوان استارت آپ ناب (Lean Start-up) را که در سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر توصیه می کنیم. رایز در این کتاب در واقع مقولاتی را تشریح می کند که پیتر در کتاب خود، از آن به عنوان راه آینده کسب و کار سخن به میان آورده بود.

رایز به شما می گوید که چرا بسیاری از استارت آپ ها، شکست می خورند و چرا بسیاری از این شکست ها، قابل اجتناب بودند. مقوله ای که در اندیشه ها و سخنان چند سال اخیر پیتر تیل نیز می توان کد هایی از آن را متوجه شد.

ارزش کتاب رایز به قدری زیاد است که فردی به نام جفری ایملت(Jeffery Immelt) ، رهبر جنرال الکتریک (GE) آمریکا می گوید به همه مدیران توصیه می کنم این کتاب را مطالعه کنند.

پیش از ادامه بحث برای آن دسته از عزیزانی که دوست دارند در داخل یا خارج از کشور، از این سرویس استفاده کنند، مطالبی ارائه می شود.

از پی پال چگونه استفاده کنیم؟

همان طور که شاید تا کنون هم شنیده باشید، پی پال یکی از آسان ترین بستر های پرداخت الکترونیک محسوب می شود و استفاده از ان بسیار ساده است و تخصص خاصی نیاز ندارد. شاید یکی از دلایل موفقیت و پیروزی این درگاه را در عرصه کارآفرینی دیجیتالی و تجارت الکترونیک ، سهولت در استفاده از خدمات آن برای طیف های گسترده از کاربران دانست.

این درگاه این امکان را به مشتریان می دهد که در بستری امن و با زبانی ساده، در کم ترین زمان ممکن، پس از تکمیل یک پروفایل معمولی با استفاده از یک پست الکترونیک، paypal account خود را تشکیل داده و در پرتال فعالیت کنند.

توجه داشته باشید که ورود اطلاعات در بخش پروفایل و ثبت نامی، تا حد امکان می بایست بر اساس اطلاعات واقعی باشد تا اگر زمانی نیاز به اثبات مالکیت پروفایل به خود و تبادلات ارزی و پرداختی اینترنتی بعدی شدید، بتواند اثبات کرد و اصطلاحا: identity verification با مشکلی همراه نشود.

3

(تصویر ایندکس پرتال پی پال که فرصت ثبت نام و استفاده از خدمات گسترده در زمینه پرداخت اینترنتی را فراهم می کند)

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، اگر بر روی گزینه sign up‌ کلیک کنید، پی پال از شما می خواهد که فرم زیر را تکمیل کنید.

4

در این فرم باید کشور مورد نظر را انتخاب و با ورود کد کاربری و رمز عبور، ثبت نام کنید. هیچ کاربری از ایران نمی تواند از خدمات این پرتال استفاده کند.

باید توجه کنید که مرحله بعد با کلیک بر روی گزینه continue، از شما برای فعال سازی اکانت تان، یک حساب بانکی معتبر یا کارت اعتباری نقدی مثل ویزا کارت و مستر کارت درخواست می کند تا از این طریق، اتصال پروفایل شما و حساب کاربری در پی پال را به حساب ارزی معتبر انجام داده و حساب شما را verify کند. مقوله وریفای شدن (تایید شدن اصالت کد کاربری شما) اکانت در پی پال از اهمیت بسیاری برخوردار است و تا قبل از آن، عملا اکانت شما اعتباری ندارد.

پس از وریفای شدن اکانت پی پال، شما می توانید مبالغ ارزی موجود در حساب بانکی خود (طبعاً در یک کشور خارجی) یا موجودی ارزی کارت اعتباری یا نقدی خود را به پی پال انتقال دهید یا مستقیما از طریق اکانت پی پال موجودی حساب یا کارت را به یک اکانت پی پال دیگر منتقل کنید یا با آن خرید کنید.

برخی از شرکت های پرداخت الکترونیک در کشورمان، خدمات صدور اکانت پی پال را با توجه به محدودیت های فنی، بر عهده دارند.

نکاتی مهم در استفاده از PayPal

۱- توجه داشته باشید که پی پال، بستر تبادل الکترونیکی پولی هست که به صورت اعتبار در حساب اینترنتی شما قرار دارد و می توان از ان برای خرید و فروش کالا و خدمات استفاده کرد. بنابراین پولی که تا پیش از این در قالب موجودی یک حساب بانکی یا کارت نقدی یا اعتباری بوده است، حالا در داخل شبکه ای از حسابهای کاربری پی پال قرار دارد. بدین ترتیب در داخل این شبکه می توان از طریق درگاه های پی پال خرید کرد، به سایر افرادی که در این سایت حساب کاربری دارند پول انتقال داد و به طور متقابل نیز از آن ها پول دریافت کرد.

۲- کلیه تراکنش ها (transaction) هایی که در بستر پی پال صورت می گیرد، با نظارت کامل این شرکت همراه است تا رضایت مشتریان و هم چنین جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت اطلاعات کاربران را به دنبال داشته باشد.

۳- پی پال از فعالان کسب و کاری که از خدمات پی پال استفاده می کنند، کارمزد دریافت می کند. بنابراین اگر خواستید فروشگاه اینترنتی ارزی راه اندازی کنید، پی پال می توان بستر خوبی برای تبادلات مالی شما با خریداران و فروشندگان باشد تا شما در گیر فرآیندهای بانکی سنتی در کشورهای مختلف نشوید.

۴- با توجه به بیش از ۱۲.۵ میلیون تراکنش در روز و دریافت کارمزد در بیشتر این تراکنش ها، درآمد روزانه این شرکت فراتر از تصور است. اما این همه درآمد PayPal نیست بلکه پی پال همچنین از محل جمع کردن موجودی (Balance) حساب کاربری شما و سایر کاربران، همیشه به میزان قابل توجهی از سرمایه دسترسی دارد که آن را در بانک های مختلفی در جهان سپرده گذاری نموده است.

۵- مطابق توافقنامه کاربری پی پال (PayPal User Agreement) که تک تک کاربران در هنگام ایجاد حساب کاربری در این سایت آن را می پذیرند، پی پال مالک هر گونه سودی است که از این محل به دست می آید و پی پال حق دارد آن را از شبکه پی پال خارج کند.  بدین ترتیب پی پال همواره سعی می کند تا با ارائه بهترین خدمات، تعدادی باز هم بیشتر از کاربران را به سمت ایجاد حساب کاربری در این سایت تشویق و جذب نماید.

۶- شرایط استفاده از خدمات پی پال را در این لینک مطالعه بکنید تا زمینه حذف اکانت شما در این شبکه بزرگ پرداخت مجازی فراهم نشود.

فهرست پرتال هایی که به خدمات پی پال مرتبط هستند

  • https://www.paypalcom/webstatic/ua/pdf/EU/ua.pdf
  • screw-paypal.com/tos_exposed_section/tos_exposed.html
  • https://www.paypal.me/pages/terms
  • https://www.paypalcom/
  • https://www.billmelater.com/help/index.xhtml

پی پال را در اینستاگرام در این نشانی دنبال کنید.

اما درباره موسس این سایت بزرگ بدانیم.

موسس پی پال کیست؟

درباره پی پال گفتیم، بد نیست درباره موسس آن هم اطلاعاتی کسب کنید. پیتر تیل، جوانی ۴۸ ساله که ۱۸ سال پیش، پی پال را راه اندازی کرد و ایده دیجیتالیش سبب شد تا امروز، بیش از ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه داشته باشد و درفهرست میلیاردهای جهان قرار بگیرد. وی خلاصه از داستان موفقیتش را در کتاب از صفر تا یک ارائه کرد. سایت کتاب در این نشانی قرار دارد.

5

(کتاب از صفر تا ۱ نوشته موسس پی پال – پیتر تیل)

یتر آندرس تیل Peter Andreas Thie، متولد اکتبر ۱۹۶۷ در آلمان هست که از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد. وی حقوق خواند اما همچون استیو وزنیاک و شرلی سندبرگ، به فناوری اطلاعات و ارتباطات علاقمند شد و زمینه راه اندازی یکی از برترین کسب و کارهای دنیای اینترنت را فرهم کرد و در استنفورد مشغول به تحصیل شد.

وی اکنون، پس از ترک شرکتی که قبلاً پایه گذاری کرد، وارد هیات مدیره فیس بوک شده تا به عنوان مشاور مالی و سرمایه گذاری، نقش مهمی در توسعه کسب و کار غول شبکه‌های اجتماعی اینترنت داشته باشد. سرمایه ۲ میلیارد دلاری آقای تیل، ایشان را در فهرست ۵۰۰ میلیاردر اول جهان قرار داده است و بار دیگر، اهمیت ثروت آفرینی کارآفرینی دیجیتالی را در مقایسه با کسب و کارهای سنتی نشان می‌دهد.

پیتر در این ویدئو به کارآفرینان جوان می‌گوید که چه گونه آینده کسب و کار خود را شکل دهند. http://www.youtube.com/watch?v=lU5aVhzeprE

بنیان گذار paypal، یکی از موفق‌ترین سرویس‌های پرداخت آنلاین، چندی پیش، کتابی از تجربیات خود برای کارآفرینان به نام از صفر تا یک تألیف کرده است. او در این کتاب در توضیح استارت آپ می‌گوید: استارت آپ گروهی از افراد هستند که شما می‌توانید آن‌ها را برای ساختن آینده ای متفاوت متقاعد کنید. وی در این کتاب می‌گوید:

درس هایی از بنیان گذار پی پال

6

یتر تیل خود یک سرمایه گذار و کارآفرین موفق محسوب می شود. وی جزو بنیان گذاران شرکت PayPal و از سرمایه گذاران اولیه Facebook بوده و همچنان به عنوان سرمایه گذار و Venture Capitalist در عرصه حمایت از کسب و کارهای نو فعال است. با توجه به تجربه او در کار با شرکت های چندین میلیارد دلاری و ایده های بزرگ و همچنین ارتباط او با پیشروترین افراد در زمینه کسب و کارهای نو، نقطه نظرات او می تواند به عنوان منبع اطلاعاتی با ارزشی به حساب آید. در برخی از قسمت های کتاب نظراتی مطرح شده که بر خلاف ایده های پذیرفته شده معمول می باشد و در این خلاصه نیز به آنها اشاره خواهد شد.

ایده اصلی کتاب حرکت از سمت صفر به سمت یک است. در واقع هنگامی که یک شرکت یا گروه بر روی مساله ای که آن را می شناسد کار می کند، در حال حرکت از ۱  به سمت N+1 است. اما وقتی کار بر روی مساله ای که هیچ راه حل شناخته شده ای در مورد آن وجود ندارد آغاز می شود، در واقع حرکت از هیچ یا ۰ به سمت ۱ یا اولین پاسخ معتبر صورت می پذیرد.

7

(پیتر تیل بر روی جلد مجله فورچون)

با این توجیه نویسنده جهان را در یک رخوت نوآوری در می یابد که در چند دهه اخیر در هیچ زمینه به خصوصی به جز ارتباطات، دارای پیشرفت اساسی نبوده است. تولید خودرو سالهاست که با اصول ثابتی انجام میگیرد، صنعت انرژی تحول اساسی نداشته و اساسا جهان انقلاب در فناوری را کنار گذاشته است.

هدف از مطرح نمودن این موضوعات، معرفی دلایل مسبب آن می باشد. نویسنده بر نقش تعیین کننده نوآوری به جای پیشرفت تکوینی و تدریجی تاکید دارد و خواننده را به مطرح نمودن پرسش های معکوس ترغیب می کند. از خود بپرسیم چقدر به آنچه که از گذشته آموخته ایم اطمینان داریم؟ چقدر فکر می کنیم که گذشته را آن گونه که واقعا بوده است می شناسیم؟

8

این مقدمه برای ورود به نقدی بر آموخته های دنیای صنعت از وقایع سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ در بازار سهام شرکت های تکنولوژی امریکا مطرح می گردد که از ان به عنوان حباب دات کام یاد می شود. در آن سالها با توجه به افزایش بیش از حد قیمت سهام شرکت های اینترنتی در بازار امریکا، یک حباب قیمتی به وجود آمد که ترکیدن آن به عنوان بزرگترین فاجعه اقتصادی بعد از سقوط بورس امریکا در سال ۱۹۲۹ به حساب می آید. در نتیجه این ورشکستگی های عظیم در صنعت اینترنت و تکنولوژی، زمینه برای معرفی اندیشه ها و آموزه های جدیدی فراهم شد که از نظر تیل همگی آنها درست نیستند.

چهار درسی که به غلط از ترکیدن حباب دات کام مطرح و پذیرفته شدند عبارتند از:

  • پیشرفت های تدریجی و افزایشی ایجاد کنید.
  • ناب (Lean) و انعطاف پذیر بمانید.
  • به فضای رقابتی وارد شوید و محصولی بهتر از محصول مشابه رقبای موجود را تولید کنید.
  • بر روی محصول تمرکز کنید چرا که فروش خود به خود انجام می پذیرد.

این آموزه ها تحت تاثیر جو بسیار منفی که در آن زمان ایجاد شده بود و تنها هدف را از دست ندادن پول تلقی می کرد به عنوان اصول کسب و کار پذیرفته شد. در دیدگاه نویسنده، عکس آنچه که در این درسها عنوان شده بیشتر با منطق کسب و کار تناسب دارد و باید این باورهای غلط دور ریخته شود.

پیتر تیل به ما یاد می دهد که تا چه حد، ایده پردازی در دنیای دیجیتال و تلاش برای نیل به آرمان های تعریف شده،می تواند برای خود و دیگران فرصت آفرین شده و زمینه کسب و کار موفقی را در دنیای استارت آپ ها، فراهم کند. مطالعه کتاب صفر تا یک ایشان را به همه خواننده گان محترم توصیه می کنیم.

پی پال در توییتر به نشانی https://twitter.com/PayPal، بیش از ۴۰۰ هزار مخاطب دارد که اخرین خبرها از این شرکت را می توان در این آدرس دنبال کرد.

جدید ترین سخنرانی های پیتر تیل را می توان در TED نیز دنبال کرد.

درباره اندیشه های بزرگان عصر دیجیتال، در آینده بیش تر خواهیم گفت.

[ منابع: سایت کتاب، صفحه شخصی پیتر تیل، نشریه فوربس ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود