دلایل اصلی سرفه کردن و راه های غلبه بر انواع مداوم و خشک آن چیست؟ [بخش اول]

سیگاری ها نباید تصور کنند که ...

دلایل اصلی سرفه کردن و راه های غلبه بر انواع مداوم و خشک آن چیست؟ [بخش اول]

در این نوشته که دارای دو بخش است، برآن هستیم که نشانه های رایج سرفه کردن را برشمرده و درمان های هر یک را نیز مرور کنیم. بخش نخست دربرگیرنده برخی از این نشانه ها است. در بخش دوم به بررسی اندکی از نشانه های باقی مانده خواهیم پرداخت و راه هایی را برای غلبه بر این اختلال بر خواهیم شمرد.

بسیاری از ما در طول فصول سرد سال، برای درمان سرفه کارهایی را انجام می دهیم تا با سرفه های مکرر خود مبارزه کنیم اما برای غلبه بر آن باید آنچه در پس سرفه کردن هامان می گذرد را بدانیم. در مواقعی امکان دارد که سرماخوردگی شما پایان یافته باشد اما هنوز هم سرفه می کنید. آیا این سرفه ها توجه هر فردی را به خود جلب می کند و باعث آزار همکاران تان نیز می شود؟

پژوهش های محققان آمریکایی نشان داده که ۱۸ روز آزاردهنده می تواند پایان یک دوره سرفه باشد. در برخی از انواع آن هم ممکن است چند روزی بیشتر از این زمان به طول بیانجامد.

البته پزشکان عمومی در بسیاری از موارد شاهد شکایت های بیماران خود هستند که از طولانی تر بودن دوره سرفه هاشان ابراز نارضایتی دارند. پس چه چاره ای باید اندیشیده شود؟

پروفسور رُن اِکسِلس مسئول بخش سرماخوردگی های عمومی دانشگاه کاردیف، توضیح می دهد: “در واقع برای سرفه کردن هم دلیلی وجود دارد چرا که بدن برای عدم ورود چیزی ناخواسته به داخل شش ها مبارزه می کند و این کار را با سرفه کردن انجام می دهد.”

متاسفانه در بسیاری از موارد، ویروس های ثانوی یا پسین، سبب می شود که خارش های آزاردهنده گلو ادامه دار شود.

بسیاری از سرفه های ویروسی را می توان با درمان های خانگی برطرف کرد اما در مواردی که منجر به عفونت های سینه شود، نیاز به مراجعه به پزشک عمومی وجود دارد.

باید گفت که اتفاقا بیشتر سرفه ها ویروسی نیستند.

پروفسور استفان اِسپیرو، مشاور پزشکی انجمن ریه انگلستان می گوید: “در هر حال هر عامل آزار دهنده جسمی اگر به مدت سه هفته ادامه پیدا کند باید پی گیری شود.”

سرفه کردن می تواند یکی از نشانه های آسم یا سوزش معده باشد و یا در مواردی هم نوعی از بیماری های جدی ریوی باشد که خصوصا در مورد افراد سیگاری که در بسیاری از مواقع اشتباها آن را به کشیدن سیگار ربط می دهند باید جدی گرفته شود.

این سرفه ها، نشانه ها، دلایل و درمان های مرتبط با هر یک عبارتند از:

سرفه های پس از ابتلا به سرماخوردگی های ویروسی 

نشانه ها: سرفه همراه با خارش گلو

علت: طبیعی است که در سرماخوردگی های ویروسی سرفه کنید و از پشت گلو مقادیری خلط بیرون بریزد. تورم نیز اغلب مدت ها پس از نخستین سرماخوردگی اتفاق می افتد.

درمان: از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد از این نوع بیماری ها،  باکتریایی نیستند، به همین دلیل تجویز آنتی بیوتیک درمان مناسبی به شمار نمی رود. پروفسور اِکسِلس مصرف شربت سینه را توصیه می کند تا بتواند از تجمع خلط جلوگیری کرده و آن را خارج کند. مصرف آب گرم هم می تواند مفید باشد چرا که راه های تنفس را باز نگه داشته و خارش را کم می کند. اگر سینوس های تان با انجام این کارها هنوز هم متورم است، از پزشک بخواهید تا به شما اسپری مخصوص بینی تجویز کند.

آسم 

landscape-1445712013-g-inhaler-171631825

نشانه ها: سرفه های خشکی که در هنگام شب بدتر هم می شود و مانع درست خوابیدن می شود. گاهی با خس خس و تنفس دشوار هم همراه می شود.

دلایل: خصوصا در کودکان، سرفه های شبانه می تواند از نخستین نشانه های آسم باشد اما برای سنین دیگر هم صدق می کند. زمانی که تشخیص داده نشود و یا به خوبی درمان نگردد می تواند بدتر هم بشود.

درمان: اولین درمان پزشک عمومی عمدتا مسکن های استنشاقی است که باعث باز شدن راه های تنفسی می شوند. در موارد پیشرفته هم استنشاق کننده های قوی تری را تجویز می کنند که با دارا بودن استروئید از تورم مسیرهای عبور هوا جلوگیری به عمل می آورد.

سوزش معده 

نشانه ها: سرفه هایی که پس از صرف غذا هستند و یا شما را از خواب بیدار می کنند و در پی آن طعمی از اسید در دهان تان حس می شود.

دلایل: سوزش معده یا رفلکس اسیدی می تواند سبب خارش های گلو و تشدید سرفه شود. وعده شام با حجم و کالری های فراوان می تواند این وضعیت را تشدید کند.

درمان: خوابیدن بر روی یک بالش اضافه می تواند برگشت اسید معده را کاهش دهد. اگر این روند دائمی نیست، درمان های ضد ریفلکس همانند زنتاک می تواند موثر باشد. این دارو میزان اسید معده را کاهش می دهد. اما اگر به طور مداوم ادامه دارد با پزشک عمومی خود برای رسیدگی به این وضعیت مشورت کنید.

عفونت سینه

نشانه ها: سرفه همراه با خلط های سبزرنگ و تب که به دنبال سرماخوردگی به وجود می آیند.

دلایل: عفونت سینه یا برونشیت حاد، می تواند بر کاهش راه های تنفسی تاثیر فراوان داشته باشند. این بیماری با همان ویروس هایی که منجر به سرماخوردگی می شوند، به وجود می آیند اما عفونت به بخش های پایینی ریه ها نیز نفوذ پیدا می کند و آن را برای ورود باکتری ها باز نگه می دارند.

درمان: مایعات فراوان بنوشید و برای کاهش میزان تب از پاراستامول استفاده کنید. از آنجایی که بیشتر برونشیت ها ویروسی هستند، اگر پزشک تان به نوع دوم عفونت باکتریایی مشکوک باشد، تنها آنتی بیوتیک تجویز می کند.

سرفه هایی با صدای بلند 

2
باکتری بُردتِلا پرتوسیس، باکتری ای که سبب سرفه هایی با صدای بلند می شود.

نشانه ها: سرفه های بدون اراده با صدای بلند از نشانه های این بیماری هستند.

دلایل: این بیماری که سرعت انتقال دهندگی بالایی هم دارد، در سال های اخیر شیوع فراوانی پیدا کرده و از فردی که مبتلا شده از طریق باکتری هایی که در محیط تنفس می شوند، به دیگران انتقال پیدا می کند. سال گذشته برای کودکان و زنان باردار واکسنی تجویز شد اما با پایان ایمنی حاصل از واکسن، هر بزرگسالی ممکن است به آن مبتلا شود.

درمان: در نوزادان بیشترین خطر ابتلا به مرگ بر اثر این نوع سرفه ها وجود دارد، بنابراین نیاز به مراقبت های فراوانی دارند. در کودکان و بزرگسالان هم ناخوشایند است اما عمدتا بعد از گذشت ۶ هفته بهبود پیدا می کند.

سرفه های حاصل از مصرف دارو

نشانه ها: سرفه های خشک که عمدتا در هنگام شب افزایش پیدا می کنند.

دلایل: مصرف داروی ACE inhibitors، که برای بیمارانی با فشار خون بالا تجویز می شود و سبب سرفه افزایش ۲۰ درصدی سرفه در میان این بیماران می شود.

درمان: اگر اطمینان دارید که علت اصلی سرفه های شما خوردن داروی خاصی است به پزشک تان مراجعه و از او بخواهید نوع دیگری را برای تان تجویز کند.

سِل 

tuberculosisofthelungspicture

نشانه ها: از نشانه های این بیماری، سرفه های مداوم، احساس خستگی فراوان، کاهش وزن، تعرق های شبانه و بالا آوردن خون به همراه سرفه کردن است.

دلایل: یکی دیگر از بیماری های واگیردار سِل است. زمانی به نظر می رسید که این بیماری کاملا ریشه کن شده اما در طول ۴۰ سال اخیر نمونه هایی از آن گزارش شده است.

درمان: اگرچه امروزه ابتلا به این بیماری بسیار نادر است اما اگر نشانه هایی که برشمرده شدند را در خود دیدید حتما با پزشک عمومی تان در این باره صحبت کنید. در مواردی که پزشکان به این بیماری مشکوک شوند، با آزمایش های بر روی پوست بدن آنتی بادی ها را چک می کنند. احتمال دارد ریه ها هم با اشعه ایکس بررسی شوند. درمان قطعی هم با ۶ ماه مصرف آنتی بیوتیک های قوی ادامه پیدا می کند که تا ۹۹ درصد می تواند باعث بهبود بیماری شود.

 

در بخش دوم این نوشته، همان طور که اشاره شد به بررسی نشانه های باقی مانده و راهکارهای غلبه بر این سرفه های عمدتا خشک و مداوم پرداخته خواهد شد.

منبع: mirror
یک نظر

ورود

  • فاطمه دی ۷, ۱۳۹۸

    سلام یه سوال داشتم چندماه هست که من همش سرفه میکنم دکترهم رفتم گفتن شکل ریه داری داروهم دادن امامتاسفانه خوب نشدم