آیا می دانید برچسب های روی میوه ها برای چیست؟

آیا می دانید برچسب های روی میوه ها برای چیست؟

بدون شک همه دیده ایم که میوه های وارداتی و حتی برخی از انواع داخلی، هر کدام به صورت جداگانه و مجزا برچسب هایی روی خود دارند که بارکد و نام کمپانی روی آنها حک شده. اما روی برخی از آنها علاوه بر موارد یاد شده، عددی نیز مشاهده می شود که شاید بخواهید بدانید برای چیست.

این عدد که به اختصار کد PLU نامیده می شود در واقع برچسبی برای تشخیص سریع و آسان محصولات در سوپرمارکت ها یا فروشگاه ها محسوب می شود. این اعداد نشان دهنده این هستند که میوه موردنظر آیا ارگانیک، گلخانه ای یا اصلاح شده است و آیا برای پرورش آنها از کود شیمیایی، سم و کشنده قارچ و علف استفاده شده یا خیر.

این اعداد در سراسر جهان یکسان هستند. به طور مثال، تقریبا روی همه موزها در هر کجای دنیا که باشید، کد ۴۰۱۱ چسبانده شده و این رقم با توجه به موقعیت مکانی تغییر نمی کند. این کدها توسط فدراسیون بین المللی استاندارد محصولات (IFPS)، تعیین می شوند و بر اساس روشی که محصول پرورش داده شده، متغیر است. برای درک بهتر، به موارد زیر توجه کنید:

کاشت و برداشت موز به روش مرسوم #۴۰۱۱ – اگر کد چهار رقمی PLU را روی هر میوه یا سبزیجاتی مشاهده کردید، یعنی به روش سنتی و مرسوم پرورش داده شده است.

موزهای اصلاح شده #۸۴۰۱۱ – اگر کد محصول، ۵ رقمی بوده و با عدد ۸ شروع شود به این معنی است که آن میوه یا سبزی اصلاح شده است.

موزهای ارگانیک #۹۴۰۱۱ –  اگر کد PLU پنج رقمی بوده و عدد اول آن ۹ باشد، محصولی که در حال خریداری آن هستید، کاملا ارگانیک است.

از این پس دیگر می توانید تشخیص دهید میوه ای که در حال خوردن آن هستید آیا با کود شیمیایی رشد کرده یا به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک.

منبع: thesun
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ‫سعید حبیب زاده‬‎ آبان ۱۱, ۱۳۹۵

    به شرطی که تولید کننده ها تو ایران نیز این استاندارد رو دقیقا رعایت کنن

    • قباد تیر ۲۰, ۱۴۰۰

      خدا شفات بده به حق داعش خودی!خخخخخخخخخ