۷ نشانه ای که به شما یادآوری می کنند باید در مورد شماره عینک تان تجدید نظر کنید

ارتباط حالت تهوع و شماره عینک

۷ نشانه ای که به شما یادآوری می کنند باید در مورد شماره عینک تان تجدید نظر کنید

افرادی که خود عینک می زنند، بهتر از هر کس دیگری می دانند که وقتی فراموش می کنند، عینک شان را با خود ببرند به چه دردسرهایی خواهند افتاد. اکنون تصور کنید که شماره لنزی که برای عینک تان در نظر گرفته شده، کارآیی لازم را ندارد و نه تنها تمام نیازهای دیداری شما را برطرف نمی کند بلکه ایجاد دردسرهایی هم برای تان می کند.

از آنجایی که چشم از اعضای بسیار مهم بدن است و تقریبا انجام بسیاری از کارهای روزمره ما، از جمله مطالعه همین مقاله بدون آن ممکن نخواهد بود، بنابراین بهتر است که با این عضو ظریف، مهم و پرکارآمد در زندگی به درستی برخورد و از آن نگهداری شود.

در این نوشته بر آنیم که ۷ نشانه ای که ممکن است با مشاهده آنها نیاز به تغییر لنز عینک تان داشته باشید را برای تان برشماریم و از نظرات دکتر گارگ از متخصصان متجرب چشم در این زمینه نیز آگاه شویم. بنابراین اگر این موارد را مشاهده می کنید و حتی تاری دید هم ندارید برای چک آپ سالانه چشم به پزشک مراجعه کنید.

اگر چشمان تان درد می کند

1

دکتر رینا گارگ، متخصص چشم و استادیار دانشکده پزشکی «مونت سینای» در مورد چشمانمان می گوید که آنها همچون لنز یک دوربین عمل می کنند تا فواصل را برای دید بهتر ما تنظیم کنند. آن فاصله مورد نظر می تواند صفحه مانیتور کامپیوتر و یا هر چیز دیگری باشد. زمانی که شماره عینک تان مناسب چنین تنظیم هایی نباشد آن گاه عضلات چشم برای اینکه کار لنز اشتباه انتخاب شده عینک را برای تان بهتر کند، فشار بیشتری را تحمل می کنند. اگر هم مدت طولانی تری به استفاده نادرست از آن ادامه دهید، درد، خارش و خستگی بیشتری را در چشمان تان احساس خواهید کرد.

اگر سردرد می گیرید

2

از بارزترین نشانه های لنز نامناسب عینک، سردردهای مکرر خصوصا پس از خواندن کتاب، خیره شدن به صفحه کامپیوتر و یا تخته کلاس است. زمانی که به نقطه ای خیره می شوید، برای بهتر دیدن آن، عضلات چشم تقلای بیشتری می کنند. دکتر گارگ در این مورد می گوید: “اگر نسخه ای اشتباه به شما داده شده باشد، آن وقت این عضلات در وضعیت بدتری هم قرار می گیرند.” وی می گوید در چنین مواردی اندکی به فاصله ای دور نگاه کنید تا چشم تان کمی استراحت کند.

اگر دوبینی در شما ادامه دار است

3

زمانی که دو بینی در شما بوجود می آید، با کمی بستن پلک های تان می توانید به دید بهتر کمک کنید. این دوبینی می تواند زمانی که تجویز نادرستی برای نمره عینک تان شده، اتفاق بیافتد. همچنین تغییر شماره چشم تان هم در آن موثر است. اگر تغییر شماره عینک تان بیش از اندازه به تعویق بیافتد، وضعیت بدتر هم خواهد شد چرا که به دنبال آن سردرهایی هم به سراغ تان خواهد آمد. دکتر گراگ می گوید: “ابتدا ممکن است درک کاملا درستی از این وضعیت نشود و به ضمیر ناخودآگاه ربط داده شود اما هرچقدر تجویز شماره عینک اشتباه تر باشد و یا تغییر نمره عینک به تعویق بیافتد، این دوبینی افزایش پیدا می کند. در واقع مراجعه به پزشک برای دریافت شماره عینک جدید همانند مالیاتی است که برای چشم های تان می پردازید.”

اگر بدون عینک آفتابی به جایی نمی روید

4

اگر تحمل کمتری برای در مقابل نور قرار گرفتن پیدا کرده اید، ممکن است چشم تان ضعیف تر شده باشد. حتی گاهی ممکن است که نور صفحه تلویزیون هم برای تان آزاردهنده شده باشد و در صدد کم کردن آن برآیید. شما در واقع این کار را برای کمتر کار کشیدن از چشم تان انجام می دهید.

اخیرا دائم تغییراتی در تنظیمات صفحه مانیتور کامپیوترتان به وجود می آورید

5

دکتر گراگ می گوید در بسیاری از موارد پیش می آید بیمارانم دایم صفحه کامپیوتر خود را تنظیم می کنند، زیر آن کتاب می گذارند و یا فکر می کنند که باید کمی عقب تر از آن بنشینند. در بسیاری از این موارد در مانیتور کامپیوتر تنظیم اشتباهی وجود ندارد بلکه این چشم آن فرد است که ضعیف تر شده.

حالت تهوع دارید

6

هماهنگی هر دو چشم و پیامی که به مغز می رسانند سبب دیدن اشیاء می شود. اما زمانی که یکی از چشم ها از دیگری ضعیف تر می بیند و نمی تواند پیام رسانی درستی را به مغزتان برساند، آن وقت حال عمومی بدن شما هم به هم می خورد. دکتر گارگ در این مورد می گوید: “زمانی که یکی از شماره های لنز چشم های تان درست کار نکند، ناگهان مغز مشاهده دو چیز مجزا را دریافت می کند و برایش بسیار دشوار است که آن تصاویر را در کنار هم قرار دهد. این درست زمانی است که شما با سرگیجه، حالت تهوع و دوبینی مواجه خواهید شد.

از آخرین چک آپ چشمانتان بیش از یک سال گذشته است

7

 

دکتر گارگ در این مورد می گوید: “لازم است که هر سال چشم ها یک بار چک شوند تا اگر نیازی به تغییری در تجویز وجود داشته باشد، پیگیری شود.” اگرچه بسیاری از افراد این کار را هر دو یا سه سال یک بار انجام می دهند توصیه می شود که مراجعه به چشم پزشک به سالی یک بار رسانده و اگر لازم باشد و پزشک تان به شما توصیه کرده باشد که در فواصل کمتر از یک سال هم این کار را انجام دهید حتما به حرف او گوش کنید.

منبع: rd
۳ نظر

ورود

  • kiarash مرداد ۱۸, ۱۳۹۷

    سلام با عرض خسته نباشی اقا من ی مدتیه به گوشی و کامپیوتر نگاه میکنم از پشت سر بیشتر و بعضی وقتاهام تمام سر سر درد و سرگیحه میگیرتم و ی صدای وزوزم تووگوشم میاد البته من عینک میزنم یکی از چشام ۱/۷۵استیک ماته اونکیکی سالمه خواستم بدونم علت سرگیجهام مال چشامه و این وز وز گوش ممنون میشم کمکم کنید

    • مصطفی آذر ۲۷, ۱۳۹۸

      بله بخاطر آستیگماته من خودم هم اینطوریم

  • محیا بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

    ممنونم بابت توضیحات خیلی خوبتون