همه آنچه غیر آمریکایی ها باید در مورد نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانند

سرانجام چه کسی به کاخ سفید راه می یابد؟

همه آنچه غیر آمریکایی ها باید در مورد نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانند

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و کافیست دو روز دیگر صبر کنیم تا نتیجه آن مشخص شود. این فرایند علی رغم ظاهرش، بسیار پیچیده است و حتی شهروندان نیز اطلاعات دقیقی درباره آن ندارند. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی که لازم است در این رابطه بدانید را برای شما بیان کنیم.

انتخابات چه زمانی برگزار می شود؟

برای بیشتر آمریکایی ها این روز ۸ نوامبر است (به کلمه بیشتر دقت کنید). برخی مردم نیز زودتر از موعد رای داده اند. چنین فرایندی در آمریکا وجود دارد. بیش از ۴۰ درصد آرا قبل از روز رسمی انتخابات جمع آوری می شود که رکوری جدید به شمار می آید. حتی در برخی ایالت ها می توان رای قبلی را تغییر داد و نظر جدید اعمال کرد.

چرا مشارکت تا این حد هیجان انگیز است؟

سر و صدای پیرامون انتخابات بسیار زیاد است، اما شرایط واقعی چگونه پیش می رود؟ در سال ۲۰۱۲، تنها ۵۳.۶ درصد از جمعیتی که شرایط رای دادن را داشتند، در انتخابات شرکت نمودند. برخی از آن ها مانند خلافکاران نمی توانستند مشارکت داشته باشند و برخی دیگر نیز تمایل چندانی نشان ندادند. در مقایسه باید بگوییم که انتخابات سال ۲۰۱۴ کشور بلژیک، با مشارکت ۹۰ درصدی مردم انجام گرفت.

چرا انتخابات در یک روز کاری برگزار می شود؟

در گذشته، کشور آمریکا سرزمینی کشاورزی به شمار می رفت و افراد یکشنبه ها برای خواندن دعا به کلیساها رفته و چهارشنبه ها را برای خرید در نظر می گرفتند. برگزاری انتخابات در روز سه شنبه، فرصت دسته جمعی شرکت کردن را به خانواده کشاورزان می داد و این روند همچنان ادامه دارد. علت برگزاری در ماه نوامبر هم این است که مردم می توانند بعد از فصل برداشت پاییز، در انتخابات شرکت کنند. این مراسم قبل از زمستان برگزار می شود تا برای رفت و آمد مشکلی پیش نیاید.

election-year-ads-and-trade-show-marketing-540x359-w700

چرا فرایند انتخابات آمریکا تا این حد طولانی است؟

ما این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. انتخابات در بریتانیا ۴ ماه، در کانادا دو ماه و نیم و در ژاپن تنها ۱۲ روز به طول می انجامد. دو حزب اصلی یعنی دموکرات ها و جمهوری خواهان، نامزدهای اولیه ای را در هر ۵۰ ایالت آمریکا و سرزمین های تحت نظر این کشور در نظر می گیرند. فرایند پالایش نامزدها در ماه فوریه آغاز شده و ۵ ماه به طول می انجامد. قبل از آن نیز کاندیداها یک سال زمینه چینی می کنند. هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین آن ها می توانند حتی زودتر کار خود را آغاز کنند.

آیا هر کسی می تواند نامزد پست ریاست جمهوری شود؟

بله همه می توانند. با این حال، لیست افرادی که برای این کار ثبت نام می کنند، چندان طولانی نیست. داشتن حداقل ۳۵ سال سن، زندگی در آمریکا برای حداقل ۱۴ سال و به دنیا آمدن در این کشور، شروط اصلی برای کاندید شدن هستند. نه کنگره و نه دادگاه عالی، در زمینه معنای دقیق عبارت «natural born citizen» شفاف سازی نکرده اند. به همین دلیل است که منتقدین باراک اوباما همچنان وی را مورد سرزنش قرار می دهند.

چرا یکی از بزرگترین کشور های جهان تنها دو حزب دارد؟

این گونه نیست و در واقع آمریکا مملو از احزاب گوناگون است. آزادی خواهان و کارگران سوسیالیست را می توان از جمله آن ها برشمرد. دو حزب مطرح این کشور، همواره در طول تاریخ قدرت نمایی کرده اند توانسته اند بر این سرزمین حکومت کنند. با این حال، اواسط قرن نوزدهم میلادی، دو حزب دموکرات و ویگ (یکی از احزاب قدیمی) با یکدیگر به رقابت می پرداختند.

آیا این مسئله که آمریکایی ها به طور مستقیم به رئیس جمهور رای نمی دهند صحت دارد؟

در این کشور، سامانه عجیبی به نام «the Electoral College» وجود دارد. این فرایند مقداری پیچیده است و نیاز به توضیح دارد:

  • آن ها افرادی هستند که توسط هر حزب تعیین می شوند
  • تعداد آن ها مانند اعضای کنگره ۵۳۸ نفر است
  • تعداد اعضای هر ایالت با توجه به جمعیت آن تعیین می شود
  • هدف این است که تعداد آن ها به نصف تقلیل یابد

به خاطر این روش عجیب، یک کاندیدا ممکن است در بیش از ۳۹ ایالت رای نیاورد.

united-states-presidential-race-by-county_margins-over-20-percent-w700

آیا ممکن است کسی که کمتر رای آورده رئیس جمهور شود؟

«ال گور» در انتخابات سال ۲۰۰۰  طی رقابتش با جورج بوش، علی رغم کسب آرای بیشتر در سطح کشور، قافیه را به بوش پسر باخت.

اگر همه چیز برابر شود چه اتفاقی می افتد؟

این مسئله که در ۵۳۸ عضو «the Electoral College» تساوی رخ دهد، موضوعی بسیار نادر به شمار رفته و تنها دو بار اتفاق افتاده است. در این شرایط، مجلس نمایندگان رئیس جمهور را تعیین خواهد کرد. مجلس سنا نیز معاون رئیس جمهور را بر می گزیند. اگر در انتخابات جاری چنین شرایطی پیش بیاید و جمهوری خواهان پیروز شوند، دموکرات ها مجلس سنا را به دست خواهند گرفت.

کدام ایالت ها نقش حیاتی ایفا می کنند؟

در بیشتر ایالت ها، آبی به معنای رای دادن به دموکرات ها و قرمز به معنای انتخاب جمهوری خواهان است. در این میان، ایلات هایی وجود دارند که نقش اساسی در برد و باخت ها بازی نموده و نامزدها بر سر آن ها مبارزه می کنند. فلوریدا یکی از آن هاست که پرنوسان ترین ایالت به شمار می رود. در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، مردم این منطقه به باراک اوباما رای دادند. در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ انتخاب آن ها جورج بوش بود. اکنون نیز هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، شانه به شانه یکدیگر حرکت می کنند.

20140929014742the_2004_presidential_election_in_the_united_states_results_by_congressional_district-w700

چرا رنگ دموکرات ها آبی و رنگ جمهوری خواهان قرمز است؟

رسانه ها این مسئله را پررنگ کرده اند. هر دو رنگ در پرچم آمریکا دیده می شوند و در طیف مخالف یکدیگر قرار دارند. اما این رنگ های به ظاهر دلخواه، در طول سال های متمادی چندان هم درست عمل نکرده اند. در سال ۱۹۸۰، ایالت هایی که به رونالد ریگان جمهوری خواه رای داده بودند، به رنگ آبی دیده می شده و جیمی کارتر دموکرات نیز قرمز رنگ بود.

مهمترین مسائل مورد بحث چه مواردی هستند؟

اقتصاد، امنیت ملی و بیمه درمانی. این مسائل به قدری اهمیت دارند که نامزدها وقت کافی برای پرداختن به آن ها پیدا نمی کنند. آن ها بیشتر به مسائل حاشیه ای مانند ایمیل ها و رسوایی های اخلاقی می پردازند. در این قسمت، نظرات دو کاندیدا را درباره مسائل مختلف مرور می کنیم:

درباره سیاست خارجی:

ترامپ: او قصد ندارد در آینده به برخی کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» کمک کند. وی گفته است که می خواد با رهبران چالش برانگیز جهان تعامل کرده و کار کند.

کلینتون: او می خواهد از روش دیپلماسی و توسعه اهدافش را دنبال نموده و موقعیت کشور را در برابر رقبایی مانند روسیه و چین تثبیت کند.

درباره تجارت:

ترامپ: وی اعتقاد دارد که توافق «Trans-Pacific» معامله بدی برای آمریکاست. ترامپ می خواهد به پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی پایان دهد و درباره مسئله چین نیز تصیماتی تازه بگیرد.

کلینتون: او دقیقا برعکس ترامپ فکر می کند و توافق یاد شده را معامله ای سودمند می داند.

درباره تغییرات آب و هوایی:

ترامپ: نامزد جمهوری خواهان، گرمایش جهانی را مسئله ای بیش از حد بزرگ شده می داند و به کارگران معادن ذغال سنگ قول داده شغلشان را حفظ نماید. ترامپ اقدامات اجرایی باراک اوباما را لغو خواهد کرد و بودجه ای برای سازمان حفاظت از محیط زیست در نظر نخواهد گرفت.

کلینتون: وی قصد دارد با این پدیده مبارزه کند و استفاده از انرژی های تجدید پذیر، کاهش آلودگی و کم کردن وابستگی آمریکا به نفت را در دستور کار قرار دهد.

_88531728_hi031757035-w700

آمریکایی ها برای چه موضوع دیگری رای می دهند؟

آن ها برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان نیز رای می دهند. به نظر می رسد اکثریت این مجلس و سنا در دست جمهوری خواهان باشد. ۸ ایالت نیز برای موضوع قانونی کردن ماریجوانا به پای صندوق های رای می روند. ۴ ایالت برای موضوع افزایش حداقل دستمزد این کار را انجام می دهند.

نتایج چه زمانی مشخص می شود؟

رای گیری ساعت ۸ شب به وقت محلی به پایان می رسد و بیشتر حوزه های رای گیری بسته می شوند. با توجه به استرسی که برای این انتخابات وجود دارد، انتظار می رود نیمه شب نتایج اعلام گردد. اگر بر سر درست برگزار شدن اختلاف پیش بیاید، مسئولان این امر، ۱۰ روز فرصت دارند تا صحت انتخابات را تایید کنند. بنابراین در این گونه موراد، تا چند روز نمی توان از نتایج قطعی مطلع شد.

آیا می توان بر روی انتخابات بیش از حد تاثیر گذاشت؟

در آمریکا چنین چیزی امکان ندارد. بیش از ۱۳۰ میلیون رای جمع آوری می شود و تعداد به قدری زیاد است که نمی توان تاثیر زیادی بر روی انتخابات گذاشت.

می توان بیشتر از یک بار رای داد؟ مسئولان و محافظان از این کار جلوگیری می کنند.

می توان دستگاه های رای گیری را هک کرد؟ نه. به این دلیل که دستگاه ها به اینترنت متصل نیستند و حتی با یکدیگر نیز ارتباطی ندارند. هر ایالت و منطقه نیز دستگاه هایی جداگانه دارد.

بهتر است در خیابان ها مردم را به رای دادن به نامزد مورد نظرتان ترغیب کنید.

آیا می توان به نتایج انتخابات اعتراض کرد؟

بله البته؛ اما این فرایند چندان ساده نیست. به یاد داشته باشید که آمریکا انتخاباتی ملی به معنای واقعی کلمه ندارد و رای گیری در ایالت های مختلف انجام می شود. بنابراین اگر کسی بخواهد به نتایج اعتراض کند، باید این کار را ایالت به ایالت پیگیری کند. هر ایالت نیز قانون خودش را دارد و همین مسئله کار را سخت می کند.

برنده چه زمانی رسما کارش را آغاز می کند؟

در گذشته این اتفاق بیستم مارس رخ می داد، اما با توجه به پیشرفت و سرعت نقل و انتقالات، اکنون این کار بیستم ژانویه انجام می شود.

elex-banner-w700

چرا انتخابات پیش رو تا این حد بی سابقه است؟

  • برای نخستین بار، یک زن این شانس را دارد که به مقام ریاست جمهوری برسد. همین یک مسئله کافیست تا انتخابات این دوره خاص جلوه کند. برخی افراد مسن ممکن است به خاطر همین مسئله به هیلاری کلینتون رای دهند. آن ها دوست دارند نخستین رئیس جمهور زن ایالات متحده را به چشم خود ببینند.
  • یکی از نامزدها تاجری بلند آوازه است که می تواند سیاست های واشنگتن را متحول سازد. وی مرتبا مقام های فعلی را زیر سوال برده و از آن ها به خاطر مسائل مختلف انتقاد می کند.
  • برای نخستین بار، یکی از کاندیداها مورد بازجویی ها و تحقیقات گسترده «اف بی آی» قرار گرفته. موضوع ایمیل های خانم کلینتون سر و صدای زیادی به پا کرد و توانست انتخابات را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • برای اولین بار، مردی را میان نامزدها داریم که به آزار و اذیت زنان زیادی متهم شده است. هجمه های ایجاد شده می توانستند هر کسی را از پا بیاندازند، اما آقای ترامپ شرایط خوبی دارد.
  • هر دو کاندیدا برای عموم مردم، غیر قابل اعتماد و منفور هستند. اگر آن ها رقیبی موجه تر از خود داشتند، قطعا شکست می خوردند.

سوال آخر: چه کسی برنده می شود؟

در حال حاضر هیچ کس نمی تواند به این سوال پاسخ دهد. برخی از نظر سنجی ها دونالد ترامپ را پیروز انتخابات می دانند و برخی دیگر از همین حالا مقام ریاست جمهوری را به خانم کلینتون تبریک می گویند. باید منتظر بمانیم و ببینیم سرنوشت آمریکا به دست چه کسی خواهد افتاد.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Hosein Rastegar آبان ۱۸, ۱۳۹۵

    دو حزب مطرح این کشور، همواره در طول تاریخ قدرت نمایی کرده اند توانسته اند بر این سرزمین حکومت کنند..
    خدایی خیلی مسخره است.
    بعدشم یعنی چی که دو نوع رای داریم که یکیش ارزش بیشتر داره.
    یکی اون روستایی حق کمتری نسبت به اون تحصیل کرده داره

  • Hosein Rastegar آبان ۱۸, ۱۳۹۵

    این ننگ برای آمریکایی ها بس که یک زنباره کاندید ریاست جمهوری هستش که هزاران توهین رو به همه کرده.
    اون یکی صدای سگ میده تو برنامه…
    اگر یکی از این کارها رو کاندید هایی مثل احمدی نژاد کرده بود یعنی تیکه تیکه اش می کردن

  • ‫سعید حبیب زاده‬‎ آبان ۱۹, ۱۳۹۵

    رای دادن تو بلژیک اجباری هستش
    برا همون آمار رای بالاس