۸ نشانه خاموش استرس که باعث بیمار شدن تان خواهند شد

نادانسته های استرس

۸ نشانه خاموش استرس که باعث بیمار شدن تان خواهند شد

اگرچه در بسیاری از موارد به یکدیگر توصیه می کنیم که استرس را کنار بگذار اما خود در زندگی روزمره با آن دست و پنجه نرم می کنیم. زندگی مدرن و ماشینی، سرعت بالای حرکت به سمت جلو، افزایش توقعات به منظور داشتن زندگی با کیفیتی بالاتر در کنار عوامل دیگری چون ژنتیک و محیط زندگی می تواند برای هر کدام از ما استرس آور باشد.

آمار و ارقام نشان می دهد که مردم آمریکا بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ نه چندان طولانی خود با این مقوله مواجه شده اند. نظرسنجی های اخیر نشان داده که از هر سه آمریکایی یک نفر با تاثیرات جسمی و روحی این معضل روبرو است. در این نوشته به نشانه های استرسی خواهیم پرداخت که می تواند سلامتی شما را به مخاطره بیاندازند. پس اگر این نشانه ها را دارید آنها را جدی گرفته و هر چه زودتر اقدامی کنید.

این نشانه ها از قرار ذیل هستند:

اگر بدن تان کهیر می زند

1

اگر یک دفعه و بدون داشتن هیچ دلیل آلرژیک، جوش های قرمز رنگی که عمدتا با خارش هم همراه هستند را دارید، می تواند از دلایل استرس های روزمره شما باشد. زمانی که بیش از حد نورمال استرس را تجربه می کنید، بدن با ترشح مواد شیمیایی هیستامین برای بهبود این وضعیت عکس العمل نشان می دهد و حالتی از تدافع را به خود می گیرد. اگر استرس مدت دار باشد به صورت کهیرهای فراوانی بر روی بدن تان شکل می گیرد. زمانی که سیستم ایمنی بدن تان بر اثر اضطراب فراوان، ضعیف می شود، بدن تان در مقابل صابون، گرما، لوسیون و حتی شوینده های بسیار معمولی هم از خود عکس العمل نشان می دهد یعنی تمام چیزهایی که قبلا از آنها استفاده می کردید اما چنین تغییراتی در بدن تان به وجود نمی آمد. اکنون زمان آن فرا رسیده که کمی ریلکس بودن را تجربه کنید تا به وضعیت جسمی خود سرو سامان دهید.

وزن تان شروع به تغییرات دائمی کرده 

2

دکتر «شانا لِوین» که مسئول کلینیک پزشکی «ایکاهن» در مونت سینای شهر نیویورک است، در این مورد می گوید، زمانی که استرس دارید، هومون اشتها، کورتیزول، آزاد می شود و بدن از تنظیم میزان قند خون، عاجز می ماند به همین علت هم در وضعیت سوخت و ساز بدن تغییراتی به وجود می آید و متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها که همگی منجر به افزایش یا کاهش وزن می شوند، دچار اختلال می شود. استرس می تواند هم سبب افزایش اشتها و هم باعث کاهش آن شود.

دائم سردرد می گیرید

3

اگر گاهی سردرد می گیرید و این سردرد ضربان دار هم است می تواند یکی از دلایل داشتن استرس باشد. استرس مواد شیمیایی را آزاد می کند که باعث تغییراتی در عصب ها و رگ های خونی می شود و می تواند به دنبال آن سردرد را هم به وجود آورد و گاهی هم به میگرن منجر شود. بدتر از همه، استرس می تواند به عضلات بدن نیز آسیب هایی وارد کند که آن هم می تواند با سردرد همراه باشد.

وضعیت دل و معده تان چندان تعریفی ندارد

4

استرس می تواند در وضعیت گوارشی شما هم تاثیراتی داشته باشد چرا که میزان اسید ترشحی در معده با افزایش استرس، بیشتر می شود. دکتر «دبرا رادز» از بهش داخلی «کلینیک مایو» نیز در این باره می گوید: “داشتن استرس می تواند باعث شود که فضای معده دیرتر خالی شود و ایجاد گاز و نفخ معده کند که به انقباضات روده بزرگ و گاهی هم شکم روش منجر می شود.”

خیلی زود سرما می خورید

5

همان طور که قبلا هم اشاره شد، استرس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، بنابراین فرد زود تر به هر ویروس یا باکتری مبتلا شده و مراحل بهبودی طولانی تری را نیز می گذراند. دکتر لوین در این باره می گوید: “زمانی که افراد به استرس دچار می شوند، بیماری زودتر به سراغ شان می آید و سرما می خورند یا ممکن است تب خال بزنند. و سیستم ایمنی آنها هم توانایی چندانی برای مبارزه با ویروس ها را ندارد. در پژوهش انجام گرفته در دانشکده پزشکی «کارنیج ملون» در سنت پترزبورگ روسیه، داوطلبان این مطالعه را با نوعی ویروس سرماخوردگی آلوده کردند. نتایج نشان داد آن گروهی که در زندگی استرس بیشتری را تحمل می کردند دو برابر گروه دیگر با این ویروس به سرماخوردگی ابتلا پیدا می کردند.

با وجود آنکه سن آکنه را پشت سر گذاشته اید اما باز هم روی صورت تان آکنه دیده می شود

6

تصور بیشتر افراد این است که آکنه مخصوص دوران بلوغ است اما اگر ناگهان در غیر از این دوران روی صورت تان آکنه دیده می شود، آن گاه ممکن است علت آن استرس باشد. زمانی که اضطراب دارید از بدن تان هورمون های بیشتری چون کورتیزل تشرح می شودکه سبب تولید روغن بیشتر در غدد پوستی می گردد. این میزان چربی اضافه داخل فولیکول های مو گیر می افتند و در کنار سلول های مرده پوستی ایجاد جوش می کنند.

تغییراتی در کارکرد مغز، در تمرکز تان مشکلاتی به وجود آورده است

7

دکتر لوین در این باره می گوید زمانی که استرس دارید و هومون کورتیزول بیشتر در بدن تان تشرح می شود احتمال دارد میزان تمرکزتان کاهش پیدا کند. در حافظه اختلالاتی به وجود آورد و سبب اضطراب و افسردگی نیز شود.

موهای تان بیش از اندازه نورمال ریزش دارد

89

 

ریزش روزانه مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد چرا که آنها سلول های مرده و فولیکول های پیری هستند که نبودشان مشکلی را به وجود نمی آورد اما اگر میزان استرسی که تجربه می کنید، بیش از اندازه باشد، آنگاه در فازی که از آن به «فاز استراحت» یاد می شود، استرس مقدار فراوانی از فولیکول های مو را مورد هجوم قرار داده و بعد از گذشت چند ماه باعث ریزش آن مقدار مو می شود. همچنین استرس با پایین آوردن قدرت سیستم دفاعی بدن، به این کار دامن می زند.

از ذهن تان استرس زدایی کنید

8

برای این که بتوانید میزان استرس خود را کاهش دهید، از حل کردن معادلات هوشی و جداول کمک گرفته و با این کار به اصطلاح از ذهن خود استرس زدایی کنید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود