راهکارهایی موثر برای جلوگیری از ریزش موی آقایان

«آلوپسی» چیست؟

راهکارهایی موثر برای جلوگیری از ریزش موی آقایان

شاید همان اندازه که مقوله چاقی و لاغری برای خانم ها اهمیت فراوان دارد، به همان اندازه هم ریزش مو برای آقایان اهمیت دارد. اگرچه شاید این مقوله آنقدر هم که ذهن آنها را به خود مشغول کرده برای جنس مخالف اهمیت نداشته باشد با این حال پیشرفت علم توانسته کمک بسیار خوبی باشد که احتمالا با حرکت به رو جلو خبرهای بهتری هم در راه خواهد بود.

اگر بهترین داروها، شامپوها و مکمل ها را هم مصرف کنیم نمی توانیم نقش عواملی چون ژنتیک و محیط را از نظر دور کنیم. با این حال می توان با به کارگیری برخی از تکنیک ها چنین عواملی را کم رنگ تر کرد. با مطالعه این متن و بهره گرفتن از راهکارهای موجود در آن اندکی از آنچه ذهن تان را به خود مشغول داشته کاهش دهید. پس با هم به مرور این موارد خواهیم پرداخت.

مراقب آنچه می خورید باشید

1

یک رژیم سلامت غذایی تا اندازه فراوانی می تواند باعث شود که موهای پرپشت تر و ضخیم تری داشته باشید. پروتئین های کم چربی چون ماهی، گوشت بدون چربی و سویا می توانند در رشد مو موثر باشند. آجیل ها و دانه های گیاهی هم مملو از ویتامین «ای» و چربی های سالم است که می تواند چربی مورد نیاز برای مو را فراهم آورد. حتی طعم دهنده های مواد غذایی هم می توانند موثر باشند. افزودن دارچین به غذا می تواند اکسیژن لازم و مواد مغذی خوبی را برای موها فراهم آورد.

به اندازه کافی آب بنوشید

2

۲۵ درصد از فولیکول های مو از آب تشکیل شده اند. زمانی که آب کافی به بدن تان نمی رسد، فولیکول های جدید مو ممکن است ضعیف شوند و بنابراین بهتر است با مصرف آب کافی از این اتفاق جلوگیری شود.

ویتامین های روزانه تان را مصرف کنید

3

در کنار استرس، ژنتیک و مصرف داروها، کمبود ویتامین هم می تواند از دلایل کم شدن یا ریختن موها باشد. برای اینکه این اتفاق برای تان نیفتد در کنار رژیم غذایی سالم از ویتامین هم استفاده کنید. وجود «ویتامین آ» می تواند در تنظیم میزان اسید ریتونیک در فولیکول های مو موثر باشد. «ویتامین بی» هم می تواند در کاهش میزان استرس گزینه خوبی باشد. ویتامین های سی، دی و ای هم در نگهداری مواد مغذی لازم در بدن نقش آفرینی می کنند.

از نظرات یک متخصص در این زمینه استفاده کنید

4

از یک متخصص پوست هم کمک بگیرید تا میزان ریزش موهای تان را تا حدی کاهش دهید. او هم قطعا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری به عمل خواهد آورد. بر اساس گفته های دکتر «سیمور ویور» علت اصلی مراجعه به متخصص پوست آگاهی از علت ریزش مو است. آنها می توانند داروهای مناسب تری را به شما تجویز کنند. همچنین بررسی هایی بر تاریخچه خانوادگی شما انجام خواهند داد. ممکن است گاهی مصرف یک دارو که باعث ریزش موها شده با جایگزینی با داروی دیگری از بین برود چرا که اثرات جانبی این داروها ممکن است برای افراد نتایج متفاوتی داشته و در برخی باعث ریزش مو شود.

از بستن مو و یا سایر مدل هایی که در موها ایجاد فشردگی می کند پرهیز کنید

5

«تیفنی ماسیلو هِلت» از متخصصان آرایش و زیبایی «کلینیک اوهیو» در این مورد می گوید: “حتی اگر از علاقمندان و طرفدار پر و پا قرص بستن مو هستید از این کار پرهیز کنید. این کار باعث عارضه ای به نام «آلوپسی» می شود که وضعیتی است که در آن به دلیل وارد آمدن فشار به مو، آسیب هایی به آن وارد می شود. اگر این فشار به طور مداوم ادامه پیدا کند، به فولیکول های مو هم قطعا آسیب هایی وارد خواهد شد. وی ادامه می دهد: “معمولا این فشارهای وارد آمده به مو در جوانی ایجاد مشکل خاصل نمی کند اما با پا به سن گذاشتن تاثیرات خود را بر مو خواهد گذاشت.”

در مورد چگونگی استفاده از داروهایی خوراکی یا آنهایی که استعمال خارجی دارند با پزشک تان مشورت کنید

6

زمانی که پای ریزش مو به میان می آید افراد مصصم به استفاده از  انواع و اقسام داروها برای جلوگیری از این ریزش می شوند. از جمله این داروها می توان به Minoxidil اشاره کرد که به Rogaine هم شناخته می شود. این داروها  که به «اُ تی سی» هم شهرت دارند می تواند از ریزش مو جلوگیری به عمل آورده و سبب رویش دوباره مو شوند. معمولا آنها را دو بار در روز و مستقیما به سر می مالند و می تواند در رویش دوباره مو در وسط و جلوی سر مفید باشد. همچنین داروهای خوراکی هم وجود دارند که از آن جمله می توان به Finasteride یا Propecia اشاره کرد. مهم است که بدانید که هر دو انواع این داروها برای اثربخشی باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرند. برای آنکه در مصرف همزمان داروها اختلالی به وجود نیاید بهتر است که با پزشک تان در مورد چگونگی استفاده از آنها مشورت کنید.

استرس را مدیریت کنید

7

در میان مردانی که استرس بیشتری را تجربه می کنند میزان ریزش مو افزایش پیدا می کند. سطح بالای استرس می تواند منجر به وضعیت هایی از ریزش مو مانند telogen effluvium شود که فرد از شدت استرس موهای خود را می کند. یا در trichotillomania هم فرد که استرس فراوانی را تجربه می کند، شروع به کشیدن مو از سطح کف سر می کند. در «آلوپسی» هم سیستم ایمنی بدن به تقابل با فولیکول ها خواهد پرداخت. برای جلوگیری از این میزان استرس بهتر است که از تکنیک های تنفس و یا سایر تکنیک های از بین بردن استرس با انجام فعالیت های ورزشی روزانه پرداخته شود.

سیگار را ترک یا کم کنید

09

شاید بسیار در مورد ترک سیگار شنیده باشید اما کمتر در مورد تاثیر آن بر ریزش مو آگاه باشید. پژوهش های انجام پذیرفته شده هم بر مصرف سیگار و هم الکل نشان داده که هر دو می توانند در میزان ریزش مو تاثیر فراوانی داشته باشند. سیگار به دلیل تاثیراتی که بر جریان خون می گذارد می تواند روی فولیکول های مو اثر بگذارد. الکل نیز با به اصطلاح «دیهایریت» یا ایجاد کم آبی در بدن و نیز کمبودهایی که در مواد مغذی به وجود می آورد می تواند در این ریزش نقش داشته باشد.

ورزش و فعالیت مداوم داشته باشید

9

درست است که می دانستید ورزش و فعالیت بدنی برای حفظ سلامت بدن مفید است اما آیا از این موضوع هم آگاهی داشتید که ورزش در کاهش ریزش مو هم می تواند بسیار مفید باشد؟ ورزش با کاهش میزان استرس می تواند در گردش بهتر خون و ایجاد وضعیت سلامت کلی بدن موثر باشد که همگی اینها می توانند باعث رویش مجدد مو هم شوند.

با پزشک تان در مورد مکمل هایی دارویی مشورت کنید

10

در بازار مکمل های فراوانی وجود دارند که می توانند در کاهش ریزش مو موثر باشند. با پزشک تان در مورد برندهای این نوع مکمل ها صحبت کنید و از او بخواهید که به شما بگوید کدام نوع برای شخص شما کارآیی بیشتری می تواند داشته باشد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود