گردشی با دایناسورهای متحرک پارک ژوراسیک تهران

دایناسورها ، شما را به ۲۰۰ میلیون سال پیش می برند

گردشی با دایناسورهای متحرک پارک ژوراسیک تهران

پارک ژوراسیک تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است  امروز نیز همچون روال چند ماه اخیر، به معرفی ظرفیت های گردشگری شهری در کلان شهر پایتخت ۲۳۰ ساله ایران پرداخته و تلاش می کند تا برای هموطنان تهرانی، فرصت های کم هزینه و جذاب را معرفی کند. فرصت هایی که آخر هفته هیجانی را می تواند برای شما و خانواده و دوستان، به ارمغان آورد و زیبایی های فصل خزان هزار رنگ تهران را بهتر تجربه کنید.

تهران، آرام آرام در حال تبدیل شدن به شهری خاص در ایران است. نه به خاطر پاساژهای میلیون دلاری لوکس شمال شهر یا نگین کاخ های ایران یا موزه جواهرات سلطنتی در خیابان فردوسی یا حتی موزه ۲.۵ میلیارد دلاری هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی که شهره خاص و عام است. بلکه بخاطر نخستین پارک دایناسورهای ایران و نخستین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور.

امروز، به یکی از بوستان های تهران رفتیم که شاید برای اکثر پایتخت نشینان، مکانی ناشناخته باشد. پارکی که شما را به ۲۰۰ میلیون سال پیش می برد و برای عاشقان فیلم های علمی تخیلی، یادآور شاهکار ۱ میلیارد دلاری استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی (فیلم ژوراسیک) است.

با ما همراه باشید در گشتی در پارک ژوراسیک تهران.

پیش از ادامه بحث، توجه شما را به گزارش پرس تی وی از دنیای دایناسورهای تهران جلب می کنیم.

پارک گردی: گردشگری هیجانی کم هزینه

پارک ژوراسیک تهران

گردشگری در پارک ها، بخشی از ظرفیت های گردشگری شهری را تشکیل می دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا، مورد استقبال گردشگران داخلی و بین المللی قرار می گیرد. پارک ها، بهترین فرصت را برای پیاده روی، ورزش های همگانی و هوازی و هم چنین آشتی با طبیعت و شناخت پوشش گیاهی منطقه در اختیار ما قرار می دهند.

از طرفی، پارک گردی، عاملی برای تقویت ظرفیت های جسم و روح و فاکتوری اثربخش برای انرژی مثبت ها به شمار می رود که می کوشند، شاد زیستن و مثبت اندیشی را به عنوان سبک زندگی و عادت روزانه تقویت کنند. پارک گردی، فعالیتی کم هزینه، آسان و جذاب است. چرا که در کلان شهرهای دود آلود شلوغ، تنها مکان هایی که می توان صدای پرنده ها را از نزدیک شنید و شاهد خنده و شادی کودکان بود، همین پارک های بزرگ و کوچک است.

پارک ژوراسیک تهران

در سرویس گردشگری روزیاتو، تا کنون پارک های بسیاری در تهران، به اطلاع مخاطبان گرامی رسید و ظرفیت های بوستان گردی در شرق، جنوب و شمال شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین تهران می توانید در جاهایی، قایق سواری کرد، دوچرخه سواری های چند کیلومتری ارزان انجام دادو از مناظری لذت برد که شاید باورکردنش در این پایتخت، عجیب و باورنکردنی باشد. همین بوستان و دریاچه بزرگ خلیج فارس در غرب پایتخت، ظرفیت گردشگری فوق العاده ای به نظر می رسد.

برای ساکنان شهرک غرب و سعادت آباد تهران، پارک های خوبی در چند سال اخیر با همت شهرداری تهران، طراحی و ساخته شده است که از آن جمله می توان به بوستان نهج البلاغه،‌ بوستان جوانمردان ایران و پارک پرواز اشاره کرد. از سال ۱۳۹۳ به این سو نیز، بوستانی احداث شده است که یکی از پارک های خاص پایتخت را میتوان به آن اطلاق کرد.

پارک ژوراسیک تهران

پارک ژوراسیک تهران، یکی از نام های جالب و شنیدنی از ظرفیت های گردشگری شهری پایتخت به شمار می رود که امروز شما را به دیدار از آن دعوت میکنیم. جایی که گشت زدن در میان دایناسورهای غول پیکر متحرک را فراهم کرده و شما را به ۲۰۰ میلیون سال پیش می برد. عصری که حیوانات عظیم الجثه زندگی میکردند و امروز، بخشی از انرژی و اقتصاد ما، به زندگی آن مدیون است.

دایناسورها در ایران

ایران، یکی از کهن ترین مناطق جهان به شمار می رود که ردپای بسیاری از مخلوقات، در این منطقه ای که اکنون در آن زندگی میکنیم و به تاریخ ده هزار ساله مکتوبش می بالیم، مشاهده شده است. شاید هنوز هم افرادی باشند که دایناسورها را همچون اژدها، موجودی افسانه ای می پندارند!

اما به هر حال، دایناسورها، بخشی از تاریخ هستند که گذر زمان، انقراض آنها را سبب شد، انقراضی که اکنون، یوز ایرانی و بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری سرزمین رویایی ایران را به شدت تهدید می کند و شاید پارک هایی چون ژوراسیک تهران، یادآور اهمیت حفاظت از محیط زیست برای نسل امروز باشد.

d7
دایناسورهای خیالی در سعادت آباد تهران

اخیراً دانشمندان این احتمال را مطرح کرده اند که میان نفت خام و نابودی دایناسورهای در ۶۰ میلیون سال پیش ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد. البته با انقراض دایناسورها، بیشتر گونه های زیستی زمین نیز نابود شدند. به هر حال درباره داستان نفت و دایناسورها، صحبت زیاد است و در آینده در این حوزه بیشتر خواهیم گفت.

اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید در خرداد ۹۵، ناخن یک دایناسور در کویر  لوت ایران، کشف شد و مطالعات غیر رسمی نشان می دهد که فسیل یافته شده، ناخن سرپنجه یک دایناسور در اقلیم ایران باشد. البته این فقط بخشهایی از بدن دایناسور نیست که کویر لوت ایران را مشهور کرده است. پیدا شدن شهاب سنگ هایی که هر گرمش بین ۱۰ دلار تا ۴ هزار دلار قیمت گذاری شده، بخشی از پتانسیل های زمین شناسی این منطقه را بازگو می کند.

آبان ۹۳ بود که کارشناسان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران طی مراحل نمونه برداری فسیل ها از نهشته های سازند نایبند در معدن پروده، ردپاهایی از تتراپودهای کوچک تریاس-ژوراسیک را کشف کردند. این ردپاها متعلق به ۲۰۳ میلیون سال پیش بود.

پارک ژوراسیک تهران
تصویر کشف قدیمی ترین ردپا مهره داران عصر دایناسورها در ایران

این کشف، قدیمی ترین ردپای مهره داران عصر دایناسورها در ایران اعلام شد و نتایج این کشف در کنفرانس های معتبر بین المللی ارائه گردید.

در پارک ژوراسیک چه خبر است؟

پارک ژوراسیک تهران، جاییست که شما می توانید دایناسورهای مصنوعی غول پیکر را که از گونه های مختلفی طراحی و ساخته شده اند، در فضای سه هکتاری مشاهده کرده و البته سلفی های جالبی با حیوانات غول پیکر بگیرید. سلفی هایی که می تواند برای عاشقان و معتادان شبکه های اجتماعی، لایک و فالو های بسیاری را به دلیل خاص بودن پس زمینه، به همراه داشته باشد.

پارک ژوراسیک تهران

به هر حال، دنیای سلفی و لایک و فالو، امروزه خیلی ها را به مقصد های خاص گردشگری شهری می برد. به نظر می رسد ژوراسیک تهران، یکی از مقصد های جذاب برای سلفی باز ها باشد. پارک ژوراسیک سعادت آباد، برای کودکان و نوجوانان، فضایی مسرت بخش و شادی آفرین است.

چرا که قادر خواهند بود در یک پارک علمی تخیلی، به گردش پرداخته و با موجوداتی آشنا شوند که قبلاً در فیلم ها و کارتون ها و کتاب ها،‌ درباره آنها اطلاعاتی بدست آورده و هیجگاه فرصت دیدار نزدیک با جسم غول پیکر این موجودات منقرض شده را پیدا نکرده اند.

شهرداری تهران اکنون این فرصت هیجانی را به کودکان و هر طیف سنی از مخاطبان بوستان گرد تهرانی می دهد و به نظر می رسد پارک  ژوراسیک تهران، یکی  از پارک های خیلی خاص پایتخت باشد که وجودش واقعاً احساس می شد.

موزه ای غیر رایگان و بدون سقف، که برای گردشگری علمی و طبیعت گردی کودکان و نوجوان غرب پایتخت، محیطی دل باز و جذاب است. جایی که شادی و قهقه کودکان که عاشق عکس گرفتن و سواری گرفتن از این حیوانات عجیب و غریب غول پیکر هستند، فضایی خنده دار و هیجانی را به تصویر می کشد  که برای والدین آن ها نیز،‌ خاطره انگیز است.

پارک ژوراسیک تهران، برای فیلم باز ها، می تواند تا حدودی یادآور لوکیشن های جذاب شاهکار اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی باشد. جایی که فیلمی با ۹۵ میلیون دلار سرمایه گذاری، توانست، بیش از ۱ میلیارد دلار فروش را در اکران جهانی به ارمغان آورده و توانایی این کارگردان شهیر هالیوود را به رخ علمی-تخیلی سازها در غرب بکشد.

پارک ژوراسیک تهران
پشت صحنه فیلم پارک ژوراسیک: اسپیلبرگ  مشغول بررسی دایناسورها

داستان این فیلم جذاب اینگونه بود که گروهی از دانشمندان، در جزیره ای تخیلی به نام ایلا، پارکی تفریحی ساخته اند که در آن، دایناسورهای شبیه سازی شده قرار گرفته و بخاطر اشکال فنی در برخی از آنها، گروهی از دایناسورهای از قفس ها آزاد شده و برای بازدیدکنندگان مشکلاتی را ایجاد می کنند که فضای لذت بخشی را برای بیننده جهانی خلق می کند.

فروش موفق دنیای ژوراسیک اسپیلبرگ سبب شد تا این فیلم نیز همچون ارباب حلقه ها، با سه گانه همراه شود و قسمت های دوم و سوم آن در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱ میلادی ساخته شود.

گشتی در میان دایناسورهای تهران

پارک ژوراسیک تهران

دایناسورهای بوستان ژوراسیک تهران، در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی در مساحتی به وسعت سی هزار متر مربع به بهره برداری رسید و تعداد ۲۸ مجسمه متحرک دایناسورها را در خود جای داده است. در این دنیای جالب برای کودکان، دایناسورها از گونه های مختلف و با هیکل های عظیم خود، بچه ها را به میلیون ها سال پیش می برند.

در این پارک، می توان با نحوه زندگی، خوراک و سبک ایستادن و استایل بدنی این حیوانات پیش از تاریخ، آشنا شد و البته همراهی این مجسمه ها با نور و صدا نیز، بر جذابیت های آن می افزاید. جذابیت هایی که برای دنیای شاد کودکان، فضای تخیلی جالبی را به ارمغان می آورد و به همین خاطر، گشت آخر هفته ای پاییزی خوب برای هموطنان تهرانی خواهد بود.

جالب است که در بخشی از پارک، تخم دایناسوری قرار گرفته که نحوه تولد نمادین دایناسورها را نیز به تصویر می کشد. برای همین، این پارک را باید علمی و تخیلی و جذاب برای این قشر سنی دانست.

این پارک، در محیط دل بازی طراحی و ساخته شده و نحوه قرارگیری دایناسورها به گونه ای است که می توان از بخشی از پارک وارد شده و همه ۲۸ نوع دایناسور را مشاهده کرد و حتی فرصت سواری گرفتن از آن برای کودکان نیز وجود دارد.

پارکینگ، بوفه و سرویس بهداشتی در این بوستان جذاب غرب پایتخت در دسترس علاقمندان است. البته در ضلع جنوبی پارک، کارگاه های آموزشی و فیلم و هم چنین استودیویی برای عکاسی اختصاصی با دایناسورها نیز تعبیه شده که می تواند برای علاقمندان به عکاسی، فرصت خوبی را میها کند.

از جمله دیگر امکانات این پارک علمی تخیلی، می توان به سینما سه بعدی و ژورا شاپ در این محدوده طبیعی اشاره کرد که به فروش محصولاتی با آرم و نشان دایناسورها اقدام می کند.

چگونه به دنیای دایناسورهای تهران برویم؟

پارک ژوراسیک تهران
نقشه پارک ژوراسیک تهران و مناطق گردشگری اطراف

برای اینکه به پارک ژوراسیک تهران بروید، باید به سمت سعادت آباد حرکت کنید. متاسفانه، سعادت آباد و شهرک غرب، ایستگاه مترو ندارد و برای سفر به آنجا، از هر نقطه شهر تهران، می توان با اتوبوس یا حتی تاکسی به میدان صنعت شهرک غرب یا میدان کاج سعادت آباد رفت.

این پارک، در انتهای بلوار پاکنژاد قرار گرفته که در آنجا، میدانی به نام میدان بهرود قرار دارد. بالای میدان بهرود، بلوار شقایق بوده که از این بلوار، می توان سر و کله دوستان عظیم الجثه ما قبل تاریخ را مشاهده کرد.

بنابراین برای سفر به این پارک جالب، از طریق اتوبان های همت و حکیم و حتی یادگار امام نیز می توان استفاده کرد و گردشگری آخر هفته ای جالب را با حیوانات ۲۰۰ میلیون سال پیش، به فهرست خاطره های پاییزی خود اضافه نمود.

بهای خدمات پارک دایناسورها

این پارک، از جمله پارک های غیر رایگان اعلام شده که طبق مصوبه شورای شهر تهران، بهای استفاده از این پارک به ازای هر نفر، ۵ هزار تومان بوده و هزینه ۱۰۰۰ تومان برای پارکنیگ در سه ساعت اول تعیین شده است. بنابراین در گردش در این پارک، به این موضوع نیز توجه کنید.

توصیه هایی برای دایناسور گردی

۱- از کودکان خود بخواهید که از نوشتن و یا ضربه زدن به این ۲۸ گونه مجسمه متحرک دایناسورها پرهیز کنند.

۲- سعی کنید قبل از حرکت به سمت این پارک، کودکان خود را با دنیای دایناسورها آشنا کنید.

۳- امیدواریم شهرداری تهران، تابلوهای راهنمای فارسی و انگلیسی علمی بیشتری در این پارک نصب کند.

۴- با توجه به مشاهده گردشگران خارجی در این پارک در پاییز امسال، فروش نمادهایی از تهران با آرم پارک ارزشمند خواهد بود و در واقع یک تیر و دو نشان است.

۵- در بررسی میدانی مشاهده کردیم که تابلوهای کمی برای معرفی این پارک جالب در سعادت آباد و شهرک غرب نصب شده است. این موضوع در دستور کار سازمان زیباسازی و پارک های شهرداری تهران قرار بگیرد.

۶- بسیاری از کسانی که به برج میلاد تهران یا دریاچه مصنوعی خلیج فارس می آیند. دوست دارند با این پارک آشنا شوند و از این فرصت گردشگری استفاده کنند. اطلاع رسانی پارک، بیش از قبل گسترش یابد.

۷- فروش عروسک هایی کوچک استاندارد با هیبت دایناسورها، شاید اقتصاد گردشگری  پارک ها را توسعه دهد.

۸- معرفی گسترده پارک های تهران به خصوص ژوراسیک در سامانه های دیجیتالی شهرداری تهران در دستور کار قرار بگیرد.

پیشنهادهای خاص روزیاتویی

پارک ژوراسیک تهران
تصویر بوستان نهج البلاغه شهرک غرب

اگر به سعادت آباد و شهرک غرب رفتید، گردش در پارک پرواز، پارک تنوع زیستی پردیسان، بوستان نهج البلاغه و حتی فضای اطراف برج میلاد تهران را نیز می توانید در دستور کار خود قرار دهید که خرج زیادی هم ندارد. در این ۴ مقصد گردشگری معروف غرب تهران، آخر هفته های پاییزی، هزاران گردشگر را مشاهده خواهید کرد که از نقاط مختلف شهر، به این مناطق زیبا و جذاب سفر می کنند.

پارک ژوراسیک تهران
پارک پردیسان تهران، فرصتی برای بادبادک بازی

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • رعنا جهرمی آبان ۲۸, ۱۳۹۵

    دایناسورررررررررررررررررر؟ تهران؟؟/
    کشف های جدید روزیاتو واقعا عالیه
    این دیگه از کچا در اومد؟
    با حال بود

  • فرهاد احمدی آبان ۲۹, ۱۳۹۵

    خیلی خوبه
    جاهایی رو معرفی میکنید که جالبه. خبر نداشتم
    درباره اون فیلم اسپیلبرگ کاش لینک میدادین.

  • احسان دی ۷, ۱۳۹۷

    بده همه چیزهای جدید و بعضی چیزها رو فقط برای تهران میخوان!
    این هم باعث میشه مهاجرت به این استان و استان های همجوار بیشتر شه
    و هم باعث میشه مردم نقاط دیگه کشور فکر کنن به اونها توجه نمیشه و به تهرانی ها و تهران بیشتر توجه میشه