داستان عجیب و غریب انجماد پس از مرگ؛ گزارشی خواندنی از فناوری های سرما زیستی در جهان

داستان عجیب و غریب انجماد پس از مرگ؛ گزارشی خواندنی از فناوری های سرما زیستی در جهان

رشد فناوری ها در قرن بیستم میلادی که از آن به عنوان قرن رویایی در چند هزار سال اخیر یاد می کنند، سبب شده تا بشر به دنبال راه حل هایی برای حل بسیاری از چالش ها و مشکلاتی که در قرون قبل، دغدغه ذهنی او را تشکیل می داده بیفتد و با جادوی فناوری، بسیاری از رویاها را جامه عمل بپوشاند. سفر به فضا، یکی از آن ها بود.

جادوی فناوری سبب شد که آرزوی انسان ها توسط ایده ابتدایی برادران رایت به حقیقت پیوسته و انسان بتواند بر فراز آسمان و زمین، با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. هواپیماهای غول پیکر که عرض و طول جهان را در چند ساعت طی می کنند، بخشی از واقعیت انکار ناپذیر عصر امروز هستند.

ایستگاه فضایی بین المللی ۱۰۰ میلیارد یورویی که سالانه میزبان ده ها فضانورد برای شناخت کائنات و انجام آزمایش های فضایی است، بخشی از واقعیت علم و فناوری بشر قرن بیست و یکم برای کشف فضا و انجام گردش های فضایی در سال های آینده به شمار می رود که موسسات فضایی معماران عصر دیجیتال از جف بزوس تا پل آلن را برای تحقق آن، بسیج کرده است.

اکنون بشر پا را فراتر گذاشته و می خواهد، با جادوی فناوری، آن هم نه ظرفیت های فناوری امروزی، بلکه قدرت های آینده علم، زمینه را برای زنده کردن موجودات در اختیار داشته باشد. موضوعی که شاید در حوزه زنده کردن انسان و حیوان پس از مرگ، غیر ممکن ترین مقولاتی باشد که در ذهن انسان جاری و ساری شده است.

گزارش امروز سرویس علمی روزیاتو، شما را با فناوری سرمازیستی آشنا می کند. داستانی جذاب درباره آرزوی عجیب برخی از دانشمندان برای زنده کردن انسان ها پس از مرگ.

با ما در گزارش خواندنی امروز همراه باشید.

چرا انجماد پس از مرگ؟

انجماد پس از مرگ، فرآیندی است که جسد، لحظاتی پس از مرگ انسان، در فرآیندی سرمایی قرار می گیرد تا منجمد شده و بدون از بین رفتن بافت های بدن، در مخازنی با دمای منفی ۱۹۶ درجه سلسیوس محافظت شود. هدف از این کار، امید به زنده شدن پس از مرگ در روزگاری دور و غیر قابل پیش بینی است.

امید افرادی که دوست دارند پس از مرگ منجمد شوند این است که شاید روزی فرا رسد انسان به فناوری زنده کردن موجودات دست پیدا کند. گر چه این آرزوی مغایر با قابلیت ها و ظرفیت های انسانی در تضاد با بسیاری از باورهای اخلاقی است، اما به هر حال، گروه هایی هستند که حتی با علم، به دنبال کاسبی بوده و تلاش دارند کسب و کاری را حتی در غیر ممکن ها برای خود، به وجود آورند.

البته نباید فراموش کرد که بشر تا کنون توانسته به شبیه سازی حیوانات دست زده (مانند موسسه رویان) و از این راه، برای توسعه زندگی خود و موجودات، اقدامات ارزنده ای را انجام دهد. اما زنده کردن پس از مرگ آن هم با فناوری، از نظر عقل و علم، بیشتر شبیه به رویای دست نیافتنی خواهد بود.

از سال ۱۹۶۰ میلادی، تا کنون ۳۰۰ نفر در فرآیند انجماد پس از مرگ قرار گرفته و به گفته IBI TIMES، اکنون ۲۵۰۰ نفر در فهرست این فرآیند برای انجماد پس از مرگ هستند!

f1
(گزارش اینترنشنال بیزینس تایمز از توسعه فناوری سرما زیستی به کمک نانو فناوری در جهان)

با این وجود، انتقادات جهانی علیه این فناوری که امید واهی را به انسان ها برای زنده شدن پس از مرگ می دهد نیز در حال افزایش است که اظهارات پروفسور کلیو کوئن، استاد نورو ساینس کالج سلطنتی لندن از آن جمله است. آندرس ساندبرگ، محقق موسسه آینده انسان در دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز اظهارات  اخیر پروفسور کلیو را تایید می کند که سرما زیستی، مقوله پر مناقشه ایست که بیشتر در داستان های علمی-تخیلی می توان آن را باور کرد تا در زندگی واقعی.

f2
(گزارش گاردین از درخواست دانشمندان انگلیسی برای محدودیت بازاریابی فناوری سرما زیستی)

اما از نظر علم امروزی اگر بخواهیم به قضیه بنگریم، باید اذعان کرد که انجماد پس از مرگ، با فناوری سرما زیستی ارتباط دارد. سرما زیستی در واقع فرآیندی است که در آن، کلیه سلول های زنده،‌ بافت ها، اندام ها یا کل بدن برای پیشگیری از فروپاشی، در دمای بسیار پایین محافظت می شود.

طبق گزارشی که پیش تر CNN ارائه کرده بود، این ایده از زمانی گسترش یافت که عده ای معتقدند بودند که علم در آینده می تواند، حیات را به موجودات برگرداند. اما این که چه نوع موجودی و چه زمانی و چگونه و بر اساس چه شرایطی، پرسش هایی است که همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارند.

f3
(گزارش جدید سی ان ان از منجمد کردن جسد نخستین دختر انگلیسی)

البته یکی از دلایلی که برخی از افراد وصیت می کنند که بعد از مرگ، در فرآیند انجماد پر هزینه قرار بگیرند آن است که شاهد این موضوع باشند که بیماری هایی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنند و سبب مرگ آنها می شود، در آینده با علم درمان شود. گر چه سرما از بروز فساد و تباهی جلوگیری می کند، اما بازگرداندن آن ها به شرایط قبل از انجماد، هنوز برای علم، از نظر کیفی و کمی، پاسخ درستی ندارد.

در حال حاضر، سلول های خون، مغز استخوان، اسپرم با انجماد حفظ می شوند و بانک خون بند ناف در ایران که متعلق به موسسه رویان است نیز در این زمینه فعالیت های زیادی دارد. اما درباره اعضای بدن، هنوز چنین موضوعی امکان پذیر نیست.

فرآیند انجماد پس از مرگ

f10
(ماسک اکسیژن رسانی به جسد)

فرآیند انجماد پس از مرگ، شامل ۳ مرحله کلیدی است و توسط موسسات خاصی با شرایط خاص قابل رخ دادن است.

در مرحله اول، بدن فرد مرده بالافاصله در حمام یخ قرار می گیرد و در همان زمان، از ماسک تهویه برای ادامه اکسیژن رسانی به اندام های بدن به خصوص مغز استفاده می شود. همچنین از هپارین ضد انعقاد و cpr خودکار برای حفظ جریان خون استفاده می شود.

f4
(اتاق ها و محفظه هایی که در فرآیند انجماد پس از مرگ استفاده می شود)

بررسی درجه حرارت بدن از جمله مواردی است که در این مرحله اهمیت فراوانی دارد.

در مرحله دوم، بدن منجمد می شود و این بدان معناست که سلول ها و اندام های آن برای تغییر در دمایی فوق العاده کم آماده خواهند شد. جایگزین کردن مایعات بدن با عوامل ضد سرمازیستی که در بدن تزریق شده و به عنوان ضد یخ عمل می کند، از جمله مواردیست که در این مرحله در دستور کار قرار می گیرد.

f6
(تصویر دستگاهی که استخراج خون از بدن را پیش از فرآیند انجماد جسد انجام می دهد)

در مرحله سوم پس از آنکه بدن برای دمای فوق العاده پایین و سرد آماده شد، روند سرمایشی آغاز می شود. این آخرین مرحله قبل از ذخیره سازی طولانی مدت است که شامل خنک کردن تدریجی بدن می شود. پس از این مرحله، بدن در داخل یک کیسه عایق حفاظتی و بعد در داخل یک جعبه خنک کننده که در آن نیتروژن مایع در میزان ثابت وجود دارد قرار می گیرد.

این روند به آرامی و در طی چند روز اتفاق می افتاد تا زمانی که بدن به دمای منفی ۱۹۶ درجه برسد.

f7
(نگهداری DNA افرادی که خواهان انجماد جسد خود پس از مرگ هستند)

جسد برای تکمیل فرآیند انجماد، به نزدیک ترین مرکز ذخیره سازی انتقال داده می شود و داخل یک کپسول نیتروژن مایع قرار می گیرد. این کپسول ها، نیروی خود را از برق تامین نمی کنند. پس هیچ وقت با مشکل تامین نیروی برق مواجه نمی شوند.

نکته جالب آن است که وقتی رگ ها ضد یخ می شوند، جسد به تدریج پس از دو هفته سرد می شود. جسد به صورت سر و ته در محفظه هایی که در تصویر بالا مشاهده کردید قرار می گیرد و هر ۴ جسد،‌ در یک مکان قرار می گیرد.

f8
(تصویر رابرت اتینجر، بنیانگذار موسسه سرمازیستی کریونیکس که در سال ۲۰۱۱ درگذشت)

در سال ۲۰۰۲ میلادی، سر تد ویلیامز، بازیگر معروف بیس بال آمریکا، منجمد و نگهداری شده تا در آینده شاید انسان راهی برای زنده کردن سلول های آن پیدا کند.

مخاطبان انجماد پس از مرگ: از لندن تا میشیگان

انجماد پس از مرگ، مخاطبان بسیاری پیدا کرده، اخیراً مجله تایم گزارش داد که جسد دختری ۱۴ ساله انگلیسی که به سرطان مبتلا بود، با هدف بازگرداندن حیات به او پس از یافت شدن دارویی برای بیماری اش در آینده، در حالت انجماد قرار گرفت.

f5
(عکسی از تاسیساتی در آمریکا که اجساد در تانک های بزرگ و سفید منجمد می شود)

این برای نخستین بار در انگلیس بود که پس از طی مراحل قانونی، جسد یک دختر انگلیسی منجمد می شد. گفته شده است که این دختر انگلیسی ساکن لندن، چند ماه پیش از مرگش، از طریق اینترنت با شیوه های انجماد آشنا شد و به همین خاطر وصیت کرد.

گزارشی جالب در این باره را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

جسد این دختر پس از مرگ به آمریکا انتقال یافت و شرکتی در ایالت میشیگان آمریکا، با هزینه ۳۷ هزار پوند، فرآیند انجماد را انجام داد.

f9
(تجهیزات سرما زیستی در میشیگان آمریکا)

روزهای پایانی دسامبر ۲۰۱۵ میلادی بود که رسانه ها خبر از داوطلب شدن پسر بچه ای ۷ ساله برای انجماد پس از مرگ دادند. دیلی میل اعلام کرد که چند کودک نیز برای این کار ابراز علاقه کردند.

منجمد کردن مغز خرگوش در دانشگاه MIT از جمله کارهایی بود که بر روی حیوانات انجام شده است. دانشمندان اعلام کردند که پس از منجمد کردن و سپس گرم کردن مغز خرگوش، کارکرد مغز خرگوش حفظ شده است.

اگر چه مقوله زندگی پس از مرگ با انجماد، به گفته برخی از دانشمندان، تخیلی است تا علمی، اما همین اقدامات بشر سبب شده تا تحولی در پیوند اعضا در پزشکی رخ دهد و بشر بتواند برای استفاده از اعضای بدن مردگان، به فناوری های مختلفی دست پیدا کند.

موسسات سرما زیستی جهان

f11
(ایندکس پرتال موسسه سرمازیستی آمریکا)

بیش از ۱.۲ میلیون صفحه ایندکس شده درباره موسسه غیر دولتی سرما زیستی (Cyronics Institute)  آمریکا نشان می دهد که این فناوری و فعالیت های این موسسه با استقبال رسانه ها در فضای مجازی روبرو شده است. سایت این مجموعه در نشانی اینترنتی به این آدرس قرار دارد. این موسسه در سال ۱۹۷۶ میلادی تاسیس شد و یکی از جنجال برانگیز ترین فعالیت های فناوری را در چند دهه اخیر در دستور کار قرار داده است.

افرادی که به دنبال اطلاعاتی درباره این موسسه میگردند، طبق اعلام گوگل، خواهان دریافت اطلاعات درباره موسسه تمدید  حیات (Life Extension Foundation) و همچنین بنیاد متوسلا (Methuselah Foundation) بودند.

البته بنیاد تمدید حیات آلکور یک مؤسسه غیردولتی است که در سال ۱۹۷۲ میلادی در «سکاتدزیل» ایالت «آریزونا»ی آمریکا تأسیس شد. این بنیاد، در زمره شناخته شده ترین نهاد جهان در زمینه تحقیقات و مطالعات سرمازیستی محسوب می‌شود.

به جز این مجموعه ها، شرکت روسی KrioRus بزرگترین شرکت جهان در این زمینه است که تاکنون ۴۵ نفر را از ده ها کشور جهان برای بازگشت به حیات منجمد کرده است. انجماد بدن انسان ها با استفاده از گاز نیتروژن و تا دمای -۱۹۵ درجه سلسیوس صورت می گیرد.

f14
(تصویر ایندکس پرتال کریو روسیه)

در این سایت، درباره علم سرما زیستی، انواع فرآیند ها، خدماتی که موسسه به شرکت ها و موسسات و دانشمندان در سراسر دنیا درباره این علوم میان رشته ای جدید می تواند ارائه کند، اطلاعات خوبی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

f13
(ساختمان موسسه سرما زیستی آمریکا)

اگر شما هم با موضوعات سرما زیستی و انجماد پس از مرگ آشنایی ندارید، توصیه می کنیم این بخش از سایت را مطالعه کنید که اطلاعات جالبی می دهد. راهنمای آنلاین فرآیند های سرما زیستی که با ویدئو و اطلاعات چند رسانه ای تکمیلی همراه است، در این لینک در درگاه موسسه ارائه شده است.

f12
(بخشی از سایت موسسه سرما زیستی آمریکا)

فعالیت های این موسسه، می تواند با استقبال دانشمندان و فعالان صنعت نانو نیز مواجه شود. برای همین، بخش خبری پرتال، اخرین اطلاعات از فعالیت های این موسسه خبر ساز را منتشر می کند.

برای مشاهده ویدئو فعالیت های این موسسه، می توانید به کانال آن در یوتیوب که در این نشانی مراجعه کنید.

اینکه تا چه اندازه فناوری سرما زیستی بتواند راهکارهایی برای حل مشکلات کنونی بشر در حوزه سلامت و بهداشت پیدا کند، مقوله ای است که باید برای یافتن پاسخ آن، منتظر ماند.

در آخر هم اگر عاشق اینستاگرام و سرما زیستی هستید، این صفحه را دنبال کنید.

منبع: ایسنا ، ایرنا ، theguardian ، ibtimes ، cnn ، thesun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • میثم آذر ۱۵, ۱۳۹۵

    وای خدای من
    میشه مگه؟؟؟
    من هنوز شوکه هستم!

  • امیر آذر ۱۵, ۱۳۹۵

    این گزارش عالی بود
    مثل همیشه. مرسی از این منابع دقیق

  • راحله آذر ۱۵, ۱۳۹۵

    منم میخوام منجمد بشم
    خخخخخخ

  • محمد آذر ۱۵, ۱۳۹۵

    منجمد پس از مرگ، به نظرم شاید الان عجیب باشه. اما شاید ۱۰۰ سال دیگه عجیب نباشه.
    ویدئو جذابی بود
    باتشکر فراوان

  • غرب شاه آذر ۱۸, ۱۳۹۵

    عالی بود
    باتشکر 🙂

  • Mis F بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

    جل الخالق.?
    خیلی جالب بود،ممنون
    به نظرمن که شایدبشه بعداازاعضاشون استفاده کردولی زنده کردنشون غیرممکنه.