قبل از «بلیچینگ» یا سفیدکردن دندان ها لازم است به چه نکاتی توجه کنیم؟

کم مخاطره ترین راه برای سفید کردن دندان ها عبارتند از ...

قبل از «بلیچینگ» یا سفیدکردن دندان ها لازم است به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید نتوان کسی را یافت که به داشتن دندان های سفید علاقه نداشته باشد. دندان های سفید می تواند در داشتن لبخندی زیباتر و به تبع آن چهره ای بشاش تر کمک کند. اما این نکته را هم باید به خاطر داشته باشیم که سفیدشدن دندان ها برای همه افراد مناسب نیست و پیش از انجام دادن آن باید مواردی را مدنظر قرار داد.

در ادامه این نوشته موارد علمی را برخواهیم شمرد که می تواند به شما در انتخاب تصمیم درست تر و کم مخاطره تر کمک کند. با هم این ۹ مورد را مرور خواهیم کرد.

ابتدا چکاپ کامل را انجام دهید

1

پیش از آنکه به سمت لبخندی مشابه سلبریتی های هالیوود پیش روید لازم است که از سلامتی عمومی دندان های تان آگاهی پیدا کنید. دکتر «اریک کلاین» در این باره تاکید دارد که قبل از انجام «بلیچینگ» یا همان سفید کردن دندان ها باید تمام چکاپ های دندان و دهان انجام شود. اگر در میان دندان ها حفره ای وجود داشته باشد و یا لثه با آسیبی مواجه شده باشد، ابتدا باید درمان کامل آنها انجام شود.

سایر پزشکان هم بر این باور هستند که اگر بدون رعایت موارد ذکر شده اقدام به بلیچینگ شود ممکن است با درد همراه شود.

آهسته و پیوسته پیش رفته و عجله نکنید

2

بلیچینگ که عمدتا همراه با اشعه لیزر انجام می شود ممکن است کار چندان راحتی هم نباشد. دکتر گراوز می گوید «بلیچینگ» می تواند گاهی با حساسیت و درد هم همراه باشد. برخی از بیماران قبل از انجام بلیچینگ، از خمیردندان های ضدحساسیت استفاده می کنند اما واقعیت این است که حساسیت بخشی انکارناپذیر از این کار زیبایی است.

بنابراین بهتر است که این کار زیبایی با حوصله و در طول زمان انجام پذیرد. اگرهم علاقه چندانی به انجام بلیچینگ در مطب ندارید می توانید این کار را در خانه انجام دهید. درصورتی هم که در گروه افرادی هستید که استفاده از مواد شیمیایی و پرخطر را مناسب نمی دانید برای آگاهی از راهکارهای خانگی سفیدکردن دندان ها می توانید این نوشته را مطالعه کنید.

در خانه هم می توانید بلیچینگ را انجام دهید

3

اگر دوست ندارید برای سفید کردن دندان های تان به مطب دندانپزشک مراجعه کنید آنگاه می توانید کیت های مخصوص سفیدکردن دندان ها را از داروخانه تهیه کرده و این کار را در خانه و به دفعات انجام دهید.

از چسب های سفیدکننده استفاده و این کار را تکرار کنید

4

می توانید برای سفیدکردن دندان ها و در صورت عدم تمایل به انجام این کار در داخل مطب، از چسب های مخصوص سفید کردن دندان استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که برای این کار لازم است، به طور مداوم و بدون توقف روند را دنبال کنید چرا که درخشندگی حاصل از سفید شدن دندان های تان ۶ ماه بعد از بین خواهد رفت مگر اینکه از محصولات خوبی برای این کار استفاده کرده باشید.

پژوهش ها نشان داده که استفاده از این چسب ها می تواند سبب خارج کردن مواد میکروسکوپی نامطلوب از روی سطح دندان ها شود. این مواد می تواند باعث ایجاد حساسیت و یا در مواقعی پوسیدگی دندان ها نیز بشود.

به آنچه می خورید دقت کنید

5

برخی غذاها و نوشیدنی ها هم می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. به عنوان مثال، چای، قهوه، شراب و نوشیدنی های سبز رنگ مخلوط هم می توانند سبب این امر شوند. اگر هم نمی توانید آنها را به طور کامل حذف کنید مصرف آنها را کاهش دهید تا بتوانید طول مدت سفید ماندن دندان ها را به حداکثر برسانید.

برخلاف مواد ذکر شده خوراکی هایی چون گل کلم، توت فرنگی و دانه های گیاهی، همچنین آجیل می توانند به سفید شدن دندان ها کمک کنند.

می توانید از محصولات سفیدکننده داروخانه هم کمک بگیرید

6

بله درست است، شما هم می توانید به راحتی به نزدیک ترین داروخانه مراجعه کرده و سفیدکننده دندان را خریداری کنید. دکتر کلاین بر این باور است که برای دندان های غیرحساس این محصولات سفیدکننده می توانند گزینه مناسبی باشند.

در میان آنها ترکیبات ملایم و کم خطرتر می تواند بهتر هم باشد. روغن نعناع در درمان حساسیت مفید است و نیترات پتاسیم هم برای بخش های حساسی که در زیر لایه های لثه قرار گرفته اند همانند سپر عمل می کند.

بنابراین با این محصلات دیگر درد زیادی را هم متحمل نخواهید شد. برخی از این سفیدکننده ها اگر سه بار در هفته و به مدت ۲۰ روز مورد استفاده قرار گیرند، می توانند لکه های روی دندان ها را از بین ببرند. همچنین مسواک زدن و استفاده از خمیردندان های مناسب هم می تواند مفید باشد.

مسواک های الکترونیکی هم با دارا بودن تکنولوژی نور آبی، می تواند در سفید کردن دندان ها نقش داشته باشد. می توانید سفیدکننده ها را روی خمیر دندان قرار داده و به مدت دو دقیقه و دو بار در روز برای گرفتن نتیجه بهتر با آن مسواک بزنید.

خمیردندان ها نمی توانند کار سفید کردن دندان را به عهده داشته باشند

0

متاسفانه بر خلاف تصور بسیاری از افراد، خمیردندان ها به تنهایی نمی توانند سبب سفید شدن دندان ها شوند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. دکرت کلاین می گوید: “البته در برخی از خمیردندان ها ترکیبات سفیدکننده وجود دارد اما نمی تواند در طولانی مدت مفید واقع شود.”

این بدان معناست که خمیردندان نمی تواند موثرترین ماده برای سفید کردن دندان های شما به شمار آید بلکه تنها مواد ساینده ای را داراست که می تواند در از بین بردن لک های حاصل از کشیدن سیگار یا قهوه نقش داشته باشد و حقیقت این است که باعث سفیدتر شدن دندان ها نمی شود.

داندان های مصنوعی ممکن است بر اثر بلیچینگ سفید نشوند

8

اگر دندان مصنوعی داشته باشید یا در گذشته روی دندان خود وسایل تزئینی گذاشته باشید احتمال دارد با بلیچینگ رنگ آنها تغییر نکند. بنابراین ممکن است بعد از سفید کردن دندان ها برخی از آنها رنگ متفاوتی داشته باشند. پس در این موارد کار کمی دشوارتر می شود چراکه اگر ترمیم بر روی دندان ها انجام نشده باشد این تفاوت رنگ به طور آشکار به وجود خواهد آمد.

دکتر گراوز می گوید باید بین ۷ تا ده روز پس از بلیچینگ صبر کرد تا بتوان رنگ مناسبی را برای آن دندان هایی که از طریق بلیچینگ تغییر رنگ نداده اند انتخاب کرد.

برخی از لک های دندان ممکن است با بلیچنیگ و به راحتی از بین نروند

9

اگر دندان های شما در ۸ سال نخست زندگی تان در معرض فلوراید بوده ممکن است به وضعیتی که از آن به fluorosis یاد می شود قرار داشته باشید. در این حالت لکه ها و یا خط های سفید رنگی بر روی سطح دندان ها شکل می گیرد که ممکن است برای برطرف کردن آنها نیاز به مراحل پیشرفته تر بلیچنیگ داشته باشید.

این وضعیت بسیار شایع است و در حدود ۲۳ درصد از افراد بین ۶ تا ۴۹ سال دیده می شود.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود