نشانه های خاموش رفلکس اسیدی که ممکن است مورد غفلت واقع شوند

شباهت این نشانه ها با برخی بیماری هایی چون ...

نشانه های خاموش رفلکس اسیدی که ممکن است مورد غفلت واقع شوند

رفلکس اسیدی معده خصوصا زمانی که باعث سوزش معده می شود، فرد مبتلا را با وضعیتی سخت روبرو می کند. این وضعیت زمان نمی شناسد، گاه و بی گاه و بعد از صرف وعده حجیم و دیروقت شام در نیمه های شب هم آرامش فرد مبتلا را از بین می برد.

در این نوشته برآنیم نشانه های خاموش رفلکس های اسیدی را که ممکن است از آنها غافل باشید را برای تان برشماریم و برخی راهکارهای علمی برای کنار آمدن با آنها را برای تان برشماریم. این نشانه های خاموش عبارتند از:

گلودرد یا گرفتگی صدا 

1

گلودردهایی که خوب نمی شوند و برای آنها علت هایی چون سرماخوردگی نیز وجود ندارد، می تواند به علت رفلکس اسیدی باشد.

دکتر «گینا سَم» رئیس بخش گوارش بیمارستان «سینای» در شهر نیویورک در این باره می گوید: “گاهی ممکن است در ناحیه گلو احساس درد کنید چرا که بخش کمی از اسید از مری به بالا آمده و باعث خارش گلوتان می شود.”

همچنین گرفتگی ناگهانی صدا هم می تواند به علت حرکت اسید معده به سمت حنجره و جعبه صدا باشد که احتمالا بیشتر هم در هنگام صبح که مدت طولانی را در هنگام شب دراز کشیده بودید به وجود می آید.

سرفه های مداوم و خس خس سینه

2

دکتر «ایوان دلتون» از بخش گوارش دانشکده پزشکی  UNC  در کارولینای شمالی، در این باره می گوید: “خس خس و سرفه ای که بسیار هم شبیه نشانه های بیماری آسم و برونشیت است، می تواند بر اثر انتقال اسید از معده به شش ها باشد.”

همچنین گاهی خود سرفه کردن های مداوم و خس خس های دائمی می تواند باعث فشار بر روی سطح شکم و معده شده و اسید معده را به سمت بالا به حرکت در آورد.

مشکلاتی در دندان تان 

3

اگر در گروه افرادی قرار دارید که دائم مسواک می زنید و دندان های تان را نخ می کشید و هنوز هم در دندان تان حفره هایی وجود دارد نشان دهنده آن است که مینای دندان شما در حال ساییده شدن است و یا ممکن است رنگ دندان تان هم تغییر کند. در چنین زمان هایی امکان دارد که بتوانید همه اینها را به گردن اسید معده تان بیاندازید.

دکتر دلتون می گوید: “حتی اندکی از اسید معده می تواند از طریق مری به گلو و سپس به دهان انتقال پیدا کند و مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهد. ”

زنگ زدن گوش

4

اگر گوش تان خصوصا پس از خوردن غذا زنگ می زند، ممکن است به دلیل انتقال رفلکس اسیدی به سمت سینوس ها و حتی گوش داخلی تان باشد.

دکتر سم در این باره می گوید: “بسیاری از بیمارانی که به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند و به مشکلاتی در سینوس های شان، مشکوک هستند، درمی یابند که علت اصلی این عارضه، رفلکس های اسیدی معدی آنهاست.”

مشکل بلع 

5

دکتر سم می گوید اگر زمان بلعیدن مواد غذایی دچار مشکل هستید و با مایعات هم به سختی می توانید آن را پایین ببرید این امکان وجود دارد که رفلکس مزمن اسیدی داشته باشید.

از سایر نشانه های این نوع مزمن رفلکس اسیدی می توان به خراش و خارش گلو اشاره کرد که گاهی هم می تواند به مری منتقل شود و راه آن را باریک تر هم کند.

تجمع مخاط بینی 

6

اگر مخاط در بینی تان تجمع پیدا می کند، گاهی خوب می شود و دوباره شکل می گیرد، می تواند یکی از علت های رفلکس اسیدی معده باشد.

دکتر سم در این باره می گوید: “اگر سعی کردید که غذاهایی که ایجاد رفلکس می کنند را از وعده شام خود حذف کنید و تلاش هم کردید که شام خود را دیروقت میل نکنید اما باز هم بینی تان پر بود، احتمال یک تجمع مخاط بینی معمولی است.”

اگر این نشانه ها از بین برود و دوباره باز گردد می تواند نشانه ای از رفلکس اسیدی معده باشد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود