چگونه برای همیشه پرخوری را کنار بگذاریم؟

غذا خوردن زامبی گونه چیست؟

چگونه برای همیشه پرخوری را کنار بگذاریم؟

همه ما با جمله از شنبه رژیم غذایی ام را ادامه خواهم داد آشنا هستیم. اینکه کنترل خوردن را به دست گرفته و هر زمان لازم باشد دست از خوردن بکشیم می تواند مهارتی باشد که همه ما از داشتن آن برخوردار نیستیم.

اینکه دور هم جمع شویم و با تلقین به اینکه امشب را هرآنچه می خواهم می خورم و از فردا یا شنبه دوباره آغاز خواهم کرد، تنها خودمان را گول می زنیم. برای آنکه پرخوری را از زندگی خود کاملا دور کرده و تعادل را جایگزین آن کنیم، لازم است برخی از عادات اشتباه غذایی را کنار بگذاریم.

برخی از این عادات و سبک نادرست زندگی که از لحاظ علمی به افزایش وزن نیز کمک می کنند در ادامه برای تان آورده شده اند. شاید شما هم یک یا چند مورد از آنها را در روند زندگی روزمره خود داشته باشید که با کنار گذاشتن آن خواهید توانست به رضایت بیشتری دست یابید. با هم این اشتباهات رایج را مرور می کنیم:

زامبی غذا می خورید

Obesity issues

زمانی که عمیقا مشغول تماشای سریال مورد علاقه خود هستید و یک بسته بندی کامل بستنی را تا آخرین باقی مانده های آن میل می کنید، یا فیس بوک تان را چک می کنید و همین طور مشغول خورن پاپ کورن هستید، درست زمانی است که مغز مشغول انجام یک فعالیت دیگر است و شما هم بدون توجه به این موضوع در حال جویدن خوردنی های اطراف تان هستید.

این کار میانبری برای دریافت کالری بیشتر است. دکتر «سوزان آلبرز» از این پدیده به «خوردن زامبی» یاد می کند. وی نویسنده کتاب «غذاخوردن آگاهانه» است. وی بر این باور است که با این کار بیش از نیاز واقعی بدن غذا خواهید خورد.

تحقیقات و پژوهش های علمی نشان داده که در هنگام صرف غذا باید تمام توجه خود را به ظرف غذایی که در مقابل خود قرار داده اید جلب کنید. این کار باعث کاهش وزن شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

غذا خوردن و تلویزیون نگاه کردن را با هم یکی می کنید

یکی از عاداتی که بسیاری از ما داریم این است که در هنگام تماشای تلویزیون غذا می خوریم. اخیرترین آمار بدست آمده از مردم آمریکا نشان داده است که آنها بیش از سه ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا می کنند. برخی مطالعات نشان داده این کار سبب افزایش وزن می شود.

دکتر «مایکل می» موسس سایت AmIHungry.com در این باره می گوید: “زمانی که این دو کار را با هم و به صورت همزمان انجام می دهیم، نگاه کردن به تلویزیون باعث می شود  که ما توجه چندانی به غذایی که می خوریم نداشت باشیم و مزه آنچه را هم که می خوریم به خوبی درک نمی کنیم. بدتر از همه آن است که هنگامی که سیر می شویم هم اصلا متوجه رسیدن پیام سیری به مغز نیستیم.”

راه حل: تلویزیون را خاموش کرده و محل غذا خوردن را از تماشای تلویزیون جدا کنید. بهتر است بدانید که آگهی های بازرگانی که در بین برنامه ها پخش می شوند هم به گفته دکتر آلبرز می توانند، حواس شما از خوردن غذا را پرت کنند.

تلاش کنید که غذا خوردن را برای خود متنوع کنید و همیشه از کاناپه مقابل تلویزیون استفاده نکنید. به جای آنکه غذا را با همان قابلمه ای که در آن طبخ شده بیاورید و داخل آن بخورید، غذا را داخل بشقاب ریخته و سپس میل کنید.

دائم نظری هم به هله هوله های کنار میز کارتان دارید 

اینکه برخی از خوراکی ها و هله هوله ها در هنگام کار کردن در دسترس تان قرار داشته باشد سبب می شود که دائم به آنها دستبرد بزنید. این کار سبب می شود که کالری اضافه ای را وارد بدن تان کنید.

در مطالعه انجام شده در دانشگاه «کورنل» نشان داده شد کسانی که در دفاتر کار می کنند گاهی مقدار شکلات مصرفی یک ماه را یک جا می خوردند. این کارمندان شکلات روی میزشان را که به عنوان مثال ۱۲۵ کالری انرژی داشت در یک وعده می خوردند حال آنکه وقتی شکلات ها تقسیم و به اتاق های مختلف برده می شد این اتفاق نمی افتاد.

راه حل: تا آنجا که ممکن است خوردنی ها را از دسترس خود دور نگه دارید، طوری که با دراز کردن دست و یا اندکی خم شدن هم دست تان به آن نرسد. با این ترفند تا ۶۰ درصد از کالری دریافتی را کاهش می دهید.

دوست دارید هم غذا بخورید و هم با دیگران صحبت کنید

0

بله البته که بسیار خوب است که هم یک پاستای خوشمزه بخوریم و هم با دوستان مان صحبت کنیم. همان طور که حرف می زنید بیشتر به خوردن ادامه می دهید و به خود وعده خواهید داد که از فردا رژیم غذایی تان را دنبال خواهید کرد. دکتر «می» بر این باور است که  بسیاری از افراد عادت دارند که در هنگام صحبت کردن با دیگران غذا هم می خورند.

راه حل: زمانی که پشت میز غذا می نشینید ابتدا از این موضوع آگاهی پیدا کنید که تا چه اندازه احساس گرسنگی می کنید. دکتر می بر این باور است بر اساس میزان گرسنگی تان مثلا ساندویچ خود را نصف کنید. با این کار یک سرعتگیر در مقابل میزان غذا خوردن خود می گذارید.

بعد از هر لقمه ای که میل می کنید، چنگال تان را پایین بگذارید و به جویدن ادامه دهید. این کار باعث می شود در هنگام صحبت کردن به غذا تمرکز نداشته باشید.

زمانی که خسته هستید به خودتان استراحت نمی دهید

گاهی تصور می کنیم که اگر به خودمان اندکی زمان برای ناهار خوردن بدهیم، وقت مان تلف خواهد شد. اما این را بدانید که ناهار خوردن پشت میز کار می تواند باعث افزایش سایز دور کمرتان شود.

دکتر «می» می گوید زمانی که پشت میز کارتان غذا میل می کنید، ولع بیشتری برای خوردن آن خواهید داشت. تصور می کنید که در حال انجام چند کار با هم و بازدهی بهتری هستید اما همیشه هم این طور نیست. هرچقدر به خودتان تلقین کنید که وقت کمتری دارید بیشتر به استراحت نیاز پیدا خواهید کرد.

راه حل: در زمان هایی که فرصت آن را پیدا نمی کنید که برای خوردن غذا به خارج از دفتر بروید، گوشه ای غیر از میز کارتان را برای این کار برگزینید. حداقل یکی دو دقیقه از وقت خود را به غذایی که می خورید متمرکز کنید.

حین رانندگی، نوشیدنی هم می نوشید

دکتر «لارا لیگوس» در این باره می گوید، زمانی که از افرادی که هم رانندگی می کنند و هم نوشیدنی میل می کنند از مزه آن چیزی که در حال خوردنش هستند می پرسم متوجه می شوم که آنها عمدتا به آن نوشیدنی و مزه آن تمرکز ندارند.

در ضمن زمانی که این نوشیدنی و در هنگام صبح به صورت آماده خریداری می شوند، عمدتا دارای میزان قابل توجهی شکر هستند و فردی که در حین رانندگی آن را میل می کند چندان متوجه نیست که آن نوشیدنی مملو از شکر است.

راه حل: زمانی که داخل ماشین می نشینید همه تلاش تان را کنید تا از نوشیدنی هایی که کالری کمتری دارند بنوشید. مثلا آب، قهوه تلخ سرد و یا چایی که شیرین نشده باشد.

یکی از کارشناسان تغذیه هم بر این باور است که اگر هم نوشیدنی ای با کالری بیشتر در دست دارید در کناری پارک کنید و آن را میل کنید. در ضمن مجبور نیستید همه آن نوشیدنی را کامل تمام کنید. هر زمان احساس سیری کردید، ادامه ندهید.

با آنچه می خورید ارتباط برقرار نمی کنید

شاید توصیه های پزشکان که در ادامه آمده بتوانند کمک کنند با غذایی که می خورید ارتباط برقرار کنید.

دکتر «برایان ونسینک» در این باره می گوید: “غذا وضعیت روحی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند شما را در بهترین وضعیت ذهنی قرار دهد.”

دکتر «مایکل می» در این باره می گوید: “خوردن یک احساس خوب است بنابراین وقتی غذا می خورم، این هدف را نیز دنبال می کنم که حالم بهتر هم بشود. خلاصه بگویم زمانی که غذا خوردنم به پایان می رسد باید حس بهتری نسبت به شروع غذا خوردن داشته باشم.

این امر می تواند تمام تصمیم های زندگی مرا را تحت تاثیر قرار دهد. این جریان می تواند میزان و نوع غذایی که می خورم را در بر داشته باشد.”

دکتر «سوزان آلبرز» نیز چنین می گوید: “زمانی که در یک کنفرانس شرکت کرده ام و مقدار فراوانی کلوچه در آنجا وجود دارد، من هم می توانم یکی از آنها را در دست گرفته و شروع به خوردن کنم اما از کنارش رد می شوم و توقف می کنم. این توقف سبب می شود با خود بیاندیشم که آیا واقعا می خواهم از آن کلوچه بخورم یا خیر.”

«تیفانی کروکشنگ»، موسس مرکز «یوگا مدیسن» و نویسنده کتاب «تمرکز بر وزن» نیز می گوید: “من پنج نفس عمیق می کشم طوری که بازدم طولانی تر از دم باشد. بازدم با پاسخ پاراسمپاتیک در ارتباط است که بخشی از بدن ما به شمار می آید و به هضم غذا کمک می کند. شما هم می توانید برای دم تا عدد چهار و برای بازدم تا عدد شش بشمارید.”

و در نهایت دکتر «جادسون بروئر» می گوید: “من اندکی توقف می کنم و فکر می کنم که این غذا از کجا آمده است و به تمام دستانی که برای تهیه این غذا کمک کرده اند می اندیشم و از آنها تشکر می کنم.”

منبع: health
دیجیاتو
بدون نظر

ورود