یافته های جدید نشان می دهد که کشتی تایتانیک در اثر آتش سوزی غرق شده نه برخورد با کوه یخ

یافته های جدید نشان می دهد که کشتی تایتانیک در اثر آتش سوزی غرق شده نه برخورد با کوه یخ

در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در مورد غرق شدن کشتی تایتانیک، مشخص گشته که این وسیله نقلیه در اثر اصابت به کوه یخ متلاشی نشده، بلکه دلیل آن آتش سوزی در بدنه کشتی بوده که به تدریج موجب وقوع این فاجعه عظیم تاریخی شده است.

در آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی، نزدیک به ۱۵۰۰ نفر جان خود را در اثر غرق شدن کشتی RMS تایتانیک از دست دادند. با اینکه تاکنون گفته می شد این فاجعه در اثر اصابت کشتی به کوه یخ روی داده است اما جدیدترین یافته ها این ادعا را رد کرده و بیان داشته اند که این رویداد در نتیجه ی سوختن بدنه کشتی بوده که از سه هفته پیش از واقعه، در بی اطلاعی مسوولان آغاز شده و در نهایت به این اتفاق ناگوار منجر شده است.

2-w900

با اینکه پیش از این نیز در مورد فرضیه وجود آتش در بدنه کشتی صحبت هایی وجود داشته، اما تحلیل های جدید با استناد به برخی از تصاویر باقی مانده از آن زمان، ادعا کرده اند که دلیل اولیه و اصلی غرق شدن تایتانیک، آتش سوزی بوده نه کوه یخ.

3-w900

یک روزنامه نگار به نام «سنان مونولی» که بیش از ۳۰ سال را به تحقیق در مورد غرق شدن کشتی تایتانیک پرداخته، جدیدا عکس های گرفته شده توسط مهندس برق کشتی پیش از ترک عرشه را مشاهده کرده. او در این رابطه بیان داشته که در این عکس ها، یک لکه سیاه به طول ۹ متر را در بخش جلوی سمت راست بدنه کشتی دیده که درست در پشت محلی قرار دارد که کشتی به کوه یخ برخورد نموده و غرق شده است.

4-w900

کارشناسان نیز ادعای سوختگی این بخش را تایید کرده و گفته اند که احتمالا آتش از مخزن سوخت سه طبقه در پشت دیگ بخار آغاز شده است.

گویا یک گروه ۱۲ نفره برای خاموش کردن این آتش به این بخش فرستاده شده بودند اما از آن جا که دمای آتش بسیار بالا بوده و به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس می رسیده، امکان اطفای آن وجود نداشته است.

5-w900

به همین دلیل، وقتی کشتی با کوه یخ برخورد کرده، بدنه به اندازه کافی ضعیف بوده که سریعا از بین رفته و منجر به غرق شدن آن بشود.

افسرها و خدمه کشتی که در آن زمان تحت امر جی بروس آیزمی، معاون شرکت سازنده تایتانیک بودند نیز در مورد وجود آتش در بدنه به هیچ کدام از ۲۵۰۰ نفر مسافر حرفی نزده بودند.

فرضیه جدید «مونولی» تحت عنوان «تایتانیک: شواهد جدید» که به صورت یک برنامه تلویزیونی مستند از شبکه ۴ مستند آمریکا در شب سال نو پخش شد، همچنین ادعا می کند که به منظور پیشگیری از دیده شدن آتش توسط مسافران، مسیر حرکت آن به سمت مبدا یعنی سوثهمپون تغییر داده شده بوده.

6-w900

وی همچنین ادعا می کند که با اینکه همیشه گفته شده که غرق شدن کشتی تایتانیک قضای الهی بوده، اما باید گفت که چنین نیست و در این ماجرا چند فاکتور اصلی یعنی آتش، کوه یخ و قصور مسوولان نقش کلیدی داشته اند.

10-w900

«مونولی» همچنین اضافه کرده که تا پیش از این کسی این بخش را مورد بررسی قرار نداده است. این کشف، کل داستان را تغییر می دهد. در رابطه با این آتش سوزی، یک متخصص فلزات بیان داشته که استیل در برابر چنین دمایی خمیده شده و قدرت خود را تا ۷۵ درصد از دست می دهد. بنابراین فرضیه مونولی می توان صحت داشته باشد.

7-w900

بعلاوه، در سال ۲۰۰۸ میلادی، «ری بوستون»، کارشناسی که بیش از ۲۰ سال در زمینه کشف علل غرق شدن کشتی تایتانیک تحقیق و بررسی می کند نیز ادعا کرده بود که آتش سوزی در مخزن زغال سنگ از ۱۰ روز پیش از وقوع حادثه آغاز شده بوده.

8-w900

او همچنین بیان داشته که این آتش می توانسته موجب ایجاد انفجارهای بزرگی پیش از رسیدن کشتی به نیویورک بشود.

در آخر هم اشاره کنیم که در تحقیقات صورت گرفته در سال ۱۹۱۲ که به مجلس آن زمان تحویل داده شده بود نیز نوشته شده که سرعت بسیار بالای کشتی در میان کوه های یخ، کمترین شانس را برای پیشگیری از برخورد کشتی به یکی از آن ها باقی می گذاشته است.

منبع: independent
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود