نشانه هایی که بر اثر داشتن قند خون بالا در شما ظاهر می شوند

رابطه «مه مغزی» و قند خون بالا

نشانه هایی که بر اثر داشتن قند خون بالا در شما ظاهر می شوند

در برخی از مواقع بالا بودن میزان قند خون که از آن به hyperglycemia هم یاد می شود، در طول زمان سبب آسیب به کلیه می شود. بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و یا نشانه های برشمرده شده در این متن را در خود مشاهده می کنید برای چک کردن میزان قند خون خود به پزشک مراجعه کنید.

دهان تان خشک می شود

1

زمانی که کلیه ها به خوبی گلوکز را دفع نکنند، بدن دچار بی آبی شده یا به اصطلاح «دیهایدریت» می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، بدن با دریافت نشانه هایی چون بالارفتن میزان قند خون که بر اثر افزایش سطح آدرنالین که نوعی انسدادگر طبیعی در بدن محسوب می شود، مخاطراتی را شاهد خواهد بود.

بیش از اندازه به دستشویی می روید

2

شاید اندکی غیرمنطقی به نظر برسد اما این موضوع با ادرار فراوان در ارتباط است. زمانی که قند خون در سطح بالایی قرار دارد، بدن، مایعات را به سمت کلیه می فرستد خون را سد کرده و باعث ساخته شدن ادرار بیشتری می شود.

شاید ابتدا به دلیل اینکه مایعات بیشتری میل می کنید متوجه این روند نباشید اما کم کم و با گذشت زمان درخواهید یافت که تعداد دفعات مراجعه شما به دستشویی به صورت غیرطبیعی ای افزایش یافته است که می تواند یکی از نشانه های ابتلای شما به قند خون بالا باشد.

به «مه مغزی» مبتلا شده اید

4همان طور که ماشین برای حرکت به سوخت نیازمند است، بدن انسان نیز برای اینکه بتواند به درستی عمل کند نیازمند دریافت سوختی به نام گلوکز است. زمانی که این سوخت به کمک انسولین به بدن رسانده نشود، بدن قدرت کافی برای انجام فعالیت های خود را از دست خواهد داد.

از جمله اتفاقاتی که در این زمان می افتد این است که نوعی احساس خستگی  عمومی در فرد به وجود می آید و قدرت تمرکز او نیز کاهش پیدا می کند که از این پدیده به «مه مغزی» یاد می شود.

همه چیز را تار می بینید

3

زمانی که میزان قند خون تان افزایش پیدا می کند، سبب تاری دید شما نیز می شود. با کاهش سطح قند خون، این تاری دید نیز برطرف خواهد شد.

بسیار توصیه می شود که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید به کرات به چشم پزشک مراجعه کنند چرا که قند خون بالا می تواند آسیب هایی را برای چشم به همراه داشته باشد که در موارد حاد آن منجر به کوری نیز می شود.

کبودی یا زخم های بدن تان دیرتر بهبود پیدا می کنند

5

یکی از دیگر از نشانه های بالا بودن قند خون این است که زمانی که ناحیه ای از بدن کبود یا زخم می شود خیلی دیر بهبود پیدا می کند.

زمانی که سطح قند خون بالا می رود، رگ های خونی کم حجم تر و نازک تر می شوند و در نتیجه جریان خون در سطح بدن، کاهش پیدا می کند.

در این زمان زخم ها از حالت طبیعی دیرتر خوب می شوند و علت این امر هم آن است که این مناطق اکسیژن و مواد مغذی کمتری برای مقابله با عفونت دریافت می کنند. زمانی که قند خون بالا باشد عمدتا زخم های بیشتری در بدن دیده می شود.

شلوار های تان گشاد شده اند

q

اگرچه ممکن است نشانه خوبی به نظر برسد اما متاسفانه علامت عدم سلامتی جسمی تلقی می شود. علت این لاغر شدن هم آن است که بدن به جای سوزاندن قند، چربی ها را می سوزاند تا بتواند برای انجام فعالیت های خود سوخت کافی را بدست آورد.

اگر بدون آنکه رژیم غذایی خود را تغییر داده باشید، لاغر شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است بر اثر خستگی احساس خواب آلودگی داشته باشید 

8

از آنجایی که قند خون بالا سبب می شود بدن گلوکز بیشتری را هدر دهد این امکان وجود دارد که فرد خستگی های مداومی را تجربه کند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که هنگام خواب شبانه بارها برای رفتن به دستشویی از جا برخیزید.

اگر هم برای بالا بردن انرژی خود کربوهیدرات بیشتری را مصرف کنید تنها سیکل معیوبی را ادامه داده اید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود