ماری جوآنا چه تاثیراتی روی مغز و بدن انسان دارد؟ [اینفوگرافیک]

ماری جوآنا چه تاثیراتی روی مغز و بدن انسان دارد؟ [اینفوگرافیک]

ماری جوآنا که با نام های گرس، گُل یا علف نیز شناخته می شود از نظر مصرف کننده ها برای تاثیرات خوبی که روی روانشان می گذارد، استعمال می گردد. با اینکه شاید این ماده مخدر تا حدی موجب کاهش نشانه های بیماری گردد اما استفاده آن، به ویژه مصرف بیش از حدش، مضراتی برای مغز و بدن انسان به دنبال خواهد داشت که گاهی جبران ناپذیر به نظر می رسند.

مصرف این داروی روان گردانِ طبیعی در سال های اخیر در کشور ما نیز زیاد شده به طوری که، تحقیقات بالینی متعددی که توسط درمانگران ایرانی صورت پذیرفته، نشان می‌ دهد که مصرف‌ کنندگان علف، باورهای نادرستی درباره­ عدم اعتیادآوری این ماده و خطرناک نبودن آن دارند که کاملا اشتباه است.

هنگامی که عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ علف یعنی تتراهیدروکانابینول (THC) به سلول های مغز می رسد، باعث ترشح دوپامین می گردد. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز است که باعث می شود انسان احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشد.

علف، حاوی کانابیدیول (CBD) نیز هست که تصور می شود عامل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف ماری جوانا به واسطه این ماده شیمیایی صورت می گیرد.

تی اچ سی هم که یکی از گونه‌ های کانابینویدهاست در واقع، ماده محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه به شمار می رود و سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اثر این ماده عوارضی همانند سستی بدن، افزایش حساسیت حواس و اختلال در درک محیط به دنبال دارد و از تأثیرات فیزیولوژیک THC نیز می توان به افزایش سرعت ضربان قلب، خشکی دهان، افزایش اشتها، تعریق زیاد بدن و کاهش فشار خون اشاره نمود.

برای آگاهی از دیگر مضرات این مخدر، اینفوگرافیک زیر را مطالعه کنید.

high2

منبع: businessinsider
۸ نظر

ورود

  • نیما دی ۲۲, ۱۳۹۵

    اسم عکس خودش گویاست….
    بوووم بووووم بوووممممممم

  • سعیده دی ۲۴, ۱۳۹۵

    مرسی که مطلب جذاب میذارید.
    دوستان دقت کردین که عوارض بدی نداره. امتحان کنید پشیمون نمیشید.
    اعتیاد هم نداره!

  • علیرضا دی ۲۴, ۱۳۹۵

    توی متن فقط اشاره کریدید که “استفاده آن، به ویژه مصرف بیش از حدش، مضراتی برای مغز و بدن انسان به دنبال خواهد داشت که گاهی جبران ناپذیر به نظر می رسند.” اما مطلبی یا موردی رو اشاره نکردید.ومواردی که اشاره شده فقط کوتاه مدت هستند مثل احساس گرسنگی و شخص مصرف کننده با اطلاع این کارو انجام میده و احساس خوشی هم امیدوارم به نظرتون بد نباشه!
    در مورد اثر روی حافظه هم تاثیر بسیار ناچیزی داره که این مقاله واشینگتن پست روی افرادی که ۵سال هرروز مصرف کردند بررسی کرده که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید
    استفاده آن، به ویژه مصرف بیش از حدش، مضراتی برای مغز و بدن انسان به دنبال خواهد داشت که گاهی جبران ناپذیر به نظر می رسند.
    https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/02/01/what-happens-when-you-get-stoned-every-single-day-for-five-years/?utm_term=.5685a0584063

  • علی صالحی دی ۲۵, ۱۳۹۵

    والا اینا که گفتید همش نکات مثبت هست که در یک جمله منفی اومده.
    کار به خوب یا بد بودن این ماده ندارم،ولی چیزی که برام جالب هست اینه که مردم بدون هیچ مشکلی سالها به تعداد بالا قرص های شیمیایی مصرف میکنن بدون اینکه براشون مهم باشه حتی خیلی ها ۱% هم فکر نمیکنن این قرص ها ضرر داره انگار قرص هنجار و ماریجوانا ناهنجار هست(البته واقعا هم در خیلی کشور ها هست.مثلا کسی که میگرن داره و هم کم اشتها هست مشکلی یا مصرف چندین قرص در چندین سال نداره.ولی مصرف ماریجوانا خیلی موثر تر و کم ضرر تر نیست؟پس از مصرف سیگاری(!) اشتها زیاد میشه و نقشش برای رفع میگرن هم ثابت شده ولی کدوم دکتری این رو پیشنهاد میده؟البته کشور های پیشرفته این داستان خیلی متفاوت هست.امیدوارم نظرم تایید بشه و دوستان دیگه هم نظرشون رو بگن.ممنون از سایت خوبتون

  • Amir دی ۲۵, ۱۳۹۵

    یکسری خوبی هم داره! حداقل اونارم می نوشتید

  • شاهرخ دی ۲۶, ۱۳۹۵

    این ماده ی هشیش که در گیاه شاهدانه هست برای متوقف کردن بیماری ام – اس در دنیا بکار میره ولی بخاطر سوء استفاده بعضیها این مطلب انتشار نیافته و فقط سربسته در مواقعی که از ام – اس صحبت میشود میگویند که در شاهدانه مادهای هست که ام – اس را متوقف میکند.

  • مجید آذر ۲۱, ۱۳۹۸

    در کل این ماده خوب نیست چون بی نهایت توهم زاست و فشار زیادی به مغز و قلب میاره و در طولاتی مدت حافظه و سیستم مغزی شما رو به طور جدی و خطرناک دچار مشکل میکنه از مصرفش واقعا”و جدا”پرهیز کنید خیلی خطرناکه

  • حسین آذر ۲۳, ۱۳۹۸

    خدا عاقبت همه رو به خیر کنه
    طرف یک سیگار رو بیست ساله میخواد ترک کنه نمیتونه
    خدا نکنه گرفتار این چیز ها بشه آدم کارش تمومه. بدبخته
    مغزش تعطیل میشه